РЕШЕНИЕ
№2065/2011 г.
София, 28.02.2012г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Председател Венета Шопова и членове: Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 11.01.2012 г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/ разгледа по същество жалба с рег.№2065/05.05.2011г., подадена от Т.В.С. срещу БТК АД.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни.
Г-жа Т.В.С. сезира КЗЛД с жалба, в която излага твърдения за извършено от страна на „БТК” АД неправомерно и незаконосъобразно обработване на свързаните с нея лични данни. Жалбоподателката заявява, че през месец декември 2010 г. от нейно име и без знанието и съгласието й е сключен договор за мобилни услуги с телекомуникационната компания. Г-жа Т.В.С. допълва, че е злоупотребено с личните й данни.
В условията на принципа на служебното начало и във връзка с изясняване на обстоятелствата относно изложените в жалбата твърдения е извършена служебна справка в Регистъра на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри, който се поддържа от Комисията. Установено е, че „БТК” АД е вписано като администратор на лични данни, регистрирано с идентификационен номер 14414 – като дружеството е заявило, че поддържа шест броя регистри.
С оглед изясняване на обстоятелствата от значение за разкриване на фактическата обстановка e изпратено писмо с изх. № 2065/11/13.05.2011г. на Председателя на КЗЛД, с което e изискано писмено становище от „БТК” АД по отношение на изложените в жалбата твърдения.
На 27.05.2011 г. в деловодството на Комисията е депозирано писмо от администратора на личните данни, в което мобилният оператор моли КЗЛД да бъде удължен предоставения му срок за изразяване на становище.
Същото е депозирано под рег. № 2065/11/04.08.2011 г. В писменото си становище „БТК” АД обяснява, че стриктно съблюдава предписанията на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД). Мобилният оператор уточнява, че на 04.12.2010 г. е сключено споразумение, чрез което е осъществена промяна на собствеността на сим карта с номер *****, предоставяща предплатени мобилни услуги. Собствеността е прехвърлена от г-н С.П. на г-жа Т.В.С., която лично е подписала заявление за тази промяна. Телекомуникационната компания допълва в становището си, че в случай че жалбоподателката оспорва истинността на положения в документа подпис, то тя следва да докаже това твърдение по установения правов ред като сезира компетентните разследващи органи.
Към писменото становище на „БТК” АД са приложени заверено копие от Споразумение за заместване на страна по Договор за електронни съобщителни услуги №8810177110-04122010-20906517 от 04.12.2010 г. и пълномощно.
Във връзка с изясняване на фактическата обстановка е изпратено писмо с изх.№2065/11/03.09.2011г. на Председателя на КЗЛД, с което e изискано писмено становище от Т.В.С. и информация по отношение на това дали жалбоподателката е сезирала органите на прокуратурата, както и да предостави необходимите документи, свидетелстващи че е предприела подобни правни действия.
Комисия за защита на личните данни приема, че жалбата е процесуално допустима, поради следните съображения:
В чл.38, ал.1 от ЗЗЛД е определен преклузивен срок, в който физическото лице има право да сезира Комисията за защита на личните данни. От изложените в жалбата твърдения и от приложените към нея доказателства може да се приеме, че жалбата е подадена в срок.
Съгласно чл.27, ал.2 от АПК административният орган е длъжен да провери при постъпване на искането предпоставките за допустимостта на жалбата, относно производството по издаване на индивидуалния административен акт.
Със Закона за защита на личните данни се урежда защитата на физическите лица при обработване на личните им данни, от администраторите на лични данни, дефинирани в чл.3. Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата.
С чл. 1, ал. 2 от ЗЗЛД се гарантира неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
Обработването на лични данни от страна на администратора на лични данни, съгласно чл.2, ал.1, т.1 от ЗЗЛД, следва да бъде законосъобразно и добросъвестно. В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД са определени условията, при наличието, на които е допустимо обработването на лични данни. Едно от тези условия е изрично съгласие на физическото лице, за което се отнасят данните.
Жалбоподателката има правен интерес да сезира Комисията за защита на личните данни и да потърси защита на нарушените си права.
КЗЛД конституира страните в административното производство, както следва: жалбоподател: Т.В.С., ответна страна – БТК АД и заинтересована страна – Ф.В.П.
За откритото заседание на КЗЛД, проведено на 11.01.2012г., страните са редовно уведомени. Жалбоподателката Т.В.С. се явява лично и с младши адвокат Л.Б. от Софийската адвокатска колегия. За БТК АД се явява юрисконсулт Б.И.
Процесуалният представител на жалбоподателката представя информация на Комисията, от която се установява, че има образувана прокурорска преписка №33480/2011г. пред Софийска районна прокуратура по повод тъжба на госпожа Т.В.С., за твърдяно документно престъпление, извършено от БТК АД във връзка със сключеният договор за мобилни услуги.
Съгласно чл. 54 от Административнопроцесуалния кодекс, административният орган спира производството при наличие на изчерпателно посочени основания. С оглед на доказателства по жалбата е налице хипотезата на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК. Резултатите и заключенията от образуваното наказателно производство от общ характер в Софийска районната прокуратура могат да имат съществено значение както за развитието на административното производство, така и с оглед защита на правата на жалбоподателката. Установяването на факта дали има извършено престъпление, както и идентифицирането на престъпния деец са от значение за развитието на образуваното пред Комисията производството и в последствие за постановяването на административен акт от КЗЛД. В зависимост от резултатите на предприетите следствени действия и установяването на инкриминираното деяние и извършителя му ще се установи дали обработването на свързаните с жалбоподателя лични данни може да се обвърже по категоричен начин с администратор на лични данни.
ЗЗЛД урежда защитата на правата на физическите лица при обработването на личните им данни. Съгласно чл. 1, ал. 5 неговата приложимост за целите на отбраната, националната сигурност и обществен ред, както и за нуждите на наказателното производство е обусловено дотолкова, доколкото в специален закон не е предвидено друго. Тази разпоредба изключва приложението на закона по отношение на онези случаи, при които обработването на личните данни изпълнява фактически състав на инкриминирано деяния. В тези случаи специален закон се явява НК, а реализирането на съответната наказателна отговорност се извършва по реда на НПК. Това следва и от разпоредба на чл. 33, ал. 1 от ЗАНН, съгласно която в случаите, когато за дадено деяние е възбудено наказателно преследване от органите на прокуратурата, административнонаказателно производство не се образува.
Съставянето и използването на неистински официален документ, както и удостоверяването на неверни обстоятелства в него съставляват документи престъпления по смисъла на чл. 311 във вр. с чл. 309 от НК. В случая установяването на факта дали данните на жалбоподателя са обработвани с престъпна цел са действия в компетентността на разследващите органи, поради което наказателното преследване следва да се осъществи по реда на НПК.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл. 7 от Административнопроцесуалния кодекс, изискващ наличието на установени действителни факти от значение за случая, имайки предвид предоставените писмени становища и доказателства, Комисията счита, че е налице предпоставката на чл. 54, ал. 1, т. 5 от Административнопроцесуалния кодекс за спиране на административното производство.
Водима от горното и на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 от Закона за защита на личните данни, чл. 27, ал. 2 и чл. 54, ал. 1, т. 5 от Административнопроцесуалния кодекс, Комисията за защита на личните данни
РЕШИ:
Спира административното производство, образувано по жалба, рег.№2065/05.05.2011г., подадена от Т.В.С. срещу БТК АД до отпадане на основанието за спирането му.
Решението да се съобщи на страните в административното производство по реда на АПК.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Административен съд –София град в 14-дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |