РЕШЕНИЕ
№ Ж-4/2014 г.
София, 16.03.2015 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев и Мария Матева на заседание, проведено на 25.02.2015г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалба рег.№Ж-4/03.01.2014г., подадена от Ж.П.С. срещу Г.Н.К., в качеството й на кметски наместник на с.Н., общ. Р.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с подадена от Ж.П.С. жалба, в която са изложени твърдения за неправомерно обработване на личните й данни от страна на Г.Н.К.
Жалбоподателката твърди, че г-жа Г.Н.К., в качеството й на кметски наместник на с.Н., общ. Р., имайки достъп до регистър население на село Н. се е възползвала от служебното си положение и е предоставила на свои роднини информация от регистъра за единния й граждански номер. Сочи, че в резултат на това единният й граждански номер е използван от роднините на г-жа Г.Н.К. за подаване на жалба в полицията.
Жалбоподателката твърди, че действията на кметския наместник са незаконосъобразни и моли Комисията да извърши проверка по случая.
Към жалбата са приложени копия на посочените в нея доказателства.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая, от г-жа Г.Н.К. е изискано писмено становище и представяне на относими доказателства.
В отговор г-жа Г.Н.К. оспорва изложените от жалбоподателката твърдения и допълва, че регистрите в с.Н. се съхраняват по надлежния ред и твърди, че не е предоставяла на родителите си или на трети лица данни за жалбоподателката или данни за които и да е от жителите на село Н.
С оглед изясняване на случая от правна и фактическа страна от Районно управление „Полиция“ (РУП)- гр. Р. е изискана информация относно изложените в жалбата на г-жа Ж.П.С. факти.
В отговор от РУП– гр. Р. информират, че на 11.12.2013г. в РУП– Р. е депозирана жалба с вх.№4680/2013г., подадена от жители на с.Н. срещу Ж.П.С. и допълват, че по повод жалбата е извършена проверка по случая, материалите от която са изпратени в Районна прокуратура (РП)– Р. по компетентност.
С оглед горното от РП– Р. е изискана информация по случая. В отговор от прокуратурата сочат, че предмет на подадената срещу г-жа Ж.П.С. жалба са извършени от нея самоуправни действия, изразяващи се в осуетяване на достъпа на жителите на селото до общински кладенец. Информират, че жалбата е подадена от жители на с.Н., общ. Р. сред които са Н. и Н.Б. и допълват, че в жалбата се съдържа информация за единния граждански номер на г-жа Ж.П.С. От прокуратурата информират, че по повод жалбата е образувано досъдебно производство №54/2014г. по описа на РУ- Р. за престъпление по чл.323, ал.1 от Наказателния кодекс.
В хода на административното производството г-жа Ж.П.С. е депозирала в Комисията молба М-317/12.12.2014г. с приложени към нея доказателства, същите неотносими към предмета на жалба.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на Закона за защита на личните данни.
За да упражни правомощията си, Комисията следва да бъде валидно сезирана.
Жалбата съдържа задължително изискуемите реквизити, посочени в разпоредбата на чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация, а именно: налице са данни за жалбоподателя, естеството на искането, дата и подпис, с оглед което е редовна.
Жалбата е процесуално допустима, подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД от физическо лице с правен интерес. Същата има за предмет неправомерно обработване на единният граждански номер на жалбоподателката, чрез предоставянето му от г-жа Г.Н.К. на роднини на последната. С жалбата е сезиран компетентен да се произнесе орган– КЗЛД, който съгласно правомощията си по чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД.
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата.
Съгласно чл.44, ал.1, т.3 и чл.46 а от Закона за местното самоуправление и местната администрация, кметският наместник е орган на изпълнителната власт в населеното място, който се назначава и освобождава от кмета на общината и на който кметът делегира/възлага изпълнение на функциите си, в това число и изпълнение на функции по Закона за гражданската регистрация относно воденето на регистър „Население“ за съответното населено място.
От направена служебна справка на сайта на община Р. се установи, че Г.Н.К. е назначена на длъжност кметски наместник на с.Н., обш. Р., а видно от представената от жалбоподателката длъжностна характеристика г-жа Г.Н.К. е упълномощена в качеството си на кметският наместник на с.Н. да води регистър на населението и регистрите по гражданско състояние в населеното място.
С оглед гореизложеното се налага извода, че в конкретния случая администратор на лични данни е община Р., представлявана от кмета на общината, а кметския наместник на с.Н., общ. Р. е обработващ личните данни.
От направена служебна справка в Електронния регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри се установи, че община Р. е изпълнила задължението си по чл.17, ал.1 от ЗЗЛД, подала е заявление за регистрация и е регистрирана като администратор на лични данни с идент. №39416 и заявени единадесет регистри.
Комисията счита, че не са налице предпоставките на чл.54, ал.1 от Административно-процесуалния кодекс за спиране на административното производство.
На заседание на Комисията, проведено на 22.01.2015г., жалбата е приета за процесуално допустима и като страни в производството са конституирани: жалбоподател– Ж.П.С., ответна страна– кмета на община Р., в качеството му на администратор на лични данни и заинтересована страна– Г.Н.К., в качеството й на кметски наместник на с.Н., общ. Р. С оглед изясняване на случая от правна и фактическа страна от ответната страна е изискано писмено становище по случая, в отговор на което кметът на община Р. изразява становище за неоснователност и недоказаност на жалбата.
На проведено на 25.02.2015г. заседание на КЗЛД, жалба рег.№Ж-4/03.01.2014г. е разгледана по същество.
Жалбоподателката– редовно уведомена, не се явява, не се представлява.
Ответната страна– редовно уведомена, представлява се от Р.Б., с представено в заседанието пълномощно.
Заинтересованата страна– редовно уведомена, явява се лично.
Процесуалният представител на ответната страна и г-жа Г.Н.К. не сочат нови доказателства, нямат доказателствени искания. Оспорват жалбата и молят Комисията да я остави без уважение, като неоснователна и недоказана.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от АПК, изискващ наличието на установени действителни факти, имайки предвид събраните писмени доказателства и наведените от страните твърдения Комисията приема, че разгледана по същество жалба рег.№Ж-4/03.01.2014г. е неоснователна.
Закона за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране на неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
Информацията за единния граждански номер на жалбоподателката безспорно има характера на лични данни по смисъла на закона, тъй като същата е в обем, позволяващ безспорната идентификацията на физическо лице, а предоставянето й е действие по обработване на личните данни по смисъла на §1, т.1 от допълнителните разпоредби на ЗЗЛД.
От събраните по административната преписка доказателства безспорно се установи, че в Районна прокуратура Р. е депозирана жалба с вх.№4680/2013г., същата подадена от жителите на с.Н. срещу жалбоподателката г-жа Ж.П.С. за извършвани от нея самоуправни действия, изразяващи се в осуетяване на достъп на жителите на селото до общински кладенец. Видно от съдържанието на жалбата е, че в нея се съдържат три имена и единен граждански номер на г-жа Ж.П.С.
Ноторно известно е, че към момента на подаване на жалбата в прокуратурата и към настоящия момент г-жа Г.Н.К. изпълнява длъжността кметски наместник на с.Н., общ. Р. Видно от представената длъжностна характеристика г-жа Г.Н.К. е упълномощена в качеството си на кметски наместник на с.Н. да води регистър на населението и регистрите по гражданско състояние в населеното място.
От събраните по административната преписка доказателства не се установи обработване на личните данни на жалбоподателката, чрез действия по предоставяне на информация за единния й граждански номер от г-жа Г.Н.К. на трети лица за целите на подадена в прокуратурата жалба срещу г-жа Ж.П.С. Изложените от жалбоподателката твърдения в тази насока са недоказани и оспорени от г-жа Г.Н.К. и от ответната страна в производството, а представените от г-жа Ж.П.С. доказателства са неотносими към спора, с оглед което и съобразно с разпределянето на доказателствената тежест в процеса, Комисията намира жалбата за неоснователна и недоказана.
Водима от горното, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
Оставя без уважение жалба рег.№Ж-4/03.01.2014г., подадена от Ж.П.С., като неоснователна.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд- София- град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |