СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
с рег. № П – 4822/2014 г.
гр. София, 29.09.2014 г.
ОТНОСНО: Искане с вх.№П-4822 от 28.07.2014 год. от инж.Ю.А.– за кмет на община С., съгласно заповед №1255/16.07.2014г., по въпроси, касаещи предоставянето на дубликат на удостоверение за раждане на малолетен.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев и Мария Матева на заседание, проведено на 10.09.2014г., разгледа преписка с вх.№П-4822/28.07.2014г. от инж.Ю.А.– За кмет на община С., съгласно заповед №1255/16.07.2014г.. Поставеният от неговъпрос е във връзка с постъпила в деловодството на Община С. писмо с изх.№ЗД-08/0013 от 10.07.2014 год. на Дирекция за социално подпомагане- гр. П., с искане за предоставяне на дубликат на удостоверение за раждане на малолетния И.Т.П. с ЕГН ******. Като основание на искането директорът е посочил чл.7, ал.5 от Закона за закрила на детето (ЗЗДет).
Във връзка с изложеното, инж.Ю.А. се обръща към Комисията за защита на личните данни за становище дали има законово основание длъжностното лице по гражданско състояние на Община С. да предостави описания документ. Следващият въпрос, който поставя инж.Ю.А. е- възниква ли задължение, спрямо длъжностното лице по гражданско състояние на Община С., като администратор на лични данни, да уведоми майката на малолетното лице И.Т.П., вписана с три имена в удостоверението за раждане, за предоставяне на исканата информация наДирекция за социално подпомагане гр. П.
Правен анализ:
Предоставянето от един администратор (Община С.) на друг администратор (в случая Дирекция за социално подпомагане гр. П.) на лични данни на физически лица, съдържащи се в Локална база данни „Население“, която се поддържа на общинско ниво от община С., представлява „Обработване на личните данни“, което се извършва чрез предоставяне на данните, съгласно легалната дефиниция, посочена в §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е „…всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като … разкриване чрез предаване…. предоставяне“.
В изложения казус следва да намерят приложение разпоредбите на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, който урежда алтернативни основания, при наличието на които се допуска обработването на лични данни. Според чл.4, ал.1, т.1 и т.6 от ЗЗЛД обработването на лични данни се допуска, ако е необходимо за изпълнение на установено задължение на администратора на лични данни, а също така, ако е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните. Тези нормативни задължения са възпроизведени и в разпоредбата на чл.106, ал.1, т.2 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР), съгласно който данните от ЕСГРАОН се предоставят на държавни органи и институции, съобразно законоустановените им правомощия. Нормативно установеното задължение на община С., в качеството на администратор на личните данни, е отразено в чл.7, ал.5 от ЗЗДет, където е установено, че централните и териториалните органи на изпълнителната власт и специализираните институции за деца са задължени своевременно да оказват съдействие и да предоставят информация на Държавната агенция за закрила на детето и дирекции „Социално подпомагане“ при изпълнение на служебните им задължения при условия и по ред, определени в Закона за защита на личните данни.
ЗГР урежда условията и реда за гражданската регистрация на физическите лица в Република България. Гражданската регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите за гражданско състояние и вписване на лицата в регистрите на населението. На всички лица, подлежащи на гражданска регистрация, се съставя личен регистрационен картон и запис в НБД „Население”. Регистърът на населението на Република България се състои от всички общински регистри и компютърният му еквивалент е НБД „Население”.
Нормативните предпоставки за предоставяне на данни от НБД „Население” са възпроизведени в текста на чл.106, ал.1 от Закона за гражданската регистрация, а именно данните от ЕСГРАОН се предоставят на:
1. българските и чуждестранните граждани, както и на лицата без гражданство, за които се отнасят, а също така и на трети лица, когато тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или прекратяване на техни законни права и интереси;
2. държавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия;
3. български и чуждестранни юридически лица- въз основа на закон, акт на съдебната власт или разрешение на Комисията за защита на личните данни.
Законът за закрила на детето урежда правата, принципите и мерките за закрила на детето, органите на държавата и общините и тяхното взаимодействие при осъществяване на дейностите по закрила на детето, както и участието на юридически лица и физически лица в такива дейности. Държавата защитава и гарантира основните права на детето във всички сфери на обществения живот за всички групи деца съобразно възрастта, социалния статус, физическото, здравословно и психическо състояние, като осигурява на всички подходяща икономическа, социална и културна среда, образование, свобода на възгледите и сигурност. Държавната политика за закрила на детето се осъществява въз основа на приета от Народното събрание по предложение на Министерския съвет Национална стратегия за детето, изградена върху принципите на този закон. В изпълнение на националната стратегия Министерският съвет приема Национална програма за закрила на детето, предложена от министъра на труда и социалната политика и председателя на Държавната агенция за закрила на детето. Държавните органи в рамките на своята компетентност провеждат държавната политика за закрила на детето и създават подходящи условия за неговото развитие.
Агенцията за социално подпомагане е изпълнителна агенция– второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към Министъра на труда и социалната политика. Агенцията за социално подпомагане е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище гр. София и се представлява и ръководи от изпълнителен директор.
Агенцията за социално подпомагане е държавна институция към Министъра на труда и социалното подпомагане.
Съгласно чл.14, ал.3, буква В от Устройствения правилник на Агенцията за социално подпомагане, регионалните дирекции за социално подпомагане осъществяват методическа помощ на дирекциите „Социално подпомагане“ по дейността за закрила на детето, а в ал.8 и 9 е разпоредено, че същите контролират изпълнението на мерките за закрила на детето и извършват проверки по жалби и сигнали за нарушаване правата на детето.
Следователно, нормативно установено е задължението на администратора на лични данни Община С. да предостави на Дирекция за социално подпомагане исканата информация, в качеството си на държавна институция, съобразно законоустановените й правомощия, установени в Устройствения правилник на Агенцията за социално подпомагане, а също така и упражняване на правомощията на Агенцията за социално подпомагане, предоставени на същата чрез Закона за закрила на детето.
В оперативен порядък беше проведен телефонен разговор с Г.А., служител на Дирекция за социално подпомагане гр. П.. Госпожа Г.А. предоставипо имейл следната допълнителна информация, касаеща майката на малолетния И.Т.П. От представените допълнителни документи:писмо с изходящ №ЗД-92/0025 от 08.09.2014 год. и Решение№21 от 10.02.2014 год. на Районен съд гр. С., се установява, че майката на детето– Т.П.Ц. е с психично заболяване. Лишена от родителски права с Решение №21/10.02.2014 год. на Районен съд– гр. С., от което е видно, че г-жа Т.П.Ц. е поставена диагноза „Шизофрения, психопатоподобна промяна на личността“.
На 15.04.2014 год., с административна заповед на Директора на ДСП– град П. малолетното дете е настанено в Център за настаняване от семеен тип за деца и младежи (ЦНСТДМ)– гр. П. Предприетата мярка за закрила е потвърдена с Решение №570/13.06.2014 год. на Районен съд– гр. П., с което настанява малолетния в ЦНСТДМ до настъпване на някое от обстоятелствата по чл.29 от Закона за закрила на детето.
Предприети са действия за учредяване на настойнически съвет на малолетния и такъв е учреден със Заповед №1104/16.07.2014 год. на Органа по настойничество и попечителство към Община П., като настойник е определен В.С.– ръководител на ЦНСТДМ– гр. П.
Във връзка с горното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Община С., област София може да предостави на Дирекция за социално подпомагане гр. П.дубликат на удостоверение за раждане на малолетния И.Т.П. с ЕГН****** на основание чл.4, ал.1, т.1 и т.6 от Закона за защита на личните данни във връзка с чл.7, ал.5 от Закона за закрила на детето и на основание чл.106, ал.1, т.2 от Закона за гражданската регистрация.
За длъжностното лице по гражданско състояние, като администратор на лични данни, не възниква задължение за уведомяване на Т.П.Ц. майка на малолетния И.Т.П., за това, че Община С., ще предостави копие от удостоверението му за раждане на Дирекция за социално подпомагане гр. П., тъй като същата е била лишена от родителски права.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |