РЕШЕНИЕ
17.06.2009 г.
Комисията за защита на личните данни в състав: Венета Шопова, Красимир Димитров, Валентин Енев и Веселин Целков на заседание, проведено на 17.06.2009 г. разгледа искане с вх. № е-438/23.04.2009 год. от М.Д. с твърдения нарушения на Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/ от страна на администратора на лични данни “ОББ” АД.
В искането си М.Д. твърди, че от известно време /периодът не е кон кретизиран в искането/ получава извлечение от дебитната си карта от “ОББ” АД, като във въпросното извлечение са посочени банковата й сметка /вероятно се има предвид № на банкова сметка/, три имена и адрес, на който живее, както и информация за получаваните от нея доходи.
В искането си г-жа Д. посочва, че е подала жалба до “ОББ” АД и е получила отговор, че изпращането на извлеченията ще бъде преустановено. М.Д. твърди, че продължава да получава извлечения и е пуснала втора жалба на 07.04.2009 г., на която към момента на изпращане на искането до КЗЛД не е получила отговор. Твърди също така, че се е обаждала на телефон / 070011717/ за клиенти на Банката, на който й е било обяснено, че за да бъдат спряно получаването на извлечения, трябва да се посети офис на Банката.
В искането си М.Д. посочва също, че такива извлечения се получават от всички клиенти, използващи предлаганата от Банката услуга “плащане на комунални услуги по банков път”. Моли Комисията за съдействие.
Съгласно чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация /ПДКЗЛДНА/, искането трябва да съдържа изрично посочени реквизити, които в електронното писмо липсват.
След констатиране на нередовностите в искането, на основание чл.30, ал.2 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация, на М.Д. е изпратено съобщение изх. № е-и-85/ 13.05.2009 г., с указания за отстраняването им и е даден тридневен срок за тяхното изпълнение. Лицето е уведомено, че при не потвърждаване в посочения срок, производството пред КЗЛД по искането ще бъде прекратено. Съобщението е изпратено по официалният имейл на КЗЛД на 08 май 2009 г. в 14.02 часа/ в деловодството на КЗЛД е даден изходящ номер на писмото /е-и- 85 от 13.05.2009 г./
В указания срок М.Д. не е потвърдила пред КЗЛД искането си.
На основание чл.34, ал.3, чл.35 и чл.36 от Административнопроцесуалния кодекс, с писмоизх. №и -1578/11.05.2009 г., е поискано становище по изложеното в искането от Стилиян Вътев и Радка Тончева – изпълнителни директори на “ОББ” АД.
На 26.05.2009 г. е получено становище/ към е-в- 438/26.05.2009г./ от “ОББ” АД, подписано от Стилян Вътев – главен изпълнителен директор и Д.Ш. – главен финансов директор, в което е посочено, че при ползване на услугата за плащане на разходи за комунални услуги, клиентите избират начин за получаване на извлечения – хартиен носител /съответно на домашен адрес/, на разположение в клон на Банката или по електронна поща. Посочено е, че М.Д. е активирала услугата чрез канала за електронно банкиране, като в този случай системата е настроена така, че извлечението се генерира на хартиен носител и се получава на домашен адрес, посочен от клиента при регистрацията. Твърди се, че даден клиента има възможност да промени начина за получаване на извлечение като попълни заявление в клон на Банката.
Посочва се, че извлеченията се получават в непрозрачен и запечатан плик.
В становището се потвърждава, че г-жа Д. е подавала две жалби до Банката по електронен път, с уточняващи съобщения. На първата жалба е отговорено преди да подаде жалба до КЗЛД.Посочва се отговор на втората нейна жалба е получен от нея непосредствено, след като тя е подала оплакването си до КЗЛД.Потвърждава се, че в първия отговор М.Д. е уверена, че изпращането на извлеченията на домашен адрес ще бъде преустановено, но за следващия месец отново го е получила. Като причина е посочен фактът, че в системата на Банката има нов посочен адрес за доставка на извлечение, като този нов адрес еподаден лично от г-жа Д. Твърди се, че тя е направила промяната на адреса на датата, на която е подала първата си жалба.
В становището е посочено, че в Банката са предприети мерки за спирането на генерирането на извлечения, заради изричното искане на М.Д. Посочва се, че към настоящия момент системата, използвана от банкатае настроенада не генерира извлечение и г-жа Д. щеследи движението по сметката си чрез електронно банкиране, каквото е било и нейното желание.
В становището е посочено също така, че в Банката е в ход процедура по въвеждане на техническа възможност клиентите да избират начинна получаване на извлечение директно от страницата на електронно банкиране.
На свое заседание, проведено на 17.06.2009 год., Комисията прие разглежданото искане за недопустимо.
“ОББ” АД е администратор на лични данни по смисъла на чл.3 от Закона за защита на личните данни, подала е заявление за регистрация като администратор на лични данни – З- 115/24.07.2003 г. и има издадено удостоверение У- 6399/02.06.2005 г. за вписване в регистъра на администраторите на лични данни и водените от тях регистри.
В изпратеното от М.Д. искане с вх. № e- в- 438 /23.04.2009 год. са открити нередовности – не съдържа реквизитите, посочени в чл.30 от ПДКЗЛДНА, които трябва да съдържа едно искане, с което е сезирана Комисията. На основание чл.30, ал.2 от ПДКЗЛДНА, с писмо, заведено с изходящ номер е-и 85/13.05.2009 г., на г-жа Д. е предоставен тридневен срок за отстраняването им, но те не са отстранени.
Съгласно чл.56, ал.2 във връзка с чл.30, ал.1 от АПК и чл.30, ал.3 от ПДКЗЛДНА, ако в искането има нередовности, на искателя се изпраща съобщение да ги отстрани. При неизпълнение производството се прекратява.
Водима от горното Комисията
РЕШИ:
Оставя без разглеждане искане с вх. № е- в- 438/23.04.2009 год. от М.Д. срещу “ОББ” АД като недопустимо и прекратява административното производство.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14 /четиринадесет/ дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |
Главен секретар: Цветелин Софрониев