РЕШЕНИЕ
№ Ж – 497/2013 г.
София, 04.07.2014 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев и Мария Матева на заседание, проведено на 23.04.2014г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалба рег.№Ж-497/20.12.2013г., подадена от К.А.Г .
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с жалба рег.№Ж-497/20.12.2013г., подадена от К.А.Г., в която са изложени твърдения за неправомерно обработване на личните му данни от Общински съвет– гр. П., чрез действия по публикуванeто им във вестник „М.“, бр. 295, от дата 17.12.2013г.
Жалбоподателят информира, че е спечелил адм. дело №3779/2012г., по описа на Административен съд– П. срещу част от издадена от Общински съвет– П. Наредба. Твърди, че решението на съда е публикувано на стр. 11 във в. „М.“, брой №295 от 17.12.2013г., без да са анонимизирани личните му данни и намира това за нарушение на Закона за защита на личните данни.
В подкрепа на твърденията си г-н К.А.Г. прилага сканирани изображения на страница от в. „М.“.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая от Общински съвет– П. и Издателска къща „М.“ ЕООД, същата издател и разпространител на в. „М.“, са изискани писмени становища и представяне на относими по случая доказателства.
Председателят на Общински съвет (ОС)– П. изразява писмено становище по жалбата и моли Комисията да я остави без уважение като неоснователна. Не оспорва изложените от г-н К.А.Г. твърдения и сочи, че предприетите действия по публикуване на съдебното решение, съдържащо лични данни на жалбоподателя, са в изпълнение на Разпореждане №10395/05.12.2013г., по описа на Административен съд (АС)– П., за обнародване в цялост на Решение №2431 от 08.11.2013г., постановено от АС– П., с което е отменената разпоредба на чл.24, ал.7 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите територията на община П., приета с решение №92/2012г. на Общински съвет– П.
Към становището са приложени заверени копия на: съобщение на АС- П. за връчване на Разпореждане №10395/05.12.2013 г, в едно със съдебния акт; съобщение на АС- П. за връчване на препис от Решение №2431/08.11.2013г., в едно с приложения към него съдебен акт.
Управителят на Издателска къща „М.“ ЕООД ангажира писмено становище по случая, в което сочи, че съдебното решение, съдържащо личните данни на г-н К.А.Г. е публикувано във в. „М.“ на основание сключен с Община П. Договор №13 ДГ 685/23.05.2013г., съгласно който дружеството публикува във в. „М.“ актове, съобщения, обяви и информационни материали на Община П. и Общински съвет– П . Информира, че съгласно чл.7 от Договора заявките с приложени към тях актове за публикуване се предават от Възложителя– Община П. на Изпълнителя– Издателска къща „М.“ чрез отдел „Протокол и връзки с обществеността и медиите“ на имейл адрес, предоставен от Изпълнителя.
Към становището е приложена, като доказателство, разпечатка от електронната система на дружеството, за получена на 16.12.2013г. заявка от Община П. за публикуване на Решение №2431/08.11.2014г. на АС-П., с прикачен към нея файл съдържащ съдебния акт, който следва да се публикува.
На проведено на 26.03.2014г. заседание на Комисия за защита личните данни, жалба рег.№Ж-497/20.12.2013г. е приета за процесуално допустима- подадена от надлежна страна при наличие на правен интерес, депозирана в законоустановения срок по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД, до компетентен да се произнесе орган. Като страни в административното производство са конституирани: жалбоподател- К.А.Г., ответна страна– Община П., в качеството й на администратор на лични данни и заинтересовани страни– Общински съвет– П., Издателска къща „М.“ ЕООД и Административен съд– П .
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата. В конкретния случай, администратор на лични данни по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД е Община П .
Издателска къща „М.“ ЕООД- издател и разпространител на в. „М.“ е администратор на лични данни на собствено основание, но в конкретния случай дружеството е обработило личните данни на жалбоподателя в качеството си на обработващ личните данни от името и за сметка на администратора на лични данни– Община П . Отношенията между администратора и обработващият личните данни са уредени съгласно разпоредбите на ЗЗЛД, а именно чрез сключен между Община П. и Издателската къща „М.“ ЕООД договор.
На 23.04.2014г. е проведено открито заседание на Комисията, на което жалба рег.№Ж-497/20.12.2013г. е разгледана по същество. Страните са редовно уведомени за заседанието– не се явяват, не се представляват.
Господин К.А.Г. депозира писмо, видно от съдържанието на което е, че поддържа жалбата си.
Кмета на Община П. изразява писмено становище по случая, с приложени относими доказателства. Счита подадената от г-н К.А.Г. жалба за неоснователна и недоказана.
Председателят на Административен съд– П. ангажира писмено становище по жалбата и прилага доказателства в подкрепа на твърденията си.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), изискващ наличието на установени действителни факти от значение по случая, имайки предвид представените писмени доказателства и становища, както и наведените от страните твърдения Комисията приема, че разгледана по същество жалба рег.№Ж-497/20.12.2013г. е основателна.
От събраните по административната преписка доказателства се установи следната фактическа и правна обстановка:
В Aдминистративен съд– П. е образувано адм. дело №3779/2012г., по жалба подадена от К.А.Г. срещу нормата на чл.24, ал.7 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община П . Съдебното производство е приключило с решение №2431/08.11.2013г., същото влязло в законна сила, с което е отменена оспорената от г-н К.А.Г. разпоредба.
Препис от съдебното решение е предоставен на страните в производството – г-н К.А.Г. и Общински съвет– П., като последният е задължен да обнародва влязлото в сила съдебно решение, по начин по който е обнародвана отменената с него разпоредба.
Страните не спорят, че съдебното решение е обнародвано чрез публикуването му във в. „М.“, брой от дата 17.12.2013г., без да са анонимизирани личните данни (три имена, единен граждански номер и адрес) на г-н К.А.Г .
От събраните по административната преписка доказателства се установи, че съдебният акт е публикуван във в. „М.“ след подадена на 16.12.2013г. заявка за публикуване от Община П., към която е прикачен и подлежащия на публикуване акт-съдебно решение, видно от съдържанието на коeто е, че съдържа трите имена, единен граждански номер и адрес на г-н К.А.Г .
Съгласно разпоредбата на чл.194 от АПК съдебно решение, с което се отменя подзаконов нормативен акт, се обнародва по начин, по който е бил обнародван акта. Публикуването на съдебният акт се извършва по начин, който не позволява идентифицирането на физическите лица, упоменати в акта (чл. 64, ал.2 от Закона за съдебната власт)
В конкретния случая и съгласно разпоредбите на чл.22, ал.2 и чл.44, ал.1 , т.7 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл.61, ал.4 и чл.104 от Правилника за организацията и дейността на П.ския общински съвет (приет с Решение №290, взето с Протокол №13 от 12.07.2012г.; Изм. и доп. с Решение №441, взето с Протокол №18 от 25.10.2012г.; Изм. и доп. с Решение №3, взето с Протокол №1 от 23.01.2014г.) съдебният акт, с който се отменя част от подзаконов нормативен акт на Общински съвет– П. се оповестява от кмета на Община П. чрез средствата за масово осведомяване, на интернет страницата на Общината П. и на информационно табло в сградата на Община П .
В изпълнение на горното нормативноопределено задължение Община П. е публикувала във в. „М.“, брой от 17.12.2013г. Решение №2431/08.11.2013г., по описа на Административен съд– П., с което е отменена разпоредбата на чл.24, ал.7 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община П., издадена от Общински съвет-П .
Съдържащите се в публикуваното съдебното решение данни на г-н К.А.Г.– три имена и единен граждански номер са в обем достатъчен за идентифицирането му и имат качеството на лични данни по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД. Разкриването и разпространението им, чрез публикуването във в. „М.“ е действие по обработване на личните данни по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД.
С нормата на чл.23, ал.1 от ЗЗЛД на администратора на лични данни е вменено задължението да предприеме необходимите технически и организационни мерки, за да защити данните от случайно или незаконно унищожаване, или от случайна загуба, от неправомерен достъп, изменение или разпространение, както и от други незаконни форми на обработване.
В качеството си на администратор на лични данни Община П. е следвало да предприеме необходимите технически и организационни мерки за защита на съдържащите се в съдебното решение лични данни на г-н К.А.Г. и съобразно разпоредбата на чл.64, ал.2 от Закона за съдебната власт да публикува съдебното решение по начин, който не позволява идентифицирането на физическото лице, упоменато в акта.
Отношенията между администратора на лични данни– Община П. и обработващия лични данни– Издателска къща „М.“ ЕООД са уредени съобразно разпоредбите на ЗЗЛД, а именно сключен между Община П. и Издателската къща „М.“ ЕООД Договор №13 ДГ 685/23.05.2013г. (действащ и към момента на публикуване на съдебното решение), с предмет публикуване на актове, съобщения, обяви и информационни материали на Община П. и Общински съвет П. във в. „М.“(чл. 1 от договора). Видно от съдържанието на договора не е предвидена възможност Изпълнителят- Издателска къща „М.“ ЕООД да прави изменения или да редактира подадената за публикуване заявка. Съгласно договора Възложителят– Община П. представя текста за публикация (чл. 3, ал.2, т.1 от договора), а Изпълнителят е длъжен да я публикува в срока по чл.8, ал.1 от договора.
С оглед факт, че в публикуваното от Община П. съдебно решение личните данни на г-н К.А.Г. не са анонимизирани, следва извода че администратора на лични данни– Община П. е нарушил разпоредбата на чл.23, ал.1 от ЗЗЛД, като не е предприел необходимите технически и организационни мерки за защита на личните данни на жалбоподателя, в следствие на което същите чрез публикуването им в брой на в. „М.“ от дата 17.12.2013г. са били обект на неправомерен достъп и разпространение.
Комисията намира за неоснователни аргументите на Общински съвет– П. изложени в насока, че разпореждането на съда е за публикуване на съдебното решение в неговата цялост, т.е. без да се правят корекции или заличавания в същото. Видно от съдържанието на разпореждането, съдът указва начина за обнародване на решението, а именно същото да бъде оповестено по начин, по който е обнародвана отменената с него разпоредба. Осъществяването на съответният контрол, предприемането на конкретни технически и организационни мерки във връзка със защита на личните данни на страните по делото при обнародване на съдебният акт е задължение на съответния администратор на лични данни, който следва да обнародва акта.
За пълнота следва да се отбележи, че при направена служебна справка се установи, че при публикуване на съдебното решение на сайта на Община П. (раздел „Нормативни актове– решения“), администратора на лични данни е предприел необходимите технически и организационни мерки за защита на личните данни на г-н К.А.Г., като е анонимизирал личните му данни.
Същите тези технически и организационни мерки за защита на личните данни на г-н К.А.Г. е следвало да бъдат взети и при публикуване на съдебното решение на страниците на в. „М.“. Непредприемането им е довело до неправомерен достъп и разпространение на личните данни на г-н К.А.Г., което по смисъла на чл.23, ал.1 от ЗЗЛД е административно нарушение и съгласно чл.42, ал.9 от ЗЗЛД подлежи на санкциониране.
При определяне размера на административното наказание, Комисията се съобрази с характера и степента на нарушението и обществените отношения, които засяга, взе предвид факта, че личните данни на жалбоподателя са публикувани в местен ежедневник и са разпространени и достъпни до неограничен кръг от лица, с оглед което определя административно наказание, в размер над минимума определен в закона.
Водима от горното, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
1. Уважава подадената от К.А.Г. жалба рег.№Ж-497/20.12.2013г.;
2. На основание чл.42, ал.9, във връзка с чл.38, ал.2 от ЗЗЛД налага на Община П., ЕИК ***, с адрес гр. П., ***, представлявана кмета инж. И.Т., административно наказание– имуществена санкция в размер на 2500 (две хиляди и петстотин) лева за нарушение на разпоредбата на чл.23, ал.1 от ЗЗЛД, изразяващо се в непредприемане на необходимите технически и организационни мерки за защита на личните данни на жалбоподателя от неправомерен достъп и разпространение.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд- София- град.
След влизане в сила на решението, сумата по наложеното наказание да бъде внесена в брой в касата на Комисията за защита на личните данни, находяща се в гр.София, бул.„Проф. Цветан Лазаров" №2 или преведена по банков път:
Банка БНБ- ЦУ
IBAN: BG18BNBG96613000158601
BIC BNBGBGSD
Комисия за защита на личните данни, БУЛСТАТ 130961721
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |