РЕШЕНИЕ
№ Ж-929/2014 г.
София, 23.02.2015 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав Председател: Венцислав Караджов и членове: Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 21.01.2015г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по допустимост искане №Ж-929/09.09.2014г., подадено от К.В.Г. срещу Централната избирателна комисия.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с искане рег.№Ж-929/ 09.09.2014г., подадено от К.В.Г. срещу Централната избирателна комисия (ЦИК), в което са изложени твърдения за неправомерно обработване на лични данни, във връзка със заявления подавани от български граждани желаещи да гласуват извън страната на проведените на 05.10.2014г. избори за народни представители.
Господин К.В.Г. сочи, че ЦИК е „дописала“ Изборния кодекс (ИК) и в изборни книжа Приложение НС-22, относно подавано на хартиен носител заявление, както и на електронния му вариант за попълване, е добавила изискване лицето да посочи освен данните изчерпателно изброени в чл.16, ал.1 от ИК и допълнителна информация за номер на лична карта/паспорт/военна карта, дата и орган на издаване на документа, както и място и адрес на пребиваване извън страната и пощенски код.
Господин К.В.Г. твърди, че попълването на тези данни от заявителя е задължително условие за приемане на подаденото на хартиен носител заявление или на подаденото по електронен път такова и счита, че изискването на допълнителни данни, непосочени в ИК, е незаконно и в противоречие с волята на законодателя и Закона за защита на личните данни. В тази връзка моли Комисията да вземе отношение по случая и да укаже на ЦИК да преустанови неправомерното събиране и обработка на лични данни, извън изрично посочените в закона.
Искането е подадено по електронен път и е надлежно подписано с електронен подпис. Към него са приложени относими към случая доказателства.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая, от ЦИК е изискано писмено становище.
В отговор от ЦИК е ангажирано писмено становище, с приложени към него доказателства.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на Закона за защита на личните данни.
Правомощие на Комисията е да разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД, както и да анализира и осъществява цялостен контрол за спазване на нормативните актове в областта на защитата на личните данни.
В чл.27, ал.2 от Административно-процесуалния кодекс (АПК) са посочени предпоставките за допустимостта на искането за наличието на които сезирания орган следва да следи служебно. Предпоставките са кумулативно изброени, наличието на предпоставка от категорията на отрицателните (чл. 27, ал.2, т.3 от АПК) или липсата на положителна/и такава (чл. 27, ал.2, т.1, 2, 4, 5 и 6 от АПК) е условие за недопустимост на искането.
В конкретния случая и с оглед събраните по административната преписка доказателства, Комисията счита, че е налице отрицателна процесуална предпоставка която обуславя недопустимостта на подаденото искане, а именно Комисията е сезирана с въпрос от компетентността на друг орган.
Видно от съдържанието на подаденото от г-н К.В.Г. искане e, че се оспорва законосъобразността на образец на Заявление-декларация за гласуване в секция извън страната, същия като Приложение №22-НС е неразделна част от Решение №632-НС/ 15.07.2014г. на ЦИК. С цитираното решение и в изпълнение на чл.6, ал.1 от ИК са утвърдени образците на изборни книжа за произвеждане на избори за народни представители, насрочени за 05.10.2014г.
В чл.58 от ИК е разписана правната възможност за обжалване на постановените от ЦИК решения. Съгласно цитираната разпоредба решенията на ЦИК подлежат на обжалване пред Върховния административен съд в три дневен срок от обявяването им. В конкретния случай Решение №632-НС/15.07.2014г. на ЦИК е обнародвано в Държавен вестник бр. 60/22.07.2014г., не е обжалвано и е влязло в законна сила, с всички произтичащи от това правни последици.
С оглед гореизложеното се налага извода, че извън правомощията на Комисията е произнасянето относно законосъобразността на атакуваното заявление. В компетентността на Върховния административен съд е произнасянето по отношение на законосъобразността на постановените от ЦИК решения и приложенията към тях, в частност Решение №632-НС/15.07.2014г. и Приложение №НС-22 на Заявление за гласуване в секция извън страната.
Водима от горното и на основание чл.27, ал.2, т.3 от АПК във връзка с чл.58 от ИК, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
Оставя без разглеждане искане №Ж-929/09.09.2014г., подадено от К.В.Г. срещу Централната избирателна комисия, като процесуално недопустимо поради наличие на въпрос от компетентността на друг орган.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд – София – град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цветелин Софрониев /п/ |