РЕШЕНИЕ
№e-В -1680/14.04.2010 г.
Комисията за защита на личните данни в състав: Председател: Венета Шопова и членове Красимир Димитров и Мария Матева на заседание, проведено на 14.04.2010 г. /Протокол №13/ разгледа искания вх.№ е-В-1680/23.12.2009г. и е-В-1687/29.12.2009г. получени по електронната поща от А.А.А.
Постъпили са две искания по електронната поща от госпожа А.А. , с идентично съдържание, с които се уведомява Комисията, че Национална агенция по приходите с новата си електронна система обработват лични данни и тази информация се съдържа в протокола, който агенцията изпраща. Посочено е, че тези действия са в противоречие на Закона за защита на личните данни, тъй като електронният подпис, чрез който молителката подава информация до НОИ, не е издаден лично на нея като физическо лице, а на юридическо лице “С.С.” АД. Оплакването се състои в това, че протоколите, които съдържат нейни лични данни /три имена и единен граждански номер/, касят много компании, за които тя подава информация до НОИ по електронен път и по този начин данните й се разпространяват до неограничен кръг от лица. Към исканията са приложени протоколите, които са идентични.
Подадени са две искания от едно и също лице, с едно и също искане и с едни и същи доказателства към тях. Първото е подадено на 23.12.2009г., а второто на 29.12.2009г. С решение на Комисията, взето на закрито заседание, проведено на 10.03.2010г. административните производства, започнали по искания рег.№е-В-1680 и е-В-1687/29.12.2009г., са обединени в едно под №е-В-1680/23.12.2009г.
В чл.30 от Правилника за дейността на Комисия за защита на личните данни и на нейната администрация /ПДКЗЛДНА/ са посочени реквизитите, които трябва да съдържа искането отправено до Комисията за защита на личните данни. Формата на искането за откриване на административно производство е определена и в чл.29, ал.2 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/. Писменото искане трябва да съдържа пълното име и адреса на лицето, от което изхожда, естеството на искането, дата и подпис.
Искането не съдържа всички законово изискуеми реквизити – не е подписано с електронен подпис.
В изпълнение на чл.30, ал.1 и ал.2 от Административно-процесуалния кодекс са дадени указания на молителката с писмо изх.№е-В-1687/08.02.2010г., в което й е указано, че искането страда от пороци и на основание чл.30, ал.2 от АПК следва да ги отстрани в тридневен срок от получаване на съобщението за това. Указано й е също така, че при неизпълнение на дадените указания образуваното административно производство ще бъде прекратено. Писмото е изпратено на посочения в искането имейл адрес на 09.02.2010г. Срокът за изпълнение на дадените указания е изтекъл на 12.02.2010г.
От Национална агенция за приходите, на основание чл.36, ал.2 от АПК е изискано становище по изнесените обстоятелства в искането.
На 01.04.2010г. е постъпило становище от НАП, в което е отразено, че на 11.01.2010г. госпожа А.А. е сезирала агенцията с предложение да се заличат личните й данни – три имена и единен граждански номер от протоколите, с които се потвърждават приетите от НАП данни, относно приемане на декларации и дневници по Закона за данък добавена стойност /ЗДДС/. Предложението от госпожа А. до НАП е подписано с електронен подпис и е образувано административно производство пред агенцията по реда на чл.107 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
НАП е извършила служебна справка, от която е установено, че протокола за приемане на декларации по ЗДДС и справката за приети и отхвърлени уведомления по чл.62, ал.4 от Кодекса на труда /КТ/ не съдържат лични данни на автора на изявлението. Агенцията е приела, че искането на госпожа А. е направено по отношение на протоколите по декларации образец №1 и 6 за удостоверяване. Тези протоколи са приложение №5 към чл.6, ал.5 от Наредба №Н-8/29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, издадена от Министерство на финансите. Във връзка с направеното предложение от госпожа А., НАП е възприела, че обработването на личните данни на заявителите, които се съдържат в тези протоколи, е в нарушение на Закона за защита на личните данни.
Постановено е решение №РЦУ-21/04.03.2010г. на изпълнителния директор на НАП, с което приема частично предложението на госпожа А.А. за заличаване на личните данни, представляващи единният граждански номер на подателя на електронно изявление от протокола, удостоверяващ, че подадените данни с протокол, приложение №5 към чл.6, ал.5 от Наредба №Н-8/29.12.2005г. на МФ са обработени. Личните данни на подателите, представляващи трите имена на автора на електронното изявление, ще продължат да се обработват. Национална агенция по приходите е мотивирала решението си, съобразявайки се с разпоредбата на чл.23 от Закона за електронното управление /ЗЕУ/. В цитираната разпоредба, законодателят е определил, че за използването на електронни административни услуги удостоверенията за електронен подпис трябва да са издадени с точно посочване на името на автора на електронния подпис, а когато удостоверението съдържа данни за титуляр – и неговото име или наименование. С чл.16 от ЗЕУ доставчиците на електронни административни услуги са задължени да събират, обработват и предоставят лични данни само доколкото са необходими за предоставянето на електронни услуги по смисъла на този закон.
С решението на НАП е определено, че към датата на утвърждаването му, личните данни – единият граждански номер на всички податели на електронни изявления ще се заличат.
Към становището на НАП, като доказателства са представени: копие на писмо от госпожа А.А. с вх. №М-26-С-5/11.01.2010г., регистрационна карта на входяща преписка №М-26-С-5/11.01.2010г. и копие от решение №РЦУ-21/04.03.2010г.
От събраните по административната преписка доказателства се установи, че са образувани две административни производства, пред различни административни органи. Към момента на постановяване на това решение, НАП се е произнесла с решение, с което частично е уважила искането на госпожа А. . В решението е записано, че същото не подлежи на обжалване с оглед нормата на чл.118, ал.3 от АПК, от което може да се приеме, че акта е влязъл в сила.
Искането няма да бъде разгледано по същество, поради факта, че не съдържа изискуемите се от закона реквизити. В законово определения срок, нередностите на жалбата не са отстранени, което е пречка за развиването на административното производство пред Комисията, съгласно чл.30, ал.3 от ПДКЗЛДНА.
На следващо място, Комисията счита, че по отношение на искането на молителката, да бъдат заличени личните й данни, а именно, единият й граждански номер от протоколите, които подава към НАП е уважено и за нея липсва правен интерес да търси защита на нарушеното си право.
С оглед на изложеното и на основание чл.10, ал.1, т.1 от ЗЗЛД, във връзка с чл.30, ал.3 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация, Комисията
РЕШИ:
Оставя без разглеждане искане с вх. №е-В-1680/23.12.2009г. от А.А.А. като недопустимо и прекратява административното производство.
Решението да се съобщи на заинтересованата страна по реда на АПК.
Настоящето решение подлежи на обжалване, в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Върховен административен съд на Република България.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |