СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № П171/2012 год.
гр. София, 11.04.2012г.
ОТНОСНО: Искане с вх. № П171/02.04.2012 год. от И.Л. – Секретар на община П. за становище на Комисията за защита на личните данни по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни във връзка с предоставяне на достъп до данни от ЕСГРАОН.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 11.04.2012 г., разгледа искане с вх. № П171/02.04.2012 год. от И.Л. – Секретар на община П. за становище на Комисията за защита на личните данни по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни във връзка с предоставяне на достъп до данни от ЕСГРАОН.
В писмото си до КЗЛД Секретаря на община П. отбелязва, че в отдел „Гражданско състояние” на общината е постъпило искане за предоставяне на постоянен и настоящ адрес на лицето Г.С.Б. за нуждите на административна преписка, образувана в Дирекция за национален строителен контрол.
Община П. е отказала предоставянето на исканите данни с мотив – „липса на законово основание”, във връзка с което са получили второ искане от ДНСК, в което са били уведомени за законовите основания, в които е предвидено правото на достъп на ДНСК до данни от ЕСГРАОН.
Обръща се към Комисията за компетентно становище относно законосъобразните предпоставки при предоставянето на постоянен и настоящ адрес на лицето.
Към искането е приложено копие на писмо от ДНСК.
С оглед на гореизложеното, следва да се има предвид следното:
Община П. е администратор на лични данни по смисъла на чл. 3, ал. 1 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Съгласно чл.221, ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) Дирекцията за национален строителен контрол е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище в гр. София. Тя се състои от централно управление и регионални дирекции в областните центрове. При извършване на служебна проверка в Електронния регистър на Администратори на лични данни се установява, че ДНСК е вписан като администратор на лични данни с 12 заявени регистри.
Предоставянето от един администратор (община П.) на друг администратор (в случая ДНСК) на данни от ЕСГРАОН представлява “Обработване на лични данни”, което се извършва чрез предоставяне на данните, съгласно легалната дефиниция, посочена в § 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е “…всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като … разкриване чрез предаване………….предоставяне”.
Обработването на лични данни, чрез предоставянето им от страна на администратора на лични данни- община П. следва да се извършва в съответствие с принципите на законосъобразност, целесъобразност и пропорционалност на данните.
В тази хипотеза по отношение законосъобразните условия, при наличието на които се допуска обработването на личните данни, следва да намерят приложение разпоредбите на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД. Този текст урежда алтернативни основания, при наличието на които се допуска обработването на лични данни.
Според чл.4, ал.1, т.6 от ЗЗЛД обработването на лични данни се допуска, ако е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните. Тези нормативни задължения са възпроизведени и в текста на чл.106, ал.1, т.2 от Закона за гражданската регистрация, съгласно който данните от ЕСГРАОН се предоставят надържавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия.
ЗУТ е специалният закон, който установява правомощия на ДНСК да ползва данни от ЕСГРАОН. Съгласно чл.221, ал.5, т.3 от ЗУТ,във връзка с изпълнение на функциите им по този закон, органите на Дирекцията за национален строителен контрол имат правода ползват данни от Единната система за гражданска регистрация и административно обслужване.
Следователно на нормативно основание ДНСК има право да иска предоставянето на посочените лични данни. Няма правна пречка при поискване от страна на ДНСК и при доказване на основание за предоставяне по законоустановения ред, община П. да предостави информация, т.е лични данни с цел упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните (в случая на ДНСК).
Във всички случаи информация, съставляваща лични данни и касаеща физически лица, може да се предостави само при наличие на поне едно от изрично посочените в чл. 4 от ЗЗЛД основания за допустимост на обработването на лични данни. Наличието на условие за допустимост за обработване на лични данни е в тежест на доказване от страна на администратора, искащ личните данни – в случая ДНСК. Във всеки конкретен случай обемът на предоставените данни винаги следва да е съобразен с целта, за която същите се искат.
С оглед на гореизложеното и на основание чл. 10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД Комисията за защита на личните данни да изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Предоставянето на лични данни от община П. на ДНСК, съдържащи информация относно постоянен и настоящ адрес на физическо лице за нуждите на административна преписка, образувана пред ДНСК, е законосъобразно с оглед разпоредбите на Закона за защита на личните данни при спазване разпоредбите на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД и чл.106, ал.1 от Закона за гражданската регистрация и при наличие на условията, посочени в чл.221, ал.5, т.3 от Закона за устройство на територията.
ЧЛЕНОВЕ: | |
|
Красимир Димитров /п/ |