СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. №11258/ 2010 г.
гр. София, 19.03.2011 г.
Относно: Исканес вх. № 11258/16.12.2010 г. от К.Т. – член на управителния съветна "ЕВН България" ЕАДза становище от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Венета Шопова, Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 16.03.2011 г., разгледа искане с вх.№ 11258/16.12.2010 г. от К.Т. – член на управителния съветна ЕВН България ЕАД, с коетое отправена молба за становище на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).В искането е посочено, че дружествата отгрупата на ЕВНв Българияизразяват желание даизползват "предоставяната от Главна дирекция"Гражданска регистрация и административно обслужване" към МРРБуслуга "Достъпдо НБД "Население" през INTERNET". Посочено е също, че приосъществяване на своята дейностдружествата от групатана ЕВН в България (ЕВН България ЕАДЕлектроразпределение АД, ЕВНБългария Електроснабдяване АД, ЕВН България Топлофикация ЕАД)срещат сериозни затруднения в ежедневната си работа с данни наклиенти – голямачаст от потребителитенарушавали задължениетоси да уведомяват дружествата отгрупата на ЕВН в Българияза актуалнитеси клиентски данни, регламентирано в Общитеусловия на договоритеза пренос и продажба на електрическа съответнотоплинна енергия в резултат на което посочените по- горе дружестватърпятизключително големифинансови загубипри събиране на просрочени вземаниясрещу неизрядниклиенти, тъй катоклиентитепредоставятгрешни лични данни, неуведомяват за промяна на совите лични данни, клиентите или техни наследници не уведомяват за настъпили важни промени в статуса наклиента. В искането е посочено, че предоставянето на грешни лични данни има различни негативни ефекти върху дейността на дружествата. Някои от изброените негативни ефекти са:
· затруднява сепроцесапо коректното провежданена допустими от закона производства/съдебни иизпълнителни/ с целпретендиране исъбиране надължими вземания;
· дружествата реализират загуби;
· издават се фактури на починали лица или на лица снекоректни лични данни.
В искането е уточнено, че необходимосттапосочените по – горе дружествада обработват лични даннисе определя от нуждата от актуализиране на клиентската база данни, по – ефективнотосъбиране на просрочени вземания към неизряднипотребители и създаването на стимули потребителите да бъдатизряднии да не допускатнеизпълнение на задълженията си. Посочва се, че необходимостта от ползването на услугата "Достъпдо НБД "Население" през интернет е от особено значение за посочените дружества, и поради големия брой техни клиенти с просрочени задължения и високияразмер на вземанията на всяко едно от дружествата.
Отправена е молба до Комисията за съгласието йза достъп до Национална база данни "Население"или за провеждането на среща с експерти от Комисиятана която да бъдат уточнени условиятапри които дружествата от групата ЕВН Българиябиха могли да използват "този продукт".
В искането е посочено, че се прилага писмо до министерството на регионално развитие и благоустройството, което не е приложено. Поради което на основаниечл22,ал.5 от ЗЗЛДс писмо изх.№ 11258/20.12.2010 г. на председателката на КЗЛДе даден тридневен срокот получаването на искателката за изпращане назаверено копие от цитираното като приложение писмо до Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
С писмо вх.№ 11258/10/26.01.2011 от К.Т. – член на УС на ЕВН България ЕАДивх.№ 11258/17.01.2011 г.отПетър Петров юрисконсулт на "ЕВН България Електроразпределение"АД и "ЕВН България Топлофикация" ЕАД е изпратена кореспонденцията с МРРБ, а именно писмо с изх.№ 49/24.11.2010 г. от ЕВН България ЕАДдо МРРБотносноизползването на "услуга" Достъп до Национална база данни Население през INTERNET"иотговора на МРРБ с изх.№ АУ 04-362/07.12.2010 г.
Въввръзка с откриване на производство по разглеждане на искането пред КЗЛД и на основание чл.34, ал.3, чл.35 и чл.36 от Административно процесуалния кодекс,с писмо изх. № 11258/20.12.2010 г.на председателката на КЗЛДе поискано становище от по изложеното в искането от Росен Плевенлиев – министър на регионалното развитие и благоустройството
Получено е становище от Иван Гетов- главен директор на Главна дирекция "ГРАО" ., заведено с вх.№ 11258/ 13.01.2011 г. В становището е посочено, че предоставянето на лични данни от автоматизираната информационна система на ЕСГРАОН на национално ниво – НБД "Население", с която разполага Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" (ГД "ГРАО") при МРРБ, се извършва при спазване разпоредбите на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), Закона за гражданската регистрация (ЗГР) и/или други специални закони. Посочва се също, че предоставянето на лични данни по гражданската регистрация на трети лица от ГД ГРАО на МРРБ в качеството на администратор на лични данни може да се извършва при спазване разпоредбите на чл. 4, ал. 1 от ЗЗЛД. Също така при предоставянето на лични данни по гражданската регистрация следва да бъдат налице и условията, посочени в чл. 7 и чл. 106, ал. 1 от ЗГР. В становището е изложено мнение, че "ЕВН България" ЕАД в качеството си на юридическо лице, попада в категорията на лицата по чл. 7, т. 3 и чл. 106, ал. 1, т. 3 от ЗГР, съгласно които данни от ЕСГРАОН могат да бъдат предоставяни на български и чуждестранни юридически лица, въз основа на закон, акт на съдебната власт или разрешение на Комисията за защита на личните данни.Посочва се, че в писмото си до КЗЛДЕВН България не цитира законови основания за получаване на данни от НБД "Население", аиска разрешение от КЗЛД, с което да изпълни едно от условията на чл. 106, ал. 1, т. 3 от ЗГР.
Във връзка с гореизложеното е изложено становището, че ГД "ГРАО" може да предостави достъп на всеки администратор на лични данни, изпълнил изискванията на чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗЗЛД и при спазване разпоредбата на чл. 106, ал. 1, т. 3 от ЗГР, т.е. получил разрешение от КЗЛД.
Посочените в искането дружеството са администратори на лични данни по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД, вписани са в регистъра на администраторите нолични данни и на водените от тях регистри, поддържан от КЗЛД.
ЕВН БългарияЕАД- удостоверение с номер49835
ЕВН БългарияЕлектроразпределение АД- удостоверение с номер49641
ЕВНБългария Електроснабдяване АД- удостоверение с номер – 49659
ЕВН България Топлофикация ЕАД – удостоверение с номер – 19286
Законът за гражданската регистрация (ЗГР) урежда условията и реда за гражданската регистрация на физическите лица в Република България. Гражданската регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите за гражданско състояние и вписване на лицата в регистрите на населението. На всички лица, подлежащи на гражданска регистрация, се съставя личен регистрационен картон и запис в Национална база данни ”Население”. Регистърът на населението на Република България се състои от всички общински регистри и компютърният му еквивалент е Националната база данни “Население”.
Предоставянето от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството на лични данни на физически лица, съдържащи се в Национална база данни «Население»би представлявало “Обработване на лични данни”, което се извършва чрез предоставяне на данните, съгласно легалната дефиниция, посочена в параграф 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е “Всяко действие или съвкупност отдействия, които могат да се извършатпо отношениена личните данни с автоматични или други средства, като…………разкриване чрез предаване…………………..предоставяне”.
В чл. 7 от Закона за гражданската регистрация са изброени субектите, на които се предоставят данните от гражданската регистрация. Те са:
1. българските и чуждестранните граждани, както и на лицата без гражданство, за които се отнасят, а също така и на трети лица, когато тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или прекратяване на техни законни права и интереси;
2. държавни органи съобразно законоустановените им правомощия;
3. български и чуждестранни юридически лица, въз основа на закон или акт на съдебната власт.
В чл.106 от ЗГРе посочено, чеданните от ЕСГРАОНсе предоставят на:
1. българските и чуждестранните граждани, както и на лицата без гражданство, за които се отнасят, а също така и на трети лица, когато тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или прекратяване на техни законни права и интереси;
2. държавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия;
3. български и чуждестранни юридически лица – въз основа на закон, акт на съдебната власт или разрешение на Комисията за защита на личните данни.
По отношение законосъобразните условия, при които се допуска обработването на лични данни, се прилагат разпоредбите на чл. 4 от ЗЗЛД, според който обработването на лични данни е законосъобразно, когато е налице поне едно от изчерпателно изброените и дадени алтернативно условия за допустимост на обработването. В изложеният казусадминистраторът, който иска да му бъдат предоставени от друг администратор лични данни на физическо лице е длъжен да докаже наличието на свой законен интерес, пред който няма преимущество интересът на физическото лице, чиито данни се предоставят. Следва да се отбележи, че законният интерес представлява произтичаща от закон полза или изгода за позоваващия се на него.
В конкретния случай се иска достъпдо лични данни напотребители навизираните по – горе дружества, Най – общо понятието "потребител" може да сеопредели като странапо сделка, коятопридобивастоката или приема услугата за лично ползване илипотребление. В закона за енергетикатапотребител наенергияза битови нужди е физическо лице- собственикили ползвател на имот, което ползватоплинна енергияс топлоносител гореща вода или параза отопление, климатизация и горещо водоснабдяване за домакинството си /параграф 1, т.42 от Допълнителните разпоредби на Закона за енергетиката/. Отношенията между дружествата от групата ЕВНи потребителите на предлаганите от тях услуги са гражданскоправни. Продажбата на енергия се извършва на основата на сключени договори при общи условия даденото предприятиеи потребителите, съгласно Закона за енергетиката. Гражданският процес е състезателен и субектите, участващи в него са равнопоставени. Това дали едно лице е длъжник или не, е обстоятелство, което подлежи на доказване в съдебно производство. При необходимост, сезираният съд има правомощие да изиска необходимата му информация. Съдът осигурява на страните възможност и им съдейства за установяване на фактите, които са от значение за решаването на делото. Освен това, обстоятелството, че дадени лица са наследници на едно лице, не означава, че те автоматично придобиват качеството на длъжници на кредиторите на своя наследодател. Следва да се имат предвид хипотезите, при които наследницитесе отказват от наследство или приемат наследство по опис.
От друга страна обществените отношения, свързани с осъществяването на дейностите по производство, внос и износ, пренос, транзитен пренос, разпределение наенергия, както и правомощията на държавните органи по определянето на енергийната политика, регулирането и контрола се уреждат със Закона за енергетиката (ЗЕ) и подзаконовите актове по неговото приложение. Една от основните цели на ЗЕ е създаване на предпоставки за качествено и сигурно задоволяване потребностите на обществото от електрическа и топлинна енергия и природен газ. Производството на електрическа и топлинна енергия, както и преносът им се извършва от енергийни предприятия при условията на лицензионен режим.
Съгласно чл. 88, ал.1 от ЗГР от регистрите за гражданско състояние справки могат да се правят на лицата, за които се отнасят съставените актове, на изрично упълномощени от тях други лица или по реда на Гражданския процесуален кодекс и на Наказателно-процесуалния кодекс. На тези лица може да се издават преписи от актове и дубликати на удостоверенията, както и удостоверения, че липсва съставен акт за гражданско състояние.
Предвид горнотопредоставянето наинформация, съдържаща лични данни, отдлъжностните лица по гражданското състояние, може да се извършва самопри наличие на една от хипотезите,разписанив чл. 4 от ЗЗЛДи в съответствие с разпоредбите начл.7, чл.88 и чл.106 от Закона за гражданската регистрация.В конкретния случайданни за наследници напочинали лица, с цел събиране на вземания, могатда се предоставят при наличие на съдебно удостоверение по чл.186 от ГПК.
Съгласно разпоредбата на чл. 69 от ЗЕ, енергийните предприятия са длъжни да извършват дейността си в интерес на обществото и на отделните потребители и в съответствие с изискванията на Закона за енергетиката и другите нормативни актове, регулиращи обществените отношения в тази сфера, като обезпечават сигурността на снабдяването, непрекъснатостта и качеството на електрическата и топлинната енергия и природния газ, ефективното използване на горивата и енергията, опазването на околната среда, живота, здравето и собствеността на гражданите.
Следва да се направи разграничение между предоставянето на информация от Национална база данни "Население"при доказан законов интерес ипредоставянето на достъп до "Национална база данни "Население".
В редица нормативни актове като например Закона за нотариусите и нотариалната дейност/ЗННД/и Законаза съдебнатавласт /ЗСВ/ законодателят е разписалпредоставянето на достъп до тази база данни. Вчл19, ал.2 от ЗННД е норманивно установено, ченотариуситеимат право на достъп до Националната база данни "Население", поддържана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, както и до Националния автоматизиран информационен фонд за българските лични документи – "Национален регистър на българските лични документи", при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет. Във връзка с правото на този достъп действа Наредба за достъпа на нотариуситедо Националната база данни "Население", поддържана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Наредбата е приета с приета с ПМС № 194 от 08.09.2010 г. В тази наредба се определят условията и редът за достъпа на нотариусите до Националната база данни (НБД) "Население. В чл.2 от Наредбата епосочено, индивидуален достъп до данните от НБД "Население" имат само нотариусите и помощник-нотариусите, вписани в регистъра на Нотариалната камара. оторизираните лица/ нотариуси и помощник – нотариуси/ имат задължението да ползват информация от НБД "Население" чрез предоставения им достъп единствено за служебни цели съобразно законоустановените си правомощия и при спазване изискванията на Закона за защита на личните данни и на Наредбата. В чл.385, ал.1от Закона за съдебната власт е посочен, че информационното обслужване на дейностите в съдебната власт се извършва от Висшия съдебен съвет със съдействието на Министерството на финансите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството – чрез осигуряване на достъп на органите на съдебната власт до Националната база данни "Население", Националния статистически институт и Българския институт за стандартизация, включително и чрез предоставяне на лични данни в електронен вид или чрез отдалечен достъп до база данни, при спазване на изискванията на Закона за защита на личните данни. Редът и начинът за осигуряване на съдействие по ал. 1 от Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез предоставяне на достъп до Национална база данни "Население" се определят с наредба на министъра на правосъдието и министъра на регионалното развитие и благоустройството./чл.385, ал.2 от ЗСВ/. Тази наредба е Наредба № 14 от 18 ноември 2009 г за редаи начина напредоставяне на достъп на органите на съдебната властдо Национална база данни "Население", която е издадена от Министерството на правосъдието и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. С тази наредба се уреждат редът и начинът за предоставяне от Министерството на регионалното развитие и благоустройството на информация на органите на съдебната власт от Национална база данни "Население", включително и чрез предоставяне на лични данни в електронен вид или чрез отдалечен достъп./ чл.1 от Наредбата/. В чл. 2е посочено, че информацията по чл. 1 се предоставя на органите на съдебната власт само за служебни цели съобразно законоустановените им правомощия и при спазване изискванията на Закона за защита на личните данни.
Обработването на лични данни, чрезпредоставянето имот страна наадминистраторана лични данни- Министерството на регионалното развитие и благоустройството следва да се извършва в съответствиес принципите на законосъобразност, целесъобразности пропорционалност на данните.Искането на дружествата от ЕВН запредоставяне на достъп до Национална база данни за събиране на вземания от лица- както потребители на предлагани услуги, така и техни наследници , за които се твърди, че санеизправни длъжници, т.е. за уреждане на гражданско-правни отношения би следвало да става след доказване на наличието на условие за допустимост за обработване на личните данниие в тежест задоказванеена администратора, искащ личните данни. Във всеки конкретен случай обемът на предоставените данни винаги следва да е съобразен с целта, за която същите се искат. т.е. с принципана целесъобразност. Предоставянето наинформация следва да следва също такада е законосъобразно, а самата информация пропорционална. Няма правна пречка припоискванеот страна на "дадено дружество и при доказване наоснованиеза предоставяне по законоустановения за това редМРРБ дапредоставяинформация, съставляваща лични данни, с цел упражняване назаконен интерес на дружеството. Сключаванетона споразумение за достъп за поставената в искането цел- събиране на вземания би създало предпоставки много други други търговски дружества, както с държавно участие, така и частно правни такива, да поискат достъп до Националната база данни "Население", което би довело до необоснован достъп на неограничен брой лица и до повишаване възможността за злоупотреби с така получената информация, а възможността за контрол на достъпа от страна на МРРБ би била обективно ограничена.Във всички случаиинформация, съставляваща лични данни и касаеща физически лица, потребители наедно от горепосочените дружества от групата на ЕВН за упражняване на законоустановените му права, може да се предостави само при наличие на поне едно от изрично посочените в чл. 4 от ЗЗЛД основания за допустимост на обработването на лични данни. Информация, съставляваща лични данни и касаеща физически лица – наследници на починали потребители на дадено дружество с цел упражняване на законен интерес, по смисъла на чл. 4, ал. 1, т. 7 от ЗЗЛД, може да бъде обработвана чрез предоставяне от страна на ГРАО само след доказване на неговото наличие по законоустановения за това ред. Твърдението за наличие на законен интерес от страна на даден администратор не замества необходимостта от неговото доказване. Наличието на условие за допустимост за обработване на лични данни е в тежест на доказване от страна на администратора, искащ личните данни.Във всеки конкретен случай обемът на предоставените данни винаги следва да е съобразен с целта, за която същите се искат.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД, Комисията за защита на личните данниизразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Министерството нарегионалното развитие и благоустройствотоможе дапредоставя информация, съдържаща лични данни на ЕВН БългарияЕАД, ЕВН БългарияЕлектроразпределение АД, ЕВНБългария Електроснабдяване АДи ЕВН България Топлофикация ЕАД, по постъпили искания от тях, а не директен достъп до НБД" Население", с цел упражняване на законен интересна дружествата, само следдоказване на неговото наличие по законоустановения за това ред.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/
|
Красимир Димитров /п/
Валентин Енев /п/
Мария Матева /п/
Веселин Целков /п/
|