РЕШЕНИЕ
№ 40 /16.07.2008 г.
Комисията за защита на личните данни в състав: Венета Шопова, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 16.07.2008 г. /Протокол № 25/, разгледа по същество жалба, рег. № Ж – 40/3.06.2008 г. от Т.М.Т. срещу “М.” ООД.
Т.М.Т. сезира Комисията с жалба, в която твърди, че фирма с наименование “М.” ООД с неизвестен за него адрес и телефон, организира рекламни акции на медицински продукти в салона на читалище “Р.К.” в гр. С.
На 31.05.2008 г. след като получил покана за участие по пощата, отишъл на посоченото място – салона на читалището. На входа на читалището получил от асистентите на фирмата, талон за участие в рекламната акция. Жалбоподателят сочи, че срещу талона на всеки участник се обещава подарък от фирмата. Т.П., която се занимавала с презентациите заявила, че информацията от талона /датата на раждане и телефон /ще бъде използвана, за да бъдат поканени участниците на екскурзиите, които провеждали.
Т.М.Т. моли Комисията да извърши проверка и при наличие на нарушение на Закона за защита на личните данни да санкционира “М.” ООД.
Към жалбата е приложено като доказателство копие на Талон за участие в рекламната акция, видно от който, фигурират личните му данни от групата на физическата идентичност: собственои фамилно име и адрес.
На заседание на Комисията е взето решение за допустимост на жалбата – подадена е в срока по чл. 38 отЗакона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, от надлежна страна и при наличие на правен интерес. Жалбата е насрочена за разглеждане в открито заседание и са предприети действия по събиране на допълнителни доказателства, съгласно Правилника на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация и съгласно изискванията на чл. 36, ал. 2 отАдминистративно-процесуалния кодекс.
От Комисиятае изискано становище от управителя на “М.” ООД, като администратор на лични данни.
В становището се потвърждава за проведената на 31.05.2008 г. рекламна акция на “М.” ООД. Фирмата е поканила участниците с безадресно разпространени листовки, поставени в пощенските кутии на района, като в началото на рекламната акция служителите на фирмата са уведомили участниците, че ако желаят да получават лично адресирани до тях каталози или рекламни брошури на фирмата, както и информация за екскурзии с рекламна цел, трябва да попълнят талон за участие. В становището на “М.” ООД се сочи, че г-н Т. е попълнил талона за участие в рекламната акция, след което не го е предал на служителите на фирмата вероятно поради това, че не иска да получава рекламни материали на личния си адрес.
На заседание на Комисията за разглеждане на жалбата по същество, проведено на 16.07.2008 г. страните са редовно уведомени – не се явяват и не са изпратили техни представители.
Комисията приема жалбата за неоснователна:
По смисъла на чл. 3, ал. 1 от Закона за защита на личните данни“М.” ООД е администратор на лични данни.
Съгласно легалната дефиниция, съдържаща се в Параграф 1, т. 5 от ЗЗЛД, “директен маркетинг” е предлагане на стоки и услуги на физически лица по пощата, по телефон или по друг директен начин, както и допитване с цел проучване относно предлаганите стоки и услуги.
На основание чл. 34а, ал. 1, т. 2 от ЗЗЛД, физическото лице, за което се отнасят данните, има право да възрази срещу обработването на личните му данни за целите на директния маркетинг.
Разпоредбата на чл. 34а, ал. 1, т. 3 от ЗЗЛД урежда правото на физическите лица да бъдат уведомени, преди личните им данни да бъдат разкрити за пръв път на трети лица или използвани от тяхно име за целите на директния маркетинг, като им бъде предоставена възможност да възразят срещу такова разкриване или използване.
Съгласно чл. 34а, ал. 2 от ЗЗЛД, администраторът уведомява физическото лице за правата му по чл. 34а, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗЗЛД.
В разглеждания случай, жалбоподателят Т.Т. е получил рекламна брошура от администратора “М.” ООД, отзовал се е на поканата за участие в рекламната акция, но в последствие се е отказал и по този начин мълчаливо е упражнил правото си на възражение по чл. 34а, ал. 1, т. 2 от ЗЗЛД срещу обработването на личните му данни за целите на директния маркетинг.
На заседанието за разглеждане на жалбата по същество и въз основа на събраните по случая доказателства, Комисията приема, че не е налице нарушение на Закона за защита на личните данни и конкретно на чл. 34а, ал.1 и 2 от ЗЗЛД. Жалбоподателят доброволно е попълнил в талона за участие в рекламната акция: собствено, фамилно име и адрес, като в последствие не го е предоставил на представителите на “М.” ООД.
Водима от горното, Комисията
РЕШИ:
Оставя без уважение жалба, рег. № Ж – 40/3.06.2008 г. от Т.М.Т. срещу “М.” ООД.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Eнев /п/ |