РЕШЕНИЕ
№ П-3247/2014 г.
София, 06.07.2015 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 10.06.2015г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа жалба рег.№П-3247/28.05.2014г.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
В Комисията за защита на личните данни е постъпило писмо рег.№П-3247/ 28.05.2014г., с което от Централната избирателна комисия (ЦИК) са изпратени за разглеждане по компетентност жалби с вх.№ЕП-22-704/23.04.2014г. и вх.№ЕП-11-17/24.05.2014г., по описа на ЦИК, подадени съответно от В.А.К. и Коалиция „България без цензура, ВМРО-БНД, ЗНС, Движение „Гергьовден“.
В жалбата на г-н В.А.К. саизложени твърдения за злоупотреба с личните му данни във връзка с проведените през 2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България.
Господин В.А.К. твърди, че през месец април 2014г. посетил офис на ПП „България без цензура“ и доброволно дал съгласието си да участва като застъпник на „политическата сила“ в предстоящите избори за членове на Европейския парламент от Република България. Допълва, че Районната избирателна комисия– гр. Пазарджик е постановила отказ за регистрацията му като застъпник, тъй като фигурирал в списъците на друга кандидатска листа. Жалбоподателят е категоричен, че не е предоставял личните си данни на „никого“ и не желае да бъде застъпник на политическа партия, различна от „ПП „България без цензура“.
Жалбоподателят моли да се извърши проверка по случая.
ЦИК е сезирана за случая и с жалба вх.№ЕП-11-17/24.05.2014г., подадена от Коалиция „България без цензура, ВМРО-БНД, ЗНС, Движение „Гергьовден“,в която саизложени твърдения за грубо нарушение на Изборния кодекс и на Закона за защита на личните данни във връзка с участието на В.А.К. като застъпник на коалицията в изборите за членове на Европейския парламент от Република България. Процесуалният представител на коалицията уточнява, че г-н В.А.К. доброволно е дал съгласието си да участва като техен застъпник на изборите, в следствие на което е направен опит да бъде регистриран като такъв в Районна избирателна комисия (РИК)– Пазарджик, откъдето е постановен отказа с мотив, че лицето вече е регистрирано като застъпник на друга кандидатска листа. Допълват, че срещу отказа на РИК– Пазарджик е подадена жалба с вх.№ПЗ-Ж-ЕП-23.05.2014г. От Коалиция „България без цензура, ВМРО-БНД, ЗНС, Движение „Гергьовден“ твърдят, че В.А.К. не е давала съгласието си да бъде регистриран като застъпник на друг участник в изборите и считат, че е налице нарушение на Изборния кодекс и ЗЗЛД във връзка с коректното и законосъобразно провеждане на изборния процес.
Към жалбите не са приложени доказателства.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая са предприети следните действия:
От жалбоподателят е изискано да конкретизира жалбата си, като посочи политическата партия/коалиция срещу която е насочена същата, в отговор на което г-н В.А.К. уточнява, че жалбата му е подадена срещу политическа партия „Атака“.
На 12.06.2014г. е направена служебна справка на сайта на ЦИК, раздел Районна избирателна комисия– Пазарджик– Решения, от която се установи, че РИК Пазарджик е постановила Решение №208-ЕП/24.05.2014г., същото по повод подадена от В.А.К. жалба вх.№ПЗ-Ж-ЕП/23.05.2014г., видно от съдържанието накоето е, че г-н В.А.К. е заличен като застъпник на кандидатска листа на ПП Атака за членове на Европейски парламент от Република България. Регистриран е като застъпник на кандидатска листа на „България без цензура, ВМРО, ЗНС, Гергьовден“ за изборите на членове на Европейски парламент от Република България на 25.05.2014г., а издаденото удостоверение като застъпник на ПП Атака е анулирано.
С оглед изясняване на случая от правна и фактическа страна, от ПП Атака е изискано писмено становище и доказателства по повод подадените срещу партията жалби.
В отговор г-н Волен Сидеров- Председател на ПП Атака уведомява, че „ПП Атака не разполага с информация дали В.А.К. е бил застъпник на партията в гр. Пазарджик на изборите през 2014г. за членове на Европейския парламент“. И допълва, че „ако има подадено заявление за регистрация на лицето като застъпник, същото би следвало да се съхранява в Районната избирателна комисия– Пазарджик“, но партията не разполага с копие на такова заявление, за да го предостави на Комисията.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на Закона за защита на личните данни.
За да упражни правомощията си Комисията, следва да бъде валидно сезирана.
Подадените от В.А.К. и Коалиция „България без цензура, ВМРО-БНД, ЗНС, Движение „Гергьовден“ жалби съдържат задължително изискуемите реквизити, посочени в разпоредбата на чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация, а именно: налице са данни за жалбоподателя, естеството на искането, дата и подпис, с оглед което същите са редовни. С оглед наличието на предпоставките на чл.32 от Административно-процесуалния кодекс (АПК) жалбите са обединени за разглеждане в рамките на едно общо административно производство.
На проведено на 24.09.2014г. заседание на КЗЛД, жалбите са разгледани относно тяхната допустимост.
Съгласно чл.27, ал.2 от АПК, административният орган проверява предпоставките за допустимостта на искането, с което е сезиран. Законодателят обвързва преценката на допустимостта на искането с на правен интерес на заявителя (чл. 27, ал.2, т.5 от АПК) и наличието на специални изисквания, установени със закон, за които съответния административен орган следва да следи служебно (чл. 27, ал.2, т.6 от АПК).
Правомощие на Комисията по чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД е да разглежда жалби срещу актове и действия на администратори на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД.
С оглед разпоредбите на чл.10, ал.1, т.7, във връзка с чл.38, ал.1 от ЗЗЛД и чл.27, ал.2, т.5 и т.6 от АПК, и обстоятелството, че жалба вх.№ЕП-11-17/24.05.2014г., по описа на ЦИК, не е подадена от физическо лице и за подателя- Коалиция „България без цензура, ВМРО-БНД, ЗНС, Движение „Гергьовден“ липсва правен интерес от подаване на жалбата, тъй като в нея са изложени твърдения за нарушени права на В.А.К. и няма данни същият да е упълномощил коалицията да подава от негово име жалби за нарушените му права по ЗЗЛД, се налага извода за недопустимост на жалбата, поради липсва на правен интерес и активна процесуална легитимация.
По отношение на подадената от г-н В.А.К. жалба, Комисията намира същата за процесуално допустима- подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД отфизическо лице с правен интерес. Жалбата е от компетентността на КЗЛД. Предмет на същата е обработването на личните данни на жалбоподателя от страна на ПП Атака чрез действия по регистрирането му като застъпник на партията в проведените на 25.05.2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България.
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата. Разглежданата жалба е подадена срещу ПП Атака, която безспорно притежава качеството на администратор налични данни.
От направена служебна справка в Електронният регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри се установи, че политическата партия е изпълнила задължението си по чл.17, ал.1 от ЗЗЛД, подала е заявление за регистрация и е регистрирана като администратор на лични данни с идент.№302084 и заявени четири броя регистри– „Персонал“, „Членове и симпатизанти“, „Подписи и Референдум“ и „Видеонаблюдение“.
Като страни в административното производство са конституирани: жалбоподател– В.А.К. и ответна страна– ПП Атака, в качеството й на администратор на лични данни. Страните са редовно уведомени за насроченото за 05.11.2014г. открито заседание за разглеждане на жалбата по същество. От ответната страна, повторно, е изискано писмено становище по жалбата и относими по случая доказателства.
С оглед служебното начало застъпено в административния процес и изясняване на случая от правна и фактическа страна е изпратено писмо до ЦИК с искане за отваряне на запечатано помещение в община Пазарджик, в което се съхраняват изборните книжа и материали от проведените на 25.05.2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България и предоставяне на заверено копие на подаденото от ПП Атака заявление за регистрация на застъпници, с приложен към него списък на застъпниците и заверено копие на решение №208-ЕП/24.05.2014г., по описа на РИК– Пазарджик.
В отговор на искането и след дадени от ЦИК указания, областният управител на област Пазарджик депозира в КЗЛД писмо, с приложени към същото заверени ксерокопия на: подадено до РИК-Пазарджик заявление за регистрация за застъпници на политическа партия „Атака“; списък на застъпниците на ПП Атака и решение №208/24.05.2014г. на РИК-Пазарджик.
На проведено на 05.11.2014г. заседание на Комисията, подадената от г-н В.А.К.жалба е поставена за разглеждане по същество.
Страните– редовно уведомени, не се явяват, не се представляват. С оглед необходимостта от изясняване на случая от правна и фактическа страна и събирането на допълнителни доказателства, решението по основателност на жалбата е отложено за следващо заседание на Комисията, без призоваване на страните.
От ПП Атака е изискана информация, подкрепена със съответните доказателства, предоставял ли е жалбоподателяличните си данни на политическа партия „Атака“ и декларирал ли е съгласието си същите да бъдат обработвани за целите на регистрацията му като член, застъпник или представител на политическата партия или член на секционна избирателна комисия, във връзка с изборния процес. В хипотезата, че жалбоподателят е предоставил личните си данни и е изразил съгласието си същите да бъдат обработвани, от политическата партия е изискано да уточнят и конкретизирате изборите за целите на които са предоставени личните данни.
В отговор от ПП Атака твърдят, че жалбоподателят доброволно е предоставил личните си данни– три имена и единен граждански номер за регистрацията му като застъпник на партията в проведените на 25.05.2014г. избори. В допълнение посочват, че г-н В.А.К. не е член на партията и неговите данни не са обработвани от партията никога, преди това. По отношение на искането за предоставяне на вътрешни правила относно редът за приемане на застъпници на партията, сочат че регистрацията на застъпници се извършва съгласно Изборния кодекс.
Към отговора е приложено копие на Устава на политическа партия „Атака“.
От жалбоподателят е изискана информация предоставял ли е личните си данни на политическа партия „Атака“ във връзка с изборния процес за целите на регистрацията му като член, застъпник или представител на политическата партия или член на секционна избирателна комисия.
В отговор г-н В.А.К. категорично твърди: „не съм предоставял личните си данни на политическа партия „Атака“ във връзка с парламентарните избори“.
До жалбоподателят е изпратено повторно писмо с указания за представяне на информация предоставял ли е личните си данни на политическа партия „Атака“ и декларирал ли е съгласието си същите да бъдат обработвани за целите на регистрацията му като член, застъпник или представител на политическата партия или член на секционна избирателна комисия, във връзка с изборния процес на предишни избори. В хипотезата, че е предоставял личните си данни на политическата партия, да уточни и конкретизира изборите за целите на които е дал съгласието си за обработване на личните му данни от политическа партия „Атака“. Писмото е редовно получено от г-н В.А.К., но в указания срок не е отговорил на поставените от Комисията въпроси.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от Административно-процесуалния кодекс, изискващ наличието на установени действителни факти, имайки предвид събраните писмени доказателства и служебно събраните такива, както и наведените от страните твърдения Комисията приема, че разгледана по същество подадената от г-н В.А.К. жалба е неоснователна.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране нанеприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
От събраните в хода на административното производство доказателства безспорно се установи, че на 15.05.2014г. политическа партия „Атака“ е подала в РИК– Пазарджик заявление за регистрация на застъпници във връзка с проведените на 25.05.2014г. избори за членове на Европейския парламент от Република България. Към заявлението е приложен списък на застъпниците индивидуализирани с техни три имена и единен граждански номер. Под №25 в списъка се съдържат три имена и единен граждански номер на жалбоподателя г-н В.А.К. Въз основа на подаденото заявление и приложения към него списък жалбоподателят е регистриран като застъпник на кандидатска листа на ПП Атака, издадено му е и удостоверение за застъпник на партията.
Въз връзка с желанието на г-н В.А.К. да участва като застъпник на политическа партия „България без цензура“ в проведените през 2014г. избори за членове на Европейски парламент от Република България, последната е подала заявление за регистрацията му като застъпник на партията. В отговор РИК- Пазарджик е постановила отказ от регистрацията на г-н В.А.К. като застъпник на кандидатска листа „България без цензура, ВМРО-БНД, ЗНС, Гергьовден“, с аргумент, че лицето е регистрирано като застъпник на кандидатска листа от по-преден ред. Отказа е обжалван от г-н В.А.К., с мотиви, че не желае да бъде регистриран като застъпник на политическа партия или коалиция различна от „България без цензура, ВМРО-БНД, ЗНС, Гергьовден“. В резултат с Решение №208-ЕП/24.05.2014г. на РИК-Пазарджик г-н В.А.К. е заличен като застъпник на кандидатска листа ПП Атака и е регистриран като застъпник на кандидатска листа „България без цензура, ВМРО, ЗНС, Гергьовден“ за насрочените за 25.05.2014г. избори за членове на Европейски парламент от Република България. Издаденото удостоверение за застъпник на ПП Атака е анулирано.
От събраните в хода на административното производство доказателства не се установи неправомерно обработване на личните данни– три имена и единен граждански номер на жалбоподателя от политическа партия „Атака“ за целите на регистрирането му като застъпник на политическата партия на проведените на 25.05.2014г. избори за членове на Европейски парламент от Република България. Твърденията на политическа партия „Атака“, че жалбоподателят доброволно е предоставил личните си данни за посочената цел не са оспорени от г-н В.А.К. В тази връзка следва да се посочи, че изложените от г-н В.А.К. твърдения, че не е предоставял личните си данни на политическа партия „Атака“ „във връзка с парламентарните избори“ са неотносими към настоящото административното производство предвид обстоятелството, че предмет на същото е обработването на лични данни на жалбоподателя във връзка с изборите за членове на Европейски парламент от Република България, а не във връзка с парламентарните избори.
С оглед гореизложеното се налага извода, че е било налице изрично съгласие на жалбоподателя за обработване на личните му данни, предвид изразеното от ПП „Атака“ обстоятелство, чесъщия е предоставил доброволно личните си данни на политическа партия „Атака“ във връзка с проведените на 25.05.2014г. избори за членове на Европейски парламент от Република България и регистрирането му като застъпник на партията. Този факт не е оспорен пред Комисията от жалбоподателя.
Статута на застъпниците е уреден в чл.118 и следващите от Изборния кодекс, съгласно които разпоредби застъпниците се регистрират в съответната районна или общинска избирателна комисия до изборния ден въз основа на заявление, подписано от представляващия партията или представляващите коалицията или от изрично упълномощени от тях лица. Заявлението на инициативния комитет се подписва от представляващото инициативния комитет лице. В случаите, когато заявлението се подава от упълномощени лица, се представя и съответното пълномощно. Към заявлението се прилага списък съдържащ имената и единния граждански номер, на лицата, които да бъдат регистрирани като застъпници.
От така изложената законова постановка е видно, че няма законово изискване по отношение на начина, по който лицата заявяват желанието си да бъдат включени в списъците на партиите за техни застъпници, респ. няма изрично предвидена писмена форма, която да удостовери волята на лицето да бъде партиен застъпник към момента на включването му в представяните пред РИК списъци на застъпниците.
Предвид горното и обстоятелството, че Изборният кодекс не изисква писмена форма за изразяване на съгласие за участие на дадено физическо лице като застъпник на партия или коалиция в изборите, се налага извода, че съгласието може да бъде дадено и чрез конклудентни действия.
Водима от горното и на основание чл.38, ал.2, във връзка с чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
1. На основание чл.27, ал.2, т.5 и 6 от АПК във връзка с чл.38, ал.1 от ЗЗЛД обявява подадената от Коалиция „България без цензура, ВМРО-БНД, ЗНС, Движение „Гергьовден“ за процесуално недопустима и прекратява образуваното административно производство, по отношение на тази жалба, поради липса на правен интерес и активно легитимирана страна.
2. Оставя без уважение подадената от В.А.К. жалба, като неоснователна.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд- София- град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |