РЕШЕНИЕ
№9353/2010г.
София, 25.01.2016г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев и Мария Матева на заседание, проведено на 16.12.2015г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалба рег.№9352/02.08.2010г. от П.Г.А. и жалба рег.№9353/02.08.2010г. от М.М.А., подадени срещу кмета на община Пловдив, район „Северен“.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с жалби №7908/25.05.2010г., №7908/10/02.08.2010г., 8853/28.06.2010г., 9352/02.08.2010г. и 9353/02.08.2010г., подадени от М.М.А. и П.Г.А. срещу община Пловдив, район „Северен“ с изложени в същите твърдения за нарушения на Закона за защита на личните данни относно неправомерно достъпване на служители на община Пловдив, район „Северен“ до личните им данни в Национална база „Население“. На основание чл.27, ал.2, т.5 от АПК производството по искания рег.№7908/25.05.2010г. и рег.№7908/10/02.08.2010г. сапрекратени поради липса на правен интерес. Производството по искане №8853/28.06.2010 е прекратено по искане на жалбоподателите.
Предвид наличието на предпоставките на чл.32 от АПК жалби 9352/02.08.2010г. и 9353/02.08.2010г. са обединени за разглеждане в рамките на едно административно производство под номер 9353/02.08.2010г. В хода на административното производство са изискани и получени становище и доказателства от кмета на община Пловдив, район „Северен“ и Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
Предвид събраните доказателства с решение №9353/2010 от 30.12.2010г., Комисията е оставила без уважение подадените от г-н и г-жа А. жалби с рег.№9352/02.08.2010г. и №9353/02.08.2010г., като е приела, че същите са неоснователни, а действията на служителите на община Пловдив, район „Северен“ са законосъобразни и в съответствие с разпоредбите на ЗЗЛД.
Решението на Комисията е обжалвано от г-н и г-жа А. Същото е потвърдено от първоинстанционния съд с решение №48/03.01.2012г., постановено по адм. дело №1614/2011г., по описа на Върховен административен съд.
С решение №6672/11.05.2012г., постановено по адм. дело №3036/2012г., по описа на ВАС петчленен състав решението на първоинстанционния съд е отменено и вместо него съдът постановява отмяна на решение №9353/30.12.2010г. на КЗЛД и връща преписката в Комисията за ново произнасяне по жалбите на П. и М. А.и съобразно дадени в решението указания.
Предвид дадените от съда указания, Комисията е разгледала жалбата и с Решение №9353/18.09.2012г. е приела жалбите за неоснователни с аргументи, че личните данни на жалбоподателите са правомерно обработени на основание чл.4, ал.1, т.2 от ЗЗЛД във връзка с чл.2, ал.2, т.4 от същия закон.
Решението е обжалвано от г-н и г-жа А. и е потвърдено с Решение №270/11.01.2013г., постановено от Административен съд – София – град, Второ отделение, 33-и състав.
С решение №1726/07.02.2014г., постановено по адм. дело №2350/2013г., по описа на ВАС, Пето отделение решение №270/11.01.2013г. на АССГ е отменено и в место него съдът постановява: „Обявява нищожността на решение №9353/18.09.2012г. на Комисията за защита на личните данни. Връща административната преписка на Комисията за защита на личните данни за ново произнасяне съобразно указанията, дадени в мотивите на решението“.
За да постанови горното съдът е приел, че решението на Комисията е издадено от компетентен орган и в предписаната от закона форма, съобразно изискването на чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД и чл.35 от ПДКЗЛДНА, но решението е постановено в противоречие с материалноправните разпоредби и при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила водещи до неговата нищожност.
Предвид констатираните от съда нарушения административната преписка е изпратена в КЗЛД на ново произнасяне. Решението на съда е окончателно и не подлежи на обжалване.
В изпълнения да дадените от съда задължителни указания на проведено на 20.11.2015г. заседание на Комисията жалби рег.№9352/02.08.2010г. и №9353/02.08.2010г., подадени съответно от г-жа и г-н А. и, са насрочени за разглеждане по същество на заседание на Комисията на 16.12.2015г. от 13:00 часа. Страните са редовно уведомени за заседанието и с оглед изясняване на случая от правна и фактическа страна от община Пловдив, район „Северен“ и Министерство на регионалното развитие и благоустройството са изискани допълнителни доказателства.
В отговор от община Пловдив, район „Северен“ е депозирано писмо рег.№10542/11.12.2015г., с приложени към него относими доказателства. Кмета на района информира, че към 17.05.2010г. жалбоподателката г-жа П.Г.А. не е имала адресна регистрация по настоящ или постоянен адрес на територията на община Пловдив, район „Северен“. Допълва, че г-жа П.Г.А. е родена в гр. Пловдив и акта й за раждане се съхранява на територията на район „Северен“, но поради режима на извършване на административните услуги към 2010г. „няма наличен регистър от който да е видно дали г-жа П.Г.А. е поискала акт за раждане“. По отношение на г-жа Гюрова – служител на община Пловдив, район „Северен“ сочи, че същата е с „много висока професионална репутация и административен стаж в областта на гражданското състояние и административното обслужване на населението“ и „притежава всички изискуеми документи за заемането на съответната длъжност, във връзка с документите които издава и справките които прави в ЛБД и НБД „Население“.
От Министерство на регионалното развитие и благоустройството информират, че след извършена проверка е установено, че към 17.05.2010г. жалбоподателите не са имали регистриран постоянен или настоящ адрес в гр. Пловдив. В допълнение посочват, че съгласно информацията в Национална база данни „Население“ г-н М.М.А. е с месторождение гр. Варна.
На проведено на 16.12.2015г. заседание на Комисията, жалбите са разгледани по същество.
Жалбоподателите – редовно уведомени, М.М.А. се явява лично и в качеството си на процесуален представител на П.Г.А..
Ответната страна – редовно уведомена, не се представлява.
Господин М.М.А. поддържа жалбите и моли Комисията да уважи същите като основателни и доказани и да наложи на администратора на лични данни предвидените в ЗЗЛД административни наказания. Г-н М.М.А. не представя нови доказателства, но моли Комисията да изиска служебно от кмета на гр. Пловдив, район „Северен“ справка „дали в периода 01. Януари 2010г. – 30 май 2010г. е достъпвано до“ личните му данни и преди процесния случай. Направеното доказателствено искане е оставено без уважение, като неотносимо към предмета на спора.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от АПК, изискващ наличието на установени действителни факти, имайки предвид събраните писмени доказателства и наведените от страните твърдения, Комисията приема, че разгледани по същество жалба №9352/02.08.2010г. от П.Г.А. и жалба №9353/02.08.2010г. от М.М.А. са основателни.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране нанеприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
Съгласно легалното определение на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД съдържащите се в Национална база данни „Населени“ данни за физическите лица безспорно имат качеството на лични данни на физическото лице, а достъпа до данни, като съвкупност от действия по събиране и записване на данните, е действие по обработването им. Обработването следва да се осъществяват съобразно разпоредбите на ЗЗЛД, при спазване от страна на администратора на необходимите технически и организационни мерки за защита на данните от случайно или незаконно унищожаване, от случайна загуба, или от неправомерен достъп, изменение или разпространение, както и от други незаконни форми на обработване.
От събраните по административната преписка доказателства безспорно се установи, че жалбоподателите са сключили граждански брак на 09.04.2010г. в Столична община, район „Триадица“. На 21.04.2010г. и на 20.05.2010г. служител по гражданска регистрация към Столична община, район „Лозенец“ е достъпвал личните данни на г-жа П.Г.А. във връзка с актуализация на личния регистрационен картон на лицето относно сключения граждански брак и промяната на семейното й положение и подадена декларация за издаване на удостоверение за идентичност на имена.
Страните не спорят, а и от събраните по преписката доказателства се установи, че на 17.05.2010г. г-жа Г.И. служител по гражданска регистрация в община Пловдив, район „Северен“ с потребителски номер ПДСЕ4, неколкократно в периода от 15:30 ч. до 15:35 ч. е достъпвала до личните данни както на г-жа П.Г.А., така и до данните на г-н М.М.А. чрез следните справки „Справка пълни данни“, „Променени постоянни и настоящи адреси“ и справка „обработени актуализационни адреси“. Установено е, че освен направените справки – 10 на брой, промени в регистрираните показатели не са извършвани, не е направена актуализация на личните данни на жалбоподателите, нито са налице промени в настоящите и/или постоянните адреси на г-н и г-жа А.
От събраните допълнителни доказателства е видно, че за г-жа П.Г.А. има съставен акт за раждане в община Пловдив, район „Северен“, но към 17.05.2010г. същата не е имала настоящ или постоянен адрес на територията на община Пловдив, район „Северен“. Г-н М.М.А. е с месторождение гр. Варна и не е имал регистриран постоянен или настоящ адрес на територията на община Пловдив. Видно от представените удостоверение към 17.05.2010г. жалбоподателите са с постоянен адрес гр. София, съответно район Лозенец и район Люлин.
Предвид събраните по преписката доказателства и разпоредбите на Закона за гражданската регистрация се налага извода, че осъществения на 17.05.2010г. достъп до лични данни на жалбоподателите съдържащи се в Национална база данни „Население“, макар и осъществен от оторизирано лице – г-жа Г.И., е незаконосъобразен без наличие на нито едно от разписаните в чл.4, ал.1 от ЗЗЛД условия за обработване на личните данни.
Допускането на тази ситуация в допълнение с признанието на кмета на община Пловдив, район „Северен“, че не може да уведоми „конкретно за какво са достъпвани личните данни на горецитираните лица“ от г-жа Г.И. налага извода, че не са предприети необходимите технически и организационни мерки за защита на данните от неправомерен достъп, или предприетите такива са явно недостатъчни, следователно община Пловдив, район „Северен“ не е изпълнил задължението си по чл.23, ал.1 от ЗЗЛД и са нарушени правата на физическите лица сезирали КЗЛД.
С оглед оперативната самостоятелност на Комисията и предвид характера на нарушението и дейността на община Пловдив, район „Северен“, в частност дейността на служителите по гражданска регистрация, Комисиятасчита за целесъобразно на община Пловдив, район „Северен“ да бъде издадено задължително предписание да предприеме необходимите технически и организационни мерки, в това число по превантивен и текущ контрол, относно достъпа до лични данни на физическите лица в Национална база данни „Население“, като счита, че същото ще има предупредително и превантивно действие и ще допринесе за спазване на установения правов ред от страна на община Пловдив, район „Северен“.
Водима от горното, и на основание чл.10, ал.1, т.7, във връзка с чл.38, ал.2 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
1. Обявява жалба №9352/02.08.2010г. от П.Г.А. и жалба рег.№9353/02.08.2010г. от М.М.А., подадени срещу кмета на община Пловдив, район „Северен“, за основателни.
2. На основание чл.38, ал.2 от ЗЗЛД за нарушение на чл.23, ал.1 от ЗЗЛД издава задължително предписание на община Пловдив, район „Северен“ да предприеме необходимите технически и организационни мерки за осъществяване на превантивен и текущ контрол относно достъпа до лични данни съдържащи се в Национална база данни „Население“ осъществяван от служителите по гражданска регистрация.
3. Определя срок за изпълнение на задължителното предписание – един месен от получаване на решението, като задължава администратора на лични данни да уведоми и да представи пред Комисията доказателства за изпълнението му.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд – София – град.
ЧЛЕНОВЕ: | |
Цанко Цолов /п/ Цветелин Софрониев /п/ Мария Матева /п/ |