СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № 1094
гр. София, 12.03.2012 г.
Относно: Искане с вх. № 1094/23.02.2012 г. от г-н Мартин Димитров – съпредседател и г-н Ваньо Шарков – зам. председател на Парламентарната група на Синята коалиция за становище от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни в състав: Венета Шопова, Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков, на заседание, проведено на 01.03.2012 г., разгледа искане с вх.. № 1094/23.02.2012 г. от г-н Мартин Димитров – съпредседател и г-н Ваньо Шарков – зам. председател на Парламентарната група на Синята коалиция с молба за становище на основаниечл. 10, ал. 1, т. 4 от ЗЗЛД.
В искането е посочено, че на 01.02.2012 г. народни представители от Парламентарната група на Синята коалиция са отправили въпроси към министри от Правителството на Република България относно изплатени възнаграждения на служители от съответните министерства през 2011 г, извън основните им трудови възнаграждения. В искането е указано, че е изискана подробна справка по длъжности, месеци и основание, на което са изплатени паричните средства. Посочено е, че не е изискана поименна информация. В искането се казва, че с изключение на министъра на външните работи, който е предоставил исканата справка, останалите министерства не са го сторили с аргумента, че това би довело до идентифициране на личните данни, относно финансовото състояние на съответните служители. Отправена е молба за становище до КЗЛД по отношение на това исканата справка противоречи ли и на кои разпоредби на Закона за защита на личните данни.
Към искането са приложени:
1. писмо от министерството на външните работи – изх.№01-00-29/08.02.2012г.
2. писмо от министерството на културата – изх.№02-00-0009/08.02.2012г.
3. писмо от министерството на образованието, младежта и науката – изх.№0101- 32/07.02.12 г.
4. писмо от министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията -изх.№02-00-11/09. 02.2012г.
5. писмо от министерството на околната среда и водите – изх.№02-00-10/07.02.2012г.
6. писмо от министерството на здравеопазването – изх.№02-01-21/09.02.2012г.
7. .писмо от министерството на земеделието и храните – изх.№ 02-00-24/13.02.2012г.
8. писмо от министерството на труда и социалната политика – изх.№02-18/10.02.2012г.
9. писмо от министерството на регионалното развитие и благоустройството – изх.№02-02 -17/08.02.2012г.
10. писмо от министерството на правосъдието – изх.№01-00-8/08.02.2012г.
11. писмо от министерството на икономиката, енергетиката и туризма -изх.№02-00 -32/09.02.2012г.
По смисъла на чл. 3 от Закона за защита на личните данни администратор на лични данни е физическо или юридическо лице, както и орган на държавната власт или на местното самоуправление, който сам или съвместно с друго лице определя целите и средствата за обработване на данните, както и който обработва лични данни, видът на които, целите и средствата за обработване се определят със закон.Министрите на външните работи; културата; образованието, младежта и науката; транспорта, информационните технологии и съобщенията; околната среда и водите; здравеопазването; земеделието и храните; труда и социалната политика; регионалното развитие и благоустройството; правосъдието; икономиката, енергетиката и туризма са администратори на лични данни по смисъла на чл. 3, ал.1 от ЗЗЛД, тъй като те ръководят и представляват конкретните министерства.
Съгласно Закона зазащита на личните данни, лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци."Специфични признаци" са признаци, свързани с физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна, социална или друга идентичност на лицето.В конкретният случай, ако информацията за конкретна длъжност и възнаграждение, получено през 2011г, извън основното трудово възнаграждение би могла да доведе до индивидуализиране на конкретно физическо лице, то тя като такава попада в определението "лични данни" от категорията икономическа идентичност.
В параграф 1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД се съдържа законовото определение на понятието „обработване на лични данни”, а именно: „Обработване на лични данни" е всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване”.
В настоящият случай, запитването касае възможността за обработване на лични данни под формата на предоставяне иразпространяване.
Във връзка с обработването на лични данни, следва да се има предвид, че всеки администратор на лични данни е длъжен да обработва личните данни законосъобразно, при спазване разпоредбите на ЗЗЛД, като в чл.4, ал.1 от закона е определено само в кои случаи е допустимо обработване на личните данни на физическите лица, а именно:
1. обработването е необходимо за изпълнение на нормативно установено задължение на администратора на лични данни;
2. физическото лице, за което се отнасят данните, е дало изрично своето съгласие;
3. обработването е необходимо за изпълнение на задължения по договор, по който физическото лице, за което се отнасят данните, е страна, както и за действия, предхождащи сключването на договор и предприети по негово искане;
4. обработването е необходимо, за да се защитят животът и здравето на физическото лице, за което се отнасят данните;
5. обработването е необходимо за изпълнението на задача, която се осъществява в обществен интерес;
6. обработването е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните;
7. обработването е необходимо за реализиране на законните интереси на администратора на лични данни или на трето лице, на което се разкриват данните, освен когато пред тези интереси преимущество имат интересите на физическото лице, за което се отнасят данните.
Съгласно чл. 2, ал.2 от ЗЗЛД събраните лични данни следва да се обработват законосъобразно и добросъвестно, да се събират за конкретни, точно определени и законни цели и да не се обработват допълнително по начин, несъвместим с тези цели, да бъдат съотносими, свързани и ненадхвърлящи целите, за които се обработват, т.е. да бъдат пропорционални, както и да се заличават и коригират в случай на непропорционалност по отношение на целите, за които се обработват. Във всички случаи правомерното обработване на лични данни е необходимо да се извършва в съответствие с принципите на законосъобразост, целесъобразност и пропорционалност на данните.
Редът за обработване на лични данни, включително за предоставянето им, е регламентиран с изчерпателното изброяване на законовите основания в чл. 4, ал.1, т.1 – т.7 от ЗЗЛД, при наличието на поне едно от които, е допустимо обработване на лични данни.
Преценката за наличие или липса на законово основание за разпространение на лични данни е в правомощието на съответния администратор на лични данни с оглед отговорността, която той носи за законосъобразното обработване на лични данни.
Във всеки един конкретен случай на обработване на лични данни е необходимо да се следи за баланса между значимостта на обществения интерес, който налага това обработване и степента, до която се засяга правото на неприкосновеност на личния живот на физическото лице, за което се отнасят данните. Следва да се има предвиди целта на Закона за защита на личните данни, която е гарантиране на неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни.
В заключение, следва изводът, че обработването на лични данни, чрез предоставянето и разпространението им, е допустимо само в случаите, когато е налице поне едно от визираните в чл. 4, ал.1, т.1 – т.7 от ЗЗЛД условия.
С оглед на гореизложеното и на основание чл. 10, ал.1, т 4 от ЗЗЛД Комисията за защита на личните данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Информацията за получени парични суми за 2011 г., извън основното трудово възнаграждение на служители на министерствата на външните работи; културата; образованието, младежта и науката; транспорта, информационните технологии и съобщенията; околната среда и водите; здравеопазването; земеделието и храните; труда и социалната политика; регионалното развитие и благоустройството; правосъдието; икономиката, енергетиката и туризма представлява лични данни от категорията икономическа идентичност по смисъла на Закона за защита на личните данни, само ако чрез нея може категорично да се индивидуализира едно физическо лице.
Обработването на тази информация е допустимо единствено в случаите, когато е налице поне едно от посочените в разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т.1 – т.7 от ЗЗЛД условия. В конкретния случай, възможно условие за допустимост на обработването, под формата на разпространяване и предоставяне на данните, е осъществяването на задача в обществен интерес.
Преценката за наличие или липса на законово основание за разпространяванеи предоставяне на лични данни, е предоставена изцяло на администратора на лични данни, разпространяващи предоставящ данните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |