СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № П-670/2014
гр. София, 02.04.2014 г.
ОТНОСНО: Искане с вх.№П-670/05.02.2014год. от А.П. в качеството на Управител на „К.Б.“ ЕООД по въпроси, касаещи законосъобразното обработване на лични данни във връзка с упражняване правомощията на Комисията за регулиране на съобщенията, съгласно Закона за електронните съобщения.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венета Шопова и Членове: Красимир Димитров, Валентин Енев и Мария Матева на заседание, проведено на 12.03.2014год., разгледа преписка с вх.№П-670/05.02.2014год.от г-н А.П. в качеството на Управител на „К.Б.“ ЕООД в която отбелязва, че в последните месеци на електронната поща на дружеството се получават искания от инспектори на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), свързани с жалби на лица до посочената комисия.
Инспекторите изискват информация и документи във връзка с жалби на физически лица, депозирани пред КРС. От „К.Б.“ ЕООД извеждат заключението, че от съдържанието на исканията на инспекторите от КРС става ясно, че това са жалби, които касаят оплаквания за нарушения на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Във връзка с изложеното, Управителят на „К.Б.“ ЕООД поставя въпроси относно компетентността на КРС да разглежда оплаквания на физически лица за нарушения на ЗЗЛД, предвид специалната компетентност на КЗЛД по тази материя.
По повод изложения казус, от „К.Б.“ ЕООД се обръщат към КЗЛД с искане за становище, в което да се очертаят какви правомощия имат инспекторите от КРС, когато получат сигнал или жалба от лица за нарушения, свързани със защитата на личните данни.
Към искането са приложени 5 броя електронни писма от инспектори в КРС до „К.Б.“ ЕООД. При прегледа на приложените писма се установява, че информацията, която се изисква, е дали физическите лица са дали изричното си съгласие данните за техните ЕГН-та да бъдат обработвани за събиране на задълженията им по извънсъдебен ред.
С цел преценка на всички факти и обстоятелства, относими към казуса, до Председателя на КРС беше изпратено писмо с изх.№П-784/11.02.2014год., с което беше изискано становище по изложеното в искането на „К.Б.” ЕООД.
С писмо, вх.№С-76/24.02.2014год., от КРС беше получено писмо, с което информират, че въпросът е разгледан на заседание на КРС, проведено на 20февруари 2014година. В становището е изложена следната информация:
Информацията, която инспекторите на КРС изискват от „К.Б.” ЕООД е във връзка с жалби на потребители (физически лица) срещу предприятия-доставчици на електронни съобщителни услуги. Във всички тези случаи КРС извършва проверки на основание изпълнение на законово предоставените й правомощия за осъществяване на контрол, съгласно разпоредбите на чл.249, ал.1, изр.2 от Закона за електронните съобщения (ЗЕС). Цитираната законова норма предвижда, че данните за ЕГН на крайните потребители могат да се използват само с цел събиране на задължения по съдебен ред, като могат да се обработват и когато физическото лице, за което се отнасят тези данни, е дало изрично своето съгласие.
На първо място, съответната проверка е осъществявана в предприятието, доставчик на електронни съобщителни услуги. При тази проверка се установява дали предприятието е обработвало данни за ЕГН на потребител с цел извънсъдебно събиране на негови задължения и дали е налице изричното съгласие на потребителя за обработване на тези данни. В случай, че в хода на проверката се установи, че данните са предоставени от предприятието на трето лице/лица, включително и на „К.Б.“ ЕООД, инспекторите са извършвали проверка и при това лице. В становището на КРС се подчертава изрично, че тази проверка е насрещна и е необходима с цел безспорно и категорично установяване дали е извършено нарушение на чл.249, ал.1, изр. 2 от ЗЕС. При тези проверки се изискват доказателства от трети лица, каквито са дружествата с предмет на дейност по събиране на вземания (в случая „К.Б.“ ЕООД). От КРС посочват, че тези доказателства се изискват само и единствено с цел да се осъществи контрол за законосъобразността на поведението на предприятията, предоставящи електронни съобщителни услуги. В допълнение към изложеното в становището на КРС се посочва, чеинспекторите на КРС имат законови правомощия да извършват посочените по-горе проверки на трети лица, включително и на „К.Б.“ ЕООД. Това е предвидено в чл.313, ал.1, т.1 от ЗЕС. В изпълнение на своите функции, оправомощените по чл.312, ал.1 от ЗЕС служители на КРС имат право да изискват от трети лица сведения, извлечения и други документи, необходими за извършване на насрещни проверки във връзка с осъществяването на контрол по ЗЕС и/или с установяването на административни нарушения по този закон.
В обобщение на изложеното, от КРС посочват, че осъществяваният контрол е само и единствено за спазване на изискванията на чл.249, ал.1, изр. 2 от ЗЕС и не представлява контрол за спазване на ЗЗЛД. Във връзка с това, КРС никога не е санкционирала и не са издавани санкционни актове на дружества, осъществяващи дейност по събиране на вземания. Актове за установяване на административни нарушения и съответно– наказателни постановления, са издавани само и единствено на предприятията, осъществяващи електронни съобщителни услуги, в случаите, в които по безспорен начин е установено, че са извършили нарушение по чл.249, ал.1, изр. 2 от ЗЕС.
В заключение, в становището на КРС се посочва, че поради обстоятелството, че при дружествата, осъществяващи дейност по събиране на вземания, са извършвани единствено насрещни проверки, същите не са страни по образуваните административно наказателни производства и не следва да бъдат информирани за последващото развите на производството.
Правен анализ:
В националната нормативна база, Законът за защита на личните данни е основният нормативен акт с общо приложение, който регулира обществените отношения, свързани със защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. ЗЗЛД очертава законосъобразните рамки в границите, на които обработването на лични данни е допустимо, както и принципите, които администраторите на лични данни следва да спазват, когато обработват лични данни на физически лица. В ЗЗЛД също така се разписва и същността на понятието „лични данни“, както и правомощията на Комисията за защита на личните данни да осъществява контрол по спазване изискванията на ЗЗЛД. В същност в материята, касаеща защитата на личните данни, ЗЗЛД се явява общ, а специфичните въпроси относно обработването на лични данни в различните сфери на обществения живот се уреждат в други закони, които се явяват специални по отношение защитата на личните данни.
Поставените в искането за становище въпроси касаят обработване ЕГН-та на абонатите на предприятията, осъществяващи електронни съобщителни услуги, както и правомощията на КРС да осъществява контрол за законосъобразното обработване на тези лични данни. Съгласно чл.1, ал.8 от ЗЗЛД условията и редът за обработването на единен граждански номер и на други идентификационни номера с общо приложение се уреждат в специални закони. В този смисъл ЗЕС е специален закон по въпросите, свързани с обработването на ЕГН на абонатите на предприятията, осъществяващи електронни съобщителни услуги.
Както беше посочено по-горе, съгласно чл.249, ал.1, изр. 2 от ЗЕС,данните за единния граждански номер на крайните потребители могат да се използват само с цел събиране на задължения по съдебен ред, като могат да се обработват и когато физическото лице, за което се отнасят тези данни, е дало изрично своето съгласие. Това задължение на предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги е разписано в глава XV, раздел III от ЗЕС– Защита на данните на потребителите. В посочената глава от ЗЕС са уредени основните задължения на предприятията по въпросите относно защитата на информацията, свързана с потребителите на услуги. Въпросните нормативни текстове касаят и държавния контрол за изпълнение на законовите норми. Тук са очертани специалните правомощията на КЗЛДкато наблюдаващ органотносно сигурността на трафичните данни, съхранявани съгласно чл.250а, ал.1 от ЗЕСза нуждите на разкриването и разследването на тежки престъпления и престъпления по чл.319а – 319е от Наказателния кодекс, както и за издирване на лица. В останалите случаи, извън изрично посочените, касаещи специалната компетентност на КЗЛД, държавният контрол върху осъществяването на електронните съобщения се извършва от Комисията за регулиране на съобщенията. Следователно проверката за спазване разпоредбите на чл.249, ал.1, изр. 2 от ЗЕС е в компетентността на КРС, която реализира общия контрол върху осъществяването на електронните съобщения, респективно върху дейността на предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги. На практика контролът за законосъобразност е под формата на проверки от оправомощените по чл.312, ал.1 от ЗЕС служители на КРС, в чиито правомощия е извършването и на насрещни проверки на трети лица, в конкретния случай с цел безспорно и категорично установяване дали е извършено нарушение на чл.249, ал.1, изр. 2 от ЗЕС.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т 4 от ЗЗЛД Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Комисията за регулиране на съобщенията в качеството си на администратор на лични данни, койтоосъществява общият държавен контрол върху електронните съобщения, включително и относно спазване разпоредбите на чл.249, ал.1, изр. 2 от Закона за електронните съобщения, има право да изисква и получава информация относно ЕГН на абонатите на предприятията, осъществяващи електронни съобщителни услуги.
В материята, регулираща обществените отношения, свързани с осъществяване на електронни съобщения са очертани специалните правомощията на Комисията за защита на личните данни се явява единствено наблюдаващ органотносно сигурността на трафичните данни, съхранявани съгласно чл.250а, ал.1 от ЗЕСза нуждите на разкриването и разследването на тежки престъпления и престъпления по чл.319а – 319е от Наказателния кодекс, както и за издирване на лица, поради което тя няма други контролни правомощия по ЗЕС, в т.ч. по отношение ЕГНна абонатите на предприятията, осъществяващи електронни съобщителни услуги.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |