Дигиталната   среда за обработване и съхраняване на данни поражда   множествопредизвикателства пред сигурността на информацията и в   частност – на личните данни. Уязвимостите в компютърните системи и мрежи   са обект на различни интереси, нерядко със злонамерен характер.   Своевременното им откриване и отстраняване им е отговорност на   съответните администратори. Практиката на КЗЛД при обработване на   подадени уведомления за нарушения на сигурността на данните по чл. 33 от   Регламент (ЕС) 2016/679, свързани с пробиви в киберсигурността,  показва  многообразие от случаи на нарушения, които биха могли да бъдат   предотвратени с навременни мерки.
Ето и някои примери:
• Банка   е станала жертва на кибератака срещу един от своите сайтове за онлайн   банкиране. За да се стигне до пробива в сигурността са използвани  всички  възможни идентификатори за вход, като е използвана фиксирана  тривиална  парола (напр. Password1).
• Базите   данни на сайт за онлайн пазаруване са били достъпени и изтеглени, след   като кибернападател е научил и използвал потребителското име и  паролата  на администраторския профил на сайта.
• Сървърите   на фирма, предлагаща приложение, използвано от застрахователи за   сключване на застраховки, са били хакнати. За да получи достъп до   сървърите хакерът е използвал потребителските имена на служители на   фирмата и приложение, което генерира и прилага милиони пароли за кратък   период от време.
• Базите   данни на фирма за събиране на задължения са били блокирани, след като   неин служител е отворил фишинг имейл, който е заразил служебния му   компютър с вирус.
Много   често представители на малкия и среден бизнес разчитат на факта, че   данните, които обработват, не са чувствителни или пък не се отнасят до   голям брой лица и затова киберпрестъпниците не биха имали интерес да   проникнат в тяхната компютърна инфраструктура. Напротив, много от   киберпрестъпниците имат за цел точно малкия и среден бизнес, тъй като   предполагат, че или не са заделени достатъчно средства за   киберсигурност, или тя е била подценена. Често големите бизнеси са доста   по-трудни за пробиване, защото те заделят сериозни средства за ИТ   сигурност и постоянно подобряване на тяхната киберзащита. Затова силно   препоръчваме на малкия и среден бизнес да въведе поне някои от   предоставените съвети, които не изискват заделянето на допълнителни средства.
Според   Регламент (ЕС) 2016/679, прилагането на подходящи технически и   организационни мерки за осигуряване на сигурност на данните е основно   задължение на администраторите и обработващите лични данни. В регламента   са посочени и конкретни технически и организационни мерки за  сигурност,  като:
– Псевдонимизация;
– Криптиране;
– Гарантиране на постоянна поверителност, цялостност, наличност и устойчивост на системите и услугите за обработване;
– Своевременно възстановяване на наличността и достъпа до личните данни в случай на физически или технически инцидент;
– Редовно изпитване, преценяване и оценка на ефективността на техническите и организационните мерки.
В     тази връзка и с цел акцентиране върху сигурността на обработване на     личните данни в информационните системи, КЗЛД насочва вниманието на     администраторите и обработващите към следнитепрактични съвети:
| № | Съвет | Пояснения | 
| 1. | Въвеждане на високи изисквания за пароли | Изискване за дължина и ползване на големи и малки букви, цифри и символи. Изискване за периодична смяна на паролата (през 60-90 дни). | 
| 2. | Въвеждане на двуфакторна (мултифакторна) идентификация | Изисква се въвеждането на допълнителна информация от потребителя, например ПИН код, отговор на „таен въпрос”, еднократна парола (автоматично генерирана парола след всеки опит за влизане в потребителския профил, получавана обикновено чрез имейл или СМС), и т.н. | 
| 3. | Въвеждане на ограничение за грешно въведени пароли | При този метод се ограничава броя на грешно въведени пароли, за да се намали значително риска от „brute force” атака (между 3 и 5 грешни опита за влизане). | 
| 4. | Редовни актуализации на софтуера и фърмуера | Редовните актуализации на софтуераи фърмуера премахват критичните уязвимости, които хакерите използват за достъп до устройствата и системите. | 
| 5. | Използване на антивирусни програми | Антивирусните програми блокират достъпа на злонамерени софтуери и вируси до вашите устройства и компрометирането на съхраняваните данни. | 
| 6. | Използване на защитни стени | Защитните стени откриват хакери, вируси и друга злонамерена дейност в интернет и определя какъв входящ трафик е разрешен до вашите устройства. | 
| 7. | Редовно архивиране на данните | Архивирането   помага за възстановяване на данните в случай на хакерска атака и загуба на   тяхната наличност. | 
| 8. | Криптиране на данните | Криптирането на данните ограничава риска от нарушаване на поверителността на данните. | 
| 9. | Редовно обучение на персонала във връзка с правилата за киберсигурност | |
| 10. | Въвеждане на План за реакция при инцидент с киберсигурността | |
Съветите имат препоръчителен характер и не претендират за изчерпателност.
За   да отговори на необходимостта от повече яснота относно предварителните  и  последващи действия на администраторите във връзка както с   предотвратяването, така и с реакцията на нарушенията на сигурността на   личните данни, в началото на 2021 г. Европейският комитет по защита на   данните подготви и публикува за обществена консултация Насоки 01/2021 с конкретни примери. От   множеството предложения и мнения за допълнение към документа е видна   изключителната заинтересуваност и ангажираност към темата на широк кръг   заинтересувани лица – надзорни органи, бизнес организации,   неправителствениорганизации, физически лица.
22.06.2021 г.
 
                             
                        