РЕШЕНИЕ
№ П-4211/2014 г.
София, 16.03.2015 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 19.02.2015г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалба рег.№П-4211/04.07.2014г., подадена от Т.М.Х.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
В Комисията за защита на личните данни е постъпило писмо рег.№П-4211/ 04.07.2014г., с което от Районна прокуратура (РП)– Хасково е препратена за разглеждане по компетентност, подадена от Т.М.Х. жалба, в едно с материалите по образуваната по случая преписка №1322/2014г., по описа на РП-Хасково.
В жалбата са изложени твърдения за злоупотреба с личните данни на г-жа Т.М.Х. във връзка с проведените през 2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България. Г-жа Т.М.Х. твърди, че политическа партия „Движение за права и свободи“ (ДПС) е злоупотребила с личните й данни и е използвала същите за регистрацията й като застъпник на проведените през 2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България. Жалбоподателката сочи, че е предоставяла личните си данни на партията, по повод участието й в предходни избори. Категорична е, че не е давала съгласието си и не е предоставяла личните си данни на партията за регистрацията й като застъпник за проведените през 2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България и уточнява, че за същите избори е поканена и е дала съгласието си да участва като застъпник на друга политическа партия, различна от ДПС.
По повод жалбата е образувана пр. преписка №1322/2014г., по описа на РП –Хасково и е извършена проверка от ОД МВР– Хасково, в хода на която са предприети следните действия:
Изискана е информация от Областна администрация– Хасково, относно участието на Т.М.Х. на проведените през 2014г. избори за членове на Европейски парламент от Република България. Видно от представения отговор и приложените към него доказателства е, че жалбоподателката фигурира в списъците за застъпници на коалиция от партии „Коалиция за България“ и на политическа партия ДПС, относно проведените на 25.05.2014г. избори.
Снети са обяснения от Ш.И.– лицето, упълномощено от политическа партия ДПС и подало в РИК-Хасково списъци със застъпници на политическата партия за проведените на 25.05.2014г. избори. Г-н Ш.И. посочва, че лицата заявяват желанието си да участват като застъпници на партията устно и не попълват никакви документи. Твърди, че жалбоподателката е посочена като застъпник от Б.Ю.– общински председател на ДПС за общ. Д., регистрирана е като застъпник на партията с издадено удостоверение за застъпник №2-285/19.05.2014г., по описа на РИК– Хасково.Допълва, че в последствие жалбоподателката е „сменена“, като застъпник на партията и на нейно място е регистрирано друго лице.
В хода на проверката са снети писмени обяснения и от Б.Ю. Б.Ю. сочи, че се познава с Т.М.Х. и от участието на последната, като застъпник на ДПС в предходни избори, има личните й данни. Б.Ю. сочи, че от обща позната узнала, че Т.М.Х. се интересува записана ли е като застъпник на партията за участие в изборите и я вписала като застъпник на партията за изборите на 25.05.2014г.
С оглед изясняване на случая от правна и фактическа страна са снети писмени обяснения и от жалбоподателката Т.М.Х. В тях г-жа Т.М.Х. заявява, че поддържа жалбата си и добавя, че е участвала два пъти като застъпник на ДПС в избори, записването за които ставало устно с телефонно обаждане до „Б.- представител на ДПС за общ. Д.“. Г-жа Т.М.Х. твърди, че за проведените на 25.05.2014г. избори не се е свързвала с представителя на ДПС за общ. Д. и не е давала съгласието си да бъде регистрирана като застъпник на ДПС. Уточнява, че е получила предложение от друга политическа партия и дала съгласието си да участва в изборите на 25.05.2014г. като застъпник на тази партия. В последствие установила, че не може да бъде регистрирана като застъпник на партията, тъй като била регистрирана като застъпник на ДПС.
След запознаване с материалите по преписката с постановление на РП –Хасково от дата 17.06.2014г. преписката ведно с материалите по нея са изпратени по компетентност в Централната избирателна комисия (ЦИК), с твърдения че не са налице основания за намесата на прокуратурата поради липса на данни за извършено престъпление от общ характер.
С писмо изх.№ЕП-19089/27.06.2014г. и с аргумент, че ЦИК не разполага с правомощия относно установяване на злоупотреба с лични данни, ЦИК е върнала обратно в РП– Хасково, подадената от Т.М.Х. жалба.
В последствие жалбата на г-жа Т.М.Х., в едно с материалите по пр. преписка №1322/2014г., по описа на РП- Хасково, е препратена за разглеждане по компетентност от РП– Хасково в Комисията за защита на личните данни и е заведена с вх.№П-4211/ 04.07.2014г., по описа на КЗЛД.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на ЗЗЛД.
За да упражни правомощията си, Комисията следва да бъде валидно сезирана.
Подадената от Т.М.Х. жалба съдържа задължително изискуемите реквизити, посочени в разпоредбата на чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация, а именно: налице са данни за жалбоподателя, естеството на искането, дата и подпис, с оглед което същата е редовна.
Жалбата е процесуално допустима- подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД отфизическо лице с правен интерес. Жалбата е от компетентността на КЗЛД. Предмет на същата е обработването на личните данни- три имена и единен граждански номер на жалбоподателката от страна на политическа партия ДПС, чрез действия по предоставянето им в РИК– Хасково и регистрирането й като застъпник на партията в проведените на 25.05.2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България.
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата. Разглежданата жалба е подадена срещу политическа партия ДПС, която безспорно притежава качеството на администратор налични данни.
От направена служебна справка в Електронния регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри се установи, че партията е изпълнила задължението си по чл.17, ал.1 от ЗЗЛД, подала е заявление за регистрация и е регистрирана като администратор на лични данни с идент.№156614.
Комисията счита, че не са налице предпоставките на чл.54, ал.1 от Административно-процесуалния кодекс (АПК) за спиране на образуваното административно производство
На проведено на 05.11.2014г. заседание на Комисията, жалбата еприета за процесуално допустима и като страни в производството са конституирани: жалбоподател– Т.М.Х. и ответна страна– политическа партия „Движение за права и свободи“, в качеството й на администратор на лични данни. От ответна страна е изискано писмено становище по жалбата и относими по случая доказателства.
На проведено на 08.01.2015г. заседание на Комисията, жалбата е поставена за разглеждане по същество, но с оглед необходимостта от изясняване на случая от правна и фактическа страна, вземането на решение по основателност на жалбата е отложено за следващо заседание на Комисията, без призоваване на страните.
С писмо рег.№П-436/16.01.2015г. от политическа партия „Движение за права и свободи“ е изискана информация, подкрепена със съответните доказателства, предоставяла ли е жалбоподателкаталичните си данни на политическа партия ДПС и декларирала ли е съгласието си същите да бъдат обработвани за целите на регистрацията й като член, застъпник или представител на политическата партия или член на секционна избирателна комисия, във връзка с изборния процес. В хипотезата, че жалбоподателката е предоставила личните си данни и е изразила съгласието си същите да бъдат обработвани, от политическата партия е изискано да уточнят и конкретизират изборите за целите на които са предоставени личните данни и да представят доказателства в подкрепа на твърденията си.
В отговор от политическа партия „Движение за права и свободи“ изразяват становище за неоснователност на жалбата. Сочат, че съгласно Изборния кодекс за регистриране на застъпници е необходимо да се представят предложения по образец до съответната районна избирателна комисия, като „законът не изисква изразилите съгласие да заявят това в писмена форма, както и личните данни да се предоставят в писмена форма, включително декларация за съгласие личните данни да бъдат обработвани“.
От ДПС информират, че след направена проверка установили, че случая на г-жа Т.М.Х. е единичен и твърдят, че противоречи на цялата политика на партията. Навеждат твърдения, че е възможно „съгласието за регистрация като застъпник, изразено устно, да е последвано от покана от друга политическа сила, приета от жалбоподателката“ и допълват, че партията спазва ЗЗЛД и „не е констатирала неправомерни действия на заявилите за регистрация застъпници и злоупотреба с лични данни“.
На проведено на 19.02.2015г. заседание на Комисията, жалбата е разгледана по същество.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от АПК, изискващ наличието на установени действителни факти, имайки предвид събраните писмени доказателства и наведените от страните твърдения Комисията приема, че разгледана по същество жалба рег.№П-4211/ 04.07.2014г. е неоснователна.
От събраните в хода на административното производство доказателства безспорно се установи, на 12.05.2014г. политическа партия „Движение за права и свободи“ е подала в РИК– Хасково заявление вх.№95/12.05.2014г. за регистрация на застъпници във връзка с проведените на 25.05.2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България. Към заявлението е приложен списък на застъпниците, индивидуализирани с три имена и единен граждански номер. Под №73 в списъка, касаещ застъпниците за община Д., се съдържат три имена и единен граждански номер на жалбоподателката г-жа Т.М.Х. Въз основа на подаденото заявление и приложения към него списък жалбоподателката е регистрирана като застъпник на кандидатска листа на ДПС- Движение за права и свободи и е издадено удостоверение №2-285/19.05.2014г. за застъпник на партията. След подадена жалба г-жа Т.М.Х. е заличена като застъпник на политическа партия ДПС на проведените на 25.05.2014г. избори.
Страните не спорят, а и видно от събраните доказателства е, че г-жа Т.М.Х. е участвала като застъпник на политическа партия ДПС в предходни избори и за целите на изборното законодателство е предоставила доброволно личните си данни на политическата пария.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране нанеприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободно движение на данните.
Съгласно легалното определение на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД лични данни са всяка информация отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци. Трите имена и единният граждански номер на физическото лицебезспорно имат качеството на лични данни.
Предоставянето и употребата на лични данни е действие по обработването им по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД и като такова следва да се извършва при спазване на разпоредбите на ЗЗЛД.
Комисията счита, че обработването на личните данни на жалбоподателката от страна на политическа партия ДПС за целите на регистрирането й като застъпник на партията в проведените през 2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България, е законосъобразно. Налице е хипотезата на чл.5, ал.2, т.4 от ЗЗЛД, а именно обработването е извършено от организация с нестопанска цел, в конкретния случай с политическа цел, в хода на законосъобразната й дейност във връзка с изборния процес и регистрацията на застъпници на партията съгласно разпоредбите на Изборния кодекс. С оглед обстоятелството, че жалбоподателката е предоставила доброволно личните си данни на партията във връзка с изборното законодателство и е била застъпник на партия два пъти, Комисията счита, че обработваните чувствителни лични данни касаят лице, което в хода на законосъобразната дейност на политическата организация поддържа редовни контакти с нея във връзка с целите й.
В тази връзка следва да се отбележи, че Изборния кодекс не изисква писмена форма за изразяване на съгласие за участие на дадено физическо лице като застъпник на партия или коалиция в изборите.
Статута на застъпниците е уреден в чл.118 и следващите от Изборния кодекс, съгласно които разпоредби застъпниците се регистрират в съответната районна или общинска избирателна комисия до изборния ден въз основа на заявление, подписано от представляващия партията или представляващите коалицията или от изрично упълномощени от тях лица. Заявлението на инициативния комитет се подписва от представляващото инициативния комитет лице. В случаите, когато заявлението се подава от упълномощени лица, се представя и съответното пълномощно. Към заявлението се прилага списък съдържащ имената и единния граждански номер, на лицата, които да бъдат регистрирани като застъпници.
От така изложената законова постановка е видно, че няма законово изискване по отношение на начина, по който лицата заявяват желанието си да бъдат включени в списъците на партиите за техни застъпници, респ. няма изрично предвидена форма, която да удостовери волята на лицето да бъде партиен застъпник към момента на включването му в представяните пред РИК списъци на застъпниците.
Във връзка с изложеното Комисията приема, че подадената от г-жа Т.М.Х. жалба е неоснователна и обработването на личните й данни от страна на политическа партия ДПС във връзка с проведените на 25.05.2014г. избори е законосъобразно.
Венцислав Караджов– Председател на Комисията за защита на личните данни не споделя аргументите за неоснователност на жалбата и изразява особено мнение. Г-н Караджов счита, че обработването на личните данни на жалбоподателката от политическа партия „Движение за права и свободи“ е незаконосъобразно и следва да се ангажира административно-наказателната отговорност на политическата партия, в качеството й на администратор на лични данни, с оглед обстоятелството, че подадената жалба е основателна и е налице нарушение на ЗЗЛД.
Господин Караджов счита, че разпоредбите на чл.5 от ЗЗЛД са неприложими в случая, тъй като обработваните лични данни- три имена и единен граждански номер на жалбоподателката не са чувствителни данни по смисъла на закона, тъй като не разкриват расов или етнически произход, политически, религиозни или философски убеждения, членство в политическа партия,нито пък се отнасят до здравето, сексуалния живот или човешкия геном. Дори в хипотезата, в която обработените данните се възприемат за чувствителни, г-н Караджов счита, че с оглед факта, че личните данни са разкрити на трети лица, а именно предоставени са от политическа партия ДПС на РИК– Хасково, без съгласие на физическото лице, се налага извода, че обработването е незаконосъобразно и в нарушение на чл.5, ал.2, т.4 б от ЗЗЛД, съгласно която разпоредба обработването на чувствителни данни е допустимо, когато се извършва от организация с нестопанска цел в хода на законосъобразната й дейност при условие, че данните не се разкриват на трети лица без съгласието на физическото лице, за което се отнасят.
Господин Караджов приема, че по отношение на обработваните лични данни следва да намери приложение нормата на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, съгласно която обработването на лични данни е допустимо само в случаите, когато е налице поне едно от посочените в чл.4, ал.1 от ЗЗЛД условия. Председателят на КЗЛД счита, че обработването на личните данни на жалбоподателката от страна на политическа партия „Движение за права и свободи“ е незаконосъобразно, същото не е съобразено с изискванията за допустимост на обработването на лични данни обективирани в чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, извършено е без съгласието на г-жа Т.М.Х. и без да е налице нито едно от останалите условия за допустимост на обработванетопосочени в чл.4, ал.1, т.1, 3, 4, 5, 6 и 7 от ЗЗЛД.
С оглед разпределението на доказателствената тежест в процеса и с аргументи, че политическа партия „Движение за права и свободи“ не е ангажирала доказателства в подкрепа на твърденията си, че жалбоподателката е предоставила доброволно личните си данни за целите на проведените на 25.05.2014г. избори и предвид факта, че същите са оспорени от г-жа Т.М.Х., г-н Караджов приема, че твърденията на политическата партия са недоказани и не е налице изразено от жалбоподателката съгласие- свободно изразено, конкретно, информирано и недвусмислено волеизявление по смисъла на §1, т.13 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД за обработване на личните й данни от политическа партия „Движение за права и свободи“, чрез действия по предоставянето им в РИК-Хасково за регистрирането й като застъпник на партията в проведените на 25.05.2014г. избори. В подкрепа на този извод, г-н Караджов посочва и дадените пред разследващите органи обяснения от Б.Ю.- представител на политическа партия ДПС и жалбоподателката г-жа Т.М.Х., видно от съдържанието на които е, че г-жа Т.М.Х. е дала съгласието си за участие като застъпник на партията в предходни избори. В тази връзка г-н Караджов счита, че обработването на личните данни на жалбоподателката за целите на проведените на 25.05.2014г. избори, цели за които жалбоподателката не е давала съгласието си данните й да бъдат обработвани, е в разрез с посочения в чл.2, ал.2, т.2 от ЗЗЛД принцип, съгласно който личните данни следва да се събират за конкретни, точно определени и законни цели и да не се обработват допълнително по начин, несъвместим с тези цели.Председателят на КЗЛД счита, че в нарушение на цитираната разпоредба политическа партия ДПС е предоставила личните данни на г-жа Т.М.Х. в РИК– Хасково за регистрирането й като застъпник на партията в проведените на 25.05.2014г. избори и е обработила същите за цел различна от тази, за коятопървоначално са събрани личните данни.
В допълнение г-н Караджов отбелязва, че макар Изборния кодекс да не изисква писмена форма за изразяване на съгласие за участие на дадено физическо лице като застъпник на партия или коалиция в изборите, то същата форма е желателна с оглед необходимостта и възможността по този начин да бъде установено наличието на конкретно и информирано съгласие, като условие за допустимост на обработването на лични данни на физическото лице необходими за регистрацията му като застъпник.
Водима от горното, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
Оставя без уважение жалба рег.№П-4211/04.07.2014г., подадена от Т.М.Х. срещу политическа партия „Движение за права и свободи“, като неоснователна.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд- София- град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |