РЕШЕНИЕ
№ 35/22.10.2008 г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Венета Шопова, Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 22.10.2008 г., на основание чл. 10 ал. 1 т. 7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалба с вх. № Ж- 35/30.04.2008г. от М.П.Й. срещу „Д.” ООД- гр. О.
С Решение от 14.05.2008 г. (Протокол № 17) Комисията конституира като заинтересовани страни „Т.Г.” ООД и ТД на НАП- Ш.
Страните са редовно уведомени за разглеждане на жалбата по същество, не се явяват, не изпращат процесуални представители.
В Комисията за защита на личните данни е постъпила жалба с рег. № Ж- 35/30.04.2008 г., изпратена служебно по компетентност от Дирекция „Областна инспекция по труда” Ш.
Жалбоподателката М.Й. сезира КЗЛД с жалба, в която твърди, че „Д.” ООД нарушава нейните права по Закона за защита на личните данни като обработва данните й в противоречие с разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т. 2 от закона. Излага следните факти:
На 28.01.2007 г. жалбоподателката посещава бюрото по труда- гр. Нови пазар, за да се регистрира като безработна, при което установява, че фигурира като работещо лице в непозната за нея фирма „Д.” ООД и по този начин към момента не може да получава полагащото й се обезщетение като безработна. Изразява опасения, че вероятно личните й данни са предоставени на „Д.” ООД от бившия й работодател- Б.Б. – управител на „Т.Г.” ООД.
В хода на проведеното административно производство жалбоподателката представя следните писмени доказателства:
– Писмо на ТД на НАП- Т., с което е уведомена, че данните й фигурират в тяхната система като назначена с трудов договор № 001/26.02.2007 г. на длъжност „консултант” в „Д.” ООД, за което е била осигурявана от дружеството за периода 26.02.2007 г. – 05.06.2007 г. В резултат на проведената от инспекторите проверка се установява, че сключеният трудов договор не отговаря на изискванията на КТ, поради което се заличава от системата на НАП и периода по него няма да се счита за осигурителен стаж за жалбоподателката в дружеството;
– Служебна бележка с изх. № 477/27.06.2008 г., издадена от Дирекция „Бюро по труда” в уверение на това, че в периода 01.01.2006 г. – 27.06.2008 г. М.Й. е била регистрирана като търсеща работа.
– Копие от трудовата книжка;
– Справка за социално осигуряване- актуално състояние, от която е видно, че лицето е осигурявано от „Д.” ООД от февруари до юни 2007 г.
За изясняване на фактите и обстоятелствата по случая комисията е изискала становища от ТД на НАП- Т. и ОДП- Ш.
С писмо изх. № 4531/06.06.2008 г. ТД на НАП- Т. уведомяват комисията, че „Д.” ООД е подало уведомление по чл. 62, ал. 3 от КТ за сключен трудов договор от 26.02.2007 г. с М.П.Й., като данните са предадени на електронен носител- дискета и са входирани в системата на НАП на 28.02.2007 г.
С писмо изх. № 5113/ 02.07.2008 г. ОДП- Ш. съобщава, че не разполага с информация относно образувано досъдебно полицейско производство по случая и че материалите по преписката са препратени на РПУ- гр. О. на основание чл. 36, ал. 1 от НПК, поради обстоятелството, че деянието е извършено на тяхна територия.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл. 7 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), изискващ наличието на установени действителни факти от значение за случая, имайкипредвид представените писмени доказателства и изразени становища, Комисията приема за установено от правна и фактическа страна следното:
Жалбата е редовна- съдържа всички посочени в чл. 24 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация (ПДКЗЛДНА) реквизити. Подадена е в срока по чл. 38 от ЗЗЛД, от надлежна страна, при наличието на правен интерес, поради което е обявена за допустима от процесуална гледна точка с решение на КЗЛД от 14.05.2008 г. (Протокол № 17).
След разглеждането й по същество Комисията приема жалбата за основателна.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защитата на лицата при обработването на техните лични данни и при осъществяването на достъпа до тези данни, както и контрола по спазването на Закона за защита на личните данни, чиято цел е да е гарантира неприкосновеността на личността и личния живот на физическите лица чрез осигуряване на защита при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните. В правомощията на Комисията е задължението да следи за законосъобразното обработване на личните данни на физическите лица с цел гарантиране на правомерното обработване на личните данни. ЗЗЛД осигурява защита на лицата по отношение и във връзка с обработването на техните лични данни, а това е всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци.Отразенатаинформация в Уведомлението по чл. 62, ал. 4 от КТ за лицата, наети по трудово правоотношение съдържа данни относно трите имена и ЕГН, а съгласно чл. 11, ал. 1 от ЗГР ЕГН е уникален номер, чрез който физическите лица се определят еднозначно.
Приложимостта на ЗЗЛД е обвързана с условието обработваните лични данни да съставляват или да са предназначени да съставляват част от регистър. В този смисъл и съгласно легалната дефиниция за „регистър на лични данни” в §1, т. 2 от ДР на ЗЗЛД, трудовият договор между жалбоподателя и „Д.” ООД се явява час от регистър по смисъла на закона, който дружеството е било длъжно да обяви пред комисията съгласно чл. 17 от ЗЗЛД. При проверка в КЗЛД се установява, че не е подадено Заявление за регистрация от „Д.” ЕООД като администратор на лични данни по смисъла на чл. 3 от ЗЗЛД.
Реализирането на контролните правомощия на комисията е свързано с безспорно установяване на факта на обработване на лични данни на физическите лица.По смисъла на §1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД "обработване на лични данни" е всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършват по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване.
Видно от горецитираното определение на понятието "обработване на лични данни" всяко едно от посочените действия само по себе си или в определена последователност представлява обработване на лични данни по смисъла на закона. Видно от гореизброените представени писмени доказателства, обработването на личните данни на жалбоподателката от страна на „Д.” ООД се явява безспорно установен факт в административното производство.
Основните принципи, на които трябва да се основава правомерното обработване на лични данни от страна на администраторите на лични данни са регламентирани в чл. 2, ал. 2 от ЗЗЛД. Един от тях е принципът за законосъобразно обработване на личните данни.
Разпоредбата на чл. 2, ал. 2, т. 1 на ЗЗЛД повелява личните данни да се обработват законосъобразно и добросъвестно, тоест – при наличието на достатъчно законови предпоставки, регламентиращи основанието и целите на обработването. Изпращането на уведомление от страна на работодателя до НАП за сключен трудов договор действително съставлява негово задължение по силата на чл. 62, ал. 3 от Кодекса на труда, но само в случай на валидно сключен такъв, при условие на спазена процедура по чл. 62 и 63 от КТ, които предвиждат като задължителна предпоставка наличието на сключен, т. е. подписан от двете страни договор. В случая, от събраните доказателства не се установява факта на реално сключен трудов договор между жалбоподателката и „Д.” ООД.
Предоставянето на личните данни на жалбоподателката на НАП, без реално сключен трудов договор, означава, че не е налице нито една от предпоставките за обработване на данни, визирани в чл. 4 от ЗЗЛД. „Д.” ЕООД, като администратор на лични данни е нарушил основните принципи на защита на личните данни за законосъобразно и добросъвестно обработване (чл. 2, ал. 2, т. 1 от ЗЗЛД), с което накърнил правата на М.Й. по този закон.
Водима от горното и приемайки,че обработването на личните данни на жалбоподателката е извършено в нарушение на чл. 2, ал. 2, т. 1 ичл. 4, ал. 1, т. 1 от ЗЗЛД и на основание чл. 10, ал. 1, т. 7, Комисията
РЕШИ :
І. Уважава жалба с рег.№ Ж- 35/30.04.2008г. от М.П.Й. срещу „Д.” ООД- гр. О.
ІІ. На основание чл. 38, ал. 2 от ЗЗЛД налага административно наказание на администратора на лични данни „Д.” ООД- гр. О.. Административно-наказателната отговорност се реализира по реда на чл. 43 от ЗЗЛД.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |