1. Откога се прилага ЗЗЛПСПОИН?
ЗЗЛПСПОИН влиза в сила на 4 май 2023 г. и се прилага от същата дата за всички задължени субекти, включително за субектите по чл. 12, ал. 1, т. 3.
Изключение е предвидено единствено за работодателите в частния сектор, които имат между 50 и 249 работници или служители, за които законът се прилага от 17 декември 2023 г.
2. Кой и за какви нарушения може да подава сигнал по ЗЗЛПСПОИН?
3. Кой сигнал попада в обхвата на ЗЗЛПСПОИН?
4. Попада ли в обхвата на закона сигнал или публично оповестена информация за нарушение на вътрешно правило, прието от задължения субект?
5. Допустимо ли е като част от вътрешния процес по подаване на сигнали, задълженият субект да предвиди допълнителни въпроси, които да подлежат на докладване, като поема аналогични ангажименти на тези по ЗЗЛПСПОИН? Например докладване на нарушения, които са извън приложното поле на ЗЗЛПСПОИН или на обстоятелства, които не представляват нарушения на закона, а на вътрешни правила на задължения субект?
6. Попадат ли в обхвата на ЗЗЛПСПОИН сигнали, касаещи вътрешноорганизационни и/или вътрешноадминистративни нарушения, извършени в рамките на структурата на задължен субект по същия закон?
7. Могат ли да се разглеждат жалби при условията и по реда на ЗЗЛПСПОИН?
8. Как да се разграничи сигнал, подаден по общия ред на АПК от сигнал, подаден по реда на ЗЗЛСПОИН?
9. Кой е длъжен да изгради и поддържа вътрешен канал за подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?
Закон за финансово управление и контрол в публичния сектор
Чл. 2. (1) Разпоредбите на закона се прилагат в организациите от публичния сектор.
(2) По смисъла на този закон организации от публичния сектор са:
1. (изм. – ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г., доп. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) бюджетните организации по смисъла на Закона за публичните финанси, както и общинските предприятия по смисъла на Закона за общинската собственост;
2. (отм. – ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
3. (отм. – ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
4. (отм. – ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
5. организациите, разпореждащи се със средства, гарантирани от Република България;
6. организациите, разпореждащи се със средства по фондове и програми от Европейския съюз;
7. (изм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) държавните предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон;
8. (изм. – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) търговските дружества, включително лечебните заведения, с над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала;
9. (нова – ДВ, бр. 13 от 2019 г.) търговските дружества, чийто капитал е изцяло собственост на дружествата по т. 8.
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на този закон:
1. (изм. – ДВ, бр. 43 от 2016 г.) „Публични средства” са всички средства, които се събират, получават, съхраняват, разпределят и разходват от организациите от публичния сектор.
|
Всички останали работодатели, които не са длъжни да изграждат и поддържат канал за вътрешно подаване на сигнали, при наличие на съответните предпоставки (напр. подаден сигнал срещу тях по външния канал – КЗЛД), са длъжни да осигуряват мерките, предвидени в Глава III на закона за защита на лицата по чл. 5 от същия. По смисъла на този закон браншовите организации се явяват задължени субекти, когато попадат в хипотезата на работодател или, в по-широк работен контекст, наемат труд, независимо от характера на работата, начина на заплащането или източника на финансирането. Разбира се, следва да се отчита изискването за броя на служителите по чл. 12, вкл. в хипотезата на чл. 12, ал. 1, т. 3 от ЗЗЛПСПОИН.
10. Допустимо ли е да се използва изграден преди влизането в сила на закона канал за вътрешно подаване на сигнали, вкл. предвиждащ възможност за анонимно подаване?
11. Допустимо ли е в рамките на икономическа група (напр. дружество майка и неговите дъщерни дружества, холдингова структура и др. подобни) отделните дружества да използват съществуващ канал за вътрешно подаване на сигнали или да създадат един такъв в рамките на групата, който да се ползва от всички дружества?
12. Ако при работодател от частния сектор, който не е длъжен да изгради и поддържа вътрешен канал за подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН, постъпи сигнал, попадащ в материалния обхват на закона, има ли такъв работодател задължения по посочения закон?
13. Задължени субекти ли са второстепенните и/или третостепенните разпоредители с бюджет?
14. Професионалното качество на дадено физическо лице или осъществяваната от него дейност предпоставка ли е за възникване на задължения по ЗЗЛПСПОИН?
15. Кой може да приеме и регистрира сигнал по ЗЗЛПСПОИН?
16. Допустимо ли е задължен субект по чл. 12, ал. 1, т. 2 и 3 да възложи функциите по приемане и регистриране на сигнали на чуждо юридическо или физическо лице?
17. Задължително ли е служителят, отговарящ за приемането и регистрирането на сигнала (и сигнализиращите лица) да използва утвърдения от КЗЛД формуляр за подаване и регистриране на сигнали?
18. За какво служи и как се получава УИН?
19. Необходимо ли е за получаването на УИН служителят, отговарящ за регистрирането на сигнала по вътрешния канал да го изпраща на КЗЛД?
20. В какъв срок и за всеки сигнал ли се получава УИН?
21. Трябва ли задължен субект по закона, който в рамките на своята обичайна дейност получава сигнали за нередности или неудовлетвореност от услугата от клиентите си – потребители (напр. дружество, предоставящо ВиК услуги) да регистрира тези сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН?
22. Задължителен ли е утвърденият от КЗЛД модел на Регистър на сигналите или задължените субекти могат да ползват собствен формат на този регистър? Използваният от задължения субект регистър подлежи ли на контрол от страна на КЗЛД?
23. Кой може да разгледа сигнал по ЗЗЛПСПОИН?
24. Кой може да бъде определен като служител за разглеждане на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?
25. Може ли управляващ или представляващ задължен субект по чл. 12, ал. 1 от ЗЗЛПСПОИН да изпълнява функциите на служител, отговарящ за разглеждането на сигнали за същия задължен субект?
26. Може ли повече от едно лице да изпълнява функциите по разглеждане на сигнали в структурата на един задължен субект?
27. Може ли служителят за разглеждане на сигнали в компанията-майка в чужбина да разглежда сигнали, подадени за нарушения в дъщерно дружество, установено в България?
28. Как следва да процедира служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали по вътрешния канал, при получаването на сигнал срещу работодателя на сигнализиращото лице – трябва ли да извърши вътрешна проверка по сигнала или трябва да го препрати за разглеждане от КЗЛД?
29. Може ли задължен субект от публичния сектор, имащ външно длъжностно лице по защита на данните, да възложи на същото и функциите на служител, отговарящ за приемането, регистрирането и разглеждането на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?
30. Трябва ли задълженият субект да уведомява КЗЛД за определения или определените служители, отговарящи за разглеждането на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?
31. Какъв е срокът за съхранение на сигналите и приложените към тях материали, вкл. последващата документация, свързана с разглеждането им?
32. Трябва ли да се препраща към КЗЛД всеки сигнал, получен по вътрешен канал?
33. Какво следва да предприеме задължен субект по чл. 12, който е получил сигнал по вътрешния си канал, прегледът на който е показал, че касае дейността на друг задължен субект?
34. Как задълженият субект следва да изпълни задължението си по чл. 12, ал. 4 от закона за предоставяне на ясна и лесно достъпна информация относно условията и реда за подаване на сигнали, при положение, че няма интернет страница?
35. Как постъпва компетентен орган по чл. 20 от ЗЗЛПСПОИН, когато при него постъпи сигнал?
36. Има ли срок защитата по ЗЗЛПСПОИН?
37. Може ли да се ползва от защитата по ЗЗЛПСПОИН лице, в случай че е подавало сигнали за нарушения преди влизането в сила на закона (4 май 2023 г.) и вследствие на това е претърпяло или търпи репресивни ответни действия от страна на работодателя си?
38. Има ли максимален и минимален размер на обезщетението, което може да се претендира от сигнализиращото лице за претърпени от него имуществени и/или неимуществени вреди вследствие подаването на сигнал по ЗЗЛПСПОИН?
39. Абсолютна ли е забраната по чл. 33 от ЗЗЛПСПОИН и може ли работодателят да прилага по правомерен начин (извън режима на този закон) предвидените в същата разпоредба действия?
40. Може ли мерките за защита по ЗЗЛПСПОИН да възпрепятстват изпълнението на законови задължения и/или правомощия на правоприлагащите и правоохранителните органи?
41. Как следва да се разбира и прилага на практика посочената в чл. 15, ал. 2, т. 5, пр. 3 от ЗЗЛПСПОИН алтернативна възможност за идентификация (освен саморъчния или електронен подпис) на подаващото сигнал лице посредством „друга идентификация на подателя“?
42. В случаи, когато към подадения сигнал, който е получен по електронната поща е приложен формуляра по образец, който съдържа всички изискуеми реквизити, включително е положен подпис от лицето, подател на сигнала, считате ли този сигнал за подаден, в съответствие с изискванията на закона сигналите да не бъдат анонимни?
При наличие на необходимите реквизити, сигналът не е анонимен, тъй като не попада в разпоредбата на чл. 9, т. 1 от ЗЗЛПСПОИН. Изключение е налице по чл. 10 от закона, в случаите, когато сигналът е подаден не по реда на закона или публично, но анонимно е оповестена информация за нарушения, като впоследствие са идентифицирани и са станали обект на ответни действия. Тогава тези лица имат право на защита, когато са налице условията по чл. 6, ал. 1 и чл. 7 от нормативния акт.
Съгласно чл. 15, ал. 1 от ЗЗЛПСПОИН, сигналът се подава до служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, писмено, включително чрез електронна поща, или устно. Разпоредбата на чл. 15, ал. 3, във вр. с ал. 2 от ЗЗЛПСПОИН, урежда, че писмен сигнал се подава от подателя чрез попълване на формуляр, утвърден от централния орган за външно подаване на сигнали, с минимално изискуемите съгласно закона задължителни данни, а именно: 1. трите имена, адрес, телефонен номер на подателя и електронен адрес, ако има такъв; 2. имената на лицето, срещу което се подава сигналът, и неговата месторабота, ако сигналът се подава срещу конкретни лица и те са известни; 3. конкретни данни за нарушение или за реална опасност такова да бъде извършено, място и период на извършване на нарушението, ако такова е извършено, описание на деянието или обстановката и други обстоятелства, доколкото такива са известни на сигнализиращото лице; 4. дата на подаване на сигнала; 5. подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя. Към сигнала могат да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т. ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация, предвид чл. 15, ал. 4 от същия нормативен акт.
Начин за приемане на писмен сигнал, подаден по вътрешен канал, е на специално създадена служебна електронна поща от съответното задължено лице по чл. 12, ал. 1 от ЗЗЛПСПОИН. Практиката показва, че при подаване на сигнал по вътрешен канал от служебна електронна поща от страна на лице по чл. 5, ал. 2 от посочения закон също може да бъде направена идентификация на лицето, което подава сигнала, тъй като достъпът до даден служебен акаунт изисква индивидуална парола и съответната организация има възможност, при наличие на необходимост, да идентифицира съответния субект. Това също удостоверява идентичността на сигнализиращото лице.
43. Как следва да се извършва еднозначната идентификация на лицето, подател на сигнала в контекста на изискванията той да не бъде анонимен, единствено чрез подадената електронна кореспонденция?
Съгласно чл. 15, ал. 2, т. 5 от ЗЗЛПСПОИН един от минимално изискуемите реквизити за попълване на формуляра по чл. 15, ал. 2 от закона е подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя. Под „друга идентификация“ се има предвид разширяване на правните възможности за сигнализиращите лица, чрез които те могат да удостоверят авторството на съдържанието на подаден от тях сигнал по този закон. Такива могат да бъдат всички законови способи за идентификация на физическите лица, регламентирани със Закона за електронната идентификация и Закона за електронното управление. Използването на разработената от Министерство на електронното управление „Система за сигурно електронно връчване“ е валиден инструмент, чрез който сигнализиращите лица могат да се идентифицират за целите на подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН. Няма правна пречка подаването на сигнали по този закон да стане и чрез действия в потребителския интерфейс на информационната система на задължения субект, след като лицето е идентифицирано със съответните за информационната система средства за идентификация. Недопустимо е да се използват биометрични данни за целите на идентифициране на сигнализиращото по ЗЗЛПСПОИН лице, освен ако това не е предвидено изрично в нормативен акт. (вж. отговор на въпрос № 41).
Съгласно § 1, т. 31 от Допълнителните разпоредби на Закона за електронното управление „Система за сигурно електронно връчване“ е електронна препоръчана поща по смисъла на Регламент (ЕС) № 910/2014 и система, чрез която се удостоверява моментът на изпращане, получаване и връчване, както и се гарантират идентификацията на лицето, което изпраща, получава или връчва електронни документи или електронни изявления чрез системата, както и авторството и целостта на тези документи. По този начин може да се идентифицира сигнализиращото лице единствено чрез подадената електронна кореспонденция.
44. Приема ли се, че лицето подател на сигнала е идентифицирано при положение, че то не е положило лично подписа си върху формуляра пред длъжностното лице, определено да приеме и обработва сигналите по ЗЗЛПСПОИН? Следва ли тези сигнали да се считат за неанонимни?
Съгласно чл. 15, ал. 1 от ЗЗЛПСПОИН не изисква полагане на личен подпис от подателя на сигнала върху формуляра пред длъжностното лице, определено да приеме и обработва сигнала. Респективно, подписването пред длъжностното лице, не попада в обхвата на кумулативно изброените изисквания в ал. 2 на посочената разпоредба, както и не е упоменато подобно изискване относно начина за подаване съгласно чл. 15, ал. 3, изр. първо на този закон.
В случаите, когато се подава устно сигнал, длъжностното лице идентифицира подателя, след което му предлага да се подпише. В хипотезата, когато подателят откаже да положи подпис, служителят, приел сигнала, го подписва и отбелязва отказа на съответното място във формуляра. Съгласно приетите от КЗЛД Методически указания № 1 за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали, постъпили при задължените субекти по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, единствената хипотеза за приемане на сигнал без подпис е когато сигналът е подаден устно и лицето е отказало да го подпише при покана от служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали (Раздел III, чл. 2.1, т. 3 от посочения акт, приет с решение на КЗЛД).
Относно еднозначната идентификация на лицето съгласно чл. 15 , ал. 2, т. 5 от ЗЗЛПСПОИН, моля, да имате предвид отговор по въпрос № 43.
45. КЗЛД имала ли е възможност да констатира добри практики на електронни системи за подаване на сигнали от разстояние, които да използват способи за идентификация на лицата, подаващи сигналите в контекста на това, че те не трябва да бъдат анонимни?
КЗЛД приема, че обработването на лични данни на сигнализиращите лица и на физическите лица, информация за които е налична в сигналите за нарушения, се извършва в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/679 и специалните изисквания на ЗЗЛПСПОИН. В този смисъл Комисията прилага набор от подходящи технически и организационни мерки за защита, съгласно чл. 32 от Регламент (ЕС) 2016/679, при спазване на задълженията за поверителност по чл. 31 от ЗЗЛПСПОИН и на изискванията към канала за външно подаване на сигнали по чл. 22, ал. 4 от ЗЗЛПСПОИН (вж. отговор по въпрос № 43). В допълнение, в длъжностните характеристики на служителите, чиито служебни задължения налагат или допускат обработване на лични данни във връзка с получени сигнали по външен канал, са разписани изрични задължения за предприемане на действия по осигуряването на правна защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения.
Приета е специална политика за поверителност, приложима за разглеждане на сигнали по ЗЗЛПСПОИН, достъпна на: „Защо и как обработване личните Ви данни при подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН“
В специализираната информационна система на комисията, определена за регистриране и работа със сигнали за нарушения („СИГНАЛ”) са въведени следните функционалности, които да гарантират конфиденциалност на обработваната информация:
Категориите лични данни, които по закон се събират в информационната система, са име, адрес, КЕП, както и другите данни, съгласно изискванията на ЗЗЛПСПОИН. Системата е изградена на принципа „необходимост да се знае“ в съответствие в чл. 25 от Регламент (ЕС) 2016/679. За неоторизирани служители (такива, чиито служебни задължения не налагат достъп до конкретен сигнал) системата маскира имената на сигнализиращите лица. В деловодните регистри не се показват адресите на сигнализиращите лица. Данните от КЕП се пазят в базата данни, но те не се визуализират никъде в системата освен в подадения от лицето формуляр.
В информационната система на комисията „СИГНАЛ” са въведени функционалности, които да гарантират конфиденциалност на обработваната информация.
Предоставя се възможност за подаване на сигнали директно от интернет страницата на КЗЛД – https://cpdp.bg/.
Също така са констатирани добри практики при сътрудничеството с други държави-членки на Европейска мрежа на органите за интегритет и сигнализиране на нередности (NEIWA) – организация, в която КЗЛД е приета за член в края на 2023 г.
Например – антикорупционните власти в Италия използват дигиталната платформа Global Leaks. Експертите от тази държава споделят, че през тази платформа се извършва цялата комуникация. Посочва се, че организирането на срещи със сигнализиращи лица може да не е най-добрият подход, предвид конфиденциалността, освен ако лицето само поиска такава среща.
Кабинетът на омбудсмана в Брюксел използва инструмент “Integrity line” от EQS. Освен това има обособен канал за сигнализиращите лица с технически гаранции за конфиденциалността – отделена дигитална среда, без проследяване на метаданни, отстраняване на реквизити от документи, тотална анонимност и други. Сигнализиращите лица не са задължени да използват този канал. Споделено е, че често срещаната практика е лицето да използва електронен адрес, който е по-малко безопасен. Също така е посочено, че има и ограничен достъп на оторизирани лица до информацията, налична на техните сървъри или на каналите за сигнализиращите лица. Към федералния омбудсман на Белгия има особена дигитална система за сигурност, използвана за достъп до сървър: система за управление на файлове, която се ползва само за членове на Центъра за интегритет на федералния омбудсман, които отговарят за преписките и защитените файлове. Също така имат защитени онлайн формуляри и криптирани имейли, когато трябва да се препратят преписки между компетентни органи.
В антикорупционният офис в Каталуния, испанските власти имат методи за ограничен достъп до разследванията, сървъри в институцията, двойно удостоверяване, приложения, заключени с пароли.
В Германия, Федералният правосъден орган има цял комплект от мерки за защита на данните и дигитална сигурност – организационно каналът за външно подаване на сигнали е отделен от останалите части на Федералния правосъден орган. Той изпълнява задачите си независимо от останалите задължения на органа и е обособен отделно от останалите дейности. Само служители на канала за външно подаване на сигнали имат достъп до работните си места. Компютърните им специалисти са предвидили мерки за създаване на безопасна среда за всичките преписки, които са регистрирани електронно. При регистриране на преписка онлайн системата генерира автоматично парола. Тази парола се използва, за да се подсигурят документите и тяхното съдържание. Те използват 7zip, за да шифроват документите, които те изпращат на имейл. Също така е възможно сигнализиращите лица да изпращат кодирани документи чрез тази програма. Всяка писмена кореспонденция, която излиза от канала за външно подаване на сигнали, се проверява и изпраща от поне двама души – взаимодействие между разследващия сигнала и един от екипа на регистъра или взаимодействие между разследващия сигнала и директора на канала за външно подаване на сигнали. Освен това предоставят неутрален имейл, който може да бъде използван от сигнализиращите лица за контакт от и до тях.
46. Съгласно чл. 12, ал. 4 от ЗЗЛПСПОИН е посочено, че информацията следва да се постави на видно място, същото отнася ли се до утвърдените вътрешни правила в администрацията относно създаването на вътрешен канал за подаване на сигнали?
С оглед улесняване работата на задължените субекти от публичния и частния сектор, същите следва да предоставят на лицата по чл. 5 от ЗЗЛПСПОИН ясна, лесно разбираема и достъпна информация относно условията и реда за подаване на сигнали. Информацията се предоставя на интернет страниците на задължените субекти, както и на видно място в офисите и работните помещения, както е предвидено в разпоредбата на чл. 12, ал. 4 от посочения нормативен акт. В настоящата рубрика може да бъде намерена по-подробна информация относно приложението на ЗЗЛПСПОИН, включително и по отношение на зададения въпрос (вж. отговор на въпрос № 8, последен абзац).
Информацията следва да бъде обобщена във „вътрешни правила“ и/или друг сходен подход за улесняване на задължените субекти с цел оповестяването на начина за подаване на сигнали, както и хипотезите в които такъв може да бъда подаден. Тези правила следва да бъдат приети при изграждане на вътрешния канал.
47. Кой е задължен субект по чл. 12, ал. 1 от ЗЗЛПСПОИН, юридическото лице или представляващото/ите го физическо/и лице/а, съгласно устава/дружествения договор или друг учредителен акт ?
На първо място е необходимо да се посочи, че в кръга на „работодателите“, в качеството им и на „задължени субекти“ по смисъла на чл. 12, ал. 1, във връзка с § 1, т. 2 от ДР от ЗЗЛПСПОИН влизат както физически, така и юридически лица, включително техни поделения, а също така и други организационно и икономически обособени образувания, които самостоятелно наемат работници или служители по трудово и служебно правоотношение. Легалната дефиниция на понятието „работодател“ по § 1, т. 2 от ДР от ЗЗЛПСПОИН напълно съвпада с легалната дефиниция на това понятие, съдържаща се в § 1, т. 1 от ДР на Кодекса на труда.
Необходимо е да са уредени представителните правомощия в устав или дружествен договор на съответното юридическо лице, в който документ да е предвидено лицето, което да сключва и прекратява трудовите договори с работниците и служителите в дружеството и да осъществява дисциплинарна власт по тези трудови правоотношения, при изпълнението на възложените им с устава или дружествения договор задължения, т.нар. „отговорно/и лице/а“ осъществява/т представителна власт от името и за сметка на юридическото лице в правоотношенията на дружеството с трети лица, включително и с назначените от тях работници и служители в дружеството. В този смисъл, независимо от прякото участие на отговорното/и лице/а в процеса на сключване и прекратяване на трудовите договори с работниците и служителите в дружеството, той не се явява страна, а единствено представлява съответното юридическо лице, което дружество се явява страна в трудовите правоотношения с назначените работници и служители.
С оглед на гореизложеното като „работодател“ по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на ЗЗЛПСПОИН, както и по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Кодекса на труда, а следователно и като „задължено лице“ по смисъла на чл. 12, ал. 1 от ЗЗЛПСПОИН, следва да се разглежда дружеството – юридическо лице, а не неговите органи или членовете на колективните органи. В този смисъл, адресат на задълженията по чл. 13, чл. 14, ал. 1 и ал. 5, чл. 17, ал. 1 и ал. 4, чл. 18, ал. 1 и ал. 4 от ЗЗЛПСПОИН се явява дружеството – юридическо лице, като при изпълнението на тези конкретни задължения последното следва да осъществява дейност чрез своите органи съобразно техните правомощия, уредени в устава на дружеството, дружествения договор или друг учредителен акт.