РЕШЕНИЕ
№ 10/01.04.2009 г.
Комисията за защита на личните данни на открито заседание, проведено на 01.04.2009 г. в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков, разгледа жалба с
вх. № 10/04.02.2009 г. от М.Е.В. срещу “Ю. и Е.Д.Б.” АД.
вх. № 10/04.02.2009 г. от М.Е.В. срещу “Ю. и Е.Д.Б.” АД.
В Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) е постъпила жалба,
вх. № Ж -10/04.02.2009 г. от М.Е.В., която твърди, че в началото на м. януари е потърсена на личния си домашен телефон от жена, представила се за служител на “Ю. и Е.Д.Б.” АД. От проведения разговор се установило, че личните данни на жалбоподателката се обработват от банката във връзка с трето, непознато за нея лице.
вх. № Ж -10/04.02.2009 г. от М.Е.В., която твърди, че в началото на м. януари е потърсена на личния си домашен телефон от жена, представила се за служител на “Ю. и Е.Д.Б.” АД. От проведения разговор се установило, че личните данни на жалбоподателката се обработват от банката във връзка с трето, непознато за нея лице.
Обезпокоена от този разговор, г-жа В. се свързва с ръководител отдел “К.” към “Ю. и Е.Д.Б.” АД, който обяснява, че личните й данни се обработват, тъй като вероятно са посочени от лице, което е теглило кредит от банката. Жалбоподателката изрично е заявила, че не е давала съгласието си на никого да бъде поръчител или да се задължава от свое име в нечия полза. Според думите на служителя, след извършена проверка в системата на банката не са открити лични данни на жалбоподателката и тя счела въпроса за приключен. Но на 29.01.2009 г., както се твърди в жалбата, г-жа В. отново е потърсена на домашния си телефон от лице, представило се за служител на банката, което заявило, че тя е поръчител по вземане, което е просрочено и следва да заплати дължимата вноска на банката.
Жалбоподателката заявява, че е била клиент на “Ю. и Е.Д.Б.” АД преди 5 години, в качеството на кредитополучател, но е погасила кредита си и не се е задължавала към никого да бъде поръчител, поради което не съществува основание нейни лични данни да се обработват от банката.
Жалбоподателката сезира КЗЛД с искане да бъде извършена проверка на “Ю. и Е.Д.Б.” АД, за да се установи дали нейни лични данни се обработват незаконосъобразно и в случай, че се установи нарушение – да бъде задължен администраторът на лични данни да унищожи незаконосъобразно съхраняваните лични данни на жалбоподателката, както и да му бъде наложена съответна санкция.
На заседание на КЗЛД, проведено на 11.02.2009 г. (Протокол № 6), жалбата е обявена за допустима и е изискано становище по нея от администратора на лични данни “Ю. и Е.Д.Б.” АД, но такова не е предоставено.
За редовното заседание на Комисията за разглеждане на жалбата по същество, проведено на 04.03.2009 г., страните са редовно уведомени. За “Ю. и Е.Д.Б.” АД се явява П.Н. – юрисконсулт на банката с нотариално заверено пълномощно. Жалбоподателката се представлява от майка й Р.Т.Х., с права по генерално пълномощно, нотариално заверено на 17.02.2009 г. от нотариус Р.Р. В хода на заседанието юрк. Н. внася писмено становище с вх. № към Ж -10/09/04.03.2009 г. от банката, която представлява, от което е видно, че жалбоподателката е клиент на “Ю. и Е.Д.Б.” АД и има разкрита разплащателна сметка. Твърди също, че няма договор за поръчителство, в който г-жа В. да е страна, а обажданията от банката са вследствие дублиране на имена или друга грешка.
Пълномощникът на жалбоподателката – г-жа Х. заявява, че М.В. е била клиент на банката през 2007 г., погасила е кредита си и към момента не е вече клиент.
Юрк. Н. се обръща към Комисията да определи срок за представяне от банката на допълнителни доказателства, тъй като договорът между банката и жалбоподателката е сключен отдавна и оригиналът на клиентското досие е архивиран в архивна служба в гр. П.
КЗЛД приема Решение да се отложи разглеждането на жалбата за 01.04.2009 г., като се изискат от страните нови доказателства, които да представят в 7-дневен срок. От г-жа Х. – пълномощник на жалбоподателката, да представи в Комисията писмената кореспонденция, която е водена от нейна страна и“Ю. и Е.Д.Б.” АД, по въпросите, касаещи жалбата. От представителя на банката – да представи резултатите от извършената вътрешна проверка на банката относно посочените в жалбата нарушения, да представи и други доказателства, с които банката разполага.
В изпълнение на Решение на Комисията от 04.03.2009 г. (Протокол № 9), в КЗЛД са постъпили допълнителни доказателства по жалбата. С писмо,
вх. № към Ж -10/09/04.03.2009 г. “Ю. и Е.Д.Б.” АД уведомяват КЗЛД, че във връзка с подадената жалба, в съответствие с вътрешна процедура на банката е извършена проверка в информационно-счетоводната система, в резултат на която е установено, че жалбоподателката е клиент на банката и има разплащателна сметка.
вх. № към Ж -10/09/04.03.2009 г. “Ю. и Е.Д.Б.” АД уведомяват КЗЛД, че във връзка с подадената жалба, в съответствие с вътрешна процедура на банката е извършена проверка в информационно-счетоводната система, в резултат на която е установено, че жалбоподателката е клиент на банката и има разплащателна сметка.
С писмо, вх. № към Ж – 10/09/11.03.2009 г. “Ю. и Е.Д.Б.” АД уведомяват Комисията, че М.Е.В. не е сключвала договор за поръчителство за обезпечаване на отпуснат кредит и към настоящия момент е техен клиент само по разплащателна сметка. Относно обаждането по телефона, вследствие на съвпадение на имената, била допусната грешка от служител на банката, за което поднасят извинения на жалбоподателката. Уведомяват КЗЛД, че в системата на банката няма данни за повторно обаждане по телефона на жалбоподателката. Към писмото е приложено копие от отговор до М.В. с извинения относно допусната грешка за обезпокояването й по телефона. В същия отговор я уведомяват, че има разкрити в банката две разплащателни сметки на нейно име, които са със статус “замразени”, поради липса на движение по тях и й съобщават, че не е поръчител по потребителски кредит в банката.
От страна на жалбоподателката са постъпили следните доказателства:
– Писмо, вх. № към Ж-10/09/10.03.2009 г., към което е приложено заявление от
г-жа В. до “Ю. и Е.Д.Б.” АД за издаване на справка – състояние на клиент, както и информация относно нейни поръчителства; копие от нейна жалба до банката по случая; копие от нейна молба до банката относно непредоставяне на исканите от нея документи и копие от справка, издадена от банката за историята на данните за нея като кредитополучател.
г-жа В. до “Ю. и Е.Д.Б.” АД за издаване на справка – състояние на клиент, както и информация относно нейни поръчителства; копие от нейна жалба до банката по случая; копие от нейна молба до банката относно непредоставяне на исканите от нея документи и копие от справка, издадена от банката за историята на данните за нея като кредитополучател.
– Писмо, вх. № към Ж – 10/09/12.03.2009 г. с приложено копие от Удостоверение, изх. № 050/11.03.2009 г., издадено от “Ю. и Е.Д.Б.” АД за закриване на сметката по кредита на жалбоподателката и унищожаване на кредитната карта; копие от Удостоверение, изх. № 0502/11.03.2009 г., издадено от банката за разплащателната сметка на жалбоподателката в лева IBAN BG 31 BPBI 7942 10 89 8201 със салдо към 11.03.2009 г. минус 5 лв.; удостоверение, че няма никакви парични задължения, което да й послужи пред КЗЛД и копие от молба на В. до банката за издаване на писмена справка за открити сметки в банката.
– Писмо, вх. № към Ж – 10/09/19.03.2009 г. в което се твърди, че не е подавана молба да банката за откриване на втора разплащателна сметка и настояване да бъде извършена проверка на “Ю. и Е.Д.Б.” АД, в качеството му на администратор на лични данни.
В деловодството на КЗЛД е депозирано писмо с вх. № към Ж – 10/09 г./
01.04.2009 г. от М.Е.В. по същата жалба, в което са отправени следните искания: в писмен вид банката да предостави имената на служителите, които са се обадили на домашния й телефон; банката да предостави молбата за откриване на разплащателната сметка на името на г-жа В., в кой клон и кой служител е приел молбата.
01.04.2009 г. от М.Е.В. по същата жалба, в което са отправени следните искания: в писмен вид банката да предостави имената на служителите, които са се обадили на домашния й телефон; банката да предостави молбата за откриване на разплащателната сметка на името на г-жа В., в кой клон и кой служител е приел молбата.
На заседание на КЗЛД, проведено на 01.04.2009 г. (Протокол № 11), жалбата е разгледана по същество. Страните са редовно уведомени от предишното заседание. За жалбоподателката се явява упълномощен от нея представител – майка й г-жа Р.Х. с пълномощно, представено в предишното заседание. За “Ю. и Е.Д.Б.” АД не се явява представител.
Г-жа Х. оспорва представените от “Ю. и Е.Д.Б.” АД доказателства,тъй като били противоречиви и не приема извиненията на банката относно обажданията по домашния телефон. Жалбоподателката настоява да узнае имената на служителите, които са ги провели.
Законът за защита на личните данни (ЗЗЛД) урежда защитата на физическите лица при обработването на техните лични данни от лица, имащи качеството администратори на лични данни по смисъла на чл. 3 от ЗЗЛД, както и достъпа до тези данни. Целта на закона е да се гарантира неприкосновеността на личността и личния живот, като се защитят физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни и се регламентира правото им на достъп до събираните и обработвани такива данни.
“Ю. и Е.Д.Б.” АД е юридическо лице, администратор на лични даннии в неговите правомощия е да обработва законосъобразно личните данни на своите клиенти, при спазване на разпоредбите на Закона за кредитните институции, Закона за мерките срещу изпирането на пари, Закона за пазарите на финансовите инструменти и подзаконовите нормативни актове в изпълнение на посочените закони.
При установяване на трайни търговски отношения с физически лица, включително и при кредитиране, какъвто според жалбоподателката е нейният случай, всяка банкова институция съгласно разпоредбите на чл. 14, ал. 4 във връзка с чл. 15, ал. 1 от Закона за кредитните институции изготвя вътрешни правила, уреждащи банковите операции – такси, ред и начин на кредитиране, лихви и пр. В конкретния случай правното основание да бъдат обработвани личните данни на г-жа В. е отпаднало, тъй като кредитът е погасен преди 5 години. Съгласно чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЗЛД “след постигане целта на обработване на личните данни администраторът на лични данни е длъжен да ги унищожи”.
От друга страна, жалбоподателката продължава да е клиент на “Ю. и Е.Д.Б.” АД, тъй като има открита разплащателна сметка, поради което обработването на личните й данни е напълно законосъобразно. В тази част може да се приеме, че жалбата е неоснователна. Съгласно чл. 2, ал. 1 и ал. 6 и чл. 3, ал. 1 от Наредба № 3 на БНБ, за откриване на разплащателна сметка банката сключва договор с лицето, искащо да се открие сметката. В чл. 7 от цитираната Наредба е уредено едно от условията за закриването на сметка – да се извършва по искане на титуляра. От събраните по жалбата доказателства не се изяснява на какво основание е открита разплащателната сметка, но не е налице доказателство, от което да е видно нейното закриване.
От всички събрани в хода на административното производство доказателства може да се направи извод, че е налице допълнително обработване на лични данни по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 2 от ЗЗЛД, надхвърлящи първоначалните цели на обработване, за които личните данни са събрани. Допълнително обработване на личните данни на жалбоподателката се явяват действията по обаждането по телефона и съответно поканване за връщане на кредит. Налице е неправомерно обработване на лични данни от администратора на лични данни “Ю. и Е.Д.Б.” АД, поради което в тази част жалбата е основателна.
КЗЛД е независим държавен орган, който осъществява защитата на физическите лица при обработването на техните лични данни и при осъществяването на достъпа до тези данни, както и контрола по спазването на ЗЗЛД. В чл. 10, ал. 1, т. 7 от ЗЗЛД е регламентирано правомощието на Комисията за защита на личните данни да разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по този закон, както и жалби на трети лица във връзка с правата им по този закон.
КЗЛД приема жалбата за частично основателна, на основание чл. 2, ал. 2, т. 2 и т. 3 от Закона за защита на личните данни, съгласно който данните се събират за конкретни, точно определени и законни цели и не се обработват допълнително по начин, несъвместим с тези цели.
Водима от горното и на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 2 и т. 3 и чл. 4, ал. 1, т. 1 от ЗЗЛД, Комисията за защита на личните данни
РЕШИ:
1. Уважава частично жалба, вх. № 10/04.02.2009 г. от М.Е.В. срещу “Ю. и Е.Д.Б.” АД, в частта относно допълнителното обработване на личните данни на жалбоподателката, изразяващо се в употребата им за цели, надхвърлящи първоначалната цел за която са събрани от администратора на лични данни
2. Издава задължително предписание на администратора на лични данни “Ю. и Е.Д.Б.” АД да предприеме необходимите технически и организационни мерки за недопускане на допълнително обработване на лични данни, надхвърлящо първоначалните цели, за които са били събрани.
Задължителното предписание следва да бъде изпълнено в срок от 14 дни, за което Комисията за защита на личните данни да бъде уведомена със съответните доказателства.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Кр. Димитров /п/ |