СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № М 182/2012
гр. София, 17.10.2012г.
ОТНОСНО: Искане с вх.№М 182/05.10.2012 год. от Л.Т. в качеството на Управител на „К.К.М.” ЕООД, гр. София по въпроси, касаещи достъпа до Национална база данни „Население”, поддържана от Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване”
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венета Шопова и Членове: Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 17.10.2012г., разгледа преписка с вх.М 182/05.10.2012 год.,заявена от Л.Т. в качеството на Управител на „К.К.М.” ЕООД.
В искането си до Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), Управителят на „К.К.М.” ЕООД, гр. София отбелязва, че дружеството е регистрирано, съгласно Наредба №26 на Българска народна банка за извършване на кредитна дейност в съответствие с разпоредбите на Закона за потребителския кредит (ЗПК), за което има издадено удостоверение на БНБ №BGR00215, приложено към искането. Представляващият „К.К.М.” ЕООД посочва, че дружеството е регистрирано и като администратор на лични данни с удостоверение на КЗЛД №296479 от 05.01.2011 год., също приложено към искането.
Във връзка с осъществяваната от дружеството кредитна дейност по ЗПК, „К.К.М.” ЕООД има задължения по Закона за мерките срещу изпиране на пари (ЗМИП) по идентификация на клиентите.
Едновременно с посоченото, на основание чл.16, ал.1 от ЗПК, преди сключване на договор за кредит, дружеството оценява кредитоспособността на потребителя въз основа на достатъчно информация, в това число информация, получена от потребителя, и ако е необходимо извършва справка в Централния кредитен регистър или в друга база данни, използвана в Република България за оценка на кредитоспособността.
Необходимата информация във връзка с предоставянето на кредит се събира на база справки, съдържащи следните данни: ЕГН; три имена; промени в имената; документи за самоличност; постоянен и настоящ адрес; семейно положение; дата на смърт. За оценка на кредитоспособността на всеки един кредитоискател са необходими и допълнителни данни, като: дата; номер на акт за граждански брак и място на сключване на граждански брак; три имена и ЕГН на съпруг/съпруга, при наличие на граждански брак; история за регистрираните постоянни адреси на кредитоискателя; деца под 18 години.
Във връзка с изложеното, Управителят на „К.К.М.” ЕООД, гр. София се обръща се към Комисията предвид разпоредбата на чл.106, ал.1, т.3 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР) да бъде дадено разрешение за предоставяне на директен достъп до данните от Национална база данни „Население”, поддържана от ГД „ГРАО” към Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Посочено е, че данните от НБД”Население” ще бъдат използвани в съответствие със съществуващите в Република България нормативни изисквания и за преценка на кредитоспособността и идентификация на кредитоискателите, в изпълнение на разпоредбите на чл.6 от ЗМИП и чл.16, ал.1 от ЗПК.
Към искането са приложени:
– Копие на удостоверение на БНБ;
– Копие на удостоверение на КЗЛД;
– Образец на искане за кредит;
– Писмо от Главна дирекция „ГРАО” до „К.К.М.”ЕООД с изх.№АУ 04-128/30.07.2012г.
С оглед на гореизложеното, следва да се има предвид следното:
Законът за гражданската регистрация (ЗГР) урежда условията и реда за гражданската регистрация на физическите лица в Република България. Гражданската регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите за гражданско състояние и вписване на лицата в регистрите на населението. На всички лица, подлежащи на гражданска регистрация, се съставя личен регистрационен картон и запис в НБД”Население”. Регистърът на населението на Република България се състои от всички общински регистри и компютърният му еквивалент е НБД”Население”.
Предоставянето от един администратор (МРРБ, ГД"ГРАО") на друг администратор (в случая „К.К.М.”ЕООД, гр.София) на лични данни на физически лица, съдържащи се в НБД”Население”, поддържана от ГД"ГРАО", представлява “Обработване на личните данни”, което се извършва чрез предоставяне на данните, съгласно легалната дефиниция, посочена в §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е “…всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като … разкриване чрез предаване………….предоставяне”.
В изложения казус следва да намерят приложение разпоредбите на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, тъй като в съответствие с посоченото по-горе определение за “Обработване на лични данни”, предоставянето на данни от гражданската регистрация представлява обработване чрез предоставяне на данните. Текстът на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД урежда алтернативни основания, при наличието, на които се допуска обработването на лични данни.
В искането за предоставяне на директен достъп до НБД”Население”, представляващият „К.К.М.” ЕООД е мотивирал необходимостта за предоставяне на директен достъп с нормативните изисквания, свързани с осъществяваната от дружеството кредитна дейност и за преценка на кредитоспособността и идентификация на кредитоискателите, в изпълнение на разпоредбите на чл.6 от ЗМИП и чл.16, ал.1 от ЗПК. Следователно в случая следва да се анализира наличието на нормативно установено задължение на администратора на лични данни („К.К.М.” ЕООД), съгласно разпоредбата на чл.4, ал.1, т.1 от ЗЗЛД във връзка с чл.6 от ЗМИП и чл.16, ал.1 от ЗПК.
Разпоредбата на чл.6 от ЗМИП касае задължението на кредитните институции за идентифициране на клиентите. Относно физическите лица, кредитните институции са длъжни да изискат представяне на официален документ за самоличност и регистриране на неговия вид, номер, издател, както и на името, адреса и единния граждански номер (чл.6, ал.1 т.2 от ЗМИП). Съгласно чл.6, ал.3 от ЗМИП, от документа за самоличност на физическите лица-клиенти, се снема копие, освен ако данните, съдържащи се в тях, се отразяват точно в други документи, съставяни от кредитната институция и се съхраняват при условията, посочени в чл.8 от ЗМИП. Видно от цитираните нормативни текстове, за идентифициране на клиентите-физически лица, по чл.6 от ЗМИП, „К.К.М.” ЕООД има задължение да изисква представяне на официален документ за самоличност, както и да снема копие от него. Тези нормативни задължения на администратора („К.К.М.” ЕООД) не са относими към информацията, съхранявана в НБД”Население”, следователно за изпълнение на посоченото нормативно задължение не се налага осъществяване на директен достъп до регистрите на населението.
Съгласно разпоредбата н чл.16, ал.1 от ЗПК, преди сключване на договор за кредит, кредиторът оценява кредитоспособността на потребителя въз основа на достатъчно информация, в т.ч. информация, получена от потребителя, и ако е необходимо, извършва справка в Централния кредитен регистър или в друга база данни, използвана в Република България за оценка на кредитоспособността на потребителите. Видно от цитирания законов текст, на кредитора е предоставена широка възможност за преценка на кредитоспособността на потребителите. Един от способите за получаване на информация, това са справките от Централния кредитен регистър или други бази данни в Република България. Редът за ползване на информация е регламентиран в съответните подзаконови нормативни актове, като например Наредба №22 от 16юли2009год. за Централния кредитен регистър, издадена от Българската народна банка на основание чл. 56, ал.4 и §13 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за кредитните институции.
Ако за „друга база данни” по смисъла на чл.16, ал.1 от ЗПК може да се приеме компютърният еквивалент на Регистърът на населението на Република България– НБД”Население”, то редът за предоставяне на данни от регистрите също е определен в Наредба №РД-02-20-9/21.05.2012год. за функциониране на единната система за гражданска регистрация. В случая данните от Регистъра на населението на Република България се предоставят само при наличие на нормативно основание, предвидено в съответния специален закон. Законът за гражданската регистрация е специалният закон, който установява нормативните предпоставки, при наличието на които администраторът (МРРБ, ГД„ГРАО”) може да предостави данни по гражданската регистрация на трети лица.
Тук обаче следва да се направи разграничение между предоставянето на информация (данни) от НБД”Население” при доказан законов интерес и предоставянето на директен достъп до НБД”Население”.
В някои нормативни актове като например Закона за нотариусите и нотариалната дейност (ЗННД) и Закона за съдебната власт (ЗСВ) е законово регламентирано предоставянето на достъп до тази база данни. В чл.19, ал.2 от ЗННД е разписано, че нотариусите имат право на достъп до НБД”Население” при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет. Във връзка с правата на този достъп действа Наредба за достъпа на нотариусите до националната база данни „Население”, поддържана от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (приета с ПМС№194 от 08.09.2010г.). В посочената наредба се определят условията и реда за достъпа на нотариусите до НБД”Население”. В чл.385, ал.1 от Закона за съдебната власт е посочено, че информационното обслужване на дейностите в съдебната власт се извършва от Висшия съдебен съвет със съдействието на Министерството на финансите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството – чрез осигуряване на достъп на органите на съдебната власт до НБД”Население”, Националния статистически институт и Българския институт за стандартизация, включително и чрез предоставяне на лични данни в електронен вид или чрез отдалечен достъп до база данни, при спазване на изискванията на Закона за защита на личните данни. Редът и начинът за осигуряване на съдействие по ал.1 от Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез предоставяне на достъп до НБД”Население” се определят с наредба на министъра на правосъдието и министъра на регионалното развитие и благоустройството благоустройството (чл.385, ал.2 от ЗСВ). Това е Наредба№14 от 18 ноември 2009 год. за реда и начина на предоставяне на достъп на органите на съдебната власт до НБД”Население”, която е издадена от Министерството на правосъдието и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. С тази наредба се уреждат редът и начинът за предоставяне от Министерството на регионалното развитие и благоустройството на информация на органите на съдебната власт от НБД”Население”, включително и чрез предоставяне на лични данни в електронен вид или чрез отдалечен достъп (чл.1 от Наредбата). В чл.2 е посочено, че информацията по чл.1 се предоставя на органите на съдебната власт само за служебни цели съобразно законоустановените им правомощия и при спазване изискванията на Закона за защита на личните данни.
В останалите частни случаи, извън посочените по-горе примери за нормативна регулация на достъпа до НБД”Население”, обработването на лични данни, чрез предоставянето им от страна на администратора на лични данни (МРРБ – ГД "ГРАО") следва да се извършва в съответствие с принципите на законосъобразност, целесъобразност и пропорционалност на данните.
Искането от страна на „К.К.М.” ЕООД за предоставяне на информация от НБД”Население” следва да се извършва след доказване наличието на условията за допустимост за обработване на личните данни (чл.4, ал.1 от ЗЗЛД) и е в тежест за доказване от страна на администратора, искащ личните данни. Във всеки конкретен случай обемът на предоставените данни винаги следва да е съобразен с целта, за която същите се искат, т.е. с принципа на целесъобразност. Предоставянето на информация следва също така да е законосъобразно, а самата информация пропорционална. Няма правна пречка при поискване от страна на „К.К.М.” ЕООД и при доказване на основание за предоставяне по законоустановения за това ред МРРБ- ГД "ГРАО" да предостави информация, т.е. лични данни (а не директен достъп) с цел упражняване на законен интерес на дружеството. Във всички случаи информация, съставляваща лични данни и касаеща физически лица-кредитополучатели, може да се предостави само при наличие на поне едно от изрично посочените в чл.4 от ЗЗЛД основания за допустимост на обработването на лични данни. Наличието на условие за допустимост за обработване на лични данни е в тежест на доказване от страна на администратора, искащ личните данни, в конкретната хипотеза- „К.К.М.” ЕООД. Във всеки конкретен случай обемът на предоставените данни винаги следва да е съобразен с целта, за която същите се искат.
Нормативните предпоставки за предоставяне на данни от НБД”Население” са възпроизведени в текста на чл.106, ал.1, т.1 от ЗГР, където е посочено, че администраторът предоставя данни по гражданската регистрация на трети лица, при условие че тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или прекратяване на техни законни права и интереси. Преценката на администратора (МРРБ-ГД „ГРАО”) за възникването, съществуването, изменението или прекратяването на законни права и интереси на трети лица, при наличието на които може да предостави данни по гражданската регистрация, се извършва въз основа на съответни документи като например договори с конкретните лица, в които фигурира също и съгласие на физическото лице администраторът „К.К.М.” ЕООД, гр.София да изисква и получава лични данни от информационните масиви на други администратори на лични данни. Текстът на ЗГР предполага администраторът (МРРБ-ГД „ГРАО”) да прецени законовия текст, съгласно който обработваните лични данни следва да бъдат предоставени. В този случай основанието се съдържа в разпоредбите на чл.4, ал.1, т.2 и т.3 от ЗЗЛД. Според чл.4, ал.1, т.2 от ЗЗЛД обработването на лични данни (в случая предоставянето на данни от гражданската регистрация) се допуска, ако физическото лице, за което се отнасят данните, е дало изрично своето съгласие. Също така „К.К.М.” ЕООД може да се позове и на разпоредбата на чл.4, ал.1, т.3 от ЗЗЛД, съгласно която обработването се допуска, ако е необходимо за изпълнение на задължения по договор, по който физическото лице, за което се отнасят данните е страна, защото видно от изложеното в искането на Управителя на „К.К.М.” ЕООД, ползването на информация от НБД”Население” се налага във връзка със сключване на договори за предоставяне на кредит.
С оглед на гореизложеното и на основание чл. 10, ал.1, т 4 от ЗЗЛД Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Министерството на регионалното развитие и благоустройството – ГД "ГРАО" може да предоставя на „К.К.М.” ЕООД данни под формата на конкретна информация, а не директен достъп до Национална база данни „Население”, по постъпили искания от „К.К.М.” ЕООД с цел упражняване на законни права и интереси, само след доказване на наличието им по законоустановения за това ред и при спазване разпоредбите на чл.4, ал.1 от Закона за защита на личните данни.
Преценката за наличие или липса на законово основание за предоставяне на лични данни е изцяло на администратора на лични данни, предоставящ данните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Енев /п/ |