РЕШЕНИЕ
№Ж-110/2015г.
София, 25.05.2016г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и членове: Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 20.04.2016г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, постави за разглеждане жалба рег.№Ж-110/16.03.2015г., подадена от С.А.О.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с жалба, подадена от С.А.О., в която са изложени твърдения за злоупотреба с личните му данни и използването им без негово знание и съгласие за сключване на трудов договор с „Т.“ ЕООД.
Жалбоподателят информира, че е в края на месец юли 2014г. установил, че е страна по сключен на 01.07.2014г. трудов договор с „Т.“ ЕООД, койтотвърди че не е сключвал и подписвал. Г-н С.А.О. счита, че е налице злоупотреба с личните му данни и е „жертва на документна измама“. Допълва, че за случая е подал жалба в Главна инспекция по труда и Районна прокуратура – Хасково, където е образувана преписка с вх.№1619/2014г.
Към жалбата са приложени относими доказателства.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая, от „Т.“ ЕООД е изискано писмено становище и представяне на относими доказателства. Дружеството е уведомено по реда на чл.61, ал.3 от Административно-процесуалния кодекс (АПК) за образуваното производство и за необходимостта да представи становище и относими доказателства, но такива не са ангажирани.
С оглед изложените в жалбата твърдения от Районна прокуратура – Хасково е изискана информация за образуваното производство по случая, както и данни за хода му.
В отговор на което от прокуратурата уведомяват, че по случая е образувана пр.преписка №1619/2014г. и с постановление от 06.04.2015г. материалите по преписката са изпратени за разглеждане по компетентност в Софийска районна прокуратура (СРП).
С оглед установяването на предпоставките на чл.54, ал.1, т.3 и т.5 от АПК от СРП е изискана информация за наличието на образувано производство, както и данни за хода му.
В отговор от СРП представят удостоверение с дата 10.03.2016г. „в уверение на това, че по жалба на С.А.О. до Районна прокуратура – Хасково, заведена като прокурорска преписка №1619/2014г. по описа на Районна прокуратура гр. Хасково, в която са изложени твърдения за злоупотреба с личните му данни и използването им без негово знание и съгласие за сключване на трудов договор с „Т.“ ЕООД, в СРП е образувано и водено досъдебно производство №15230/2014г. по описа на 01 РУ-СДВР, пр. пр. №12568/2015г. по описа на СРП срещу неизвестен извършител“ за престъпление по чл.309, ал.1, пр. 1 от Наказателен кодекс (НК). В допълнение е посочено, че с постановление на СРП от 11.02.2016г. наказателното производство по делото е спряно на основание чл.244, ал.1, т.2 от Наказателно-процесуален кодекс (НПК), поради неразкриване извършителя на деянието.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на Закона за защита на личните данни.
Подадената от С.А.О. жалба съдържа задължително изискуемите реквизити, посочени в разпоредбата на чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация, а именно: налице са данни за жалбоподателя, естеството на искането, дата и подпис, с оглед което е редовна.
От изложените в жалбата твърдения и от приложените доказателства може да се приеме, че е подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД, от физическо лице с правен интерес. Жалбата е насочена срещу администратор на лични данни, следователно е от компетентността на КЗЛД, в чиито правомощия по чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД е да разглежда жалби срещу актове и действия на администратори на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД.
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата. Разглежданата жалба е подадена срещу „Т.“ ЕООД, което безспорно притежава качеството на администратор на лични данни.
От направена служебна справка в Електронният регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри се установи, че дружеството не е подало заявление за регистрация и не е вписано в регистъра по чл.10, ал.1, т.2 от ЗЗЛД. Дружеството не е подавало молба за освобождаване от задължение за регистрация като администратор на лични данни, съответно не е освободено по надлежния ред от такава регистрация.
Комисията счита, че са налице предпоставките на чл.54, ал.1, т.5 от АПК за спиране на образуваното административно производство Съгласно нормата на чл.54, ал.1, т.5 от АПК, административният орган спира административното производство при наличие на друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване.
От събраните по административната преписка доказателства и в частност от водената с Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ кореспонденция се установи, че на 01.07.2014г. е сключен трудов договор между жалбоподателя и „Т.“ ЕООД. Г-н С.А.О. твърди, че личните му данни са използвани за сключване на договора без негово знание и съгласие. За случая е сезирана СРП и е образувано досъдебно производство №15230/2014г. по описа на 01 РУ-СДВР, пр. пр. №12568/2015г. по описа на СРП срещу неизвестен извършител за престъпление по чл.309, ал.1, пр. 1 от НК. С постановление на СРП от 11.02.2016г. наказателното производство по делото е спряно на основание чл.244, ал.1, т.2 от НПК, поради неразкриване извършителя на деянието.
Установяването на факта има ли извършено престъпление, както и идентифицирането на престъпния деец са от значение за развитието на образуваното пред Комисията производството и в последствие за постановяването на административния акт по същество на жалбата. В зависимост от резултатите на предприетите следствени действия и установяването на инкриминираното деяние и извършителя му ще се установи дали обработването на свързаните с жалбоподателя лични данни може да се обвърже по категоричен начин с администратор на лични данни и да се ангажира административно-наказателната му отговорност по ЗЗЛД.
Водима от горното, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
1. Обявява жалба рег.№Ж-110/16.03.2015г. за допустима и конституира като страни в административното производство: жалбоподател – С.А.О. и ответна страна –„Т.“ ЕООД, в качеството му на администратор на лични данни.
2. На основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК спира административното производство, до отпадане на основанието за спиране.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд – София – град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цветелин Софрониев /п/ |