СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № п 3746/22.08.2012г.
гр. София, 22.08.2012г.
ОТНОСНО: Искане с вх.№ п 3746/2012г. от инж. Ж.Ц. – кмет на община С. за становище от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Красимир Димитров, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 22.08.2012г. /Протокол №34/ разгледа искане п 3746/2012г. от инж.Ж.Ц.- кмет на община С. за становище на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД. Постъпилото искане от инж. Ж.Ц. – кмет на община С., в което е отправена молба за становище от Комисията е по повод искане от публичен изпълнител към Национална агенция по приходите за предоставяне на данни от ЕСГРАОН – да бъде издадено удостоверение за наследници на лицето В.В.С. В искането за становище е посочено, че като основание за предоставянето на исканата информация се цитира разпоредбата на чл.212 от ДОПК, която касае предоставяне на информация или данни относно сведения за доходи, имущество или активи на длъжника, а не "издаване на удостоверение за наследници, съдържащо лични данни не само на длъжника, но и данни на неговите родители, братя и сестри". Приложени са заверени копия на кореспонденция водена между Кмета на община С. и публичен изпълнител П.М., както следва: искане вх.№24-00-245/08.12.2012г., писмо изх.№24-00-245/14.12.2011г., писмо изх. №25-00-245/30.12.2011г., писмо вх.№24-00-245/30.12.2011г., искане вх.№24-00-237/17.05.2002г. и искане вх.№16-00-73/21.05.2012г.
Законът за гражданската регистрация (ЗГР) урежда условията и реда за гражданската регистрация на физическите лица в Република България. В ал.2 на чл.1 ЗГР е посочено, че гражданска регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите на актовете за гражданско състояние и вписване на лицата в регистъра на населението. Гражданската регистрация включва съвкупност от данни за едно лице, които го отличават от другите лица в обществото и в семейството му в качеството на носител на субективни права, като име, гражданство, семейно положение, родство, постоянен адрес и др. Регистърът на населението се подържа в електронен вид и формира Национална база данни "Население". Регистърът на населението се състои от електронните лични регистрационни картони на всички физически лица по чл.3, ал.2 от ЗГР. За всяко физическо лице, подлежащо на вписване в регистъра на населението, се създава електронен личен регистрационен картон в регистъра на населението. Съгласно чл.100 от ЗГР единната система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението (ЕСГРАОН) е национална система за гражданска регистрация на физическите лица в Република България и източник на лични данни за тях. Регистърът на населението се поддържа в електронен вид и формира Национална база данни "Население". Локална база данни "Население" е част от регистъра на населението и се състои от електронните лични регистрационни картони на физическите лица с постоянен и/или настоящ адрес в общината. За всяко физическо лице, подлежащо на вписване в регистър на населението, се създава електронен личен регистрационен картон в регистъра на населението. В чл.24 от Закона за гражданската регистрация е посочено, че общинската администрация издава удостоверения въз основа на регистъра на населението.
Предоставянето от страна на длъжностното лице по гражданско състояние в община С. на лични данни на физически лица, съдържащи се в локална база данни “Население” би представлявало “Обработване на лични данни”, което се извършва чрез предоставяне на данните, съгласно легалната дефиниция, посочена в параграф 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е “Всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като………..разкриване чрез предаване……………….предоставяне”.
В чл.106, ал.1 от ЗГР е посочено, че данните от ЕСГРАОН се предоставят на:
1. българските и чуждестранните граждани, както и на лицата без гражданство, за които се отнасят, а също така и на трети лица, когато тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или прекратяване на техни законни права и интереси;
2. държавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия;
3. български и чуждестранни юридически лица – въз основа на закон, акт на съдебната власт или разрешение на Комисията за защита на личните данни.
По отношение законосъобразните условия, при които се допуска обработването на лични данни, се прилагат разпоредбите на чл.4 от ЗЗЛД, според който обработването на лични данни е законосъобразно, когато е налице поне едно от изчерпателно изброените и дадени алтернативно условия за допустимост на обработването.
Предоставянето на информация, съдържаща лични данни, от длъжностните лица по гражданското състояние, може да се извършва само при наличие на една от хипотезите, разписани в чл.4 от ЗЗЛД и в съответствие с разпоредбите на чл.106 от Закона за гражданската регистрация. Закона за гражданската регистрация се явява специален по отношение на Закона за защита на личните данни при предоставяне на лични данни на трети лица. В тези случаи на администратора на лични данни следва да спазват разпоредбите на и чл.106, ал.1 от ЗГР, където са изброени лицата и условията, при които се предоставят данни от гражданската регистрация, съдържащи се в регистрите на населението.
Обработването на лични данни, чрез предоставянето им от страна длъжностното лице по регистрацията следва да се извършва в съответствие с принципите на законосъобразност, целесъобразност и пропорционалност на данните. Във всеки конкретен случай обемът на предоставените данни винаги следва да е съобразен с целта, за която същите се искат. т.е. с принципа на целесъобразност. Предоставянето на информация следва също така да е законосъобразно, а самата информация пропорционална. Няма правна пречка при поискване от страна на даден субект – в случая публичен изпълнител и при доказване на основание за предоставяне по законоустановения за това ред съответното длъжностно лице да предоставя информация, съставляваща лични данни, с цел упражняване на права на публичния изпълнител.
Разрешението по смисъла на чл.106, ал.1, т.3 от ЗГР е различно от разрешението по смисъла на глава шеста "Предоставяне на лични данни на трети лица" от ЗЗЛД. Съгласно чл.28, ал.2 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация комисията може да осъществява и други производства освен разписаните в чл.28, ал.1, когато това е предвидено в закон. Би могло да се приеме, че такова друго производство е даването на "разрешение от КЗЛД" по смисъла на чл.106, ал.1, т.3 от ЗГР.
В приложено писмо с вх.№16-00-73/21.05.2012г. от публичен изпълнител П.М. действително се цитира чл.212 от ДОПК, съгласно ал.1 на който "всички лица, държавни и общински органи, които разполагат със сведения за доходи, имущество или активи на длъжника, са длъжни по писмено искане на публичния изпълнител да предоставят информация или данните, с които разполагат, в 7 – дневен срок от получаването му”. Този член действително касае предоставяне на информация или данни относно сведения за доходи, имущество или активи на длъжника, а не издаване на удостоверение за наследници, съдържащо лични данни не само на длъжника, но и данни за неговите деца, родители, братя и сестри, както е посочено в искането за становище. Във визираното писмо на публичен изпълнител П.М. са цитирани и чл.12, ал.2, т.5 от ДОПК във връзка с чл.40 от Закона за гражданската регистрация. Съгласно чл.12, ал.2, т.5 от ДОПК публичният изпълнител при спазване на разпоредбите на ДОПК има правомощието да изисква от всички лица, държавни и общински органи данни, сведения, документи, книжа, материали, вещи, извлечения по сметки, справки и други носители на информация, необходими за обезпечаване или събиране на публичните вземания.
В чл.24 от ЗГР е посочено, че общинската администрация издава удостоверения въз основа на регистъра на населението. Редът за издаване и образците на удостоверенията се утвърждават с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството съвместно с министъра на правосъдието. Тази наредба е с наименование Наредба №РД-02-20-6 от 24 април 2012г. за издаване на удостоверения въз основа на регистър на населението и влиза в сила от 16.08.2012г. В чл.2, ал.1 на Наредбата удостоверения въз основа на регистъра на населението се издават от кмета на общината, на района или на кметството или от определени от тях длъжностни лица от общинската администрация. В чл.3 е посочено, че въз основа на регистъра на населението се издават удостоверения по утвърдени образци за данните, поддържани по чл.25 от Закона за гражданската регистрация. В чл.5 на Наредбата е посочено, че удостоверения в това число и удостоверения за наследници се издават на лицата, за които се отнасят, на законните им представители, на техните наследници. Удостоверения могат да се издават и на трети лица, когато са им необходими за изпълнение на техни законоустановени правомощия или когато същите са изрично упълномощени с нотариално заверено пълномощно. Удостоверения се издават и по реда на Административнопроцесуалния кодекс, Гражданския процесуален кодекс, и Наказателно- процесуалния кодекс.
В изложеният казус разпоредбите на чл.12, ал.2 , т.5 от ДОПК дава законово правомощие на публичните изпълнители да изискватот всички лица, държавни и общински органи данни, сведения, документи, книжа, материали, вещи, извлечения по сметки, справки и други носители на информация, необходими за обезпечаване или събиране на публичните вземания. Тази разпоредба на ДОПК се явява основание за допустимо обработване на лични данни по смисъла на чл.4, ал.1, т.1, т.6 и т.7 от ЗЗЛД. В чл.106, ал.1, т.2 от Закона за гражданската регистрация е разписана възможността данни от ЕСГРАОН да се предоставят на държавни органи и институции съобразно законоустановените им правомощия. В чл.5, ал.2 от Наредба №РД-02-20-6 от 24 април 2012г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението също е предвидена възможност удостоверения, в това число и удостоверения за наследници, да могат да се издават и на трети лица, когато са им необходими за изпълнение на техни законоустановени правомощия.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД, Комисията за защита на личните данни изрази следното
СТАНОВИЩЕ:
Предоставянето на лични данни в изложения казус представлява законосъобразно обработване на лични данни. Кметът на община С., в качеството му на длъжностно лице по гражданска регистрация, може да предостави исканата информация, съдържаща лични данни, относно наследниците на лицето В.В.С., ЕГН ******* по постъпило искане с вх.№16-00-73/21.05.2012г. от публичен изпълнител – П.М. към Териториална агенция – гр.София на Национална агенция за приходите на основание чл.4, ал.1, т.1, т.6 и т.7 от ЗЗЛД.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |