РЕШЕНИЕ
№ 110/2012
гр. София,26.02.2013 г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Председател- Венета Шопова и членове: Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на редовно заседание, проведено на 06.02.2013г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалба с рег.№Ж110/12.08.2012г. от А.Т. срещу Детска ясла №*- гр.О.
С Решение от 05.12.2012г. /Протокол №45/ Комисията конституира като ответна страна Община О. и Детска ясла № *- гр.О.
Страните са редовно уведомени за разглеждане на жалбата по същество.
Жалбоподателката А.Т.- явява се лично.
Ответните страни- Община О. и Детска ясла № *- гр.О.- не изпращат процесуални представители, не ангажират допълнителни доказателства за целите на административното производство по разглежданата жалба.
Жалбоподателката А.Т. сезира КЗЛД с жалба срещу Детска ясла № *- гр.О. с твърдения, че последната неправомерно обработва нейни и на дъщеря й лични данни, като съгласно изложеното в жалбата и допълнително ангажираните писмени доказателства, фактическата обстановка по случая е следната:
През месец януари 2012г. г-жа А.Т. получава разпореждане от РУСО-В., че дължи пари за това, че за периода от 25.05.2009г. до 09.07.2009г. е записала и настанила дъщеря си В.Т. в Детска ясла № * в гр.О. и по този начин е нарушила съответната разпоредба, че при настаняване в детско заведение трябва в 3-дн. срок да подаде молба до РУСО- В. за спиране на получаване на обезщетения. Доказателството, на което се базира това разпореждане е ведомост за присъствени дни за месеците май-юни 2009г. на детското заведение и издадени приходни квитанции за платени такси, чието съдържание се оспорва от жалбоподателката като документи с невярно съдържание.
Жалбоподателката твърди, че за посочения период не е записвала, нито е настанявала детето си в детската ясла.
В писмо с вх.№П4963/02.10.2012г., в което г-жа А.Т. прилага копие от писмото си до КЗЛД и кмета на Община О., се излагат твърдения, че детето й е било оставяно по няколко часа на ден в детската ясла при устната уговорка с директорката, че това ще се извършва с цел по-лесната адаптация на детето, като е заплащала единствено млечната кухня. Уточнява, че е представила на по-късен етап необходимите за записване на детето в детската ясла документи.
Жалбоподателката моли за становище и отношение относно законосъобразността при изготвяне на ведомостта и писмената справка под №1 на Детска ясла № * в гр.О. за периода 01.09.2009г. до 31.08.2012г., в които са отразени нейни и на дъщеря й лични данни без тяхно знание и съгласие.
В условията на служебното начало се предприеха следните действия:
С писма изх.№П3457/24.07.2012г. и №П-5653/29.10.2012г. са изискани становище и конкретни писмени доказателства – заверени копия от акта за раждане и медицинското свидетелство на В.Т. от директора на Детска ясла № *- гр.О.
С писма вх.№П3744/03.08.2012г. и №П-6079/16.11.2012г. от директора на яслата се представя исканата информация в указания срок. Съобщава се, че поради наличие на незаети бройки не се налага осъществяване процедура на прием на деца на конкурентен принцип, поради което от родителите не се изисква да подават заявление, а представят необходимите документи, а именно- акт за раждане на детето, медицинско свидетелство. Копие от удостоверение за раждане се прилага, а за медицинското свидетелство се твърди, че е предаден ведно с досието на детето на ЦДГ “***“ – гр.О. По отношение на предоставяне на информация на ТП на НОИ е посочено, че е извършено във връзка с извършена от инспектор проверка и изискана от него справка за посещаемостта на детското заведение в определен период от време.
С писмо изх.№П-5652/29.10.2012г. от кмета на община О. в качеството му на администратор на лични данни е изискано становище по случая.
С писмо вх.№П-6093/16.11.2012г. от страна наобщината се изразява становище за неоснователност на жалбата, като се излагат мотиви в тази насока.
Видно от ангажирания по случая доказателствен материал се установява, че жалбата се явява редовна, респ. процесуално допустима- подадена е от физическо лице- А.Т. лично и в качеството и на законен представител на дъщеря си В.Т., в законоустановения срок, при наличие на правен интерес срещу надлежна страна- Детска ясла № *- О.- като обработващлични данни обработващличните данни на жалбоподателката и детето й. С оглед на това Комисията служебно конституира като ответна страна кмета на община О. и следва да упражни правомощието си по чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД за раглеждане на жалби на физически лица срещу актове и действия на администраторите, с които се нарушават правата им по ЗЗЛД.
По отношение на основателността Комисията счита, че жалбата е неоснователна, поради следните съображения:
В жалбата си до КЗЛД А.Т. оспорва законосъобразността на обработването на личните й данни и тези на детето й от страна на Детска ясла № * с твърдението, че те са придобити неправомерно по повод процедура по записване на детето за посещение на детското заведение, която не се е състояла. Твърденията в тази връзка се излагат с убеждението на страната, че не е налице започнала и приключена процедура по записване на детето, тъй като липсва подадено за целта заявление. Не се отрича факта, че детето е посещавало детската градина в определени дни и определени часове през май-юни 2009г., предоставени са всички изискуеми от закона документи в тази връзка- копие от удостоверение за раждане и медицинско свидетелство. В този смисъл се налага изводът, че личните данни на жалбоподателката и детето й са предоставени доброволно, респ.- с нейно знание и съгласие на Детска ясла № * на основание на чл.4, ал.1, т.2 от ЗЗЛД и се обработват от детското заведение на основание на чл.4, ал.1, т.1 от ЗЗЛД във връзка с чл.20, ал.1 от Наредба №26 от 18 ноември 2008г. за устройството и дейността на детските ясли и детските кухни и здравните изисквания към тях. Оспорването на процедурата по записване на детето на детска ясла е извън компетентността на Комисията и следва да се осъществи по предвидения в посочената наредба ред.
По отношение на извършената проверка от ТП на НОИ на Детска ясла № *, иззетите документи, изготвени справки и оспорване на тяхната достоверност Комисията няма компетентност за произнасяне по същество, тъй като в жалбата се излагат твърдения за съставяне на документи с невярно съдържание, което съставлява фактически състав на инкриминирани деяния и чието преследване се извършва по реда на НПК.
Водена от гореизложеното Комисията счита, че личните данни на А.Т. и В.Т. се обработват правомерно от страна на Детска ясла № *- гр. Оряхова на основание чл.4 , ал.1, т.1 и т.2 от ЗЗЛД, поради което
РЕШИ:
Оставя без уважение жалба с рег.№Ж110/12.08.2012г. от А.Т. срещу Детска ясла № *- гр.О.
Решението може да се обжалва чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд- София град в 14-дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Енев /п/ |