РЕШЕНИЕ
№ 16 / 27.05.2009 г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Венета Шопова, Валентин Енев и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 27.05.2009 г., на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалба с рег. № Ж- 16/16.02.2009 г. от М.П.Б. срещу Министерство на вътрешните работи.
Страните са редовно уведомени за разглеждане на жалбата по същество.
За жалбоподателя се явява адвокат С.
Министерство на вътрешните работи се представлява от главния юрисконсулт Б.И.
Жалбоподателят М.Б. сезира Комисията с твърдения, че органите на Министерство на вътрешните работи неправомерно обработват личните му данни. През 2004 г. срещу жалбоподателя било образувано следствено дело № 114/2004 г. по описа на VІ -та Софийска следствена служба. Наказателното производство срещу жалбоподателя било прекратено с Постановление от 26.11.2004 г. по пр. Преписка № 958/2004 г. на Софийска Градска Прокуратура /СГП/.
М.Б. твърди, че е подавал молба до директора на ГД “ППООРП” – МВР- София с вх. № В-12269/2.07.2008 г. за заличаване на полицейската му регистрация. До сега нямал отговор от дирекцията и молбата за заличаване на полицейската му регистрация не била удовлетворена. Това му създавало лични и служебни неприятности и рефлектирало негативно върху служебната му дейност. Счита, че не е налице законово основание за съхраняването на личните му данни в информационните фондове на Министерство на вътрешните работи, поради което иска КЗЛД да задължи Министерство на вътрешните работи да заличи всички негови лични данни относно прекратеното наказателно производство спрямо него.
Приложил е молба, вх. № В-12269/2.07.2008 г. и копие на Постановление от 26.11.2004 г. на СГП.
Жалбата е разгледана от КЗЛД на заседание на 25.02.2009 г. и обявена за допустима. Взето е решение да се изиска становище от Министерството на вътрешните работи.
С писмо, рег. № И-679/27.02.2009 г. на КЗЛД е изискано на основание чл. 36, ал. 2 от Административно-процесуалния кодекс от МВР да изразят становище и да предоставят документ, въз основа, на който се извършват вписвания и заличавания по отношение на полицейската регистрация.
С писмо, рег. № І – 6407-1/19.03.2009 г. министърът на вътрешните работи е изразил становище, съгласно което:
Във връзка с писмото на КЗЛД е извършена проверка в информационните фондове на МВР, която установила, че не е налице полицейска регистрация за лицето М.П.Б., по смисъла на чл. 59 от Закона за Министерство на вътрешните работи /ЗМВР/. Установено е, че по молба на жалбоподателя, вх. № В-12269/2.07.2008 г. по описа на бившата главна дирекция “ППОРП” към МВР е извършена проверка в информационните масиви на министерството и не е установено наличие на данни за полицейска регистрация. За резултата от проверката на 11.07.2008 г. е изпратено до г-н Б. уведомително писмо, което е върнато в Главна дирекция криминална полиция, като непотърсено. Изразяват становище, че жалбата на М.П.Б. е неоснователна, поради липса на полицейска регистрация, която да бъде снета. Поради независещи от Министерството причини, жалбоподателят не е получил уведомителното писмо. В жалбата на М.П.Б. не са посочени последиците от съхраняваните лични данни за него, поради което не могат да вземат отношение в тази част на жалбата. В писмото се изразява становище, че не следва МВР да предоставя на КЗЛД копие от вътрешен документ, въз основа на който се правят вписвания и заличавания по отношение на полицейската регистрация. Като аргумент се посочва се правната уредба чл. 59 и чл. 160 от ЗМВР. В изпълнение на чл. 59, ал. 6 от ЗМВР е издадена Наредба № Із-1187/26.06.2007 г. за реда за извършване на полицейска регистрация, обн. ДВ, бр. 56 от 10.07.2007 г.
На основание чл. 10, ал. 1, т. 7 и чл. 12, ал. 1 и 4 от ЗЗЛД, във връзка с чл. 5, ал. 1, т. 9 от Правилника за дейността на КЗЛД и нейната администрация, в изпълнение на Решение на КЗЛД- Протокол № 18/ 20.05.2009 г. и Заповед № РД- 63/ 22.05.2009 г. екип на комисията извършва проверка в Специализирана административна дирекция “Комуникационни и информационни системи” към Министерство на вътрешните работи. Резултатите от проверката, отразени в Констативен акт № към Ж- 16/ 09 г. / 27.05.2009 г., сочат, че в информационните системи на МВР за лицето М.П.Б. от гр. С. няма данни за извършена, налична или унищожена полицейска регистрация по смисъла на чл. 59 от ЗМВР.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл. 7 от АПК, изискващ наличието на установени действителни факти от значение за случая, имайкипредвид представените писмени доказателства и изразени становища, Комисията приема, че:
Жалбата е процесуално допустима, разгледана по същество – неоснователна.
Съгласно чл. 163, ал.1 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/, администратор на лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни е министърът на вътрешните работи, който възлага обработката на лични данни на определени от него длъжностни лица.
Лицата, привлечени като обвиняеми за извършено умишлено престъпление от общ характер, съгласно чл. 59, ал. 1 от ЗМВР, подлежат на регистрация от полицейските органи. Държавните органи, осъществяващи наказателното производство, са длъжни да предприемат необходимите мерки за извършване на регистрацията от полицейските органи.
Регистрацията е вид обработване на лични данни за лицата по ал. 1, която се осъществява при условията на Закона за Министерството на вътрешните работи (чл. 59, ал. 2 от ЗМВР).
Съгласно чл. 59, ал. 3 от ЗМВР за целите на регистрацията полицейските органи:
І. събират за лицата личните им данни, посочени в чл. 18, т. 1 – 20 от Закона за българските документи за самоличност. Това са: имена, дата на раждане, място на раждане, пол, единен граждански номер (или личен номер за чужденци), гражданство, променени имена, псевдоним, наличие на друго гражданство, цвят на очите, ръст, особени белези, постоянен адрес, настоящ адрес, образование, професия, месторабота, научна степен и научно звание, семейно положение, телефон за връзка;
ІІ. дактилоскопират и фотографират лицата;
ІІІ. изземват образци за ДНК профил на лицата, когато това е необходимо.
По смисъла на § 1, т. 5 от Закона за Министерство на вътрешните работи, "Снемане на полицейска регистрация" е операция или набор от операции с данните, обработвани при полицейската регистрация, които водят до заличаване на данни или до унищожаване на материални носители на информация от документални фондове, или до обезличаване на данните и ползването им само за целите на статистиката в автоматизираните информационни системи.
Съгласно чл. 160, ал. 1, и ал. 2 от ЗМВР, данните от полицейската регистрация на лицата се използват само за предотвратяване и разкриване на престъпления или за дейности, свързани със защитата на националната сигурност и обществения ред. Полицейската регистрация се снема въз основа на писмена заповед на администратора на лични данни или на оправомощени от него длъжностни лица служебно или след писмено мотивирано искане на регистрирания, когато: е извършена в нарушение на закона; наказателното производство е прекратено, с изключение на случаите по чл. 24, ал. 3 от Наказателно-процесуалния кодекс; е влязла в сила оправдателна присъда; лицето е освободено от наказателна отговорност и му е наложено административно наказание; лицето е починало, като в този случай искането може да се направи от неговите наследници.
Съгласно чл. 59, ал. 6 от ЗМВР, редът за извършване на полицейската регистрация се определя с наредба на министъра на вътрешните работи.
Съгласно чл. 2 и чл. 3 от Наредба № Із-1187/26.06.2007 г. за реда за извършване на полицейска регистрация, полицейската регистрация е обработване на лични данни за лицата български и чужди граждани и лица без гражданство, които са привлечени като обвиняеми за извършено умишлено престъпление от общ характер, която се осъществява при условията на Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР). Данните от полицейската регистрация се съхраняват в информационни фондове, изградени при условията и по реда, определени в ЗМВР.
Данни за полицейската регистрация и от пуснатите Съобщения за установен извършител на престъпление на физическите лица се въвеждат в единна база данни. Те се въвеждат от хартиен носител от структурните поделения на МРВ в страната. Информационните системи са “Интегрирана система справки” и “Централен полицейски регистър”, които са централизирани и се използват в корпоративната мрежа на МВР, която не е свързана с обществената мрежа.
От събраните доказателства е видно, че в “Централен полицейски регистър”, съдържащ данни за лица, потърпевши от престъпления и за лица- извършители на престъпления, за Б. съществуват данни като “потърпевш” и “извършител”. В категорията “извършител” е отразено движението на документацията по цялостното разкриване и разследване на извършеното от него деяние, включително и постановлението на прокуратурата за прекратяване на досъдебното производство.
Видно от събраните в административното производство по жалбата доказателства е установено, че в “Интегрирана система справки” няма данни за полицейска регистрация на жалбоподателя по смисъла на чл. 59 от ЗМВР.
Имайки предвид гореизложеното, и на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 от ЗЗЛД, Комисията
РЕШИ :
Оставя без уважение жалба с рег. №Ж-16/16.02.2009 г. от М.П.Б. срещу Министерство на вътрешните работи.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Енев /п/ |
Глaвенсекретар: Цветелин Софрониев