СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № П-7552/2014
гр. София, 31.01.2014 г.
ОТНОСНО: Искане с вх.№П – 7552 от 28.11.2013 год. на адв.Я.Ш. от САК, с адрес гр. София 1000, ***** по въпроси, касаещи прилагането и тълкуването на чл.6 от Закона за електронната търговия (ЗЕТ).
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Красимир Димитров, Валентин Енев, на заседание, проведено на 15.01.2014 г., разгледа преписка с вх.№П-7552/28.11.2013 год.,заявена от адв.Я.Ш. от САК, с адрес гр. София 1000, ***** по въпроси, касаещи прилагането и тълкуването на чл.6 от Закона за електронната търговия (ЗЕТ).
В писменото си искане до КЗЛД адв.Я.Ш.отбелязва, че при извършена проверка,в електронния регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения и по сигнал на нейни доверители– юридически и физически лица, е констатирала, че в случаите, когато юридическо лице е регистрирало домейн в регистъра, всички пресонални e-mail адреси на отделни лица (в т.ч. физически лица), които ползват същия домейн, също фигурират в регистъра.
Във връзка с изложеното адв.Я.Ш. поставявъпроси, касаещи правата на потребителите– в т.ч. физически лица във връзка с тълкуването и прилагането на чл.6 от Закона за електронната търговия, а именноналице ли е нарушение на изискванията на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), когато регистрацията на персонални електронни адреси на физически лица в регистъра– извършена при условията на чл.6 от Закона за електронната търговия (ЗЕТ), е следствие от регистрация на домейн и тази регистрация (на персонален адрес на физическо лице) е извършена без изрично желание (искане) за защита и регистрация в регистъра от конкретното физическо лице
Правен анализ:
Законът за електронната търговия (ЗЕТ), урежда обществени отношения, свързани с осъществяването на електронна търговия. Електронна търговия по смисъла на този закон е предоставянето на услуги на информационното общество. Услуги на информационното общество са такива услуги, включително предоставяне на търговски съобщения, които обикновено са възмездни и се предоставят от разстояние чрез използването на електронни средства след изрично изявление от страна на получателя на услугата. Разпоредбите на този закон не се прилагат за уреждане на отношенията при предоставяне на услуги на информационното общество, свързани със:
1. установяването и събирането на публичните вземания;
2. защитата на личните данни, включително в областта на електронните съобщения;
3. споразуменията, решенията и съгласуваните практики по смисъла на чл.9 от Закона за защита на конкуренцията;
4. нотариалната дейност и други професионални дейности, свързани с осъществяване на публични функции;
5. процесуалното представителство;
6. хазартните игри.
Услугите на информационното общество се предоставят свободно, освен ако в закон е предвидено друго.
Доставчик на услуги е физическо или юридическо лице, което предоставя услуги на информационното общество. Получател на услуги е физическо или юридическо лице, което ползва услуги на информационното общество с професионална или друга цел, включително за нуждите на търсене на информация или предоставяне на достъп до нея.
Понятието за Търговски съобщения е регламентирано в чл.5 от ЗЕТ и по смисъла на този закон, това са рекламни или други съобщения, представящи пряко или косвено стоките, услугите или репутацията на лицето, извършващо търговска или занаятчийска дейност или упражняващо регулирана професия.
Самостоятелното използване на информация, осигуряваща директен достъп до дейността на лицето, като наименованието на неговия домейн или адрес на електронна поща и съобщения за стоките, услугите или репутацията на лицето, информацията за които е събрана по независим начин, без за това да е заплатено не представляват търговски съобщения по смисъла на този закон.
Изискванията, на които трябва да отговарят търговските съобщения, които са част от услуга или представляват услуга на информационното общество, са изрично изброени в чл.5, ал.3 от ЗЕТ, и те са:
1. да бъдат лесно разпознавани като търговски;
2. да позволяват ясна индентификация на физическите или юридическите лица, от името на които са направени;
3. да определят ясно и недвусмислено условията за ползване на промоционни предложения, като отстъпки, премии и подаръци, ако включват такива;
4. да осигуряват лесен достъп до ясни и недвусмислени условия за участие в състезания и игри с обявени награди, ако съдържат такава информация;
5. да съдържат и информацията, предвидена в други нормативни актове.
Съгласно разпоредбата на чл.6, ал.1 от ЗЕТ доставчик на услуги, който изпраща непоискани търговски съобщения по електронната поща без предварително съгласие на получателя, е длъжен да осигури ясното и недвусмислено разпознаване на търговското съобщение като непоискано още с постъпването му при получателя.
Комисията за защита на потребителите води електронен регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения, по ред, определен с наредба на Министерския съвет. На това основание се забранява изпращането на непоискани търговски съобщения на електронни адреси, вписани в регистъра. Забранява се изпращането на непоискани търговски съобщения на потребители без предварителното им съгласие.
С Наредба за водене на електронен регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения (Наредбата) се урежда редът за водене на електронен регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани съобщения.
Разпоредбата на чл.2 от Наредбата Комисията за защита на потребителите към министъра на икономиката, енергетиката и туризма води и поддържа регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения, и осъществява дейности по вписванията в него. Информацията в регистъра на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения, се съхранява в специализиран информационен масив – част от единната административна информационна система на Комисията за защита на потребителите. В регистъра на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения, се вписват:
1. юридически лица;
2. чуждестранни юридически лица.
Информацията в регистъра на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения, е публична.
От гледна точка на защитата на личните данни в конкретния казус, следва да се конкретизира приложното поле на ЗЗЛД и субектите, които попадат под закрилата на този закон. Съгласно чл.1, ал.1 от ЗЗЛД, законът урежда защитата на правата на физическите лица при обработването на личните им данни. Във връзка с това, на първо място е необходимо да се анализира понятието „лични данни“ в контекста на обществените отношения, свързани с осъществяването на електронна търговия и по-конкретно e-mail адресите на физическите лица. Съгласно легалната дефиниция, посочена в чл.2, ал.1 от ЗЗЛД, лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци. В § 1, т.16 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД е посочено примерно изброяване на понятието "Специфични признаци". Това са признаци, свързани с физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна, социална или друга идентичност на лицето. Законодателят е определил доста условно параметрите на понятието „лични данни” предвид факта, че не е възможно чрез конкретно изброяване да бъде посочена цялата информация, чрез която може да бъде идентифицирано пряко или непряко едно лице. Тълкуването на законовите разпоредби относно защитата на личните данни следва да се извършва с оглед на отделните факти и обстоятелства, относими към всяка конкретна хипотеза. В конкретния случай в Електронния регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения, се съдържа информация относно персонални e-mail адреси на физически лица, съставени от различни по вид и обем символи. Тази информация е в такъв вид и обем, който не може да се приеме, че позволява еднозначна идентификация на конкретно физическо лице. Тази логика е залегнала и в Становище 4/2007 относно понятието „лични данни” на Работна група за защита на лицата при обработването на личните данни по член29.
Обстоятелството, че персоналният e-mail адрес не може да се приеме за лични данни, идентифициращи конкретно физическо лице, не изключва необходимостта от превенция на злоупотреби с тази информация, доколкото тя е свързана с личния социален живот на всеки човек. Целесъобразно е доставчиците на он-лайн услуги (в конкретния случай юридически лица, които са регистрирали домейн в Електронния регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения) да информират своите потенциални клиенти в процеса на тяхната регистрация относно последващото включване на техните e-mail адреси в регистъра.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т 4 от ЗЗЛД Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
1.Информацията относно персоналния e-mail адрес на дадено физическо лице (без да е придружена от друга лична информация, идентифицираща същото лице) не съставлява лични данни по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД,
2.Поради обстоятелството, че посочената в т.1 от настоящото становище информация не съставлява лични данни, регистрацията на персонални e-mail адреси на физически лица в Електронния регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения не представлява нарушение на ЗЗЛД.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |