СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. №П-8353/2015
гр. София, 16.10.2015г.
ОТНОСНО: Предоставяне на достъп до пълния списък на лицата, регистрирани в местните избори 2015 и подали заявление за гласуване с подвижна избирателна кутия за всички населени места от община Б.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев и Мария Матева, на заседание, проведено на 14.10.2015 год., разгледа искане с вх.П-8353/13.10.2015 год. от г-жа Н.В. в качеството й на заместник кмет на община Б., с което информира за постъпило искане от С.С.М.– кандидат за кмет на кметство В. и за общински съветник в предстоящите избори на 25.10.2015 година.
Госпожа Н.В. посочва, че със Заповед №135/04.10.2015 год. в община Б. са образувани 6 (шест) подвижни избирателни секции. Искането на С.С.М. касае предоставяне на списъци с трите имена на подалите заявления за гласуване с подвижни избирателни кутии по отделни населени места и информация за адресната регистрация на тези лица по постоянен или настоящ адрес.
С оглед на изложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), г-жа Н.В. се обръща към КЗЛД за становище относно законосъобразността на искането за предоставяне на информация с лични данни на подалите заявление за гласуване с подвижни избирателни кутии. Към писмото на заместник кмета на община Б. е приложено Искане за предоставяне на информация от С.С.М. от дата: 12.10.2015 година в качеството му на упълномощен представител на политическа партия ЕДИННА НАРОДНА ПАРТИЯ, регистрирана за участие в местните избори (Удостоверение №4/14.09.2015 на ОИК-Б.), кандидат за общински съветник (Удостоверение №30/22.09.2015 на ОИК-Б.), кандидат за кмет на кметство– с. В. (Удостоверение №19/22.09.2015 на ОИК-Б.) и управител на Гражданско сдружение „Регионално бъдеще“.
Като правно основание за отправеното искане са посочени разпоредбите на чл.176 от Изборния кодекс (ИК), съгласно които „Кандидатите и партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати, имат право на еднакъв достъп до източниците на информация, която им е необходима за целите на предизборната кампания“.
На основание посочения текст от ИК, г-н С.С.М. отправя искане до общинска администрация– Б. да му бъде предоставен достъп до списъка на имащите право да гласуват лица в местни избори 2015 и подали заявление за гласуване с подвижни избирателни кутии. В искането на г-н С.С.М. се цитира Решение №75-МИ/НР на ОИК-Б., съгласно което в общинска администрация Б. са получени 88 (осемдесет и осем) заявления от лица от всички населени места на община Б. В следствие на това е издадена Заповед №135/04.10.2015 год. Достъпът, който г-н С.С.М. желае да получи, се състои в следното:
– Списък с трите имена на подалите заявление по отделни населени места;
– Информация за адресна регистрация на тези лица по постоянен адрес или настоящ адрес.
Правен анализ:
Съгласно легалната дефиниция, посочена в чл.2, ал.1 от ЗЗЛД, лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци. В конкретния случай, информацията, съдържаща се в списъците с три имена на подалите заявления за гласуване с подвижни избирателни кутии по отделни населени места и адресната регистрация на тези лица по постоянен или настоящ адрес може да доведе до индивидуализиране на конкретните физически лица и като такава попада в определението за „лични данни“ по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД.
Действията по отношение предоставянето на визираната по-горе информация представляват “Обработване на лични данни”, съгласно легалната дефиниция, посочена в §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД и по-конкретно обработване под формата на “разпространяване” и “предоставяне” по смисъла на ЗЗЛД.
Когато се отправят искания за достъп до лични данни, съответният администратор (в случая община Б.) следва да се съобрази с разпоредбите на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД. Текстът на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД урежда алтернативни хипотези, при наличието на които се допуска законосъобразното обработване на лични данни.
При анализа на изложения казус и относимостта към ЗЗЛД е необходимо да се разгледат разпоредбите на специалния нормативен акт, който урежда обществените отношения, свързани с произвеждането на изборите в Република България, а именно Изборният кодекс. В съответствие с разпоредбите на чл.90, ал.1 от ИК, на територията на всяко населено място се назначава най-малко една подвижна секционна избирателна комисия при наличие на не по-малко от 10 избиратели, подали заявления по чл.37 от ИК. Районната или общинската избирателна комисия определя броя на подвижните секционни избирателни комисии в изборния район (района) въз основа на броя на подадените заявления. Съгласно т.4 от решение №2462-МИ/НР от 02.10.2015 год. на ЦИК, кметът на общината издава заповед за образуване на секция за гласуване с подвижна избирателна кутия, а общинската избирателна комисия определя броя на подвижните секционни избирателни комисии (ПСИК), въз основа на информация от кмета на общината за броя подадени заявления. В изпълнение на посоченото решение на ЦИК, кметът на община Б. е издал Заповед №135/04.10.2015 година за образуване на шест ПСИК.
Съгласно чл.37, ал.1 от ИК, избирателите с трайни увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното помещение, но желаят да гласуват с подвижна избирателна кутия, заявяват желанието си не по-късно от 20 дни преди изборния ден в писмена форма чрез заявление по образец, подписано саморъчно и изпратено по пощата, факс или чрез електронно заявление през интернет страницата на общинските администрации по населените места, в които се води регистър на населението. В заявлението се посочват имената на избирателя, единният му граждански номер (личен номер), постоянният адрес (адрес на пребиваване) или настоящият адрес, когато е направено искане по чл.36 от ИК, и се прилага копие от документ на ТЕЛК (НЕЛК) (чл. 37, ал.3 от ИК).
Съгласно чл.37, ал.4 от ИК, имената на избирателя, направил искане за гласуване с подвижна избирателна кутия, се заличават от избирателния списък и се вписват от общинските администрации по населените места, в които се води регистър на населението, в списък за гласуване с подвижна избирателна кутия. Тук е важно да се отбележи, че разпоредбите на ИК, регламентиращи реда и начина на обявяване и публикуване на избирателните списъци, не предвиждат специални правила за предварително обявяване и публикуване на списъка по чл.37, ал.4 от ИК. Следователно за него е приложима общата разпоредба на чл.24, ал.1, предложение второ от ИК, а именно– избирателният списък за гласуване се предава на секционната комисия (ПСИК– чл.90, ал.4 от ИК) в деня преди изборния ден. Едновременно с това общите разпоредби относно публикуване и обявяване на списъците (чл. 42, ал.1 от ИК) гласят, че избирателните списъци се публикуват на интернет страницата на съответната община и съдържат имената на избирателя и номера и адреса на избирателната секция. Посочените нормативни текстове недвусмислено определят каква информация следва да бъде общодостъпна, като в нея не се включва информацията относно постоянния или настоящ адрес на избирателите.
Във връзка с посочените разпоредби, избирателният списък, до който се иска достъп, се изготвя в последните 4 (четири) дни преди изборите. Дотогава- 5 дни преди изборния ден, избирателите с трайни увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното помещение и желаят да гласуват с подвижна избирателна кутия, може да заявят това при условие че на територията на населеното място е назначена подвижна секционна избирателна комисия (чл. 37, ал.2 от ИК). Следователно достъп до трите имена и адресната регистрация по постоянен или настоящ адрес на избирателите от списъка по чл.37, ал.4 от ИК не следва да бъде предоставян, защото все още не е изготвен такъв, и не на последно място– списъкът се предава на секционната избирателна комисия (ПСИК– чл.90, ал.4 от ИК) в деня, предшестващ изборния ден. Изборният кодекс не предвижда неговото предварително обявяване и публикуване.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД, Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Информацията, съдържаща се в списъците с три имена на подалите заявления за гласуване с подвижни избирателни кутии по отделни населени места и адресната регистрация на тези лица по постоянен или настоящ адрес може да доведе до индивидуализиране на конкретните физически лица и като такава попада в определението за „лични данни“ по смисъла на чл.2, ал.1 от Закона за защита на личните данни.
За да бъде законосъобразно обработването на лични данни, в случая чрез предоставяне на достъп до тях, следва да е налице някоя от алтернативните хипотези за допустимост на обработването, съгласно чл.4, ал.1 от Закона за защита на личните данни.
В конкретния случай липсва нормативно основание за предоставяне на искания достъп, тъй като нормите на Изборния кодекс не предвиждат специални правила за предварително обявяване и публикуване на списъка по чл.37, ал.4 от ИК. Разпоредбата на чл.42, ал.1 от Изборния кодекс, разписваща общите норми относно публикуването и обявяването на избирателните списъци, недвусмислено определя каква информация следва да бъде общодостъпна, като в нея не се включва информацията относно постоянния или настоящ адрес на избирателите. Следователно, община Б. (в качеството на администратор на лични данни) не следва да предостави на С.С.М.- упълномощен представител на политическа партия ЕДИННА НАРОДНА ПАРТИЯ, регистрирана за участие в местните избори (Удостоверение №4/14.09.2015 на ОИК-Б.), кандидат за общински съветник (Удостоверение №30/22.09.2015 на ОИК-Б.), кандидат за кмет на кметство– с. В. (Удостоверение №19/22.09.2015 на ОИК-Б.) и управител на Гражданско сдружение „Регионално бъдеще“, достъп до списъци с трите имена на подалите заявления за гласуване с подвижни избирателни кутии по отделни населени места и информация за адресната регистрация на тези лица по постоянен или настоящ адрес.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |