Относно: Прилагане на Закона за защита на личните данни при осъществяване на предизборна кампания за избор на народни представители, по адм. преписка с рег. № В – 1038/2009 г.
Комисията за защита на личните данни в състав, председател: Венета Шопова, и членове: Валентин Енев, Красимир Димитров, Мария Матева и Веселин Целков, на заседание, проведено на 10.06.2009 г. постави на разглеждане предложение за становище по адм. преписка с рег. № В – 1038/2009 г., изготвено въз основа на анализ на практиката на Комисията за защита на личните данни по повод постъпили жалби, свързани с провеждане на избори, обсъден на редовно проведено на 20.05.2009 г. заседание на комисията.
Във връзка с постъпили жалби и сигнали от физически лица за нарушени права при обработване на личните им данни при осъществяване на предизборни кампании е установено, че типични случаи, разгледани от комисията, са постъпвали по повод агитиране на избиратели за гласуване в подкрепа на определен кандидат или политическа партия. Агитацията в тези случаи е извършвана чрез изпращане на адресирани до избиратели писма, като за посоченото действие са обработвани лични данни без знанието и съгласието на физическите лица. В тези случаи, и при разглеждане на събраните в административните производства доказателства и становища от страните, Комисията за защита на личните данни е приела, че е налице нарушение на неприкосновеността на личността и личния живот. Действието по изпращане на адресирани до избиратели писма е квалифицирано като “политически директен маркетинг” и е прието за допустимо само при наличието на изрично съгласие от съответното физическо лице.
След самосезиране на Комисията за защита на личните данни по повод представен репортаж за разгласяване на лични данни чрез обявяване на „работни избирателни списъци” вместо избирателните списъци за обявяване на определените в съответния район места за гласуване, е издадено задължително предписание с оглед спазване разпоредбите на Закона за защита на личните данни и недопускане на неправомерно обработване на лични данни.
Правото на гражданите да избират държавни и местни органи и да участват в допитвания до народа е гарантирано от Конституцията на Република България (чл. 42, ал. 1). Едновременно с това, съгласно чл. 32, ал. 1 от Конституцията на Република България личният живот на гражданите е неприкосновен. Всеки има право на защита срещу незаконна намеса в личния и семейния му живот и срещу посегателство върху неговата чест, достойнство и добро име.
Посочения конституционен принцип е намерил своето отражение в Закона за защита на личните данни. Основна цел на ЗЗЛД е да се уреди защитата на правата на физическите лица при обработването на личните им данни като се гарантира неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни.
В Закона за избиране на народни представители са предвидени няколко способа за осъществяване на предизборна агитация:
1. предизборни събрания;
2. публикации в печатни издания;
3. изготвяне и разпространяване на плакати, реклами, обръщения и други агитационни материали (оставени на определени от кмета места, а на сгради и огради – с разрешение на собственика или управителя на имота);
4. предизборни програми на радио- и телевизионните оператори, и
5. предизборна кампания, отразена от Българската национална телевизия и Българското национално радио под формата на клипове, диспути и хроники.
За всеки способ за осъществяване на предизборна агитация, предвиден в ЗИНП е разписан ред за осъществяването му или са делегирани права на съответни правни субекти (ЦИК, регионални радия и телевизионни центрове и други медии) за определяне на реда за осъществяване на предизборната кампания.
Основните способи за осъществяване на предизборна агитация са с характер, предполагащ широк кръг от адресати, без да е необходимо тяхното индивидуализиране. Изключение от това правило правят предизборните събрания, но при бележката, че присъствието на съответно физическо лице – избирател на предизборно събрание предполага неговото съгласие.
Осъществяването на избирателния процес предполага обработване на лични данни по смисъла на § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за защита на личните данни.
Всяко действие по обработване на лични данни следва да се подчинява на принципите по чл. 2, ал. 2 като е налице поне едно от условията по чл. 4, ал. 1 от Закона за защита на личните данни.
Предвид съществуващата практика на КЗЛД и в сферата на нейната компетентност, Комисията за защита на личните данни, на основание чл. 10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
При организиране и провеждане на предизборната и изборната кампания за избор на народни представители следва да бъдат предприети необходимите мерки за недопускане на действия на агитация, насочени към физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци (свързани с физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна, социална или друга идентичност на лицето) без съгласие на физическото лице.
Обработването на лични данни следва да бъде в съответствие с целите и принципите, заложени в Закона за защита на личните данни.
Всяко физическо лице, в съответствие с чл. 38, ал. 1 от Закона за защита на личните данни, има право да сезира Комисията за защита на личните данни при нарушаване правата му по ЗЗЛД при организиране и провеждане на предизборната и изборната кампания за избор на народни представители. В тези случаи комисията ще предприеме допустимите от закона действия с оглед защита на физическите лица от неправомерно обработване на личните им данни, включително и налагане на предвидените от закона санкции.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | |
Венета Шопова /п/ |
|