РЕШЕНИЕ
№ п 1209/2012г.
гр. София, 18.07.2012г.
Комисията за защита на личните данни в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 18.07.2012г., разгледа искане с вх.№п1209/02.05.2012г. за предоставяне на лични данни от ЕСГРАОН.
В Комисията за защита на личните данни е постъпило искане с вх.№п1209/02.05.2012г. от г-н Г.И.- кмет на община Х., в което е посочено, че в Общината е постъпило писмо с вх.№53П-143-1/27.03.2012г. от инж. В.З.- изпълнителен директор на "П.И." АД . За посоченото дружество се сочи в искането, че извършва консултантска дейност по по изпълнение на отчуждително производство за обект АМ"М.", за издаване на удостоверения за наследници на собственица на имоти, засягащи се от трасето на обект АМ"М.". В искането от кмета на община Х., се указва, че искането на изпълнителния директор на "П.И." АД е за предоставяне на име, фамилия на лицето, Единен граждански номер, адресна регистрация и телефон, родство с наследодателя.
Отправено е искане, на основание чл.106, ал.1, т.3 от ЗГР, до КЗЛД за разрешение община Х. да предостави на "П.И.”АД , гр.София информация от регистъра на населението на община Х., в следния обем: име, презиме, фамилия на лицето, единен граждански номер, адресна регистрация, родство с наследодателя. Към искането за разешение е приложено и копие на искане с вх.№53П-27.03.2012г. от "П.И."АД, гр. София – 1 лист.
В приложеното искане с вх.№ 53П-27.03.2012г. от "П.И." АД до кмета на община Х. е посочено, че за изпълнение на принудителното отчуждаване на засягащите се от трасето на обекта – автомагистрала "М." имоти – частни и общинска собственост за публични държавни нужди по реда на Закона за държавната собственост, на основание чл.34а, ал.1 от Закона за държавната собственост, за нуждите на Агенция "П.И." следва да бъдат предоставени по приложени списъци удостоверения за наследници на починалите титуляри /собственици на имоти, засягащи се от трасето на обекта, както и данни за наследниците, а именно – име, презиме, фамилия; единен граждански номер; адресна регистрация; телефон; родство с наследодателя. В писмото на "П.И." АД е отправена молба до кмета на Х. да се предоставят заверени копия от изискващите се документи за засягащите се имоти в землищата на с.А., с.П. и с.У. Сочи се също така, че "П.И." АД извършва консултантска дейност по по изпълнение на отчуждителното производство за обекта по възлагане на Агенция "П.И." и е вписано в регистър на администраторите на лични данни по реда на ЗЗЛД с удостоверение №15502/27.02.2010г.
Предвид това, че в искането на "П.И." АД до кмета на община Х. е посочено, че дружеството извършва консултантска дейност по изпълнение на отчуждително производство за обект АМ"М." по възлагане от Агенция "П.И." на основание чл.34, ал.3, чл.35 и чл.36 от Административнопроцесуалния кодекс, с писмо изх.№п1488/15.05.2012г., подписано от председателя на Комисията, е поискано от г-н Л.Л.- председател на УС на УС на Агенция "П.И.", в седемдневен срок от получаването на писмото становище по изложеното в искането на дружеството, както и информация относно това "П.И." АД извършва ли консултантска дейност по изпълнение на отчуждителното производство за обекта по възлагане на Агенция "П.И.", с какъв документ е осъществено възлагането, както и заверено копие от него.
Получено е писмо с вх.№п2081/04.06.2012г., подписано от инж. И.З.- член на управителния съвет на Агенция "П.И.”. В писмото е посочено, че между Агенцията и "П.И."АД има сключен договор с №РД-36-9/30.06.2011г. за извършване на консултантски услуги за приключване на отчуждителните процедури за обект : АМ"М." от км 5+000 до км 7+011 – изместване на линейна техническа инфраструктура. Посочено е също, че исканите от "П.И."АД данни са били необходими на Агенцията за приключване на отчуждителните процедури по горецитираният обект. Посочено е, че "към момента вече има изготвен оценителски доклад, определящ равностойното парично обезщетение на засегнатите имоти, поради което необходимостта от исканата информация отпада".
Законът за гражданската регистрация (ЗГР) урежда условията и реда за гражданска регистрация на физическите лица в Република България. Гражданската регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите за гражданско състояние и вписване на лицата в регистрите на населението, като функциите на ЕСГРАОН са:
1. създаване и поддържане на регистри на актове за гражданско състояние;
2. създаване и поддържане на Национален електронен регистър на актове за гражданско състояние;
3. създаване и поддържане на регистър на населението;
4. еталонодържател за уникалния административен идентификатор на физическите лица – ЕГН, и създаване и поддържане на регистъра на единните граждански номера;
5. създаване и поддържане на националния класификатор на настоящите и постоянните адреси в Република България;
6. осигуряване на информационно и административно обслужване на законодателната, изпълнителната и съдебната власт.
На всички лица, подлежащи на гражданска регистрация, се съставя личен регистрационен картон и запис в Национална база данни ”Население”. Регистърът на населението на Република България се състои от всички общински регистри и компютърният му еквивалент е Националната база данни “Население”. Единната система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението (ЕСГРАОН) е национална система за гражданска регистрация на физическите лица в Република България и източник на лични данни за тях. Единната система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението функционира на: национално ниво – Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" поддържа регистър на населението – Национална база данни "Население", Национален електронен регистър на актове за гражданско състояние, регистър на единните граждански номера, национален класификатор на постоянните и настоящите адресите и служебни данни; областно ниво – Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез териториалните звена "Гражданска регистрация и административно обслужване" поддържа Регионална база данни "Население", национален класификатор на постоянните и настоящите адреси и служебни данни; общинско ниво – общинските администрации въвеждат и поддържат данните за гражданската регистрация на физическите лица в Локална база данни "Население", съставят актове по гражданско състояние и електронните им еквиваленти, като за поддържането и работата на ЕСГРАОН административните структури от трите нива получават, обменят взаимно, обработват и съхраняват данни. Длъжностните лица от общинските администрации, изпълняващи дейности по гражданската регистрация имат право на безвъзмезден достъп до данните в електронните регистри на национално ниво.
Законът за защита на личните данни урежда защита на правата на физическите лица при обработване на личните им данни, за да се гарантира неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните. По смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическото лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци. Следователно, исканата информация информация (имена, адресна регистрация, ЕГН и родство с наследодател), която ще бъде обработвана за осъществяване на посочените в искането цели, съставлява лични данни по смисъла на закона, тъй като същата е в обем, позволяващ идентификацията на конкретното физическо лице.
Предоставянето на данни от Локална база данни "Население" от страна на кмета на община Х. в качеството му на длъжностно лице по гражданската регистрация за посочените цели би представлявало “Обработване на лични данни”, съгласно легалната дефиниция, посочена в параграф1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване.
В чл.2, ал.2 от ЗЗЛД са определени принципите, при спазването на които следва да се обработват лични данни. Личните данни следва:
1. да се обработват законосъобразно и добросъвестно;
2. да се събират за конкретни, точно определени и законни цели и да не се обработват допълнително по начин, несъвместим с тези цели; допълнително обработване на личните данни за исторически, статистически или научни цели е допустимо, при условие че администраторът осигури подходяща защита, като гарантира, че данните не се обработват за други цели;
3. да бъдат съотносими, свързани със и ненадхвърлящи целите, за които се обработват;
4. да бъдат точни и при необходимост да се актуализират;
5. да се заличават или коригират, когато се установи, че са неточни или непропорционални по отношение на целите, за които се обработват;
6. да се поддържат във вид, който позволява идентифициране на съответните физически лица за период не по-дълъг от необходимия за целите, за които тези данни се обработват; личните данни, които ще се съхраняват за по-дълъг период за исторически, статистически или научни цели, се поддържат във вид, непозволяващ идентифицирането на физическите лица.
Правото на защита на физическите лица от злоупотреби с личната им информация и неправомерна намеса в техния личен живот се гарантира от горепосочените принципи, които са в основата на действащото законодателство, регулиращо обществените отношения в сферата на защитата на личните данни. Поставеният в искането въпрос засяга принципа за целесъобразност и законосъобразнос на обработване на лични данни. Този принцип изисква от администратора на лични данни – да обработва информация, съставляваща лични данни за конкретно физическо лице само за конкретни, точно определени и законни цели и да не ги обработва допълнително по начин, несъвместим с тези цели. В чл.106 от Закона за гражданската регистрация е регламентиран редът за предоставяне на данни от ЕСГРАОН, а именно:
1. На българските и чуждестранните граждани, както и на лицата без гражданство, за които се отнасят, а също така и на трети лица, когато тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или прекратяване на техни законни права и интереси;
2. На държавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия;
3. На български и чуждестранни юридически лица – въз основа на закон, акт на съдебната власт или разрешение на Комисията за защита на личните данни.
Във връзка с предмета на искането за предоставяне на информация от регистрите за гражданско състояние община Х. следва да намерят приложение разпоредбите на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, предвид обстоятелството, че става въпрос за обработване на лични данни.
Съгласно чл.4 от Закона за защита на личните данни, обработването на лични данни е допустимо само в случаите, когато е налице поне едно от следните условия:
1.обработването е необходимо за изпълнение на нормативно установено задължение на администратора на лични данни;
2. физическото лице, за което се отнасят данните, е дало изрично своето съгласие;
3. обработването е необходимо за изпълнение на задължения по договор, по който физическото лице, за което се отнасят данните, е страна, както и за действия, предхождащи сключването на договор и предприети по негово искане;
4. обработването е необходимо, за да се защитят животът и здравето на физическото лице, за което се отнасят данните;
5. обработването е необходимо за изпълнението на задача, която се осъществява в обществен интерес;
6. обработването е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните;
7. обработването е необходимо за реализиране на законните интереси на администратора на лични данни или на трето лице, на което се разкриват данните, освен когато пред тези интереси преимущество имат интересите на физическото лице, за което се отнасят данните.
Като се вземе предвид становището на Агенция "П.И.", в което е посочено, че "към момента вече има изготвен оценителски доклад, определящ равностойното парично обезщетение на засегнатите имоти, поради което необходимостта от исканата информация отпада" предоставнето на искания обем от лични данни в конкретния случай, би се явило незаконосъобразно и непропорционално на целите на ЗЗЛД, както и при липса на основание за допустимо обработване на лични данни.
Във връзка с гореизложеното и на основание чл.106, ал.1, т.3 от Закона за гражданската регистрация във връзка с чл.28, ал.2 и чл.35 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация, Комисията за защита на личните данни
РЕШИ:
Не разрешава предоставяне на данни от ЕСГРАОН съгласно искане с вх.№п1209/2012г., а именно- име, презиме и фамилия, Единен граждански номер, адресна регистрация, родство с наследодателя на определена категория лица от кмета на община Х. на "П.И." АД.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Административен съд – гр. София в 14 /четиринадесет/ дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Енев /п/ |