СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
№ 840/2011 г.
гр. София, 24.02.2011 г.
Относно: Искане вх. № 840/21.02.2011 г. от Йордан Татарски – началник на политическия кабинет на министъра нарегионалното развитие и благоустройството за становище от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Венета Шопова – председател и Красимир Димитров, Мария Матева, Валентин Енев и Веселин Целков – членове, на заседание, проведено на 23.02.2011 г., разгледа искане вх. № 840/ 21.02.2011 г. отг-н Йордан Татарски – началник на политическия кабинет на министъра нарегионалното развитие и благоустройството за становище от Комисията за защита на личните данни, на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/. Искането за становище е относно правото на инспекторатав министерствотодаизисква лични данни (имена, ЕГН и индикация жив/починал за свързани лица – родители, съпруга, деца, братя, сестри) от Националнабаза данни "Население", във връзка със събиране на информацияза разглеждане на сигнализа установяваненаконфликтна интереси по отношениена членовенаполитическите кабинети. Посочено е, че в състава на работните групиза събиранеи обработванена информациятапо постъпилите сигналисевключватлица, които неса длъжностнилица нитоот състава на инспектората, нито от другитезвенав министерството и изпълняват поръчки по граждански договори.
Законът за гражданската регистрация (ЗГР) урежда условията и реда за гражданската регистрация на физическите лица в Република България. Гражданската регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите за гражданско състояние и вписване на лицата в регистрите на населението. На всички лица, подлежащи на гражданска регистрация, се съставя личен регистрационен картон и запис в Национална база данни „Население”. Регистърът на населението на Република България се състои от всички общински регистри и компютърният му еквивалент е Националната база данни “Население”.
Предоставянето от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството на лични данни на физически лица, съдържащи се в Национална база данни „Население” ще съставлява действие по “Обработване на лични данни” по смисъла на параграф 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД, т.е. действие или съвкупност отдействия, които могат да се извършатпо отношениена личните данни с автоматични или други средства, като…………разкриване чрез предаване…………………..предоставяне”. Съгласно действащото законодателство, към настоящия момент, данни от ЕСГРАОН се предоставят на държавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия, както и на български и чуждестранни юридически лица – въз основа на закон, акт на съдебната власт или разрешение на Комисията за защита на личните данни.
По отношение законосъобразните условия, при които се допуска обработването на лични данни, се прилагат разпоредбите на чл. 4 от ЗЗЛД, според който обработването на лични данни е законосъобразно, когато е налице поне едно от изчерпателно изброените и дадени алтернативно условия за допустимост на обработването.
Законътза предотвратяване и установяванена конфликтна интереси (ЗПУКИ) определя правилата за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси на лица, заемащи публични длъжности. Конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията или задълженията му по служба. Частен е всеки интерес, който води до облага от материален или нематериален характер за лице, заемащо публична длъжност, или за свързани с него лица, включително всяко поето задължение. Облага е всеки доход в пари или в имущество, включително придобиване на дялове или акции, както и предоставяне, прехвърляне или отказ от права, получаване на привилегия или почести, получаване на стоки или услуги безплатно или на цени, по-ниски от пазарните, помощ, глас, подкрепа или влияние, предимство, получаване на или обещание за работа, длъжност, дар, награда или обещание за избягване на загуба, отговорност, санкция или друго неблагоприятно събитие. В чл. 3 на ЗПУКИ е определен кръгът от лицата, които по смисъла на закона заемат публични длъжности. Съгласно т. 24на чл. 3 такива са и членовете наполитическиете кабинетии съветницитеи експертитекъм политическите кабинети. В чл.5 на горецитирания закон, лице, заемащо публична длъжност, не може да заема друга длъжност или да извършва дейност, която съгласно Конституцията или специален закон е несъвместима с неговото положение. Съгласно чл. 12 на закона лице, заемащо публична длъжност, подава:
1. декларация за несъвместимост, която се подава в 7-дневен срок от избирането или назначаването му. Когато лицето е декларирало наличие на несъвместимост, то е длъжно в едномесечен срок от подаване на първоначалната декларация да предприеме необходимите действия за отстраняване на несъвместимостта;
2. декларация за частни интереси – декларацията е по образец, съгласно Приложение по чл. 12, ал. 2 от ЗПУКИ и се подава в 30-дневен срок от избирането или назначаването му. В декларацията лицето посочва обстоятелствата, които биха довели до възникване на конфликт на интереси, като едно от посочените обстоятелства са данниза свързани лица,към дейността на които на лицето, заемащопублична длъжност, има частен интерес.;
3. декларация за настъпила промяна в обстоятелствата по т. 1 или 2 – подава се в 7-дневен срок от настъпване на промяната, освен ако в специален закон е предвидено друго;
4. декларация за частен интерес по конкретен повод – подава се тогава, когато лице, заемащо публична длъжност има частен интерес във връзка с изпълнение на свое правомощие или задължение по служба.
Съгласно чл.17, ал.1 от законалицето, заемащо публична длъжност, подава декларациите пред органа, който го избира или назначава, или пред съответната комисия съгласно чл. 25 от ЗПУКИ. По отношение на членовете на политическите кабинети, това е органът по назначаване или избиране. Декларациите се обявяват на интернет страницата на съответните органи при спазване на Закона за защита на личните данни .
Установяването на конфликт на интереси се извършва по сигнал, подаден до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, по решение на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси или по искане на лицето, заемащо публична длъжност. Установяване на конфликт на интереси не може да се извършва по анонимен сигнал.
Съгласно чл. 24, ал. 1 от закона всеки, който разполага с данни, че лице, заемащо публична длъжност, е нарушило разпоредба на ЗПУКИ, може да подаде сигнал за конфликт на интереси.
В ал. 3 на чл. 24 е разписано, че когато разполага с данни, че лице, заемащо публична длъжност, е нарушило разпоредба на ЗПУКИ, органът по избора или назначаването или съответната комисия по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 от ЗПУКИ незабавно изпраща сигнал до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси заедно със заверени копия от документите, относими към сигнала. Сигналът, както и искането за установяване на конфликт на интереси, се подава писмено и се регистрира. При постъпването на сигнал, извън случаите по чл. 24, ал. 3 отЗПУКИ, Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси изисква необходимата информация и документи от комисиите по ал. 2, т. 1 и 3 на чл.25, съответно от органа по избора или назначаването. В изложеният случай е приложима разпоредбатана т.5 на ал.2 от чл.25, а именноот инспекторатитеили от служителкъм органа, който ги избира или назначава.
В конкретния случай става въпрос за искане на информация, съдържаща лични данни на свързани лица. Свързани лица по смисъла на параграф 1, т.1 от ДР на ЗПУКИ са съпрузите или лицата, които се намират във фактическо съжителство, роднините по права линия, по съребрена линия – до четвърта степен включително, и роднините по сватовство – до втора степен включително, както и физически и юридически лица, с които лицето, заемащо публична длъжност, се намира в икономически или политически зависимости, които пораждат основателни съмнения в неговата безпристрастност и обективност.
По отношение на инспектората на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (министерството) неговите функции са разписани в Устройствения правилник на Министерството на регионалното развитие и благоустройство.Съгласно чл.16 от Устройствения правилник, действащ към настоящия момент, инспекторатът е на пряко подчинение на министъра и извършва цялостни и тематични проверки на административните звена на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра. В точки 7 и 9на ал.2 от чл.16 се посочва, че инспекторатът осъществява контрол и извършва проверки по Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси и при постъпил сигнал за корупция, конфликт на интереси или нарушения на закона от държавен орган или от държавен служител на ръководна длъжност в системата на министерството изпраща копие от сигнала в дирекция "Главен инспекторат" на Министерския съвет /т.9/ .
С променитена Устройствения правилникна Министерството на регионалното развитие и благоустройството от 22 февруари 2011 г. на Дирекция "Инспекторат" се възлага задължението даосъществява контрол иизвършва проверкипо Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси е разписано в т.9 на ал.2 отчл.16.
Няма правна пречка припоискванеот страна на инспектората на МРРБзаупражняванена функциите и задачите му по чл.16, ал.2 т.7 и т. 9 от Устройствения правилник на МРРБ, да сепредоставяинформация, съставляваща лични данни, с цел упражняване нанормативно установените му правомощия.Във всеки конкретен случай обемът на личните данни, който се обработва, винаги следва да е съобразен с целта, за която същите се искат.От искането може да се направи изводът, че се съставят работни групи за събиране и обработване на информацияпо постъпили сигнализа установяване на конфликт на интереси по отношениена членове на политическия кабинет на МРРБ. Указано, е чев съставите на тези работни групи се включват лица, коитонеса длъжности лицанито от състава на инспектората, нито от другите звена в министерството, а са лица по граждански договори. В този случай биха намерили приложение разпоредбите начл. 32, ал.2от ЗПУКИ съгласно който, лицата, на които е възложено разглеждането на сигнала, са длъжни да:
1. не разкриват самоличността на лицето, подало сигнала;
2. не разгласяват фактите и данните, които са им станали известни във връзка с разглеждането на сигнала;
3. опазват поверените им писмени документи от неразрешен достъп на трети лица.
В административно наказателните разпоредби на закона са предвидени и глоби за лицата за неизпълнение на горната разпоредба.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД, предлагаме Комисията за защита на личните данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
1. Информация, съдържаща лични данни на свързани лица по смисъла на параграф 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси може да бъде предоставяна на Инспектората към МРРБза изпълнение на нормативно установените правомощия по осъществяване на контрол и извършване на проверки по Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси само за конкретен случай, т.е. при подаден сигнал, касаещ конкретно лице и осъществяване на действия по разглеждането на сигнала. Обемът на информацията, който може да бъде предоставен, следва да бъде пропорционален на целите, за които тя се иска.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |