СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № п 5806/ 02.11.2012 г.
гр. София, 29.11.2012 г.
ОТНОСНО: Искане искане с вх. №п5806/02.11.2012г. отдоц. д-р С.Т.-дм, директор на ДПБЛНА, за становище на Комисията за защита на личните данни по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни във връзка с предоставяне на писмена справка, съдържаща лични данни на лица, записани в програмата за метадоново лечение.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) на заседаниe, проведено на 21.11.2012г., разгледаискане с№п5806/02.11.2012г. от доц. д-р С.Т.-дм, директор на ДПБЛНА (ДПБЛНА) с молба за становище от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД). В искането директорът на ДПБЛНА посочва, че ОПКП-СДВР, Началник 02Сектор, Главен инспектор И.И. изисква, на основание чл.159 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), болницата да изготви и предостави писмена справка, съдържаща трите имена и единния граждански номер на лицата, записани в програмата за метадоново лечение. Във връзка с изложеното, доц. д-р С.Т.-дм се обръща към КЗЛД за компетентно становище относно законосъобразността от изготвянето и предоставянето на такъв списък, който ще съдържа личните данни на 354 лица, колкото са вписаните към настоящия момент в регистъра пациенти на ДПБЛНА, които са на метадоново лечение.
Към искането е приложено копие на писмо от Началник 02Сектор ОПКП, Главен инспектор на Столична дирекция на вътрешните работи по ЗМ241/2012 година. В писмото е посочено, че във връзка с разследване на досъдебно производство ЗМ241/2012г. по описа на СДВР за извършено престъпление по чл.198 от НК и на основание чл.159 от НПК се изисква да бъде изготвена и представена писмена справка относно трите имена и единния граждански номер на лицата, които са записани в програмата за метадоново лечине.
ДПБЛНА е администратор на лични данни по смисъла на чл.3 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД). При извършване на служебна справка се установява, че болницата има подадено заявление за вписване в електронния Регистър на администраторите на лични данни с вх.№121155. Заявени са 7 регистъра, като под номер6 е посочен Регистър „Пациенти, включени в метадоновата програма-история на заболяването”.
СДВР, ОПКП, 02сектор е структурно звено от системата на Министерството на вътрешните работи (МВР). Съгласно чл.163, ал.1 от ЗМВР, администратор на лични данни по смисъла на ЗЗЛД е министърът на вътрешните работи, който възлага обработката на лични данни на определени от него длъжностни лица.При извършване на служебна проверка чрез системата еРАЛД се установява, че има извършено вписване в Регистъра на администраторите на лични данни, за което е получен идентификационен №54149.
Предоставянето от един администратор (ДПБЛНА) на друг администратор (в случая МВР) на данни относно трите имена и единния граждански номер на лицата, които са записани в програмата за метадоново лечение би представлявало “Обработване на лични данни”, чрез предоставянето им, съгласно легалната дефиниция, посочена в §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е “…всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като … разкриване чрез предаване………….предоставяне”.
Обработването на лични данни, чрез предоставянето им следва да се извършва в съответствие с принципите на законосъобразност, целесъобразност и пропорционалност. Във всеки конкретен случай обемът на предоставените данни винаги следва да е съобразен с целта, за която същите се искат, т.е. с принципа на целесъобразност. Предоставянето на информация следва също така да е законосъобразно, а самата информация пропорционална, т.е свързана и ненадхвърляща целите, за които се обработва.
Всеки администратор на лични данни, в случая ДПБЛНА, при обработването на лични данни следва да спазва принципите, заложени в чл.2, ал.2 от ЗЗЛД, а именно личните данни трябва да се обработват законосъобразно и добросъвестно, да се събират за конкретни, точно определени и законни цели и да не се обработват допълнително по начин, несъвместим с тези цели, да бъдат съотносими, свързани и ненадхвърлящи целите, за които се обработват, както и да се заличават и коригират в случай на непропорционалност по отношение на целите, за които се обработват.
Съгласно чл.85, ал.1 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите (ЗКНВП) всеки български гражданин има право на лечение и психосоциална рехабилитация при зависимост или злоупотреба с наркотични вещества. В чл.88, ал.1 от ЗКНВП се въвеждат принципите на анонимност и поверителност относно лечението на лицата, злоупотребяващи или зависими от наркотични вещества, като информация се предоставя на лица и служби само в предвидените в закон случаи.
В чл.27, ал.1 от Закона за здравето е посочено, чездравна информация са личните данни, свързани със здравословното състояние, физическото и психическото развитие на лицата, както и всяка друга информация, съдържаща се в медицинските рецепти, предписания, протоколи, удостоверения и в друга медицинска документация.
В чл.28, ал.1 от ЗЗ е посочено, че здравна информация може да бъде предоставяна на трети лица, когато:
1. лечението на лицето продължава в друго лечебно заведение;
2. съществува заплаха за здравето или живота на други лица;
3. е необходима при идентификация на човешки труп или за установяване на причините за смъртта;
4. е необходима за нуждите на държавния здравен контрол за предотвратяване на епидемии и разпространение на заразни заболявания;
5. е необходима за нуждите на медицинската експертиза и общественото осигуряване;
6. е необходима за нуждите на медицинската статистика или за медицински научни изследвания, след като данните, идентифициращи пациента, са заличени;
7. е необходима за нуждите на Министерството на здравеопазването, Националния център по здравна информация, НЗОК, регионалните здравни инспекции и Националния статистически институт.
8. е необходима за нуждите на застраховател, лицензиран по т.2 или по т.1и2 от разделІІ, буква"А" на приложение №1 към Кодекса за застраховането.
В чл.28в от Закона за здраветое разписано, че медицинските специалисти и служители в лечебните заведения нямат право да разгласяват информация за пациента, която е получена при изпълнение на служебните им задължения.
Данните относно трите имена и ЕГН на лицата, записани в програмата за метадоново лечение могат да се категоризират като са данни относно здравословното състояние и попадат в така наречените „чувствителни данни”, чието обработване ЗЗЛД по принцип забранява (чл.5, ал.1, т.3 от ЗЗЛД). Забраната за обработване на посочените данни не се прилага при наличието на някои изключения, предвидени в чл.5, ал.2 от ЗЗЛД. Съгласно чл.5, ал.2, т.2 от ЗЗЛД забраната за обработване на така наречените „чувствителни данни” отпада в случаите, в които физическото лице, за което се отнасят тези данни, е дало изрично своето съгласие за обработването им, освен ако в специален закон е предвидено друго.
От друга страна в чл.159, ал.1 от Наказателно – процесуалния кодекс /НПК/ е предвидено, че по искане на съда или на органите на досъдебното производство всички учреждения, юридически лица, длъжностни лица и граждани са длъжни да запазят и предадат намиращите се у тях предмети, книжа, компютърни информационни данни, включително за трафика, които могат да имат значение за делото.
Съгласно чл.157, ал.1 от ЗМВР обачесе забранява събирането на информация за гражданите единствено по расов признак или етнически произход, за политически, религиозни и философски убеждения, за членство в политически партии, организации, сдружения с религиозни, философски, политически или синдикални цели, както и относно здравето или сексуалния им живот.
В изложения казус следва да се има предвид и целтанаЗакона за защита на личните данни, която е гарантиране на неприкосновеносттана личността иличния животчрез осигуряване на защита на физическите лицапри неправомерно обработванена свързаните с тях лични данни. С предоставянетона трите имена и единните граждански номера на триста петдесет и четири души, ,които са записани в програмата за метадоново лечение, провеждана от Държавна психиатрична болницаза лечение нанаркомании и алкохолизъмби се нарушилбалансамежду значимостта на обществения интерес, които налага това обработванеи степента, до която се засягаправото на неприкосновеност на личния живот на конкретните физически лица, за които се отнасят данните. В този случайс предоставянето на информация за всичките триста петдесет и четири души биха се нарушили и принципите на целесъобразност и пропорционалност,разписани в чл.2, ал.2 от ЗЗЛД.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД, Комисията за защита на личните данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
ДПБЛНА не следва дапредостави исканата информация (три имена и ЕГН) за всичкилица, включени в провежданата от нея програма за метадоново лечение, на посоченото от главен инспектор И.И.- началник 02сектор ОПКП-СДВР основание- чл.159 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК). По този начин биха се нарушили разпоредбите на чл.4, ал.1 и чл.5, ал.2 от ЗЗЛД както и разпоредбата на чл.157, ал.1 от Закона за министерството на вътрешните работи. В разглеждания случай с предоставянето на информация за лицата, участващи в провежданата метадонова програма, биха се нарушили и принципите на целесъобразност и пропорционалност, разписани в чл.2, ал.2 от ЗЗЛД.
Обработването на лични данни, чрез предоставянето им на МВР в изложения казус, би било допустимо единствено в случаите на свободно изразено, недвусмислено, конкретно и информирано съгласие на лицата, включени в провежданата програма за метадоново лечение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |