РЕШЕНИЕ
№Ж-286/2015г.
София, 22.03.2016г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев и Веселин Целков на заседание, проведено на 03.02.2016г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалба рег.№Ж-286/29.07.2015г., подадена от К.И.И.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с жалба, подадена от К.И.И., в която са изложени твърдения за неправомерно обработване на личните й данниот С.А., в качеството й на директор на Дневни детски ясли (ДДЯ)– гр.Сандански, чрез действия по събиране на информация касаеща здравно-осигурителния й статус– придобито право на пенсия и разпространяване на тази информация на трети лица на проведено на 03.07.2015г. събрание на медицинския персонал на ДДЯ „О.“ – гр.Сандански.
Към жалбата не са приложени доказателства.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая, от г-жа С.А. е изискано писмено становище и представяне на относими доказателства.
В отговор е изразено становище за неоснователност на жалбата, в което г-жа С.А. информира, че на основание чл.328, ал.3 от Кодекса на труда и в качеството й на работодател на жалбоподателката по официален път е получила от Националния осигурителен институт справка за упражнено право на пенсия на г-жа К.И.И.
Към становището са приложени относими доказателства.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на ЗЗЛД.
За да упражни правомощията си, Комисията следва да бъде валидно сезирана.
Жалба рег.№Ж-286/29.07.2015г. съдържа задължително изискуемите реквизити, посочени в разпоредбата на чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация, а именно: налице са данни за жалбоподателя, естеството на искането, дата и подпис, с оглед което същата е редовна.
От анализ на събраните по преписката доказателства се налага извода, че жалбата е процесуално допустима, подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД от физическо лице с правен интерес. Същата има за предмет обработване, в хипотезата на събиране и разпространение, на лични данни на жалбоподателката три имена и информация касаещи осигурителния й статус в случая упражнено право на пенсия. С жалбата е сезиран компетентен да се произнесе орган– КЗЛД, която съгласно правомощията си по чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД.
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата. От направена служебна справка в Електронния регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри се установи, че община Сандански и Националния осигурителен институт са изпълнили задължението си по чл.17, ал.1 от ЗЗЛД, подали са заявление за регистрация и са регистрирани като администратори на лични данни съответно с идент. №158627 и №19074.
На проведено на 16.12.2015г. заседание на Комисията, жалбата е приета за процесуално допустима и като страни в производството са конституирани: жалбоподател– К.И.И.и ответни страни– Дневни детски ясли „О.“ – гр.Сандански, община Сандански и Национален осигурителен институт (НОИ). Страните са редовно уведомени за насроченото за 03.02.2016г. заседание на Комисията за разглеждане на жалбата по същество.
В хода на производството от община Сандански изразяват становище за неоснователност на жалбата.
От страна на Националния осигурителен институт е изразено писмено становище за неоснователност на жалбата, в което се сочи че „няма заявки за достъп от външни потребители за достъп до личните данни на г-жа К.И.И.“, като всички извършвани справки са осъществени от служители на Териториално поделение на НОИ– гр.Благоевград в изпълнение на служебните им задължения във връзка със подадено от г-жа К.И.И. заявление за отпускане на пенсия за осигурителен страж и възраст.
Към становището са приложени относими по случая доказателства.
На проведено на 03.02.2016г. заседание на Комисията, жалбата е разгледана по същество.
Жалбоподателката– редовно уведомена, не се явява, не се представлява.
Ответните страни– редовно уведомени, не се представляват.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от Административно-процесуалния кодекс, изискващ наличието на установени действителни факти, имайки предвид събраните писмени доказателства и наведените от страните твърдения Комисията приема, че разгледана по същество жалба рег.№Ж-286/29.07.2015г. е неоснователна.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране нанеприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД са разписани условията, при наличието, на които е допустимо обработването на лични данни на физическите лица. Законодателят е възприел, че обработването на лични данни на физически лица, следва да се извършва при наличието на поне едно от тези условия, което е предпоставка за законосъобразност на обработването.
Жалбата има за предмет обработване, в хипотезата на събиране и разпространение на информация касаещи осигурителния статус жалбоподателката, в случая упражнено право на пенсия.
Страните не спорят, че жалбоподателката е била в трудови правоотношения с Дневни детски ясли „О.“ – гр.Сандански, същите прекратени на основание чл.328, ал.1, т.10 от Кодекса на труда (КТ)– придобито право на пенсия за осигурителен стаж и възраст.
От събраните по преписката доказателства се установи, че във връзка с Решение №187/28.05.2015г. на Общински съвет– Сандански за намаляване числеността на персонала в Дневни детски ясли, в качеството си на директор на Дневни детски ясли „О.“ – гр.Сандански и работодател на жалбоподателката, на основание чл.328, ал.3 от КТ, г-жа С.А. е подала Заявление №35/01.07.2015г. до Директора на Териториална поделение на НОИ гр.Благоевград за справка относно наличието на упражнено право на пенсия на г-жа К.И.И. В отговор и с писмо изх.№1049-01-4/03.07.2015г. по описа на ТД на НОИ Благоевград г-жа С.А. е уведомена, че жалбоподателката е упражнила правото си на пенсия и с Разпореждане №1089/18.05.2015г., считано от 01.04.2015г. и е отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Събирането на лични данни касаещи осигурителния статус на лицето, а именно упражнено право на пенсия, като форма на обработване на личните данни е законосъобразно предвид наличието на разписаното в чл.4, ал.1, т.7 от ЗЗЛД условие за допустимост на обработването, а именно същото е необходимо за реализиране на законните интереси на администратора на лични данни, произтичащи от сключения между страните трудов договор и правата му на работодател по КТ, интереси които са преимуществени пред интереса на физическото лице, за което се отнасят личните данни.
От събраните доказателства се налага извода, че предоставянето, като форма на обработване, на лични данни за жалбоподателката от ТД на НОИ Благоевград на г-жа С.А.– директор на Дневни детски ясли „О.“ – гр.Сандански и работодател на жалбоподателката е законосъобразно и в изпълнение на нормативно установено задължение по чл.328, ал.3 от КТ на НОИ да предостави на работодателя информация касаеща упражнено право на пенсия за осигурителен стаж и възраст на работник или служител, в 14-дневен срок от получаване на искане от работодателя.
Комисията намирам за неоснователни и недоказани и изложените от жалбоподателката твърдения за неправомерно разпространение на личните й данни от г-жа С.А., предвид обстоятелството, че от събраните по преписката доказателства не се установи твърдяното от жалбоподателката нарушение и същата не е ангажирала доказателства в тази насока съобразно разпределянето на доказателствената тежест в процеса.
Във връзка с изложеното Комисията счита, че личните данни на жалбоподателката са обработени, при наличие на условие за допустимост на обработването, а именно за реализиране на законните интереси на администратора на лични данни и в изпълнение на нормативно установено задължение на администратора на лични данни – НОИ. Личните данни на жалбоподателкат са обработени в съответствие с принципите, визирани в чл.2, ал.2 от ЗЗЛД, събрани са за точно определени, конкретни и законни цели и няма данни да са обработени допълнително по начин, несъвместим с тези цели, следователно не са нарушени правата на лицето сезирало КЗЛД, а изложените от жалбоподателката твърдения в обратна насока са неоснователни.
Водима от горното и на основание чл.38, ал.2, във връзка с чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
Оставя без уважение жалба рег.№Ж-286/29.07.2015г., подадена от К.И.И., като неоснователна.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд – София – град.
ЧЛЕНОВЕ: | |
Цанко Цолов /п/ Цветелин Софрониев /п/ Веселин Целков /п/ |