ОТНОСНО: Искане с вх. № в-2160/23.10.2009 г. от д-р Петър Чилингиров– управител на междуобластен диспансер за онкологични заболявания със стационар – Стара Загора” ЕООД, с молба за изразяване на становище от Комисията за защита на личните данни по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/на заседание, проведено на 05.11.2009 г., разгледа искане за становище с вх.№ в- 2160/23.10.2009 г. от д-р Петър Чилингиров– управител на междуобластен диспансер за онкологични заболявания със стационар – Стара Загора” ЕООД. Искането за становище е по повод получено писмо с вх.№ 4704 -2458/01.10.2009 г. от Радост Костова – заместник кмет “СХД” на община Сливен във връзка за изготвяне на списък на регистрирани лица с онкологични заболявания в “МДОЗС – Стара Загора” ЕООД. В искането за становище се поставят няколко въпроса:
1. Правомерно ли е от страна на “МДОЗС – Стара Загора” изготвянето на подобен списък на заболели лица и предоставянето му на горецитираната институция?
2. Какви са необходимите документи, съпътстващи подобна процедура за осигуряване защитата на данните?
Към искането за становище е приложено полученото писмо с вх.№ 4704- 2458/01.10.2009 г. от община Сливен.
Община Сливен е юридическо лице, орган на местно самоуправление. Тя е администратор на лични данни по смисъла на чл. 3 от ЗЗЛД. Общината е подала заявлениеза регистрация като администратор на лични даннис вх.№ З- 1030128 и има издаденоудостоверение У – 1111 от КЗЛД за вписване в регистъра на администраторите на лични данни и водените от тях регистри.
Междуобластен диспансер за онкологични заболявания със стационар – Стара Загора е юридическо лице, регистрирано като еднолично ограничено отговорно дружество по Търговския закон. Едноличен собственик на капитала на дружеството е община Стара Загора. “МДОЗС – Стара Загора ” ЕООД е лечебно заведение по чл. 10, т. 3 от Закона за лечебните заведения.Дружеството е подало заявлениеза регистрация като администратор на лични даннис вх.№ З- 32469/30.10.2003 г. и има издаденоудостоверение У – 164228 от КЗЛД за вписване в регистъра на администраторите на лични данни и водените от тях регистри.
В приложеното писмо с номер 4704-2458/01.10.2009 г. е посочено, че на 28.09.2009 г. е проведена кръгла масана тема “Профилактика на рака на гърдата”, организиранасъвместно от Областна администрация, общинска администрация и сдружение “Онкологично болни и приятели – Сливен. Посочено е, че по идея на областния управител на Сливен г-н Марин Кавръков, е прието да бъде създаденрегистър на потенциалнозастрашенителица от онкологични заболявания в област Сливен, които да бъдатобект на ежегоден скрининг. В писмото е посочено, че на основание чл.5, т.6 от Закона за защита на личните данни управителят на МДОЗС – Стара Загора следва да окаже съдействие при изготвянетона списък /регистър/ на близките /децата/ на лицата от Област Сливен, регистриранив МДОЗС – Стара Загора. За целта е поискан списък на диспансеризираните в МДОЗС – Стара Загора жители на област Сливен, в който да бъдат посочении единните им граждански номера, за да бъдат издирени кръвните им роднини /деца/.
Предоставянето на исканата информацияс лични данни на онкологично болни лицаще представлява обработване на лични данни, по смисъла на определението, разписано в§ 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД – "Обработване на лични данни" е всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършват по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване.
Въпросният списък на болни от онкологични заболявания лица представлява обработване на лични данни, отнасящи се до здравето, съгласно чл.5, ал.1, т.3. В закона за защита на личните данни е предвидена забрана за обработването на такива данни, освен ако не е налице някоя от хипотезите на чл. 5, ал. 2. В писмото се цитира чл. 5, т.6 /най- вероятно се има предвид чл.5, ал.2, т.6/, съгласно която обработването е необходимо за целите на превантивната медицина, медицинската диагностика, предоставянето и управлениетона здравни услуги, при условие, че данните сеобработват от медицински специалист, задължен по закон да пазипрофесионалнатайна, или от друго лице, обвързанос подобно задължение за опазване на тайна.
Исканата информацияпредставлява здравна информация по смисъла на чл.27, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/- ”Здравна информация са личните данни, свързани със здравословното състояние, физическото и психическото развитие на лицата, както и всяка друга информация, съдържаща се в медицинските рецепти, предписания, протоколи, удостоверения и в друга медицинска документация”. В чл.28 от ЗЗе посочено,че здравна информацияможе да бъде предоставяна на трети лица, когато :
1. лечението на лицето продължава в друго лечебно заведение;
2. съществува заплаха за здравето или живота на други лица;
3. е необходима при идентификация на човешки труп или за установяване на причините за смъртта;
4. е необходима за нуждите на държавния здравен контрол за предотвратяване на епидемии и разпространение на заразни заболявания;
5. е необходима за нуждите на медицинската експертиза и общественото осигуряване;
6. е необходима за нуждите на медицинската статистика или за медицински научни изследвания, след като данните, идентифициращи пациента, са заличени;
7. е необходима за нуждите на Министерството на здравеопазването, Националния център по здравна информация, НЗОК, РЦЗ, РИОКОЗ и Националния статистически институт.
В ал.2 на чл.28 на ЗЗ е разписано, че предоставянето на информация в случаите по ал. 1, т. 2, когато съществува заплаха за здравето или живота на други лица, се извършва след уведомяване на съответното лице.
В ал.3 на чл.28 от ЗЗ е посочено,че лицата по чл. 27, ал. 2,към които спада и Междуобластниятдиспансер за онкологични заболявания със стационар- Стара Загора, са длъжни да осигурят защита на съхраняваната от тях здравна информация от неправомерен достъп.
Следва да се има предвид и разпоредбата на чл.7 от ЗЗ,съгласно коятодържавнатаздравна политика на териториятана областтасе осъществява и организира от регионален центърпо здравеопазване и регионалнаинспекцияза опазване и контрол на общественото здраве.В чл.17, ал.1, т.5 на ЗЗ е разписано, че регионалните инспекции за опазванеи контрол на общественото здраве осъществяватпромоцияна здравето и интегрирана профилактика на болестите.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД, Комисията за защита на личните данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ
Обработването на лични данни (чрез предоставянето им) за онкологично болни лица, диспансеризирани в МДОЗС – гр. Стара Загора, с цел да бъдат издирени техни кръвни роднини /деца/ ,следва да ставасамо след деклариране на тяхното съгласие за включване в подобен списък. Когато се касае за кръвните им роднини /деца/, навършили пълнолетие, те също следва да декларират изрично своето съгласие за включване в списъка. Преди предоставянето на данните следва да бъде поискано становище и от Министерството на здравеопазването.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | |
Венета Шопова /п/ |
|