СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег.№П 3588/2012 г.
гр. София, 01.08.2012г.
ОТНОСНО: Искане с вх.№П3588/30.07.2012год. от И.Л. – Секретар на община П. за становище на Комисията за защита на личните данни по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни във връзка с предоставяне на достъп до данни от ЕСГРАОН.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав Председател: Венета Шопова и Членове: Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 01.08.2012г., разгледа искане с вх.№П3588/30.07.2012год. от И.Л.- Секретар на община П., с което информира, че в отдел „Гражданско състояние” на общината е постъпило искане от Агенция по геодезия, картография и кадастър за предоставяне на данни за наследниците на починало лице – Е.Е.В., бивш жител на гр.П. Данните, които се искат са три имена на наследниците, ЕГН и настоящ адрес за връчване на уведомление.
Обръща се към Комисията за компетентно становище относно законосъобразните предпоставки при предоставянето на посочените данни.
Към искането е приложено копие на писмо от Служба по геодезия картография и кадастър, гр.Л. с изх.№94-3717-11-10-11344/18.07.20012 год.
С оглед на гореизложеното, следва да се има предвид следното:
Община П. е администратор на лични данни по смисъла на чл.3, ал.1 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Съгласно чл.10, ал.1 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) е изпълнителна агенция, която е юридическо лице със седалище София и с териториални звена (служби по геодезия, картография и кадастър) в административните центрове на областите. Агенцията е администрация към министъра на регионалното развитие и благоустройството за осъществяване на дейностите по кадастъра, съгласно ЗКИР и за дейностите в областта на геодезията и картографията, съгласно Закона за геодезията и картографията (ЗГК).
При извършване на служебна проверка в Електронния регистър на Администратори на лични данни се установява, че АГКК е вписана като администратор на лични данни (идентификационен№19) с 10 заявени регистри.
При прегледа на представеното като приложение писмо от териториалното звено на АГКК- СГКК, гр.Л., се установява, че в Службата е подадено заявление за изработване на проект за изменение на кадастралната карта и кадастрални регистри (КККР), поради делба на поземлен имот. Процедурата по изменение на КККР е одобрена със Заповед№РД-18-68/02.06.2008 год. на Изпълнителния директор на АГКК, гр. София. Във връзка с установяване на заинтересуваните лица по смисъла на § 1, т.13 от ЗКИР и за уведомяването им е необходима информация (три имена, ЕГН, настоящ адрес за връчване на уведомление) за наследниците на починало лице – Е.Е.В., бивш жител на гр. П.
Съгласно § 1, т.13 от ЗКИР заинтересувани лицаса собствениците и носителите на други вещни права на недвижими имоти, чиито права се засягат от изменението.
В писмото на СГКК, гр.Л. е посочено, че данните са необходими във връзка с чл.61 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) относно съобщаване на заинтересуваните лица за изготвената заповед на Изпълнителния директор на АГКК за изменение на кадастралната заповед и кадастрални регистри.
Като изпълнителна агенция, АГКК подпомага Министъра на регионалното развитие и благоустройството в качеството му на орган на изпълнителната власт за осъществяване на дейностите по кадастъра и дейностите в областта на геодезията и картографията.
Дейността на АГКК се развива по общите правила на административното производство, съгласно АПК и специалния ред, предвиден в ЗКИР.
Административното производство за изменение на кадастралните карта и регистри по чл.53 и чл.54 от ЗКИР е особено и подчиняващо се на специална процедура, гарантираща съгласието на участниците в него за допускане на изменението. Производството по изменение на кадастралната карта и кадастрален регистър започва с подаване на заявление от заинтересуваното лице до началника на СГКК или до кмета на общината (района) по местонахождение на имота.
В производството по изменение на КККР е необходимо участието на заинтересуваните лица, посочени в §1, т.13 от ДР на ЗКИР – собствениците и носителите на други вещни права върху недвижими имоти, чиито права се засягат от изменението. За целта административният орган следва да издири заинтересуваните лица и да ги конституира като страни в административното производство в съответствие с чл.26 АПК.
Съобразно чл.26, ал.1 от АПК, в тежест на административния орган (в случая АГКК-СГКК, гр.Л.) е задължението за уведомяване на заинтересуваните организации и граждани, освен заявителя.
Предоставянето на лични данни от ЕСГРАОН – три имена, ЕГН, адрес, от един администратор (община П.) на друг администратор (в случая АГКК- СГКК, гр.Л.) представлява “Обработване на лични данни”, което се извършва чрез предоставяне на данните, съгласно легалната дефиниция, посочена в § 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е “…всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като … разкриване чрез предаване………….предоставяне”.
Текстът на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД предвижда алтернативни основания, при наличието на които се допуска обработването на лични данни. За да е законосъобразно обработването на лични данни (в случая предоставяне на лични данни от ЕСГРАОН– три имена, ЕГН, адрес), е необходимо да е налице поне една от посочените в чл.4, ал.1 от ЗЗЛД хипотези.
Като нормативно основание за необходимостта от предоставяне на данни от ЕСГРАОН, в писмото на СГКК, гр.Л. е посочен чл.61 от АПК. Текстът на чл.61 от АПК предвижда алтернативни възможности за административния орган относно уведомяването на заинтересуваните лица.Съгласно чл.61, ал.3 от АПК, когато адресът на някое от заинтересованите лица не е известен или то не е намерено на посочения от него адрес, съобщението се поставя на таблото за обявления, в Интернет страницата на съответния орган или се оповестява по друг обичаен начин
Следователно пред административния орган е налице алтернативна възможност за уведомяване на лицата, без да е необходимо да се прибягва до извършване на справки чрез предоставяне на лични данни от ЕСГРАОН.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД Комисията за защита на личните данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Предоставянето на лични данни от община П. на АГКК-СГКК, гр.Л., съдържащи информация относно три имена, ЕГН и адрес на наследници на починало лице за нуждите на административна преписка, образувана пред АГКК-СГКК, гр.Л. не е допустимо, съобразно разпоредбите на чл.4, ал.1от Закона за защита на личните данни с оглед на обстоятелството, че административния орган (АГКК-СГКК, гр.Л.) разполага с алтернативна възможност, съгласно чл.61, ал.3 от Административнопроцесуалния кодекс.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |