РЕШЕНИЕ
№ P-943
София, 16.10.2015 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев и Веселин Целков на заседание, проведено на 23.09.2015г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалба №Ж-268/17.04.2014г. от К.Х.Ш., Ж-271/17.04.2014г. от С.О.О., Ж-340/22.04.2014г. от С.А.С., Ж-400/23.04.2014г. от К.И.Т., Ж-573/28.04.2014г. от В.К.И., Ж-607/29.04.2014г. от В.Д.Б., Ж-435/23.04.2014г. от С.Е.А. и Ж-526/25.04.2014г. от Я.П.И., подадени срещу политическа партия „Национален фронт за спасение на България“ (ПП НФСБ).
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с подадени срещу ПП НФСБ 8 (осем) жалби съответно с рег.№Ж-268/17.04.2014г., Ж-271/17.04.2014г., Ж-340/22.04.2014г., Ж-400/23.04.2014г., Ж-573/28.04.2014г., Ж-607/29.04.2014г., Ж-435/23.04.2014г. и Ж-526/25.04.2014г., в които са изложени твърдения за неправомерно обработване на личните данни на жалбоподателите във връзка с проведените на 25.05.2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България.
Жалбоподателите твърдят, че след направена справка на интернет-страницата на Централната избирателна комисия (ЦИК), установили че личните им данни са включени в списъка на лицата, подкрепящи регистрацията на политическа партия „Национален фронт за спасение на България“ за участие на проведените през 2014г. изборите за членове на Европейски парламент от Република България.
Жалбоподателите твърдят, че е налице злоупотреба с личните им данни и декларират, че не са се подписвали в подкрепа на политическата партия и не са давали съгласието си за използване на личните им данни в тази насока. Молят Комисията да извърши проверка по случая и да санкционира нарушителите за неправомерното използване на личните им данни.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на Закона за защита на личните данни.
За да упражни правомощията си, Комисията следва да бъде валидно сезирана.
В чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация (ПДКЗЛДНА) са определени реквизитите, които следва да съдържат жалбите, с които физическите лица сезират Комисията за нарушение на правата им по ЗЗЛД.
Жалби рег.№Ж-268/17.04.2014г., Ж-271/17.04.2014г., Ж-340/22.04.2014г., Ж-400/23.04.2014г., Ж-573/28.04.2014г., Ж-607/29.04.2014г., Ж-435/23.04.2014г. и Ж-526/25.04.2014г., съдържат задължителните реквизити посочени в разпоредбата на чл.30, ал.1 от ПДКЗЛДНА– налице са данни за жалбоподателите, естеството на искането, дата и подпис, с оглед което същите са редовни.
Жалбите са процесуално допустими. Подадени в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД от физически лица с правен интерес срещу надлежна страна- администратор на лични данни. Предмет на жалбите е обработването, чрез действия по събиране и предоставяне, на личните данни на жалбоподателите без тяхно знание и съгласие за целите на регистрацията на ПП НФСБ, като участник в проведените през 2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България. С жалбите е сезиран компетентен да се произнесе орган, а именно КЗЛД, която съгласно правомощията й, визирани в чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД.
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата. В конкретния случай жалбите са насочени срещу ПП НФСБ, която безспорно има качеството на администратор на лични данни.
От направена служебна справка в Електронния регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри се установи, че политическата партия е изпълнила задължението си по чл.17 от ЗЗЛД. Подала е заявление за регистрация и е регистрира като администратор на лични данни с идент. №315439 със заявени регистри „Регистър на членовете и организациите, в които са регистрирани по чл.9, ал.6 от Устава на ПП НФСБ“, „Персонал“, „Дарители“, „Подписки“, „Застъпници и представители“ и „Контрагенти“.
С решения на КЗЛД, обективирани в Протокол №25/25.06.2014г. и Протокол №27/09.07.2014г.”, жалбите са обявени за допустими и с оглед наличието на предпоставките на чл.32 от АПК са обединени за разглеждане в рамките на едно общо административно производство. Като страни в същото са конституирани: жалбоподатели– К.Х.Ш., С.О.О., С.А.С., К.И.Т., В.К.И., В.Д.Б., С.Е.А. и Я.П.И. и ответна страна- политическа партия „Национален фронт за спасение на България“, в качеството й на администратор на лични данни.
С оглед изясняване на случая от правна и фактическа страна от ЦИК са изискани относими доказателства, а именно заверено копие на съответните страници от списъка на избирателите, подкрепящи политическата партия за участие в проведените през 2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република Бългaрия, в които се съдържат личните данни на жалбоподателите.
В отговор от ЦИК е предоставено заверено копие на стр. 78, 126, 161, 163, 182, 185,327 и 333 от списъка на избиратели, подкрепящи регистрацията на политическа партия ПП НФСБ за участие в изборите за членове на Европейския парламент от Република България.
Видно от представените от ЦИК документи е, че лични данни за жалбоподателите в обем от три имена, единен граждански номер и подпис фигурират в списъка на лицата подкрепящи регистрацията на ПП НФСБ за участие в проведените през 2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република Бългaрия.
По отношение на В.К.И., жалбоподател по жалба рег.№Ж-573/28.04.2014г. се установи, че на стр. 327, ред 4721 от списъка, същата е вписана с фамилия К.
На основание чл.10, ал.1, т.3 и чл.12, ал.1 и ал.4 от ЗЗЛД и Решение на КЗЛД от 10.05.2014г. (Протокол №17) и Заповед №РД-14-200/25.06.2014г. на Председателя на КЗЛД е извършена проверка на политическата партия, отразена в КА-446/01.09.2014г., същия докладван и приет на заседание КЗЛД, обективирано в Протокол №33/2014г. Констативният акт от извършената проверка ведно с приложенията към него е приобщен към доказателствения материал по административната преписка в настоящето производство.
В тази връзка следва да се отбележи, че настоящото производството е по реда на чл.38 от ЗЗЛД с оглед правомощията на КЗЛД по чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД да разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД. Производството е различно от производството по реда на Закона за административните нарушения и наказания за извършване на проверки на администраторите на лични данни във връзка с дейността на Комисията да анализира и осъществява цялостен контрол за спазване на нормативните актове в областта на защитата на личните данни и контролните й правомощия по чл.10, ал.1, т.3 от ЗЗЛД и осъществявания от нея контрол по реда на чл.12 от ЗЗЛД чрез предварителни, текущи и последващи проверки за спазване на закона.
На проведено на 04.12.2014г. заседание на Комисията, жалбите са поставени за разглеждане по същество.
Жалбоподателите- редовно уведомени, не се явяват, не се представляват.
Ответната страна– редовно уведомена, не се представлява.
На основание чл.49, във връзка с чл.39 от Административно-процесуалния кодекс Комисията допуска назначаване на експертиза на подписа и отлага вземането на решение по съществото на жалбите след получаване на резултатите на експертизата.
Жалбоподателите са уведомени за възможността да дадат сравнителен материал за експертиза на подписите положени в списъка на избиратели, подкрепящи регистрацията на ПП НФСБ за участие в проведените на 25.05.2014г. избори.
Сравнителен материал е предоставен от С.Е.А., С.О.О. и В.К.И. и същият е изпратен на Научноизследователски институт по криминалистика и криминология към МВР за изготвяне на експертиза на подписа.
С писмо рег.№П-4316/03.06.2015г. в Комисията е депозиран протокол за извършена експертиза №15/ДОК– 99, по описа на НИКК-МВР Център за експертни криминалистични изследвания.
Страните са уведомени за възможността да се запознаят с протокола за извършената експертиза, като им е указан срок да изразяване на становище и представяне на писмени искания и възражения. В отговор от ПП НФСБ депозират писмено искане за предоставяне на заверено копие от протокола за извършена експертиза и молят за удължаване на срока за изразяване на писмено становище по събраните по преписката доказателства.
На проведено на 31.07.2015г. заседание на Комисията жалбите са поставени за разглеждане по същество.
Жалбоподателите– редовно призовани, не се явяват, не се представляват.
Ответната страна– редовно призована, не се представлява.
Предвид депозираното от ответната страна искане и разпоредбите на АПК Комисията отлага и насрочва разглеждането на жалбите по същество за заседание на 23.09.2015г. от 13:00 часа.
На ответната страна е предоставено заверено копие на извлечение от протокол за извършена експертиза и указана възможността в три дневен срок от получаването му да изразят писмено становище, да направят искания и или възражения. Видно от известие за доставка AR 5100013350948 писмото е редовно връчено на 11.08.2015г., но въпреки предоставената правна възможност политическата партия не е депозирала становище, искания или възражения по доказателствата.
На проведено на 23.09.2015г. заседание на Комисията, жалбите са поставени за разглеждане по същество.
Жалбоподателите– редовно призовани, не се явява, не се представлява.
Ответната страна– редовно уведомена, не се представлява.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от АПК, изискващ наличието на установени действителни факти, имайки предвид събраните писмени доказателства и наведените от страните твърдения, Комисията приема, че разгледани по същество жалби №Ж-271/17.04.2014г., Ж-573/28.04.2014г. и Ж-435/23.04.2014г. са основателни, а жалби рег.№Ж-268/17.04.2014г., Ж-340/22.04.2014г., Ж-400/23.04.2014г., Ж-607/29.04.2014г. и Ж-526/25.04.2014г. са неоснователни.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране на неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни, при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на Закона за защита на личните данни ЗЗЛД.
В чл.2, ал.1 от ЗЗЛД е дадено легално определение на понятието лични данни, съгласно което лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическото лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци.
Трите имена, единният граждански номер и подпис на физическото лице определено имат характер на лични данни по смисъла на закона.
Съгласно § 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД, събирането, съхранението и предоставянето на лични данни на физически лица съставляват действия по обработване на лични данни.
В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД изчерпателно са посочени основанията за допустимост за обработване на лични данни. Законодателят е възприел, че обработването на лични данни на физически лица, следва да се извършва при наличието на поне едно от тези условия, което е предпоставка за законосъобразност на обработването. Изричното съгласие на физическото лице, за което данните се отнасят, е едно от условията за допустимост за обработване на лични данни (чл. 4, ал.1, т.2 от ЗЗЛД), което кореспондира с целта на закона.
Безспорно в случая е, че ПП НФСБ е подала заявление за регистрация за участие в проведените през 2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България. В изпълнение на чл.133, ал.3, т.5 от Изборния кодекс към заявлението си за регистрация партията е представила на хартиен и електронен носител в ЦИК списък, съдържащ имената и единния граждански номер и саморъчен подпис на избирателите, подкрепящи участието на партията в изборите. С подписа положен в списъка лицето декларира подкрепата си за регистрация на политическата партия за участие в изборите за членове на Европейски парламент от Република България и декларира изричното си съгласие, политическата партия да обработва личните му данни във връзка с провеждането на избори членове за Европейски парламент от Република България.
Видно от съдържанието на списъка на избирателите, подкрепящи регистрацията на партията за участие в изборите през 2014г. за членове на Европейския парламент от Република България, е че лични данни на жалбоподателите, в обем от три имена и единен граждански номер, са включени в списък на избирателите, подкрепящи регистрацията на ПП НФСБ за участие в изборите за членове на Европейския парламент от Република България.
Видно от събраните по административната преписка доказателства и в частност резултатите от извършената експертиза е безспорно, че подписите положени на страница 78, ред 1167, страница 182, ред 2707 и страница 327, ред 4721 в списъка на избиратели подкрепящи регистрацията на ПП НФСБ за участие в проведените на 25.05.2014г. избори не са положени съответно от жалбоподателите С.Е.А., С.О.О. и В.К.И., следователно не е налице съгласие за обработване на личните им данни за целите на проведените избори, не са налице и останалите посочени в чл.4, ал.1 от ЗЗЛД предпоставки за допустимост на обработването. В тази връзка се налага извода, че твърденията на С.Е.А., С.О.О. и В.К.И., че личните им данни са обработени от ПП НФСБ без съгласието им за целите на проведените на 25.05.2014г. избори са основателни.
В Изборния кодекс е регламентиран изборния процес, като в чл.133 от същия е посочено, че за участие в изборите партиите следва да представят в ЦИК заявление за регистрация, към което следва да приложат списък, съдържащ имената, единният граждански номер и саморъчен подпис на избиратели подкрепящи регистрацията на партията (чл. 133, ал.3, т.5 от ИК). Законодателят вменява в задължение на партията да обработва и предоставя личните данни съдържащи се в списъка при спазване на изискванията на Закона за защита на личните данни (чл. 133, ал.4 от ИК).
С нормата на чл.23, ал.1 от ЗЗЛД е вменено в задължение на администратора на лични данни да предприеме необходимите технически и организационни мерки, за да защити данните от случайно или незаконно унищожаване, или от случайна загуба, от неправомерен достъп, изменение или разпространение, както и от други незаконни форми на обработване. Администраторът следва да вземе специални мерки за защита, след като обработването включва предаване на данните по електронен път (чл. 23, ал.2 от ЗЗЛД).
В конкретния случай в изпълнение на нормативно установеното си задължения по чл.23, ал.1 и ал.2 от ЗЗЛД ПП НФСБ е следвало да предприеме необходимите технически и организационни мерки за защита на личните данни на С.Е.А., С.О.О. и В.К.И. С оглед факта, че личните им данни са обработени без да е налице условие за допустимост на обработването се налага извода, че администраторът не е предприел необходимите мерки или предприетите такива са явно недостатъчни, в резултат на което се е стигнало до неправомерно обработване на личните данни на жалбоподателите С.Е.А., С.О.О. и В.К.И. за целите на проведените на 25.05.2014г. избори и нарушаване на правата на лицата сезирали КЗЛД.
По отношение на останалите пет жалби, а именно жалба №Ж-268/17.04.2014г. от К.Х.Ш., Ж-340/22.04.2014г. от С.А.С., Ж-400/23.04.2014г. от К.И.Т., Ж-607/29.04.2014г. от В.Д.Б. и Ж-526/25.04.2014г. от Я.П.И. горните изводи са неотносими предвид обстоятелството, че жалбоподателите не са предоставили сравнителен материал следователно остава недоказано твърдението им, че подписите, положени в списъка на избирателите, подкрепящи регистрацията на партията за участие в изборите през 2014г. за членове на Европейския парламент от Република България, не са положени от тях, респективно, че личните им данни са обработени от страна на ПП НФСБ без тяхно съгласие. В тази връзка и с оглед разпределянето на доказателствеата тежест в процеса се налага извода, че подадените жалби са недоказани и като такива следва да бъдат оставени без уважение като неоснователни.
В рамките на оперативната си самостоятелност Комисията счита, че с оглед характера на констатираното нарушение налагането на принудителни административни мерки (задължително предписание или определяне на срок за отстраняване на нарушението) е нецелесъобразно и мерките са неприложими в конкретният случая. В тази връзка налага на ПП НФСБ единство административно наказание за нарушение на разпоредбите на ЗЗЛД, като счита, че същото ще има възпитателно въздействие и ще допринесе за спазване от страна на ПП НФСБ на установения правов ред.
Комисията съобрази целта на наказанието, което следва да има възпитателна, възпираща и предупредителна функция, а не да създава икономически затруднения на администратора на лични данни, допуснал нарушението. В тази връзка и предвид обстоятелството, че нарушението е първо за администратора на лични данни счита, че размера на наложеното административното наказание следва да бъде в минимума предвиден в закона за съответното нарушение.
Водима от горното, на основание чл.10, ал.1, т.7, във връзка с чл.38, ал.2 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
1. Оставя без уважение жалба рег.№Ж-268/17.04.2014г. от К.Х.Ш., Ж-340/22.04.2014г. от С.А.С., Ж-400/23.04.2014г. от К.И.Т., Ж-607/29.04.2014г. от В.Д.Б. и Ж-526/25.04.2014г. от Я.П.И., подадени срещу политическа партия „Национален фронт за спасение на България“, като неоснователни.
2. Обявява жалба №Ж-271/17.04.2014г. от С.О.О., Ж-573/28.04.2014г. от В.К.И. и Ж-435/23.04.2014г. от С.Е.А., подадени срещу политическа партия „Национален фронт за спасение на България“, за основателни.
3. На основание чл.42, ал.9 от ЗЗЛД налага на политическа партия „Национален фронт за спасение на България“ с Булстат ***** със седалище и адрес на управление *****, административно наказание- имуществена санкция в размер на 500лв. (петстотин лева) за нарушение на чл.23, ал.1 и 2 от ЗЗЛД.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд- София- град.
След влизане в сила на решението, сумата по наложеното наказание да бъде внесена в брой в касата на Комисията за защита на личните данни, находяща се в гр.София, бул. „Проф. Цветан Лазаров" №2 или преведена по банков път:
Банка БНБ- ЦУ
IBAN: BG18BNBG96613000158601
BIC BNBGBGSD
Комисия за защита на личните данни, БУЛСТАТ 130961721
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |