СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
с рег.№П- 4823/2014г.
гр. София, 29.09.2014г.
ОТНОСНО: Искане с вх.№П-4823 от 28.07.2014 год. от инж.Ю.А.– за кмет на община С., съгласно заповед №1255/16.07.2014г., по въпроси, касаещи предоставянето на заверено копие от личния регистрационен картон на физическо лице.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев, Мария Матева на заседание, проведено на 10.09.2014г., разгледа преписка с вх.№П- 4822 от 28.07.2014г. от инж.Ю.А.– За кмет на община С., съгласно заповед №1255/16.07.2014г. Поставеният от неговъпрос е във връзка с постъпило в деловодството на Община С. писмо с изх.№24-00-234 от 25.07.2014 год. на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, териториално бюро София при териториална Дирекция– София, с искане за предоставяне на заверено копие на личен регистрационен картон на И.Л.Т. с ЕГН ******* и копие от акта му за брак. Като нормативно основание, Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество е посочила проверкана основание чл.15, ал.1 и чл.18, ал.2 от Закона за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност (ЗОПДИППД) във връзка с параграф5 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобитото имущество (ЗОПДНПИ).
Във връзка с изложеното, инж.Ю.А. се обръща към Комисията за защита на личните данни за становище относно:
– има ли законово основание администрацията на Община С. да предостави така описаните в искането заверени копия. От датата на промените на Закона за гражданска администрация в сила от 20.05.2011г., данните за лицата, вписани в регистъра на населението на град С., се поддържат съгласно електронен личен регистрационен картон.
– при евентуално положително становище, моли за указание, възниква ли задължение спрямо Община С., като администратор на лични данни по чл.34 а от Закона за защита на личните данни, по отношение на лицата, вписани в съответните копия на поисканите документи (в акта за брак са вписани свидетели с трите им имена и ЕГН).
Правен анализ:
Предоставянето от един администратор (Община С.) на друг администратор (в случая Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, териториално бюро София при териториална Дирекция– София) на лични данни на физически лица, съдържащи се в Локална база данни „Население“, която се поддържа на общинско ниво от община С., представлява „Обработване на личните данни“, което се извършва чрез предоставяне на данните, съгласно легалната дефиниция, посочена в §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е „..всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като .. разкриване чрез предаване…. предоставяне“.
В изложения казус следва да намерят приложение разпоредбите на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, който урежда алтернативни основания, при наличието на които се допуска обработването на лични данни. Според чл.4, ал.1, т.1 и т.6 от ЗЗЛД обработването на лични данни се допуска, ако е необходимо за изпълнение на установено задължение на администратора на лични данни, а също така, ако е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните. Тези нормативни задължения са възпроизведени и в текста на чл.106, ал.1, т.2 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР), съгласно който данните от ЕСГРАОН се предоставят на държавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия. Нормативно установеното задължение на община С., в качеството на администратор на личните данни, е отразено в чл.15, ал.1 от ЗОПДИППД, където е установено, че Директори на териториални дирекции имат право да искат съдействие и сведения от всички държавни и общински органи.
Законът за гражданската регистрация урежда условията и реда за гражданската регистрация на физическите лица в Република България. Гражданската регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите за гражданско състояние и вписване на лицата в регистрите на населението. На всички лица, подлежащи на гражданска регистрация, се съставя личен регистрационен картон и запис в НБД „Население”. Регистърът на населението на Република България се състои от всички общински регистри и компютърният му еквивалент е НБД „Население”.
Нормативните предпоставки за предоставяне на данни от НБД „Население” са възпроизведени в текста на чл.106, ал.1 от Закона за гражданската регистрация, а именно данните от ЕСГРАОН се предоставят на:
1. българските и чуждестранните граждани, както и на лицата без гражданство, за които се отнасят, а също така и на трети лица, когато тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или прекратяване на техни законни права и интереси;
2. държавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия;
3. български и чуждестранни юридически лица- въз основа на закон, акт на съдебната власт или разрешение на Комисията за защита на личните данни.
Със Закона за отнемане в полза на държавата на имуществото, придобито от престъпна дейност (ЗОПЗИППД) се уреждат условията и редът за налагане на обезпечителни мерки и отнемане в полза на държавата на имущество, придобито пряко или косвено от престъпна дейност. На отнемане по реда на този закон подлежи имущество, придобито пряко или косвено от престъпна дейност, което не е възстановено на пострадалия или не е отнето в полза на държавата, или конфискувано по други закони. Целите на този закон са предотвратяване и ограничаване на възможностите за извличане на облаги от престъпна дейност и предотвратяване разпореждането с имущество, придобито от престъпна дейност.
ЗОПЗИППДе отменен с §2 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество (ЗОПДНПИ). С §5 от преходните и заключителни разпоредби на ЗОПДНПИ е указано, че неприключилите до влизането в сила на закона проверки и производства за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност, се довършват при условията и по реда на отменения Закон за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност.
Съгласно разпоредбите на чл.15. ал.1 от ЗОПДИППД органи на комисията в производството по установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, са директорите на териториалните дирекции и инспекторите в тези дирекции. Директори на териториални дирекции могат да бъдат само лица с висше икономическо или юридическо образование, същите извършват проверки и събират доказателства за установяване на произхода и местонахождението на имущество, за което има данни, че е придобито пряко или косвено от престъпна дейност. Органите имат право да искат съдействие и сведения от всички държавни и общински органи. Предоставянето на поисканата информация не може да бъде отказано или ограничено по съображения за служебна или търговска тайна.
Проверката, осъществявана от Директорите на териториалните дирекции и инспекторите в тези дирекции включва:
1. имуществото, правното основание за придобиването му и неговата стойност;
2. трансформацията на имуществото;
3. доходите на проверяваното лице;
4. платените от проверяваното лице публичноправни задължения към държавата и общините;
5. обичайните и извънредните разходи на проверяваното лице;
6. данъчните декларации на проверяваното лице;
7. други обстоятелства, които имат значение за изясняване на произхода на имуществото и начина на придобиването му от проверяваното лице, членовете на неговото семейство и третите лица.
Директорите на териториалните дирекции и инспекторите в тези дирекции имат право да:
1. изискват обяснения от проверяваното лице;
2. назначават вещи лица;
3. събират писмени доказателства;
4. изискват от всички лица, държавни и общински органи сведения и документи, както и извършването на определени действия във връзка с установяването на произхода и стойността на имуществото;
5. изискват нормативно определените документи за произхода на средствата и начина на придобиване и разпореждане с имуществото на юридическото лице;
6. събират и проверяват и други доказателства от значение за изясняване произхода на имуществото;
7. извършват действия по претърсване и изземване по реда, предвиден в Наказателно-процесуалния кодекс, когато има достатъчно основания да се предполага, че в някое помещение или лице се намират имущества, предмети, книжа или компютърни информационни системи, в които се съдържат компютърни информационни данни, които могат да имат значение за производството по този закон.
Следователно, нормативно установено е задължението на администратора на лични данни Община С., да предостави на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, териториално бюро София при териториална Дирекция– София исканата информация, в качеството на държавна институция, съобразно законоустановените й правомощия, установени в ЗОПДИППД, а също така е налице и упражняване на правомощията на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, териториално бюро София при териториална Дирекция– София, предоставени на същата със ЗОПДИППД.
Във връзка с горното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Община С., област София може да предостави на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, териториално бюро София при териториална Дирекция– Софиязаверено копие от личния регистрационен картон на И.Л.Т. с ЕГН *******, а също така и копие от акт за граждански брак (в случай, че е налично такова), на основание чл.4, ал.1, т.1 и т.6 от Закона за защита на личните данни във връзка с чл.15, ал.1 и чл.18, ал.2 от , ал.5 от Закона за отнемане в полза на държавата на имуществото, придобито от престъпна дейност и на основание чл.106, ал.1, т.2 от Закона за гражданската регистрация.
Като администратор на лични данни, община С., следва да заличи личните данни на трети лицата, вписани в съответните документи, преди същите да бъдат предоставени на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, териториално бюро София при териториална Дирекция– София.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |