РЕШЕНИЕ
№ 9 / 19.03.2008 г.
№ 9 / 19.03.2008 г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Венета Шопова, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 19.03.2008 г., на основание чл. 10 ал. 1 т. 7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалба с вх. № Ж – 9/29.01.2008 г. от С.М.С. – гр. В. срещу НАП – В.
В качеството на администратор на лични данни по силата на чл. 3, ал. 2 от ЗЗЛД и въз основа на решение на КЗЛД от 21.02.2008 г. (Протокол № 7) като ответна страна по жалбата е конституирана Национална агенция за приходите (НАП). По силата на същото решение като заинтересована страна е конституирана НАП – В.
Страните са редовно призовани на заседанието за разглеждане на жалбата по същество, не се явяват, не изпращат процесуални представители.
Жалбоподателят С.С. сезира КЗЛД с жалба, в която твърди, че НАП – В. нарушава неговите права и тези на съпругата му по ЗЗЛД, като обработват данните им в несъответствие с разпоредбите на чл. 2, ал. 2 и чл. 4 от ЗЗЛД, излагайки следните факти:
Със Заповед № 1539/19.04.2007 г. на началник сектор “Ревизии и проверки”при НАП – В. на основание чл. 112 и 113 от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ е образувано ревизионно производство срещу жалбоподателя, във връзка с което по съответния ред от него е изискана пълна информация, касаеща неговото и това на семейството му имуществено състояние.
Информация, свързана с имущественото състояние на С. е изискана от данъчните органи на НАП – В. и от различни институции – бивши и настоящи работодатели на жалбоподателя относно сключените с тях трудови договори и изплащани възнаграждения; от ВиК ООД – В. – относно получени и платени от услуги; от “Е.”АД – В. – за платена и консумирана ел. енергия;до “М.”ЕАД – относно платени сметки; от банки – за открити сметки и движенията по тях.
Жалбоподателят доброволно предоставя целия обем от изисканата от данъчните органи по утвърдения в ДОПК ред информация.
Прилагат се копия от документи, съставени в хода на ревизионното производство, свързани с изискването на информация от жалбоподателя и гореспоменатите институции.
Жалбоподателят счита, че събраната от страна на данъчните органи информация за неговото имуществено състояние и това на семейството му, е извършено при липсата на правно основание за това; изразява опасения за евентуална бъдеща злоупотреба с неговите данни, което би могло да доведе до рекет; счита, че в качеството си на физическо лице не подлежи на проверка от страна на НАП – В.; изразява мнение, че инициираното спрямо него ревизионно производство е на основата на отправен донос; интересува се на какво правно основание НАП – В. събира данни за него от множество институции.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл. 7 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), изискващ наличието на установени действителни факти от значение за случая, имайкипредвид представените писмени доказателства и изразени становища, Комисията приема:
Жалбата е редовна – съдържа всички посочени в чл. 24 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация (ПДКЗЛДНА) реквизити. Подадена е в срока по чл. 38 от ЗЗЛД, от надлежна страна и при наличието на правен интерес, поради което е обявена за допустима с решение на Комисията от 21.02.2008 г. (Протокол № 7).
След разглеждането й по същество Комисията приема жалбата за неоснователна.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защитата на лицата при обработването на техните лични данни и при осъществяването на достъпа до тези данни, както и контрола по спазването на Закона за защита на личните данни, чиято цел е да е гарантира неприкосновеността на личността и личния живот на физическите лица чрез осигуряване на защита при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните. За да бъде правомерно обработването на личните данни от страна на администраторите на лични данни съгласно чл. 2, ал. 2 от ЗЗЛД, личните данни следва да се обработват законосъобразно- при наличието и в изпълнение на законови основания, регламентиращи целите на обработването.
Конкретният случай е свързан с образувано производство по установяване на задълженията за данъци и задължителни осигурителни вноски, възложено на органите по приходите. Във връзка с дадените им съгласно чл. 12, ал. 1 т. 1 от ДОПК правомощия, органите по приходите могат да извършват проверки и ревизии, в рамките на които имат право да изискват от всички лица сведения, документи, книжа, материали, вещи, извлечения по сметки, справки и други носители на информация, необходими за осъществяване на контролната дейност, както и да изискват писмени обяснения- чл. 12, ал. 1, т. 11 и т. 14 от ДОПК. Със заповед за възлагане на ревизия № 1539/19.04.2007 г. на ТД на НАП спрямо жалбоподателя С.С. е образувано редовно ревизионно производство, обхващащо размера на задължения за размера на дохода му като физическо лице за периода 01.01.2001 г. до 31.12.2005 г.
Производствата по ДОПК се образуват срещу задължени лица, които съгласночл. 14 от ДОПК са физическите и юридическите лица, които:
1. са носители на задължението за данъци или задължителни осигурителни вноски;
2. са задължени да удържат и внасят данъци или задължителни осигурителни вноски;
3. отговарят за задължението на лицата по т. 1 и 2.
Не може да се приеме твърдяното от жалбоподателя, че данните му се обработват в нарушение на разпоредбите на чл. 2, ал.2 и чл. 4 от ЗЗЛД, тъй като са изискани при наличието на нормативно установено задължение за това, а съгласно чл. 37, ал. 2 и ал. 3 от ДОПК доказателствата в административното производство се събират служебно от органа по приходите или по инициатива на субекта- страна в производството. Лицето срещу което е образувано производството е длъжно да представи всички данни, сведения, документи, книжа, носители на информация и други доказателства, отнасящи се до неговите права и задължения, до фактите и обстоятелствата, подлежащи на установяване в съответното производство, както и да посочи всички лица, държавни или общински органи, при които се намират такива.В конкретния случай, посочената в жалбата изискана информация представлява данъчно- осигурителна информация по смисъла на чл. 72 от ДОПК.
По отношение на предприетите действия на данъчните органи спрямо съпругата на жалбоподателя, свързани с изисканите от нея документи и обяснения, използваният способ за събиране на доказателства от органа по приходите е регламентиран в чл. 45, ал. 1 от ДОПК. В случая чрез г-жа Станчева органът по приходите реализира предоставената от закона възможност за извършване на насрещна проверка чрез нея, без да бъде страна в съответното ревизионно производство срещу съпруга й, тъй като тя се явява “свързано лице”по смисъла на § 1, т. 3 от Допълнителните разпоредби на ДОПК .
Когатожалбоподателят има възражения по отношение на проведената спрямо него процедура по извършване на ревизия от страна на данъчните органи на ТД- НАП – В., последният има право да упражни правото си на обжалване по административния ред по глава XVІІІ от ДОПК чл. (152), като Решаващ орган е съответният директор на дирекция “Обжалване и управление на изпълнението” при централното управление на НАП.
Комисията приема,че жалбата е неоснователна, тъй като обработването наличните данни на жалбоподателя не е извършено в нарушение на чл. 2, ал. 2, т. 1 от ЗЗЛД.Водима от горното и на основание чл. 10, ал. 1, т. 7, Комисията
РЕШИ :
Отхвърляжалба с рег. № Ж – 9/ 29.01.2008 г. от С.М.С. срещу НАП.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Eнев /п/ |