ОТНОСНО: искане с вх.№в-1922/26.09.2009 г. от Мая Куцарова – директор на 153 Профилирана гимназия “Неофит Рилски” – гр. София, с молба за изразяване на становище от Комисията за защита на личните данни по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни.
Комисията за защита на личните данни в състав, председател: Венета Шопова, и членове: Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков, на заседание, проведено на 07.10.2009 г. разгледа искане за становище с вх.№ в – 1856/14.09.2009 г. от Мая Куцарова – директор на 153 Профилирана гимназия “Неофит Рилски” – гр. София.Искането за становище е по повод това, че на 17.09.2009 г. г-жа Куцарова се е явила като страна по административна преписка № 67/2009 г. пред тричленен състав на Комисията за защита от дискриминация по жалба на г-н В.В., бивш учител в гимназията. Посочва се също, че решаващият състав от Комисията за защита от дискриминация е изискал да бъдат представени всички документи, които са издадени на трети лица (учители от гимназията), при пенсионирането им през септември 2008 г. Уточнява се, че въпросните документи са документи издавани при пенсиониране Образец УП- 1 и Образец УП – 2 (заявление за отпускане на пенсия и добавка – Образец УП – 1 и Удостоверение образец УП -2). В искането до КЗЛДе отправена молба за становище следва ли да се предоставят исканите документи на Комисията за защита от дискриминация. 153 Профилирана гимназия “Неофит Рилски”- гр. София е администратор на лични данни по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД. Гимназията е подала заявление за регистрация като администратор на лични данниЗ- 192769 и има издадено удостоверение от КЗЛД с идентификационен номер157511 за вписване в регистъра на администраторите на лични данни и наводените от тях регистри.
Комисията за защита от дискриминация /КЗД/ е независим специализиран държавен орган за предотвратяване на дискриминация, защита от дискриминация и осигуряване равенство на възможностите. КЗД е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и е първостепенен разпоредител с бюджетни кредити. Комисия за защита от дискриминация е администратор на лични данни по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД. Подала е заявление за регистрация като администратор на лични данни З – 126829 и има издадено удостоверение с регистрационен номер 38206 от КЗЛД за вписване в регистъра на администраторите на лични данни и водените от тях регистри.
Съгласно чл.35 от Административнопроцесуалният кодекс /АПК/ индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени. В чл.36 от АПК е посочено, че доказателствата се събират служебно от административния орган, освен в предвидените в този кодекс или в специален закон случаи.Страните оказват съдействие на органа при събирането на доказателства. Те са длъжни да представят доказателства, които се намират при тях и не се намират при административния орган.
Законът за защита от дискриминация /ЗЗДиск/ урежда защитата срещу всички форми на дискриминация и съдейства за нейното предотвратяване. В глава четвърта “Производство за защита от дискриминация” на ЗЗДиск е разписана процедурата, по която се развиват административните производства пред Комисията за защита от дискриминация.Производство пред Комисията се образува по: жалба на засегнати лица; инициатива на комисията или сигнали на физическии юридически лица, на държавнии общински органи. В чл.54 от ЗЗДиск е посочено, че след образуването на производство председателят на Комисията разпределя преписката на състав, който определя между членовете си докладчик. Съгласно чл.55, ал.1 от закона докладчикът започва процедура по проучване, в която събира писмени доказателства, необходими за пълното и всестранно изясняване на обстоятелствата, като ползва служители и външни експерти. Всички лица, държавни и местни органи оказват съдействие на Комисията в хода на проучването, като са длъжни да предоставят исканите сведения и документи и да дадат необходимите сведения и обяснения/ ал.2, чл.55/. В чл.55, ал.3 е посочено, че наличието на търговска, производствена или друга защитена от закон тайна не може да бъде основание за отказ от съдействие. Съгласно чл.56, ал.1, т.1 при осъществяване на своите правомощия Комисията има право да изисква документи и друга информация, свързана с проучването. В ал.2 на чл.56 е посочено, че при отказ да се предостави информация, поискана от Комисията, или при отказ да се предостави достъп до помещения, както и в други случаи на неоказване на съдействие на комисията, виновните лица носят отговорност по Закона за защита от дискриминация.
Предоставянето на исканите документи на Комисията за защита от дискриминация представлява обработване на лични данни, по смисъла на определението, разписано в§ 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД – "Обработване на лични данни" е всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършват по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване”.
В чл.4, ал.1 от Закона за защита на личните данни е определено в кои случаи е допустимо обработването на личните данни на физическите лица. Обработването на лични данни е допустимо само в случаите, когато е налице поне едно от следните условия:
1. обработването е необходимо за изпълнение на нормативно установено задължение на администратора на лични данни;
2. физическото лице, за което се отнасят данните, е дало изрично своето съгласие;
3. обработването е необходимо за изпълнение на задължения по договор, по който физическото лице, за което се отнасят данните, е страна, както и за действия, предхождащи сключването на договор и предприети по негово искане;
4. обработването е необходимо, за да се защитят животът и здравето на физическото лице, за което се отнасят данните;
5. обработването е необходимо за изпълнението на задача, която се осъществява в обществен интерес;
6. обработването е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните;
7. обработването е необходимо за реализиране на законните интереси на администратора на лични данни или на трето лице, на което се разкриват данните, освен когато пред тези интереси преимущество имат интересите на физическото лице, за което се отнасят данните.
В изложената хипотеза е приложима разпоредбата на чл.4, ал.1, т. 1 от ЗЗЛД- обработването е необходимо за изпълнение на нормативно установено задължение на администратора на лични данни.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД, Комисията за защита на личните данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ
Директорът на 153 Профилирана гимназия “Неофит Рилски” – гр. София, в качеството си на страна в административно производство пред Комисията за защита от дискриминация, следва да предостави на КЗД исканата информация. Обработването на лични данни чрез предоставянето им в изложената хипотеза е в съответствие с чл.4, ал.1, т.1 от ЗЗЛД.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | |
Венета Шопова /п/ |
|