РЕШЕНИЕ
№ Ж-63/2015 г.
София, 28.07.2015 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков, на открито заседание, проведено на 10.06.2015г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), разгледа жалбa рег.№Ж-63/23.02.2015г., подадена от А.А.Н. срещу „ОББ” АД.
Госпожа А.А.Н. уведомява, че на 18.08.2014г., се е обърнала към „ОББ” АД с молба да й бъде предоставена информация относно фактическите и правни основания за обработване на лични данни, като в частност е поискала в писмена форма да получи детайлно извлечение за периода 14.11.2007г. – 08.08.2014г. относно:
1. броя, начина, размера и датите на извършените плащания към банковите сметки, които има в „ОББ” АД;
2. броя, начина, размера и датите на тегленията на суми от банковите сметки, които има в „ОББ” АД, както и
3. фактическите и правни основания за претендираните от „ОББ” АД задължения, включително чрез подробно описание на датата на възникване на задължението за главница, натрупаните към момента лихви върху твърдяната главница (чрез детайлен опис на лихвения процент и лихвените периоди, при условията на които лихвите са били натрупани).
В отговор, жалбоподателката получава писмо от банката, с което е уведомена, че жалбата й се разглежда с необходимото внимание и ще получи отговор в най-кратък срок.
Госпожа А.А.Н. сочи, че след изтичане на максималния законоустановен срок за установяване на достъп до личните й данни, към 30 октомври 2014г., не е получила отговор от дружеството, поради което е изпратила до банката повторна покана, по която твърди, че изобщо не получава отговор.
Жалбоподателката иска от комисията да осъществи проверка и при установяване на посочените факти да санкционира „ОББ” АД за неизпълнение на задълженията по чл.29, ал.1 от ЗЗЛД във връзка с чл.26, ал.1 от ЗЗЛД.
Към жалба рег.№Ж-63/23.02.2015г. са приложени Покана от А.А.Н. до „ОББ” АД, писмо от „ОББ” АД, адресирано до госпожа А.А.Н., както и Повторна покана от А.А.Н., адресирана до „ОББ” АД.
С писмо рег.№П-2223/18.03.2015г. на председателя на КЗЛД, от „ОББ” АД е изискано писмено становище по жалбата, ведно с относимите доказателства, което е депозирано под рег.№С-296/02.04.2015г.
В становището на банката се сочи, че съгласно подписан договор клиентът потвърждава, че са му предадени и приема Общите условия за сметки на физически лица, Общите условия за дебитни и кредитни карти, както и условията на продукта „3 плюс”, актуални към датата на подписване на договора. В Общите условия за дебитни и кредитни карти е посочено, че банката блокира използването на кредитната карта и целият дълг става предсрочно изискуем при неплащане на две поредни погасителни месечни вноски или при друго неизпълнение от страна на кредитополучателя на задължение по тези Общи условия или договора за банкова карта, без да е необходимо да уведомява предварително картодържателя.
Съгласно условията на продукта „3 плюс”, неразделна част от подписания договор с клиента, банката има право да направи предсрочно изискуем целия дълг, ползван кредит под формата на овърдрафт, при неплащане на дължимите лихви в период от 30 дни.
В становището се обръща внимание, че личните данни, които „ОББ” АД обработва, са име, ЕГН, адрес и телефонен номер. Тези данни са събрани от банката, обработвани и съхранявани, въз основа на предоставено съгласие от страна на клиента, на основание Раздел XIII на Общите условия за платежни услуги за физически лица. В тази връзка от дружеството подчертават, че информацията, изискана от госпожа А.А.Н. в нейната покана относно:
1. броя, начина, размера и датите на извършените плащания към банковите сметки на клиента;
2. броя, начина, размера и датите на тегленията на суми от банковите сметки,
3. както и фактическите и правни основания за претендираните от клиента задължения, включително чрез подробно описание на датата на възникване на задълженията по главница и натрупаните лихви върху главницата (чрез детайлен опис на лихвения процент и лихвените периоди, при условията на които лихвите са били натрупани) не представлява лични данни по смисъла на чл.2, ал.1 от Закона за защита на личните данни.
От „ОББ” АД изтъкват, че молбата за достъп до лични данни, подадена от госпожа А.А.Н. не отговаря на императивните изисквания на чл.30 от ЗЗЛД относно приложимостта на предмета на изисканата информация, с оглед на което отговорът на дружеството е съобразен с конкретните искания на клиента за предоставяне на информация, представляваща банкова тайна, реда за предоставянето на която е различен от реда, описан в чл.29, във вр. с чл.26 от ЗЗЛД.
Установява се, че за получаване на извлечения от разплащателна сметка и извлечения от кредитна линия ”Отворен кредит”, от които да са видни извършвани от клиента дебитни и кредитни транзакции и плащания е необходимо госпожа А.А.Н. да посети клон на „ОББ” АД, където след заплащане на съответната такса, съгласно Тарифа за таксите и комисионите за физически лица, същите ще й бъдат предоставени.
Към становището на „ОББ” АД са приложени копие от подписан Договор за комбинирани банкови услуги „3 плюс” от 04.07.2011г.; копие от уведомително писмо с изх.№304-Ж-849/21.08.2014г.; копие от отговор до клиента с изх.№304-Ж-1057/05.11.2014г.; копие от Общите условия за дебитни и кредитни карти; копие от Общите условия на продукта „3 плюс” и копие от Общите условия на „ОББ” АД за платежни услуги на физически лица.
В чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация (ПДКЗЛДНА) са определени реквизитите, които трябва да съдържа жалбата, с която физическите лица сезират Комисията за нарушение на правата им по ЗЗЛД. Жалбата, подадена от А.А.Н. срещу „ОББ” АД отговаря на нормативно установените изисквания, поради което е редовна. Жалбата е подадена от физическо лице, при наличие на правен интерес и в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД, поради което се явява допустима. Жалбата е насочена срещу „ОББ” АД – администратор на лични данни по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗЗЛД.
На свое редовно заседание, проведено на 22.04.2015г. КЗЛД обявява жалба рег.№Ж-63/23.02.2015г., подадена от А.А.Н. срещу „ОББ” АД за допустима. На основание чл.38, ал 3 от ПДКЗЛДНА Комисията конституира „ОББ” АД като ответна страна в производството.
Жалба рег.№Ж-63/23.02.2015г. е определена за разглеждане по същество в открито заседание на КЗЛД, насрочено за 01.06.2015г. На заседанието се явява юрисконсулт С.Д., процесуален представител на „ОББ” АД.
В хода на откритото заседание на КЗЛД, проведено на 01.06.2015г., от „ОББ” АД е изискано предоставяне на заверени копия от кореспонденцията, водена между жалбоподателката и банката, които са предоставени със Становище рег.№С-474/ 09.06.2015г., в което се поддържат доводите на банката, изразени в предходното й становище и се сочи, че предвид сключеното Споразумение от 15.04.2015г. и погасяване задълженията на госпожа А.А.Н., не е налице спор между страните.
Доказателствата, събрани по жалба рег.№Ж-63/23.02.2015г., както и писмените становища, изразени в хода на административното производство сочат, че госпожа А.А.Н. се е обърнала до „ОББ” АД писмено, с „Покана”, относно „твърдения за наличие на изискуеми задължения по Договор за комбинирани банкови услуги „3 плюс”, с която изисква информация, непредставляваща лични данни по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД и не попада в приложното поле на закона. Търсената от жалбоподателката информация няма характера на информация, свързана с лични данни и не може да се квалифицира като такава по смисъла на ЗЗЛД, поради което редът за предоставяне на достъп до лични данни, регламентиран в Глава пета от ЗЗЛД е неприложим.
Не се потвърждават твърденията на госпожа А.А.Н. за липса на отговор от страна на „ОББ” АД, тъй като е налице такъв, отправен до нея, обективиран в писмо рег.№304-Ж-1057/05.11.2014г., съдържащ информация относно размера на задълженията й към дружеството и указващ реда за получаване на извлечения от разплащателна сметка и извлечения от кредитна линия ”Отворен кредит”, предвиждащ посещение на клон на „ОББ” АД и заплащане на такса, съгласно Тарифа за таксите и комисионите за физически лица.
Не следва да се приеме, че „Покана”, относно „твърдения за наличие на изискуеми задължения по Договор за комбинирани банкови услуги „3 плюс”, с която изисква информация относно:
1. броя, начина, размера и датите на извършените плащания към банковите сметки на клиента;
2. броя, начина, размера и датите на тегленията на суми от банковите сметки,
3. както и фактическите и правни основания за претендираните от клиента задължения, включително чрез подробно описание на датата на възникване на задълженията по главница и натрупаните лихви върху главницата, съставлява молба по смисъла на чл.29 от ЗЗЛД. Искането на госпожа А.А.Н. не отговаря на императивните изисквания на чл.30 от ЗЗЛД относно приложимостта на предмета на изисканата информация, с оглед на което отговорът на дружеството е съобразен с конкретните искания на клиента за предоставяне на информация, представляваща банкова тайна, реда за предоставянето на която е различен от реда, описан в чл.29, във вр. с чл.26 от ЗЗЛД.
Комисията за защита на личните данни като взе предвид фактите и обстоятелствата, изнесени в настоящето административно производство и на основание чл.38, ал.2 от Закона за защита на личните данни,
РЕШИ:
Оставя без уважение, като неоснователна, жалба рег.№Ж-63/23.02.2015г., подадена от А.А.Н. срещу „ОББ” АД.
Решението да се съобщи на заинтересованите лица по реда на АПК.
Настоящето решение подлежи на обжалване, в 14 дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд София – град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |