РЕШЕНИЕ
№ 2097/2011 г.
София, 19.07.2011 г.
Комисията за защита на личните данни в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков, в заседание проведено на 29.06.2011 г. (Протокол № 27), на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), разгледа редовността на искане с вх. № 2097/11.05.2011 г., подадено от Р.С.Г. срещу „М.” ЕАД.
В Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) от Комисията за регулиране на съобщенията е препратено по компетентност искане с вх. № 2097/11.05.2011 г., подадено от Р.С.Г. В искането г-н Р.С.Г. посочва, че от 11.10.2009 г. е абонат на „М.” ЕАД за предоставяне на мобилни услуги. Притеснен е от факта, че фактурите за ползвани месечни услуги са некоректни и неточни и се съмнява относно тяхната достоверност. От съдържанието им не е ясно какъв е размерът на задълженията му към мобилния оператор. Р.С.Г. е обезпокоен, че „М.” ЕАД е предоставило неговите лични данни на фирмата за събиране на вземания „К.-Б.” ЕООД без знанието и съгласието му.
Към искането са приложени копия на Заявка – декларация от 11.10.2009 г. ифискален бон.
Съгласно чл. 30, ал. 1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация (ПДКЗЛДНА), искането трябва да съдържа изрично посочени реквизити, които в конкретния случай не се налице.
С писмо, изх. № 2097/11/30.05.2011 г. на Председателя на КЗЛД, Р.С.Г. е уведомен, че неговата жалба до Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) е препратена по компетентност в КЗЛД и заведена с вх. № 2097/11.05.2011 г.
Р.С.Г. е уведомен, че искането (жалбата) трябва да отговаря на изискванията на чл. 30 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация. В чл. 29, ал. 2 от ПДКЗЛДНА във връзка с чл. 30, ал. 2 от Аминистративнопроцесуалния кодекс (АПК), се съдържа реда за подаване и разглеждане на искания на физически лица във връзка с нарушени техни права по Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД). Посочено е, че съгласно чл. 29, ал. 2 от Правилника исканията се подават в деловодството на Комисията с писмо, по факса или по електронен път. В случай, че са подадени по електронен път е необходимо подателят да притежава електронен подпис, в съответствие с изискванията на Закона за електронния документ и електронния подпис. От своя страна искането трябва да съдържа имена, адрес, телефон и електронен адрес на искателя, естеството на искането, подкрепено с друга информация или документи, дата и подпис. Обяснено му е, че ако поддържа жалбата си, следва да конкретизира искането си към КЗЛД, да приложи относими доказателства (ако разполага с такива) и да подпише съдържанието му.
Съобщено е, че при неизпълнение на дадените указания и нередовностите не бъдат отстранени, административното производство ще бъде прекратено.
Писмото е изпратено на г-н Р.С.Г. по пощата, както и на посочения електронен адрес на 10.05.2011 г. От обратната разписка е видно, че писмото е получено на 25.05.2011 г.
С оглед изискването на чл. 35 от АПК за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение по случая, с писмо, изх. № 2097/11/20.05.2011 г. на Председателя на КЗЛД, от Комисията за защита на потребителите (КЗП) е изискана информация по отношение наличието или липсата на нарушаване на икономическите интереси на г-н Р.С.Г. в качеството му на потребител на мобилни услуги. В отговор с писмо, вх. № 2097/11/06.06.2011 г., от КЗП е постъпило становище, в което се сочи, че в конкретния случай е налице неизпълнение на договорни задължения между доставчика на услуги и абоната, което не е въздигнато от Закона за защита на потребителите (ЗЗП) като административно нарушение.
Искането, подадено от Р.С.Г. не е съобразено с изискванията на КЗЛД съгласно Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация и не съдържа необходимите нормативно определени реквизити. Искането не е подписано и не може еднозначно да се установи от кого изхожда. На г-н Р.С.Г. е разяснено, в случай, че искането е подадено по електронен път е необходимо подателят да притежава електронен подпис, в съответствие с изискванията на Закона за електронния документ и електронния подпис. От своя страна искането трябва да съдържа естеството на искането, подкрепено с друга информация или документи, дата и подпис. Съобщено е, че ако подържа искането си, следва да го конкретизира и да го подпише. Уведомен е, че при неизпълнение на дадените указания и нередовностите не бъдат отстранени, административното производство ще бъде прекратено.
Р.С.Г. е уведомен, че съгласно чл. 30, ал. 3 от Правилника следва да предостави горепосочената информация в 3-дневен срок, неспазването на който води до прекратяване на производството. Искане с вх. № 2097/11.05.2011 г. от Р.С.Г. срещу „М.” ЕАД не е потвърдено. Видно от обратната разписка на писмо с изх. № 2097/11/20.05.2011 г. на Председателя на КЗЛД, г-н Р.С.Г. е уведомен на 25.05.2011 г. за нередовностите, която дата се счита за начало на 3-дневния законоустановен преклузивен срок за отстраняването им. В рамките на указания срок Р.С.Г. не потвърждава своето искане и не предоставя изисканата по надлежния ред информация.
Съгласно чл. 56, ал. 2 във връзка с чл. 30, ал. 1 от АПК и чл. 30, ал. 3 от ПДКЗЛДНА, ако в искането има нередовности, на искателя се изпраща съобщение да ги отстрани в посочения законоустановен срок. При неизпълнение, административното производство се прекратява.
Водима от горното и на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 от Закона за защита на личните данни и чл. 30, ал. 3 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация във връзка с чл. 30, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, Комисията
РЕШИ:
Обявява искане с вх. № 2097/11.05.2011 г., подадено от Р.С.Г. срещу „М.” ЕАД за нередовно и прекратява административното производство.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Административен съд София – град в 14-дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Енев /п/ |