РЕШЕНИЕ
№ Ж-48/14 г.
София, 25.06.2014 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и членове: Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков, на открито заседание, проведено на 21.05.2014г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), разгледа жалба с рег.№Ж-48/05.02.2014г., подадена от К.С.М. срещу ТД на НАП– Б.
Господин К.С.М. уведомява, че на 31.01.2014г., ведно с приложенията към него, е получил ревизионен доклад №1302696/23.01.2014г., издаден от ТД на НАП– Б. Спрямо жалбоподателя, в качеството му на физическо лице, е извършена ревизия и в хода на ревизионното производство данъчните служители- С.Д. и Д.Ж., са изискали предоставяне на документи и писмени обяснения от три счетоводни кантори, упражняващи дейност, сходна с предмета на дейност на господин К.С.М. Жалбоподателят прилага копия от въпросните искания, от които е видно, че съдържат неговите имена, ЕГН, адрес за кореспонденция, адрес по местоживеене, както и имейл адрес.
С писмо рег.№П-1253/06.03.2014г. на Председателя на КЗЛД, от ТД на НАП- Б. е изискано и депозирано писмено становище под рег.№С-1841/31.03.2014г. В него е посочено, че Националната агенция за приходите е специализиран държавен орган за установяване, обезпечаване и събиране на публични вземания, и определени със закон, частни държавни вземания (чл. 2, ал.1 от Закона за НАП). Подчертава се, че в изпълнение на законоустановените си правомощия НАП събира и обработва значителен обем информация, касаеща широк кръг лица. В конкретния случай, в съответствие с чл.12, ал.1 от ДОПК, със Заповед на ТД на НАП– Б. за възлагане на ревизия №1301602/11.07.2013г., спрямо К.С.М. е образувано ревизионно производство по установяване на данъци и задължителни осигурителни вноски.
Обръща се внимание, че съгласно чл.37 от ДОПК доказателствата в административното производство се събират служебно или по инициатива на субекта- страна в производството. Лицето, срещу което е образувано производството е длъжно да представи всички данни, сведения, документи, книжа, носители на информация и други доказателства, отнасящи се до неговите права и задължения, до фактите и обстоятелствата, подлежащи на установяване в съответното производство, както и да посочи всички лица, държавни или общински органи, при които те се намират. Предвид факта, че горната информация не е предоставена от физическото лице, на К.С.М. е връчено, по реда на чл.124 от ДОПК, уведомление, изх.№Р-13-2380/07.08.2013г., че спрямо него основата за облагане с данък по чл.48 от ЗДДФЛ ще бъде определена по реда на чл.122, ал.2 от ДОПК и ще се извърши т.нар. ревизия при особени случаи.
В съответствие с правомощията си по чл.122 от ДОПК, органите по приходите изискват информация от счетоводни кантори– „Д.”ООД, СК„О.Р.Г.” и „К.Б.”ООД– всичките от град Б., относно размера на обичайните такси за дейността по счетоводното обслужване, на юридически лица и еднолични търговци, регистрирани и нерегистрирани по ЗДДС- за периода 2009-2011г., каквато дейност е упражнявал и жалбоподателя.
В становището се изтъква, че органите на НАП са обработили личните данни на К.С.М. в съответствие с изискванията на хипотезата на чл.4, ал.1, т.6 от ЗЗЛД и обработването е било необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора, с оглед защита на фиска. Определя се като неоснователно твърдението на жалбоподателя, че данните му се обработват в нарушение на разпоредбите на чл.2, ал.2 и чл.4 от ЗЗЛД, тъй като са изискани при наличието на нормативно установено задължение за това, а съгласно чл.37, ал.1, ал.3 и ал.5 от ДОПК във вр. с чл.12, ал.1, т.11 от ДОПК доказателствата в административното производство се събират служебно от органа по приходите или по инициатива на субективната страна в производството. Обърнато е внимание, че когато съответните лични данни се изискват по реда на чл.37, ал.1, ал.3 и ал.5 от ДОПК във вр. с чл.12, ал.1, т.11 от ДОПК е налице хипотезата по чл.36 з, ал.1, т.3, буква „а” от ЗЗЛД и администратора на лични данни ги предоставя на трети лица в изпълнение на законоустановено задължение на органите по приходите.
Междувременно, с писмо П-1556/20.03.2014г. господин К.С.М. отправя молба- към жалба рег.№Ж-48/05.02.2014г., да бъде приложено и копие на писмо с вх.№10467/29.06.12г., адресирано от „БТК” АД до ТД на НАП– Б.
Жалбоподателят счита, че това писмо свидетелства за продължаващото небрежно отношение към личните данни на гражданите на Република България- от страна на служителите на ТД на НАП– Б.
В чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация (ПДКЗЛДНА) са определени реквизитите, които трябва да съдържа жалбата, с която физическите лица сезират Комисията за нарушения на правата им по ЗЗЛД.
Жалбата, подадена от К.С.М. срещу ТД на НАП- Б. отговаря на нормативно установените изисквания, поради което е редовна. Жалбата е подадена от физическо лице, при наличие на правен интерес и в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД, поради което се явява допустима. Жалбата е насочена срещу ТД на НАП– Б.- поделение на Националната агенция за приходите- администратор на лични данни по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗЗЛД.
На свое редовно заседание, проведено на 23.04.2014г. КЗЛД обявява жалба рег.№Ж-48/05.02.2014г., подадена от К.С.М. срещу ТД на НАП– Б. за допустима.
На основание чл.38, ал 3 от ПДКЗЛДНА Комисията конституира ТД на НАП– Б. и ЦУ на НАП като ответни страни в производството. С писмо рег.№П 2657/30.04.2014г. от ЦУ на НАП е изискано писмено становище по жалбата на господин К.С.М., в това число и информация за обстоятелствата, наложили индивидуализирането на жалбоподателя с личните му данни– имена, ЕГН, адрес за кореспонденция, адрес по местоживеене, както и имейл адрес, при изискване на информация от трети лица– счетоводни кантори „Д.”ООД, СК„О.Р.Г.” и „К.Б.”ООД, относно размера на обичайните такси за дейността по счетоводното обслужване на юридически лица и еднолични търговци, регистрирани и нерегистрирани по ЗДДС, за периода 2009-2011г.
Жалба рег.№Ж-48/05.02.2014г. е насрочена за разглеждане, по същество, на 21 май 2014г. На заседанието страните, редовно уведомени, не са явяват и не се представляват.
Разгледана по същество жалба рег.№Ж-48/05.02.2014г. е основателна, тъй като събраните по административната преписка доказателства сочат, че лични данни са обработени от администратор на лични данни, в нарушение на принципа за пропорционалност при обработването, изразяващо се в разпространяването им при изискване на информация от трети лица– счетоводните кантори „Д.”ООД, СК„О.Р.Г.” и „К.Б.”ООД. Обемът на разпространените лични данни дава възможност за пряко индивидуализиране на жалбоподателя– господин К.С.М. Нещо повече, запитването, отправено до посочените дружества съдържа и информация, свързана с извършваната ревизия, която сама по себе си не представлява лични данни, но която, обвързана с трите имена и единия граждански номер на физическото лице, дава възможност за идентифицирането му по безспорен начин.
Член 1, ал.2 от ЗЗЛД гарантира неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните. Обработването на лични данни от страна на администратора на лични данни, съгласно чл.2, ал.1, т.1 от ЗЗЛД, следва да бъде законосъобразно и добросъвестно. В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД са определени условията, при наличието на поне едно от които е допустимо обработването на лични данни. Сред тях е и условието, посочено в чл.4, ал.1, т.6 от ЗЗЛД. което следва да се съблюдава в съответствие с принципа, залегнал в чл.2, ал.2, т.2 от ЗЗЛД.
Разпространяването на лични данни представлява обработване на лични данни, съгласно легалната дефиниция дадена в §1 от ДР на ЗЗЛД. Разпространявайки личните данни на жалбоподателя, при търсене на информация за размера на обичайните такси за дейността по счетоводното обслужване, на юридически лица и еднолични търговци, регистрирани и нерегистрирани по ЗДДС- за периода 2009-2011г., ТД на НАП– град Б.- поделение на Националната агенция за приходите, е нарушила принципа на пропорционалност, посочен в чл.2, ал.2, т.2 от ЗЗЛД.
Комисията за защита на личните данни като взе предвид фактите и обстоятелствата, изнесени в настоящето административно производство и на основание чл.38, ал.2 от ЗЗЛД,
РЕШИ:
1. Обявява жалба рег.№Ж-48/05.02.2014г., подадена от К.С.М. срещу ТД на НАП– Б., поделение на Националната агенция за приходите, за основателна.
2. На основание чл.38, ал.2 и чл.42, ал.1 от Закона за защита на личните данни налага на ТД на НАП– Б., поделение на Националната агенция за приходите, със седалище и адрес на управление гр. София, с ЕИК *****, административно наказание– имуществена санкция, в размер на 21000 (дванадесет и една хиляди) лева, за това че в качеството си на администратор на лични данни е обработила личните данни на К.С.М. в нарушение на чл.2, ал.2, т.2 от ЗЗЛД.
След влизане в сила на настоящето решение, сумата по наложеното наказание да бъде внесена в брой в касата на Комисията за защита на личните данни, гр.София, бул.“Акад. Иван Гешов” №15 или преведена по банков път:
Банка БНБ- ЦУ
IBAN BG18BNBG96613000158601
BIC BNBGBGSD
Комисия за защита на личните данни, Булстат 130961721.
Решението да се съобщи на заинтересованите лица по реда на АПК.
Настоящото решение подлежи на обжалване в 14 дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни, пред Административен съд София– град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цветелин Софрониев /п/ |