РЕШЕНИЕ
№ 941/11г.
София, 21.07.2011г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Красимир Димитров, Мария Матева, Валентин Енев и Веселин Целков, на редовно заседание, проведено на 06.07.2011г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), разгледа по допустимост жалба с рег. №941/28.02.2011г., подадена от А.Г.З. срещу „Мобилтел” ЕАД.
В Комисията за защита на потребителите (КЗП) е постъпила жалба с рег. №Ц-3-1814/ 11.02.2011г., подадена от А.Г.З., адресирана едновременно до „Мобилтел” ЕАД и до Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
КЗП и КРС препращат по компетентност, подаената пред тях жалба, за разглеждане от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД).
В жалбата господин А.Г.З. уведомява, че с мобилния оператор е сключил Договор № 30326976 за услугата “M-Tel Homebox” – високоскоростен интернет.
Жалбоподателят се оплаква, че скоростта на интернета е от ерата на първите интернет връзки – с модем и стационарен телефон и твърди, че след жалби и многократни разговори с КОЛ центъра на „М-Тел” се е установило, че доставяния интернет не е високоскоростен поради липса на 3G покритие на адреса му в град В., кв.”Г.”, м. П.
Господин А.Г.З. сочи, че въпреки горното е продължил да заплаща месечните си такси, до момента , в който, през м. октомври 2010г., „Мобилтел” ЕАД, без да го уведоми, извежда от експлоатация станцията, намираща се в двора на щаба на военноморските сили в кв. „Г.”.
Според жалбоподателя тази станция е осигурявала интернет сигнала на посочения адрес и демонтирането й става причина той да прекрати плащанията си към мобилния оператор.
Въпреки многобройните разговори, които господин А.Г.З. провежда с „Мобилтел” ЕАД, дружеството продължава да му начислява месечни такси.
Горното става причина за подаване на жалба вх. № 34747/28.12.2010г. до Оператора, с искане за прекратяване на договора.
На 09.02.2011г. господин А.Г.З. получава отговор на жалбата си до „Мобилтел” ЕАД, който тълкува като отказ за прекратяване на договора му.
Жалбоподателят информира, че във връзка с трите си неплатени месечни такси към „М-Тел” е получил писмо от ораганизация за събиране на просрочени задължения, в което е приканен към доброволното им плащане.
Той счита това за недопустимо предоставяне на личните му данни на трети лица и на основание чл.105 от Общите условия за взаимоотношенията между "Мобилтел" EАД и абонатите се обръща за съдействие при решаване на спора му с Оператора, към КРС.
Жалбоподателят иска Договор № 30326976/ 14.02.2008г. между него и „М-Тел” да бъде незабавно прекратен, като мобилния оператор му заплати обезщетение за пропуснати ползи.
Към жалбата са приложени копия от Приложение № 1 към Договор № 30326976/ 14.02.2008г. и от отговора на „Мобилтел” ЕАД на жалба вх. № 34747/28.12.2010г.
С писмо изх. № 941/11/04.04.2011г. на Председателя на КЗЛД, от „Мобилтел” ЕАД е изискано предоставяне на писмено становище по жалбата на господин А.Г.З., както и депозиране на копие от договора, уреждащ взаимоотношенията между Оператора и организацията, на която е възложено събирането на задълженията към него.
С писмо вх. № 941/11/04.04.2011г. „Мобилтел” ЕАД депозират становището си по жалбата и уведомяват, че господин А.Г.З. има сключен Договор № 30326976 от 01.02.2008г. за номер ******* /фикс. *******/ за срок от 2 години, който се е подновил автоматично за срок до 01.02.2012г.
Подчертава се, че в т.4.5 от този договор жалбоподателят е изразил изричното си съгласие личните му данни да бъдат съхранявани и обработвани и да бъдат предоставяни на трети лица с цел събиране на вземания по договора.
От „Мобилтел” ЕАД информират, че имат сключен договор с „К.Б.” ЕООД от 20.05.2003г., с последн анекс, удължаващ срока му до 01.09.2011г., по силата на който на дружеството е възложено да събира от името и за сметка на Оператора неизплатени суми на негови абонати.
В становището се сочи, че жалбоподателят има три неплатени фактури, обхващащи периода 28.07.2010г. – 27.10.2010г.
„Мобилтел” ЕАД изтъква, че що се отнася до останалите проблеми, поставени в жалбата на господин А.Г.З., е предоставена възможност той да прекрати договора си предсрочно, без заплащане на неустойка, като за целта е нужно да посети удобен за него магазин на „М-Тел” и да върне устройството за ползване на услугата по договора.
Към становището са приложени заверени копия от пълномощно на юрисконсулт В.И., от Договор № 30326976/ 01.02.2008г., както и от договора, сключен между „Мобилтел” ЕАД и „К.Б.” ЕООД на 20.05.2003г, заедно с анексите към него.
Съгласно чл.27, ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) административния орган е длъжен да провери, при постъпване на искането, предпоставките за допустимост на жалбата, относно производството по издаване на индивидуалния административен акт.
В чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация (ПДКЗЛДНА) са определени реквизитите на жалбата, с която физическите лица сезират Комисията за нарушение на правата им по Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Жалбата на господин А.Г.З. отговаря на нормативно установените изисквания и е редовна.
Същевременно тя се явява недопустима, макар че е подадена от физическо лице и в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД.
Материалите, събрани в хода на административното производство сочат, че между „Мобилтел” ЕАД и жалбоподателя е налице валидно сключен Договор №30326976/ 14.02.2008г., с срок на действие 24 месеца.
Съгласно т.5.3 от него той автоматично се е продължил за неопределен срок, тъй като липсват данни някоя от страните да е отправила писмено предизвестие за прекратяването му, в месечния срок преди изтичането му.
От т.4.5 от договора е видно, че жалбоподателят, подписвайки го се е съгласил личните му данни да бъдат съхранявани и обработвани и да бъдат предоставяни на трети лица, с цел събиране на вземания по договора.
Същевременно от „Мобилтел” ЕАД предоставят договора, регламентиращ взаимоотношенията им с „К.Б.” ЕООД, в съответствие с реазпоредбата на чл. 24, ал.4 от ЗЗЛД.
Що се отнася до останалите проблеми, поставени от господин А.Г.З., мобилният оператор го уведомява, с писмо изх. № 34747/05.01.2011г., че може да прекрати договора си с компанията предсрочно, съгласно посочените в него условия.
От становището на „Мобилтел” ЕАД става ясно, че възможността , предоставена на господин А.Г.З., за предсрочно погасяване на договора, без неустойка, е свързана с необходимостта той да посети магазин на „М-Тел” и да върне устройството за ползване на доставяната му услуга
Изложеното по-горе предпоставя извода, че по отношение на администратора на лични данни „Мобилтел”, „К.Б.” ЕООД се явява обработващ лични данни и двете дружества са осъществили обработване на данните на жалбоподателя на валидно правно основание.
Материалите, събраните в хода на административното производство навеждат на извода, че за жалбоподателя не е налице правен интерес от воденето му, което се явява предпоставка за дфопустимостта на жалбата.
Комисията за защита на личните данни като взе предвид фактите и обстоятелствата, изнесени в настоящето административно производство и и на основание чл. 27, ал. 2, т. 5 от АПК, във връзка с чл. 38, ал. 1от ЗЗЛД
РЕШИ:
Обявява жалба рег. № 941/28.02.2011г., подадена от А.Г.З. срещу„Мобилтел” ЕАДза недопустима и прекратява административното производство, образувано по нея.
Решението да се съобщи на заинтересованите лица по реда на АПК.
Настоящето решение подлежи на обжалване в 14 дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни, пред Админиминистративен съд София – град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |