1. Кой и за какви нарушения може да подава сигнал по ЗЗЛПСПОИН?2. Кой сигнал попада в обхвата на ЗЗЛПСПОИН?3. Как да се разграничи сигнал, подаден по общия ред на АПК от сигнал, подаден по реда на ЗЗЛСПОИН?4. Трябва ли задължен субект по закона, който в рамките на своята обичайна дейност получава сигнали за нередности или неудовлетвореност от услугата от клиентите си – потребители (напр. дружество, предоставящо ВиК услуги) да регистрира тези сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН?5. Как постъпва компетентен орган по чл. 20 от ЗЗЛПСПОИН, когато при него постъпи сигнал?6. Кой е длъжен да изгради и поддържа вътрешен канал за подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?7. Откога се прилага ЗЗЛПСПОИН?8. Допустимо ли е да се използва изграден преди влизането в сила на закона канал за вътрешно подаване на сигнали, вкл. предвиждащ възможност за анонимно подаване?9. Задължени субекти ли са второстепенните и/или третостепенните разпоредители с бюджет?10. Може ли служителят за разглеждане на сигнали в компанията-майка в чужбина да разглежда сигнали, подадени за нарушения в дъщерно дружество, установено в България?11. Кой може да приеме и регистрира сигнал по ЗЗЛПСПОИН? 12. Допустимо ли е задължено лице по чл. 12 да възложи функциите по приемане и регистриране на сигнали на чуждо юридическо или физическо лице?13. Какво следва да предприеме задължен субект по чл. 12, който е получил сигнал по вътрешния си канал, прегледът на който е показал, че касае дейността на друг задължен субект?14. Задължително ли е служителят, отговарящ за приемането и регистрирането на сигнала (и сигнализиращите лица) да използва утвърдения от КЗЛД формуляр за подаване и регистриране на сигнали?15. Кой може да разгледа сигнал по ЗЗЛПСПОИН?16. Кой може да бъде определен като служител за разглеждане на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?17. Може ли повече от едно лице да изпълнява функциите по разглеждане на сигнали в структурата на един задължен субект?18. Може ли задължен субект от публичния сектор, имащ външно длъжностно лице по защита на данните, да възложи на същото и функциите на служител, отговарящ за приемането, регистрирането и разглеждането на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?19. Трябва ли задълженият субект да уведомява КЗЛД за определения или определените служители, отговарящи за разглеждането на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?20. За какво служи и как се получава УИН?21. Необходимо ли е за получаването на УИН служителят, отговарящ за регистрирането на сигнала по вътрешния канал да го изпраща на КЗЛД?22. В какъв срок и за всеки сигнал ли се получава УИН?23. Ако при работодател от частния сектор, който не е длъжен да изгради и поддържа вътрешен канал за подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН, постъпи сигнал, попадащ в материалния обхват на закона, има ли такъв работодател задължения по посочения закон?24. Има ли срок защитата по ЗЗЛПСПОИН?25. Какъв е срокът за съхранение на сигналите и приложените към тях материали, вкл. последващата документация, свързана с разглеждането им?26. Попада ли в обхвата на закона сигнал или публично оповестена информация за нарушение на вътрешно правило, прието от задължения субект?27. Как да се разграничи сигнал, подаден по общия ред на АПК от сигнал, подаден по реда на ЗЗЛПСПОИН?28. Трябва ли да се препраща към КЗЛД всеки сигнал, получен по вътрешен канал?29. Може ли мерките за защита по ЗЗЛПСПОИН да възпрепятстват изпълнението на законови задължения и/или правомощия на правоприлагащите и правоохранителните органи?
1. Кой и за какви нарушения може да подава сигнал по ЗЗЛПСПОИН?
Право да подават сигнал по ЗЗЛПСПОИН имат само физически лица, които по отношение на структурата/организацията,към която подават сигнала, имат едно от следните качества:
1. работник, служител, държавен служител или друго лице, което полага наемен труд, независимо от характера на работата, от начина на заплащането и от източника на финансирането;
2. лице, което полага труд без трудово правоотношение и/или упражнява свободна професия и/или занаятчийска дейност;
3. доброволец или стажант;
4. съдружник, акционер, едноличен собственик на капитала, член на управителен или контролен орган на търговско дружество, член на одитния комитет на предприятие;
5. лице, което работи за физическо или юридическо лице, негови подизпълнители или доставчици;
6. кандидат за работа, участвал в конкурс или друга форма на подбор за постъпване на работа и получил в това качество информация за нарушение;
7. работник или служител, когато информацията е получена в рамките на трудово или служебно правоотношение, което е прекратено към момента на подаване на сигнала или на публичното оповестяване;
8. всяко друго сигнализиращо лице, което подава сигнал за нарушение, станало му известно в работен контекст.
За да бъде разгледан при условията и по реда на ЗЗЛПСПОИН, сигналът трябва да съдържа информация за действия или бездействия, които са:
а) незаконосъобразни и са свързани с българското законодателство или актовете на Европейския съюз в областите, посочени в чл.3, или
б) противоречат на предмета или целта на правилата в актовете на Европейския съюз и областите, посочени в чл.3
и които са извършени или е много вероятно да бъдат извършени в тази организация, както и за опити за прикриване на нарушения.
2. Кой сигнал попада в обхвата на ЗЗЛПСПОИН?
В обхвата на закона попадат сигнали, които отговарят едновременно на следните условия:
1. подадени са от лице, имащо някое от качествата по чл. 5;
2. наличен е работен контекст по смисъла на § 1, т. 4 от Допълнителните разпоредби на закона; и
3. засягат действия или бездействия, които са:
а) незаконосъобразни и са свързани с българското законодателство или актовете на Европейския съюз в областите, посочени в чл. 3 на закона; или
б) противоречат на предмета или целта на правилата в актовете на Европейския съюз и областите, посочени в чл. 3 от закона.
3. Как да се разграничи сигнал, подаден по общия ред на АПК от сигнал, подаден по реда на ЗЗЛСПОИН?
Ако при задължен субект от публичния сектор постъпи сигнал, подаден по общия ред на АПК, същият се разглежда по този ред.
В случай че в хода на разглеждането му стане ясно, че сигналът попада в приложното поле на ЗЗЛПСПОИН и е подаден от лицепо чл.5 от него, същият се пренасочва към служителя/служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали по този закон. Служителят, отговарящ за регистрирането на сигнала, попълва формуляра за сигнал и получава УИН от КЗЛД. В тези случаи се осигурява защита на лицата по чл.5, а разглеждането на сигналапродължавапо реда на ЗЗЛПСПОИН.
В случай че в хода на разглеждането на постъпил сигнал се установи, че той не попада в приложното поле на ЗЗЛПСПОИН и/или не е подаден от лице по чл.5 от закона, сигналът не може да бъде разгледан по реда на ЗЗЛПСПОИН, респ. не се дължи защита по този закон.
С оглед улесняване работата на задължените субекти от публичния и частния сектор, същите следва да предоставят на лицата по чл. 5 от ЗЗЛПСПОИН ясна и лесно достъпна информация относно условията и реда за подаване на сигнали. Информацията се предоставя на интернет страниците на задължените субекти, както и на видно място в офисите и работните помещения (чл. 12, ал. 4).
4. Трябва ли задължен субект по закона, който в рамките на своята обичайна дейност получава сигнали за нередности или неудовлетвореност от услугата от клиентите си – потребители (напр. дружество, предоставящо ВиК услуги) да регистрира тези сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН?
Не. Тези сигнали не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН.
5. Как постъпва компетентен орган по чл. 20 от ЗЗЛПСПОИН, когато при него постъпи сигнал?
Компетентните органи имат двояко качество: задължен субект по чл. 12, който е длъжен даизгради и поддържа вътрешен канал по см. на ЗЗЛПСПОИН и компетентен орган, който, в рамките на своята компетентност по съответния специален закон, е овластен по чл. 20 от извършва проверка на даден сигнал в обхвата на ЗЗЛПСПОИН.
Когато орган по чл. 20 от ЗЗПСПОИН получи по вътрешния си канал сигнал в качеството си на задължен субект по чл. 12 от закона, той предприема следното:
5.1. Прави първоначален формален преглед дали сигналът попада в обхвата на ЗЗЛПСПОИН (вж. въпрос 2, по-специално т. 3).
5.2. Ако преценката по т. 5.1. покаже, че сигналът попада в обхвата на чл. 3 от ЗЗЛПСПОИН, същият предприема действия за получаване на УИН за сигнала (вж. въпрос 13) и регистрира сигнала в регистъра по чл. 18 от ЗЗЛПСПОИН.
5.3. След извършване на действията по т.5.2 служителят/служителите, отговарящ/и за разглеждането на сигнали, извършват преценка дали сигналът е подаден към тях в качеството им на задължен субект по чл. 12 от ЗЗЛПСПОИН (като работодател в работен контекст в широк смисъл за сигнализиращото лице – вж. §1 от ДР на ЗЗЛПСПОИН, т. 2 и т. 4 и чл. 5) илив качеството им на компетентен орган по см. на чл. 20 от ЗЗЛПСПОИН (като орган, компетентен да разглежда сигнали за нарушения, попадащи в обхвата на ЗЗЛПСПОИН).
5.4. Когато анализът по т. 5.3 покаже, че сигналът е подаден в хипотезата на задължен субект (като работодател в работен контекст) служителят/ите, отговарящ/и за разглеждане на сигнали извършва действията по чл. 15 и следващите от ЗЗЛПСПОИН. В този случай сигналът не се препраща към КЗЛД, освен в хипотезата на чл. 16, т. 11, б. „г“ от ЗЗЛПСПОИН. Редът и условията за препращане на сигнали в този случай е предмет на уредба в наредбата по чл. 19, ал.2, т. 3 от ЗЗЛПСПОИН, която КЗЛД следва да приеме до 04 август 2023 г.
5.5. Когато анализът по т. 5.3 покаже, че сигналът е подаден в хипотезата на компетентен орган, съответният ръководител на органа по чл. 20 е длъжен незабавно да препрати сигнала до КЗЛД. В тази хипотеза е недопустимо компетентният орган да започне проверка по същество на сигнала. Само в хипотезата на чл. 28, ал. 3 съответният орган извършва проверката по съществото на сигнала.
6. Кой е длъжен да изгради и поддържа вътрешен канал за подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?
Задължени субекти по този закон, които трябва да изградят вътрешен канал за подаване на сигнали, са всички работодатели1 от публичния и частния сектор, независимо от правноорганизационната им форма, както следва:
От публичния сектор: всички работодатели, които са и задължени организации от публичния сектор по см. на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС), независимо от броя работници или служители.
ЗЗЛПСПОИН предвижда правна възможност единствено за общините по чл.12, ал.2 (които също се явяват задължени субекти по този закон) да споделят/обединяват ресурси за създаване на вътрешен канал.
Закон за финансово управление и контрол в публичния сектор
Чл. 2. (1) Разпоредбите на закона се прилагат в организациите от публичния сектор.
(2) По смисъла на този закон организации от публичния сектор са:
1. (изм. – ДВ, бр. 15 от 2013г., в сила от 01.01.2014г., доп. – ДВ, бр. 13 от 2019г.) бюджетните организации по смисъла на Закона за публичните финанси, както и общинските предприятия по смисъла на Закона за общинската собственост;
2. (отм. – ДВ, бр. 15 от 2013г., в сила от 01.01.2014г.)
3. (отм. – ДВ, бр. 15 от 2013г., в сила от 01.01.2014г.)
4. (отм. – ДВ, бр. 15 от 2013г., в сила от 01.01.2014г.)
5. организациите, разпореждащи се със средства, гарантирани от Република България;
6. организациите, разпореждащи се със средства по фондове и програми от Европейския съюз;
7. (изм. – ДВ, бр. 13 от 2019г.) държавните предприятия по чл.62, ал.3 от Търговския закон;
8. (изм. – ДВ, бр. 13 от 2019г.) търговските дружества, включително лечебните заведения, с над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала;
9. (нова – ДВ, бр. 13 от 2019г.) търговските дружества, чийто капитал е изцяло собственост на дружествата по т.8.
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на този закон:
1. (изм. – ДВ, бр. 43 от 2016г.) „Публични средства” са всички средства, които се събират, получават, съхраняват, разпределят и разходват от организациите от публичния сектор.
|
От частния сектор:
• до 50 души персонал: не са задължени субекти за изграждане на вътрешен канал по ЗЗЛПСПОИН, освен ако осъществяват дейност, коятопопада в приложното поле на чл.12, ал.1, т.3;
• от 50 до 249 души персонал: всички са задължени субекти и могат да споделят ресурс за създаване на вътрешен канал (чл.12, ал.3);
• над 250 души персонал: всички са задължени субекти, но нямат законова възможност за споделяне на ресурс за създаване на вътрешен канал;
• предприятия, осигуряващи временна заетост с вариращ персонал (под и над 50 работници и служители към даден момент): независимо от вариращия брой служители, веднъж достигната бройка от 50служители, ги прави задължен субект по този закон.
• всички работодатели в частния сектор, независимо от броя на работниците и служителите, ако осъществяват дейност, коятопопада в приложното поле начл.12, ал.1, т.3.
Всички останали работодатели, които не са длъжни да изграждат и поддържат канал за вътрешно подаване на сигнали, при наличие на съответните предпоставки (напр. подаден сигнал срещу тях по външния канал – КЗЛД), са длъжни да осигуряват мерките, предвидени в Глава III на закона за защита на лицата по чл.5 от същия. По смисъла на този закон браншовите организации се явяват задължени субекти, когато попадат в хипотезата на работодател или, в по-широк работен контекст, наемат труд, независимо от характера на работата, начина на заплащането или източника на финансирането. Разбира се, следва да се отчита изискването за броя на служителите по чл.12, вкл. в хипотезата на чл.12, ал.1, т.3 от ЗЗЛПСПОИН.
7. Откога се прилага ЗЗЛПСПОИН?
ЗЗЛПСПОИН влиза в сила на 4 май 2023г. и се прилага от същата дата за всички задължени субекти, включително за субектите по чл.12, ал.1, т.3.
Изключение е предвидено единствено за работодателите в частния сектор, които имат между 50 и 249 работници или служители, за които законът се прилага от 17 декември 2023г.
8. Допустимо ли е да се използва изграден преди влизането в сила на закона канал за вътрешно подаване на сигнали, вкл. предвиждащ възможност за анонимно подаване?
При вече изграден вътрешен канал от задължен по този закон субект, същият може да се използва и за целите на ЗЗЛПСПОИН, ако отговаря на изискванията на този закон или се приведе в съответствие с него. Ако такъв съществуващ канал позволява приемането и на анонимни сигнали, такива може да продължат да се подават за цели, различни от целите на ЗЗЛПСПОИН, водят се в отделен регистър, но се регистрират и в регистъра по ЗЗЛПСПОИН. В този случай в графа „Забележка“ на регистъра по ЗЗЛПСПОИН по образец, утвърден от КЗЛД, се прави отбелязване, че сигналът е постъпил анонимно и на основание чл.9, т.1 от ЗЗЛПСПОИН не се образува производство по този закон.
9. Задължени субекти ли са второстепенните и/или третостепенните разпоредители с бюджет?
Независимо от административното йерархично подчинение между дадени структури, техни поделения или звена (напр. министерство и изпълнителна агенция; община и общински предприятия или детски градини и др. под.), за възникване на задължението за изграждане и поддържане на вътрешен канал по ЗЗЛПСПОИН определящо е качеството „самостоятелен работодател“по смисъла на §1, т.2 от ДР на ЗЗЛПСПОИН на съответната структура, поделение или звено и необходимия брой служители, а не йерархичната субординация в организацията, правно организационната форма или това кой назначава и освобождава ръководителя ѝ.
10. Може ли служителят за разглеждане на сигнали в компанията-майка в чужбина да разглежда сигнали, подадени за нарушения в дъщерно дружество, установено в България?
Ако дъщерното дружество, установено в България, има качеството на „работодател“ по смисъла на § 1, т.2 от ДР на ЗЗЛПСПОИН, същото се явява самостоятелен задължен субект по закона и следва да определи собствен служител/звено за разглеждане на сигнали. Задължените субекти само от частния сектор могат да възлагат функциите единствено по приемане и регистриране на сигнали за нарушения на друго физическо или юридическо лице извън тяхната структура, при спазване изискванията на този закон. В тези случаи служителят, отговорен за разглеждането на сигнала, следва да гарантира правата на сигнализиращото лице и спазването на задълженията на задължения субект, независимо от избраните технически и организационни средства за изпълнението им (вкл. езикът на комуникация).
11. Кой може да приеме и регистрира сигнал по ЗЗЛПСПОИН?
Приемане на сигнал:
• писмен сигнал – може да се осъществява от служител на задължения субект или от външно за структурата му физическо или юридическо лице (с изключение на работодателите в публичния сектор, по арг. от чл.14, ал.5)
• устен сигнал – единствено от служител/и в структурата на задължения субект (чл.15, ал.3)
Регистриране на сигнал:
• писмен сигнал – може да се осъществява от служител на задължения субект или от външно за структурата му физическо или юридическо лице (с изключение на работодателите в публичния сектор, по арг. от чл.14, ал.5) чрез попълване и регистриране на формуляра, утвърден по образец на КЗЛД.
• устен сигнал – единствено от служител/и в структурата на задължения субект (чл.15, ал.3).
12. Допустимо ли е задължено лице по чл. 12 да възложи функциите по приемане и регистриране на сигнали на чуждо юридическо или физическо лице?
Няма законова пречка за възлагане на функциите по приемане и регистриране на сигналиот чуждо юридическо или физическо лице, при условие че това не води до неизпълнение на задължения по ЗЗЛПСПОИН, по наредбата по чл. 19, ал.2, т. 3 от ЗЗЛПСПОИН, по методическите указания на КЗЛД към задължените субекти по чл. 12, ал. 1 и не възпрепятства упражняването на контролните правомощия на КЗЛД, вкл. възможността за ангажиране на административнонаказателна отговорност по този закон.
13. Какво следва да предприеме задължен субект по чл. 12, който е получил сигнал по вътрешния си канал, прегледът на който е показал, че касае дейността на друг задължен субект?
Ако след приемането и регистрирането на сигнала с УИН, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнали в структурата на задължения субект, при когото първоначално е постъпил сигналът, установи, че сигналът се отнася до дейността на друг задължен субект, този служител препраща сигнала по компетентност към вътрешния канал на другия задължен субект, за което се уведомява сигнализиращото лице. В този случай сигналът се препраща в неговата цялост, вкл. сполучения УИН, като за препращането се прави отметка в регистъра по чл. 18, ал. 1. При получаването на препратения сигнал съответният служител, отговарящ за приемането и регистрирането на сигнали, регистрира сигнала в регистъра по чл. 18, ал.1 под същия УИН и прави отметка за препращането.
14. Задължително ли е служителят, отговарящ за приемането и регистрирането на сигнала (и сигнализиращите лица) да използва утвърдения от КЗЛД формуляр за подаване и регистриране на сигнали?
Утвърденият от КЗЛД формуляр е задължителен за служителя, отговарящ за приемането и регистрирането на сигнала. Формулярът не е задължителен за сигнализиращите лица – те обаче могат да го ползват, при желание от тяхна страна или ако считат, че ги улеснява при подаването на сигнала.
Ако сигнализиращо лице подаде сигнал във форма, различна от утвърдения от КЗЛД формуляр, служителят, отговарящ за приемането и регистрирането на сигнала, е длъжен да въведе информацията от сигнала в утвърдения формуляр.
15. Кой може да разгледа сигнал по ЗЗЛПСПОИН?
Сигнал може да се разглежда единствено от служител/и в структурата на задължения субект. От разделението на функциите по чл.14, ал.5 във вр. с чл.16 следва извода, че това е функция, която е възложена от закона единствено за служител от структурата на задължения субект. Това обаче не ограничава възможността той да бъде подпомаган от друго физическо или юридическо лице извън структурата на задължения субект, вкл. и когато не се ползва външна услуга по приемане и регистриране на сигналите. В този случай обаче такова подпомагане не трябва да води до нарушения на задълженията на задължения субект по закона.
16. Кой може да бъде определен като служител за разглеждане на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?
Съгласно съображение (56) от Директива 2019/1937 изборът на най-подходящите лица или отдели в рамките на правен субект в частния сектор, които да бъдат определени за компетентни да приемат сигнали и да предприемат последващи действия по тях, зависи от структурата на субекта, но във всеки случай тяхната функция следва да е такава, че да гарантира независимост и липса на конфликт на интереси. В по-малки субекти тази функция може да се съвместява с други функции, като се изпълнява от служител на дружеството, който е в добра позиция да докладва сигнал пряко на организационния ръководител, като например директор по спазването на изискванията или директор по човешките ресурси, служител по въпросите на почтеността, юрист или служител по защитата на личните данни, главен финансов директор, изпълнителен директор по одитите или член на управителния съвет.
Това не изключва възможността за възникване на ситуации на конфликт на интереси за тези служители. За всеки конкретен случай следва да се извършва преценка за наличието или липсата на такъв. Препоръчително е всеки задължен субект да създаде предварително вътрешна организация за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали в такива случаи (напр. определяне на резервен служител/служители или създаване на специализирано звено от служители за разглеждане на сигналите по ЗЗЛПСПОИН).
Дъщерното дружество, установено в България, като самостоятелен задължен субект по закона следва да определи собствен служител/звено за разглеждане на сигнали. Задължените субекти само от частния сектор могат да възлагат функциите единствено по приемане и регистриране на сигнали за нарушения на друго физическо или юридическо лице извън тяхната структура, при спазване изискванията на този закон. Няма пречка да се ползват добрите практики и опит на дружеството-майка, само ако те не противоречат на ЗЗЛПСПОИН.
17. Може ли повече от едно лице да изпълнява функциите по разглеждане на сигнали в структурата на един задължен субект?
Съгласно чл.14, ал.1 от ЗЗЛПСПОИН задължените субекти могат да определят един или повечеслужители, които отговорят за разглеждането на сигнали за нарушения. Допустимо е тези служители както да бъдат обособени в едно звено, така и да бъдат служители от различни структурни звена на задължения субект. Няма пречка всеки един от тези служители да изпълнява функциите по разглеждане на сигнали в определена предметна област съобразно неговата експертиза или един служител да изпълнява тези функции, като всички останали го подпомагат в дейността по разглеждането на сигналите. С цел отчетност и ангажиране на отговорността по ЗЗЛПСПОИН е целесъобразно въпросните лица да бъдат предварително поименно определени в нарочен акт на задължения субект. Преценката за конкретната организация на дейността на служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали, е на задължения субект, като тя не трябва да води до нарушения на задължения по ЗЗЛПСПОИН или на правото на защита на лицата по чл.5 от закона.
18. Може ли задължен субект от публичния сектор, имащ външно длъжностно лице по защита на данните, да възложи на същото и функциите на служител, отговарящ за приемането, регистрирането и разглеждането на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?
Не. По силата на чл.14, ал.5 от закона единствено задължените субекти от частния сектор имат правна възможност да възлагат функциите по приемане и регистриране на сигнали за нарушения на друго физическо или юридическо лице извън своята структура. Разглеждането на сигнала също не може да бъде възлагано на лице извън структурата на задължения субект. Това обаче не ограничава възможността задълженият субект да бъде подпомаган от друго физическо или юридическо лице извън структурата му чрез консултации.
19. Трябва ли задълженият субект да уведомява КЗЛД за определения или определените служители, отговарящи за разглеждането на сигнали по ЗЗЛПСПОИН?
Не. Задълженият субект няма законово задължение да информира КЗЛД за определения или определените служители, отговарящи за разглеждането на сигнали по ЗЗЛПСПОИН, вкл. в случаите на възлагане на тези функции на външно за структурата на задължения субект физическо или юридическо лице, както и при промяна на тези служители. Такава информация се предоставя само при изрично поискване от КЗЛД за целите на упражнявания от нея контрол по ЗЗЛПСПОИН.
20. За какво служи и как се получава УИН?
Основното предназначение на УИН, който се дава от КЗЛД, е да се получи индивидуализация и проследимост на всеки сигнал (чл. 19, ал.2, т.2 във вр. с т.4 и 5 и чл.2). УИН е реквизит на утвърдения от КЗЛД образец на формуляр за регистриране на сигнал. Самият сигнал и материалите по него, вкл. и формуляра за регистрирането му (по образеца, утвърден от КЗЛД), когато е подаден по вътрешния канал към задължените субекти, не се предоставят на КЗЛД.
Преди да бъдат предприети действия за получаване на УИН служителят, отговарящ за приемането и регистрирането на сигнали по ЗЗЛПСПОИН, следва, при необходимост, да потърси съдействие от служителя/служителите, отговарящ/и за разглеждането на сигнали по този закон, при първоначалния формален преглед дали сигналът попада в обхвата на ЗЗЛПСПОИН (вж. въпрос 2, по-специално т. 3).
За получаване на УИН лицето, което регистрира сигнала, предоставя единствено следните данни:
– Наименование и ЕИК/БУЛСТАТ на работодателя, при когото е подаден сигналът;
– Идентификационни данни на служителя, отговарящ за разглеждането на сигнала;
– Предмет на сигнала (съответните области, предвидени в чл.3, ал.1 и ал.2);
– Начин на получаване на сигнала (писмено или устно).
Тази информация служи за контролни, административнонаказателни и статистически цели на КЗЛД. Задълженият субект отразява информацията за получения УИН в регистъра по чл.18, ал.2, който води.
21. Необходимо ли е за получаването на УИН служителят, отговарящ за регистрирането на сигнала по вътрешния канал да го изпраща на КЗЛД?
Не. За получаването на УИН служителят, който регистрира сигнала, предоставя единствено информацията, посочена в отговора на въпрос13.
22. В какъв срок и за всеки сигнал ли се получава УИН?
УИН се получава незабавно след получаването на сигнал, постъпил в рамките на работното време на задължения субект. За сигнали, получени след края на работното време на задължения субект, УИН се получава в първия работен ден, следващ постъпването на сигнала.
С УИН се регистрират всички подадени сигнали, включително:
• анонимни сигнали (чл. 9, т. 1);
• сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години (чл. 9, т. 2);
• сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН (вж. отговор на въпрос 2, по-специално т.3);
• сигнали за нарушения, чието съдържанието не дава основание да се приемат за правдоподобни (чл. 15, ал. 6, изр. 2); сигнали, съдържащи очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти (чл. 15, ал. 6, изр. 3);
• сигнали за нарушения, подлежащи на докладване по специална нормативна уредба;
• сигнали за нарушения, които вече са констатирани от вътрешно звено на задължения субект (напр. вътрешен одит или инспекторат), независимо дали са предприети действия по отстраняването им
Горната информация служи за контролни и статистически цели на КЗЛД. Задълженият субект отразява информацията за получения УИН в регистъра по чл. 18, ал. 2, който води.
Преценката дали сигналът попада в обхвата на ЗЗЛПСПОИН и дали отговаря на условията и реда за разглеждането му по този закон се прави след получаването на УИН и след регистрацията на сигнала в Регистъра на вътрешния канал. Анализът по редовност и допустимост на сигнала (преценката дали сигналът попада в приложното поле на ЗЗЛПСПОИН и дали са налице условията за разглеждането му) се прави след това.
23. Ако при работодател от частния сектор, който не е длъжен да изгради и поддържа вътрешен канал за подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН, постъпи сигнал, попадащ в материалния обхват на закона, има ли такъв работодател задължения по посочения закон?
Ако при работодател от частния сектор, който не е длъжен да изгради и поддържа канал за вътрешно подаване на сигнали, постъпи сигнал, попадащ в материалния обхват на ЗЗЛПСПОИН по чл.3, той препраща сигнала на КЗЛД за предприемане на действия по компетентност. Независимо от това, такъв работодател е длъжен да осигури мерките по чл.31 и чл.33 от ЗЗЛПСПОИН за защита на лицата по чл.5 от същия закон.
24. Има ли срок защитата по ЗЗЛПСПОИН?
Нито Директива (ЕС) 2019/1937, нито законът въвеждат срок за осигуряване на защитата на лицата, на които тя се следва.
25. Какъв е срокът за съхранение на сигналите и приложените към тях материали, вкл. последващата документация, свързана с разглеждането им?
Срокът за съхранение ще бъде предмет на наредбата по чл.19, ал.2, т.3, пр. 3 от ЗЗЛПСПОИН. По силата на § 9 от Заключителните му разпоредби КЗЛД трябва да я приеме до 4 август 2023г. При преценката за нормативното регламентиране на срока за съхранение на сигналите и приложените към тях материали, КЗЛД ще вземе предвид двугодишния преклузивен срок по чл.9, т.2 от ЗЗЛПСПОИН, след изтичането на който сигнал не се разглежда и се явява недопустим; изтичанетона давността за наказателно преследване на престъплението набедяване по чл.286 от Наказателния кодекс; други нормативно установени срокове, вкл. във връзка с възможността за образуване на наказателни, граждански и административни производства във връзка с подадения сигнал и предприетите действия по него.
26. Попада ли в обхвата на закона сигнал или публично оповестена информация за нарушение на вътрешно правило, прието от задължения субект?
В материалния обхват на закона попадат сигнали или публично оповестена информация за нарушения на българското законодателство или на приложените към закона актове на Европейския съюз. Въпреки това обаче, ако нарушение на вътрешно правило, прието от задължения субект, води до тяхното нарушение и има ясна причинно-следствена връзка за това, същото попада в материалния обхват на закона.
27. Как да се разграничи сигнал, подаден по общия ред на АПК от сигнал, подаден по реда на ЗЗЛПСПОИН?
Ако при задължен субект от публичния сектор постъпи сигнал, подаден по общия ред на АПК, същият се разглежда по този ред. В случай че в хода на разглеждането му стане ясно, че сигналът попада в приложното поле на ЗЗЛПСПОИН и е подаден от лицепо чл.5 от него, същият се пренасочва към служителя/служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали. В тези случаи се осигурява защита на лицата по чл.5, а разглеждането на сигналапродължавапо реда на ЗЗЛПСПОИН.
В случай че в хода на разглеждането на постъпил сигнал се установи, че той не попада в приложното поле на ЗЗЛПСПОИН и не е подаден от лице по чл.5 от закона, сигналът не може да бъде разгледан по реда на ЗЗЛПСПОИН, респ. не се дължи защита по този закон.
28. Трябва ли да се препраща към КЗЛД всеки сигнал, получен по вътрешен канал?
Не, служителят/служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали, не следва да препращат на КЗЛД всеки получен при тях сигнал, подаден по вътрешен канал. Ако при работодател от частния сектор, който не е длъжен да изгради и поддържа канал за вътрешно подаване на сигнали, постъпи сигнал, попадащ в материалния обхват на ЗЗЛПСПОИН по чл.3, той препраща сигнала на КЗЛД за предприемане на действия по компетентност. Независимо от това, такъв работодател е длъжен да осигури мерките по чл.31 и чл.33 от ЗЗЛПСПОИН за защита на лицата по чл.5 от същия закон.
Редът и условията за препращане на такива сигнали е предмет на уредба в наредбата по чл.19, ал.2, т.3 от ЗЗЛПСПОИН, която КЗЛД следва да приеме до 04 август 2023г.
29. Може ли мерките за защита по ЗЗЛПСПОИН да възпрепятстват изпълнението на законови задължения и/или правомощия на правоприлагащите и правоохранителните органи?
Прилагането на мерките за защита по ЗЗЛПСПОИН не може да води до възпрепятстване изпълнението на законови задължения и/или правомощия на правоприлагащите и правоохранителните органи. Предоставянето на защита и забраната за налагане на репресивни ответни действия обвързват единствено работодателя срещу когото е подаден сигнал по реда и условията на ЗЗЛПСПОИН.
______
1„Работодател”, съгласно §1, т. 2 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛПСПОИН е всяко физическо лице, юридическо лице или негово поделение, както и всяко друго организационно и икономически обособено образувание (предприятие, учреждение, организация, кооперация, стопанство, заведение, домакинство, дружество и други подобни), което самостоятелно наема работници или служители по трудово и служебно правоотношение, включително за извършване на надомна работа и работа от разстояние и за изпращане за изпълнение на работа в предприятие – ползвател.
Настоящият информационен материал има за цел да даде разяснения по принципни въпроси по приложението на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения. Същият не претендира за изчерпателност. При отчитане на развитието на практиката по приложението на закона, КЗЛД ще актуализира и допълва информационния материал своевременно.
Последна актуализация: 19.05.2023 г.