СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № П383/2012 год.
гр. София, 25.04.2012г.
ОТНОСНО: Искане с вх. № П383/06.04.2012 год. от Й.Ф. – кмет на Столична община за становище на Комисията за защита на личните данни по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни във връзка с предоставяне на информация относно изплатени възнаграждения по договори за управление и контрол на общински дружества.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Венета Шопова, Красимир Димитров, Валентин Енев и Мария Матева на заседание, проведено на 25.04.2012 г., разгледа искане с вх. № П383/06.04.2012 год. от Й.Ф. – кмет на Столична община, с което информира, че до нея в качеството й на кмет на Столична община, е постъпило искане от г-н Г.К. – общински съветник в Столичен общински съвет, с което се изисква информация по следните въпроси:
– Колко е общата сума, изплатена през 2011 год. на членове на управителни и надзорни органи на общински дружества и предприятия по договор за управление и контрол с приложена подробна справка за всяко отделно общинско предприятие или дружество и имена на членовете на тези органи, средно месечно възнаграждение за 2011 год. по договор за управление и контрол;
– Изплатени ли са на тези членове на надзорни, управителни и контролни органи допълнителни суми под формата на ДМС, бонус или каквато и да е друга форма и в какъв размер с приложена подробна справка с имена, размер и основание на получени ДМС, бонуси или други средства.
Във връзка с посоченото, кметът на Столична община се обръща към Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) за компетентно становище дали исканите сведения представляват лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД) и дали същите е правомерно да бъдат предоставяни.
С оглед на гореизложеното, по първия въпрос от искането за становище, следва да се има предвид следното:
По смисъла на чл. 3 от Закона за защита на личните данни администратор на лични данни е физическо или юридическо лице, както и орган на държавната власт или на местното самоуправление, който сам или съвместно с друго лице определя целите и средствата за обработване на данните, както и който обработва лични данни, видът на които, целите и средствата за обработване се определят със закон.Столична община (СО) е администратор на лични данни по смисъла на чл. 3, ал.1 от ЗЗЛД. СО е подала заявление за вписване в регистър на администраторите на лични данни и водените от тях регистри с лични данни с вх.№ 52258.
Съгласно легалната дефиниция, посочена в чл.2, ал.1 от ЗЗЛД, лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци.
В § 1, т.16 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД законодателят е посочил примерно изброяване на понятието "Специфични признаци". Това са признаци, свързани с физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна, социална или друга идентичност на лицето.
В конкретния случай, ако информацията за средното месечно възнаграждение за 2011 г. на членовете на управителни и надзорни органи на общински дружества, заедно с имената на членовете на тези органи, както и подробна справка с имената и размерите на допълнително получени суми под формата на ДМС или бонуси, би могла да доведе до индивидуализиране на конкретните физически лица, то тя като такава попада в определението "лични данни" от категорията икономическа идентичност.
По втория въпрос от искането за становище:
Действията по отношение предоставянето на достъп до информация относно изплатени възнаграждения по договори за управление и контрол на търговски дружества представляват “Обработване на лични данни”, съгласно легалната дефиниция, посочена в §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД и по-конкретно обработване под формата на “разпространяване” и “предоставяне” по смисъла на ЗЗЛД.
Когато се отправят искания за достъп до лични данни, съответният администратор следва да се съобрази с разпоредбите на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД. Текстът на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД урежда алтернативни хипотези, при наличието на които се допуска законосъобразното обработване на лични данни.
Във всички случаи обработването на лични данни чрез предоставянето им от страна на администратора на лични данни (Столична община) следва да се извършва в съответствие с принципите на законосъобразност, целесъобразност и пропорционалност на данните. Във всеки конкретен случай обемът на предоставените данни винаги следва да е съобразен с целта, за която същите се искат, т.е. с принципа на целесъобразност. Предоставянето на информация следва също така да е законосъобразно,а самата информация пропорционална.
При анализа на изложения казус следва също така да се вземе предвид и статута на Общинския съвет като орган на местното самоуправление, както и правомощията на общинските съветници.
Съгласно чл.18, ал.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), Общинският съвет е орган на местното самоуправление и се избира от населението на общината при условия и по ред, определени от закона. Общинският съвет се състои от избраните общински съветници (чл.18, ал.2 от ЗМСМА).
В чл.21, ал.1, т.9 от ЗМСМА е посочено, че Общинският съвет приема решения за създаване, преобразуване и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество и избира представителите на общината в техните органи.
В Наредбата за реда за учредяване на търговски дружества и упражняване на правата на собственост на общината в търговските дружества (Приета с Решение № 789 по Протокол № 91 от 26.10.2006 г. на Столичния общински съвет) е уреден редът за упражняване правата на собственост на общината върху дялове или акции на търговски дружества. Съгласно чл. 8 от Наредбата, столичният общински съвет упражнява правата на общината като едноличен собственик на капитала в едноличните търговски дружества с общинско имущество. Столичният общински съвет, като упражняващ правата на едноличен собственик на капитала в общинските еднолични дружества с ограничена отговорност и едноличните акционерни дружества има правомощия да избира управителя, определя възнаграждението му и го освобождава от отговорност, съответно избира и освобождава членовете на Съвета на директорите, съответно на Надзорния съвет, и определя възнаграждението на членовете на надзорния съвет, съответно на членовете на съвета на директорите, на които няма да бъде възложено управлението(чл.10, ал.1, т.5 и чл.11, ал.1,т. 4 от Наредбата).
Възлагането на управлението и контрола на едноличните общински търговски дружества се възлага с договор за управление от кмета на Столична община въз основа на решение на Столичния общински съвет (чл.30 от Наредбата).
Следователно по презумпция общинските съветници в качеството си на членове на колективния орган на местното самоуправление – Общинския съвет, разполагат с информация за възнагражденията на членовете на управителни и надзорни органи на общински дружества и предприятия по договор за управление и контрол.
От друга страна, съгласно чл.33, ал.1, т. 4 от ЗМСМА във връзка с изпълнение на правомощията си, общинските съветници имат право да отправят питания към кмета на общината.
При анализа на изложения казус и относимостта към разпоредбите на ЗЗЛД следва да се направи извод, че предоставянето на исканата информация може да се извърши законосъобразно в случай, че са налице условията на чл. 4, ал.1, т.5 – изпълнение на задача, която се осъществява в обществен интерес. Възможно условие за допустимост на обработването, под формата на разпространяване и предоставяне на данните е и разпоредбата на чл.4, ал.1, т.6 от ЗЗЛД – обработването е необходимо за упражняване на правомощия предоставени със закон на лицето, на което се разкриват данните.
При всички положения правомерното обработване на лични данни е необходимо да се извършва в съответствие с принципите на законосъобразост, целесъобразност и пропорционалност на данните. Съгласно чл. 2, ал.2 от ЗЗЛД личните данни следва да се обработват законосъобразно и добросъвестно, да се събират за конкретни, точно определени и законни цели и да не се обработват допълнително по начин, несъвместим с тези цели, да бъдат съотносими, свързани и ненадхвърлящи целите, за които се обработват, т.е. да бъдат пропорционални, както и да се заличават и коригират в случай на непропорционалност по отношение на целите, за които се обработват.
Във всеки един конкретен случай на обработване на лични данни е необходимо да се следи за баланса между значимостта на обществения интерес, който налага това обработване и степента, до която се засяга правото на неприкосновеност на личния живот на физическото лице, за което се отнасят данните. Следва да се има предвид и целта на ЗЗЛД, която е гарантиране на неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни.
Преценката за наличие или липса на законово основание за разпространение на лични данни е в правомощието на съответния администратор на лични данни с оглед отговорността, която той носи за законосъобразното обработване на лични данни.
С оглед на гореизложеното и на основание чл. 10, ал.1, т 4 от ЗЗЛД Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Информацията за средното месечно възнаграждение за 2011 г. на членовете на управителни и надзорни органи на общински дружества, заедно с имената на членовете на тези органи, както и подробна справка с имената и размерите на допълнително получени суми под формата на ДМС или бонуси, попада в определението "лични данни" от категорията икономическа идентичност, по смисъла на чл.2, ал.1 и § 1, т.16 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД, само ако чрез нея можепо категоричен начин да се индивидуализира едно физическо лице.
Обработването на тази информация под формата на “разпространяване” и “предоставяне” по смисъла на ЗЗЛД е допустимо и законосъобразно единствено в случаите, когато е налице поне едно от посочените в разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗЗЛД условия. Възможни условия за допустимост на обработването са осъществяването на задача в обществен интерес (чл.4, ал.1,т.5 от ЗЗЛД), както и разпоредбата на чл.4, ал.1, т.6 от ЗЗЛД – обработването е необходимо за упражняване на правомощия предоставени със закон на лицето, на което се разкриват данните.
При липса на някое от условията по чл. 4, ал. 1 от ЗЗЛД единственото възможно основание за допустимост на обработването на данните е наличието наизрично съгласие на съответното физическо лице по смисъла на § 1, т.13 на ДР на ЗЗЛД, което е условие за допустимо обработване на лични данни по чл.4, ал.1, т.2 от ЗЗЛД.
Преценката за наличие или липса на законово основание за разпространяванеи предоставяне на лични данни, е предоставена изцяло на администратора на лични данни, разпространяващи предоставящ данните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |