СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № П-3841/2014 г.
гр. София, 14.08.2014 г.
ОТНОСНО: Искане с вх.№ П-3841 от 23.06.2014год. от инж. Д.С. – кмет на Община Н., обл. Кюстендил, по въпроси, касаещи предоставянето на лични данни във връзка с провеждането на отчуждителни процедури по Закона за държавната собственост (ЗДС).
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 13.08.2014г., разгледа преписка с вх.№ П-3841 от 23.06.2014год. от инж. Д.С.– кмет на Община Н., обл. Кюстендил. Поставеният от неговъпрос е във връзка с искане от Агенция „Пътна инфраструктура“ за предоставяне на лични данни, а именно:единен граждански номер, постоянни и настоящи адреси, както и удостоверения за наследници на починалите собственици на имоти, засегнати от отчуждителна процедура по Закона за държавната собственост.
Във връзка с изложеното, инж. Д.С. се обръща към Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) за становище дали е допустимо и законосъобразно, съобразно разпоредбите на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), за целите на отчуждителната процедура по ЗДС, посочените по-горе лични данни да бъдат предоставени на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Във връзка с откриване на производството по разглеждане на искането пред КЗЛД и на основание чл.36, ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс, е изпратено писмо с рег.№П-6413/17.07.2014год., адресирано до кмета на община Н., обл. Кюстендил, с молба за предоставяне на постъпилото искане от Агенция „Пътна инфраструктура“.
С писмо,вх. №П-4818/28.07.2014г.,в КЗЛД е предоставено искането от инж. И.З.– член на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. В искането на инж. И.З. се сочи, че във връзка с реконструкция на Път ІІІ-6222 „Васкево- Смоличано“, находящ се на територията на община Н., засягаща поземлени имоти, които са на територията на село Смоличано, е необходимо предоставянето на информация, описана по-долу в писмото. Инж. И.З., отбелязва, че окончателното приключване на отчуждителната процедура за горепосочения обект ще бъде съобразено с разпоредбите на Закона за държавната собственост във връзка с неговото изменение, обнародвано в бр.109 на Държавен вестник от 20.12.2013г., като отчуждителният акт следва да бъде съобщаван индивидуално на всеки засегнат собственик.
Във връзка с това се иска бъде предоставена следната информация:
1. Единните граждански номера, постоянните и настоящите адреси на всички собственици на поземлени имоти, подлежащи на отчуждаване, съгласно приложените регистри, неразделна част от ПУП-ПП;
2. В случай, че собственик на имот е починал, е необходимо да бъде издадено за служебно ползване удостоверение за наследници, в което да бъдат посочени имената, единните граждански номера, постоянните и настоящи адреси на всички наследници. Ако в удостоверенията за наследници фигурират починали лица, да бъдат издадени удостоверения за наследници и за тях. За да може АПИ да проведе отчуждителната процедура законосъобразно, е необходимо да бъдат предоставени на АПИ единните граждански номера, постоянните и настоящи адреси на всички наследници;
3. При невъзможност от страна на община Н. да предостави исканата информация, да се посочи писмено причината, пораждаща тази невъзможност.
Към искането от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“ са приложени регистри на засегнатите от подробния устройствен план– парцелен план (ПУП- ПП).
Правен анализ:
Предоставянето от един администратор (Община Н., обл. Кюстендил) на друг администратор (в случая Агенция „Пътна инфраструктура“) на лични данни на физически лица, съдържащи се в Локална база данни „Население“, която се поддържа на общинско ниво от община Н., представлява „Обработване на личните данни“, което се извършва чрез предоставяне на данните, съгласно легалната дефиниция, посочена в §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е „…всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като … разкриване чрез предаване…. предоставяне“.
В изложения казус следва да намерят приложение разпоредбите на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, който урежда алтернативни основания, при наличието на които се допуска обработването на лични данни. Според чл.4, ал.1, т.6 от ЗЗЛД обработването на лични данни се допуска, ако е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните. Тези нормативни задължения са възпроизведени и в текста на чл.106, ал.1, т.2 от Закона за гражданската регистрация, съгласно който данните от ЕСГРАОН се предоставят на държавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия. В случая може да намери приложение и разпоредбата на чл.4, ал.1, т.5 от ЗЗЛД, съгласно която обработването е необходимо за изпълнението на задача, която се осъществява в обществен интерес, а именно реконструкция на Път ІІІ-6222 „Васкево- Смоличано“. Съгласно разпоредбите на чл.3, ал.2 от Закона за пътищата републикански пътища са автомагистралите, скоростните пътища и пътищата от първи, втори и трети клас, които осигуряват транспортни връзки от национално значение и образуват държавната пътна мрежа. Отделни републикански пътища са включени в трансевропейската пътна мрежа.
Пътищата от трети клас в България са всички останали републикански пътища, които не притежават характеристиките на автомагистрали или пътища от първи и втори клас. Те служат за разпределяне на движението във вътрешността на териториите, принадлежащи към пътищата от по-висок клас, или осигуряват връзки между отделните общини. Те уплътняват държавната пътна мрежа в страната и осигуряват връзки с местните пътища.
В чл.34 а от ЗДС е разписано, че отчуждаването на имоти и части от имоти- частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и министъра на финансите. В решението на Министерския съвет се посочват държавната нужда, за която се отчуждават имотите, видът, местонахождението, размерът, цената (размерът на обезщетението) и собствениците на всеки от имотите. В чл.34 б, ал.2 от ЗДС е предвидено, че решението на Министерския съвет се съобщава на заинтересованите лица по реда на Административнопроцесуалния кодекс от инвеститора на обекта, който предоставя данните за датата на съобщаването на Министерския съвет.
Инвеститорът Агенция „Пътна инфраструктура“, е юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на регионалното развитие, със седалище София и със специализирани звена. Агенцията подпомага министъра на регионалното развитие при разработването на проект на стратегия за развитие на пътната инфраструктура в съответствие с държавната политика; осъществява управлението на републиканските пътища в съответствие със средносрочните оперативни програми; съгласува инвестиционни проекти, свързани с управлението на пътищата, както и за изграждане на пътни връзки с републиканските пътища, както и проекти, които налагат изместване на пътя или при реализацията на които се изискват допълнителни мерки за безопасността на движението по републиканските пътища; осъществява функциите на държавна пътна администрация, представлява държавата в международните пътни организации и участва в разработването и изпълнението на международни договори във връзка с изграждане, поддържане и ползване на пътищата; и др.
Съобразно чл.26, ал.1 от АПК и чл.34б, ал.2 от ЗДС, в тежест на административния орган (в случая инвеститорът АПИ) е задължението за уведомяване на заинтересуваните организации и граждани. Съгласно чл.26, ал.2 от АПК, ако адресът или другите възможни начини за уведомяване (телефон, факс, електронна поща) на заинтересованите граждани и организации са неизвестни, съобщаването се извършва по реда на чл.61, ал.3 от АПК.
В съдебната практика се е наложило разбирането, че до съобщаването по чл.61, ал.3 от АПК (когато адресът на някое от заинтересованите лица не е известен или то не е намерено на посочения от него адрес, съобщението се поставя на таблото за обявления, в Интернет страницата на съответния орган или се оповестява по друг обичаен начин) се прибягва, само ако адресът е неизвестен или лицето небъде намерено на него. Следователно органът трябва да изследва всички данни по преписката и да положи други разумни усилия да научи съответния адрес, в т.ч. да направи справка в съответния регистър на населението, съгласно Закона за гражданската регистрация.
Съгласно Наредба №РД-02-20-6 от 24 април 2012г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението, удостоверения се издават на лицата, за които се отнасят, на законните им представители, на техните наследници. Удостоверения могат да се издават и на трети лица, когато са им необходими за изпълнение на техни законоустановени правомощия.
Във връзка с горното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Община Н., област Кюстендил може да предостави на Агенция „Пътна инфраструктура“ лични данни (единен граждански номер, постоянен и настоящ адрес, родство с наследодателя) на всички собственици на поземлени имоти, подлежащи на отчуждаване, съгласно приложените регистри, неразделна част от Подробния устройствен план– парцелен план (ПУП-ПП) или на наследниците на починалите собственици на имоти, съдържащи се в Локална база данни „Население“, която се поддържа на общинско ниво от община Н., засегнати от Реконструкцията на Път ІІІ-6222 „Ваксево- Смолично“ от км. 4+600 до км 7+110,на основание чл.4, ал.1, т.5 и т.6 от Закона за защита на личните данни във връзка с чл.106, ал.1, т.2 от Закона за гражданската регистрация.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |