СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
гр. София, 12 декември 2014 година
ОТНОСНО: Искане от Ивайло Кънов– директор на дирекция „Комуникационни и информационни системи“ към МВР, за становище на Комисията за защита на личните данни по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни във връзка с автоматизирана информационна система „Видеозаснемане на пътен контрол” в Министерство на вътрешните работи.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и Членове: Цанко Цолов и Цветелин Софрониев, на заседание, проведено на 12.12.2014 година, разгледа преписка във връзка с писмо с вх.№ П-8999/11.12.2014год. от Ивайло Кънов– директор на дирекция „Комуникационни и информационни системи“ към МВР, с което информира, че съобразно разпоредбите на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), министърът на вътрешните работи е издал заповед УРИ: 8121з-960/09.12.2014год. за утвърждаване на Организационно– технологични правила за работа с автоматизирана информационна система „Видеозаснемане на пътен контрол“ (заповедта и правилата са приложени към искането). Във връзка с изложеното, директорът на дирекция „КИС“ на МВР се обръща към Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), съобразно вменените със ЗЗЛД компетенции, за становище по представените документи.
ПРАВЕН АНАЛИЗ:
Действията по отношение обработването на видео информация от автоматизираната информационна система „Видеозаснемане на пътен контрол ” (АИС „ВПК”) за попаднали в обсега на средствата за заснемане: лица– служители на МВР, извършващи проверка за спазване на правилата за движение по пътищата; лица– обект на проверка за спазване на правилата за движение по пътищата, както и превозни средства– обект на проверка за спазване на правилата за движение по пътищата, представляват „Обработване на лични данни”, съгласно легалната дефиниция, посочена в §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД.
За да е законосъобразно обработването, следва да са налице условията на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД. Съгласно чл.4, ал.1, т.6 от ЗЗЛД обработването на лични данни се допуска, ако е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора на лични данни.
В конкретната ситуация са относими разпоредбите на два специални закона, които предпоставят законосъобразността на обработването от страна на администратора на лични данни– министъра на вътрешните работи.
В чл.25, ал.1 от Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР) е посочено, че за изпълнение на дейностите си органите на МВР могат да обработват лични данни. В чл.26 от същия закон е допълнено, че при обработване на лични данни, свързани с дейностите по защита на националната сигурност, противодействие на престъпността, опазване на обществения ред и провеждане на наказателното производство, органите на МВРмогат да не искат съгласието на физическото лице, могат да не информират физическото лице преди и по време на обработването на личните му данни, съхраняват данните в срокове, определени от администратора на личните данни и предоставят личните данни само на органите за защита на националната сигурност и обществения ред, на органите на съдебната власт за нуждите на конкретно наказателно производство, както и на чуждестранни полицейски органи по силата на международен договор, по който Република България е страна. Следователно, в тези законови разпоредби се съдържат текстове, които оправомощават администратора на лични данни да извършва посочените действия и без наличие на съгласието на физическите лица, обекти на видеозаснемане, но при спазване на определените срокове за съхранение на данните, както и допълнителното обработване чрез предоставяне само на изрично посочените в закона субекти.
От друга страна в чл.91 от ЗМВР е разписано, чеполицейските органи могат да използват средства за явно наблюдение с цел превенция и противодействие на престъпления и други нарушения и опазване на обществения ред, както и контрол по спазване на правилата за движение по пътищата, управление на пътния трафик и подобряване безопасността на движение по пътищата. Предвидено е, че използването на средства за явно наблюдение се разгласява по подходящ начин, включително чрез поставяне на указателни табели, публикации в средствата за масово осведомяване и в интернет.Информацията от средствата за явно наблюдение може да се използва само за извършване на превантивна дейност и за разкриване на престъпления и други нарушения на обществения ред.Редът за използване на техническите средства за явно наблюдение се определя с правила, утвърдени от министъра на вътрешните работи. В изпълнение на тази законова разпоредба, администраторът на лични данни – министърът на вътрешните работи, със Заповед № 8121з-960/09.12.2014год.е утвърдил Организационно– технологични правила за работа с автоматизираната информационна система „Видеозаснемане на пътен контрол“. В чл.2 от правилата е определена целта за автоматизираното обработване на видеоинформация: превенция и разкриване на нарушения и престъпления, както и подобряване контрола за спазване на правилата за движение по пътищата.
Другият специален закон, който допуска възможността за извършване на контрол чрез средства за видеонаблюдение, е Законът за движението по пътищата (ЗДВП). Съгласно чл.165, ал.2, т.7 от ЗДВП, при изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на вътрешните работи службиобозначават места за контрол по спазването на правилата за движение от всички участници в движението, като поставят пътни знаци и техника за видеонаблюдение.Контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеонаблюдение.
Също така при анализа на изложения казус следва да се вземат предвид и разпоредбите на чл.23 от ЗЗЛД, съгласно които администраторът на лични данни (в случая министърът на вътрешните работи) следва да предприеме необходимите технически и организационни мерки, за да защити данните от случайно или незаконно унищожаване, или от случайна загуба, от неправомерен достъп, изменение или разпространение, както и от други незаконни форми на обработване в съответствие с нормите на Наредба № 1 на КЗЛД от 30 януари 2013 година за минималното ниво на технически и организационни мерки и допустимия вид защита. Това задължение е изпълнено чрез утвърждаване от администратора на лични данни – министъра на вътрешните работи на Организационно– технологични правила за работа с автоматизираната информационна система „Видеозаснемане на пътен контрол“.Снормите направилата са разписани конкретни и точно определени цели, основани на законовите правомощия на администратора. Конкретно са определени потребителите на тази информация, които имат пряк и непряк достъп. Начините на достъпване на системата (персонално– чрез потребителско име и парола). Сроковете за съхранение и съответно правила за заличаване на файловете с видео информация. Предвидени са технологични мерки за защита на данните.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т 4 от ЗЗЛД Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Администраторът на лични данни (Министърът на вътрешните работи) може да извършва обработване на лични данни чрез видео информация от автоматизираната информационна система „Видеозаснемане на пътен контрол ”.
В конкретната хипотеза предпоставка за допустимост на обработването е разпоредбата на чл.4, ал.1, т.6 от ЗЗЛД – обработването е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора на лични данни във връзка с чл.25, чл.26 и чл.91 от ЗМВР , както и чл.165, ал.2, т.7 от ЗДВП.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |