СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № 753/ 2012 г.
гр. София, 17.02.2012 г.
Относно: Искане с вх. № 753/13.02.2012 г. от г-жа Деница Вълкова – заместник – министър на правосъдието за становище от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни в състав: Венета Шопова, Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков, на заседание, проведено на 15.02.2012 г., разгледа искане с вх. № 753/13.02.2012 г. от г-жа Деница Вълкова – заместник – министър на правосъдието с молба за становище на основаниечл. 10, ал. 1, т. 4 от ЗЗЛД. В искането е отправена молба за становище до КЗЛД по следните въпроси:
1. Представлява ли лични данни информация за получени от изпълнителния директор на Агенция по вписванията парични суми за 2011 г. като допълнително материално стимулиране към основната заплата
2. Лични данни ли ще е информация от заключителни доклади на проверяващи органи за разпределени парични суми от изпълнителния директор сам на себе си /с негова заповед/ като допълнително материално стимулиране, без да е спазен редът по чл. 11, т. 1 от Наредба № 2 от 2004 г. за условията и реда за начисляване и разходване на средствата за развитие на материалната база, за повишаване на квалификацията и за стимулиране на служителите от Агенцията по вписванията (обн., ДВ, бр. 101 от 2004 г.; изм., бр. 61 от 2005 г. и бр. 24 от 2008 г.) – не е поискано съгласие от министъра на правосъдието за определяне индивидуалния размер на материалното стимулиране?
3. Ако информацията по въпроси № 1 и № 2 представлява лични данни, допустимо ли е обработването им по смисъла на §1 от ДР на ЗЗЛД, чрез разпростаняването им от контролиращия орган – министъра на правосъдието или негов заместник пред средствата за масово осведомяване?
По смисъла на чл. 3 от Закона за защита на личните данни, администратор на лични данни е физическо или юридическо лице, както и орган на държавната власт или на местното самоуправление, който сам или съвместно с друго лице определя целите и средствата за обработване на данните, както и който обработва лични данни, видът на които, целите и средствата за обработване се определят със закон.Министърът на правосъдието еадминистратор на лични данни по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗЗЛД. В чл. 3 от Устройствения правилник на Министерството на правосъдието е посочено, че министърът на правосъдиетое централен едноличен орган на изпълнителната власт, който ръководи, координира и контролира осъществяването на държавната политика в областта на правосъдието. Министърът ръководи ипредставляваМинистерството на правосъдието.
Министерството на правосъдието е подало заявление за вписване в регистъра на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри, поддържан от КЗЛД, с рег.№ 49118 има издадено удостоверение за вписване с идентификационен номер У – 27489.
Агенцията по вписванията също е администратор на лични данни по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД.Тя е подала заявление за вписване в регистъра на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри, поддържан от КЗЛД на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗЗЛД, с рег.№ 120533 и има издадено удостоверение за вписване с идентификационен номер У – 26872.
Съгласно чл. 2 от Устройствения правилник на Агенция по вписванията,агенцията еадминистрация към министъра на правосъдието, юридическо лице на бюджетна издръжка, второстепенен разпоредител на бюджетни кредити.
Във връзка с конкретните въпроси, поставени с искането за становище, е необходимо да бъде изяснена „границата” между публичността и защитата на личните данни. В Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности (ЗПИЛЗВДД), който като специален законвъвежда изключения от Закона за защита на личните данни, са изброени лицата, за които е въведено задължение за публично оповестяване на определена информация, в това число и такава, която попада в определението „лични данни”. Изпълнителният директор на Агенция по вписванията е задължено лице по този закон. Предметът на закона е създаването на публичен регистър за деклариране на имущество, доходи и разходи на лица, заемащивисши държавнидлъжности в Република България.В чл. 2 е определен кръгът от лица, които следва да декларират своето имущество, доходи и разходи в страната и чужбина. Поради това, че изпълнителният директор на Агенция по вписванията е сред тази категория лица, той се явява публична личностпо смисъла на същия закон.
Съгласно Закона зазащита на личните данни, лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци."Специфични признаци" са признаци, свързани с физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна, социална или друга идентичност на лицето.В конкретния случай, информацията заполучени от изпълнителния директор на Агенция по вписванията парични суми за 2011г., като допълнително материално стимулиране към основната заплата попада в определението " лични данни" от категориятаикономическа идентичност.
Съответните разпределени суми като допълнително материално стимулиране, дори да не следва да се обявяват публично по смисъла на ЗПИЛЗВДД, са бюджетни средства, т.к. съгласно чл.3 от Наредба № 2 от 05.11.2004 г. за условията и реда за начисляване и разходване на средствата за развитие на материалната база, за повишаване на квалификацията и за стимулиране на служителите от Агенцията по вписванията, набраните средства постъпват като собствени приходи в бюджета на агенцията и се включват в закона за държавния бюджет на Република България за съответната година.
В параграф 1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД се съдържа законовото определение на понятието „обработване на лични данни”, а именно: „Обработване на лични данни е всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване”.
В настоящия случай, запитването касае възможността за обработване на лични данни под формата на разпространяване.
Във връзка с обработването на лични данни, следва да се има предвид, че всеки администратор на лични данни е длъжен да обработва личните данни законосъобразно, при спазване разпоредбите на ЗЗЛД, като в чл.4, ал.1 от закона е определено само в кои случаи е допустимо обработване на личните данни на физическите лица, а именно:
1. обработването е необходимо за изпълнение на нормативно установено задължение на администратора на лични данни;
2. физическото лице, за което се отнасят данните, е дало изрично своето съгласие;
3. обработването е необходимо за изпълнение на задължения по договор, по който физическото лице, за което се отнасят данните, е страна, както и за действия, предхождащи сключването на договор и предприети по негово искане;
4. обработването е необходимо, за да се защитят животът и здравето на физическото лице, за което се отнасят данните;
5. обработването е необходимо за изпълнението на задача, която се осъществява в обществен интерес;
6. обработването е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните;
7. обработването е необходимо за реализиране на законните интереси на администратора на лични данни или на трето лице, на което се разкриват данните, освен когато пред тези интереси преимущество имат интересите на физическото лице, за което се отнасят данните.
Съгласно чл. 2, ал.2 от ЗЗЛД събраните лични данни следва да се обработватзаконосъобразно и добросъвестно, да се събират за конкретни, точно определени и законни цели и да не се обработват допълнително по начин, несъвместим с тези цели, да бъдат съотносими, свързани и ненадхвърлящи целите, за които се обработват, т.е. да бъдат пропорционални, както и да се заличават и коригират в случай на непропорционалност по отношение на целите, за коитосе обработват.Във всички случаи правомерното обработване на лични данни е необходимо да се извършва в съответствие с принципите на законосъобразост, целесъобразност и пропорционалност на данните.
Редът за обработване на лични данни, включително за предоставянето им, е регламентиран с изчерпателното изброяване на законовите основания в чл. 4, ал. 1, т. 1 – т. 7 от ЗЗЛД, при наличието на поне едно от които, е допустимо обработване на лични данни. Преценката за наличие или липса на законово основание за разпространение на лични данни е в правомощието на съответния администратор на лични дани с оглед отговорността, която той носи за законосъобразното обработване на лични данни.
Във всеки един конкретен случай на обработване на лични данни е необходимо да се следи за баланса между значимостта на обществения интерес, който налага това обработване и степента, до която се засяга правото на неприкосновеност на личния живот на физическото лице, за което се отнасят данните.Следва да се има предвиди целта на Закона за защита на личните данни, която е гарантиране на неприкосновеността на личността и личния животчрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни.
Относно възможността за обработване на лични данни за целите на журналистическата дейност, ЗЗЛД не забранява, а дори напротив, допуска тяхното обработване, но само до толкова, доколкото това не нарушава правото на личен живот на лицето, за което се отнасят данните.
В заключение, следва изводът, че обработването на лични данни, чрез разпространението им, е допустимо само в случаите, когато е налице поне едно от визираните в чл. 4, ал.1, т. 1 – т. 7 от ЗЗЛД условия.
С оглед на гореизложеното и на основание чл. 10, ал. 1, т. 4 от ЗЗЛД, Комисията за защита на личните данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Информацията за получени от изпълнителния директор на Агенция по вписванията парични суми за 2011 г., като допълнително материално стимулиране към основната заплата, представлява лични данни от категорията икономическа идентичност по смисъла на Закона за защита на личните данни. Обработването на тази информация е допустимо само в случаите, когато е налице поне едно от посочените в разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т. 1 – т. 7 от ЗЗЛД условия. В конкретния случай, възможните условия за допустимост на обработването, под формата на разпространяване на данните, са: осъществяването на задача в обществен интерес, както и обработването на данни единствено за целите на журналистическата дейност, доколкото това обработване не нарушава правото на личен живот на лицето, за което се отнасят данните. При липса на някое от условията по чл. 4, ал. 1, т. 1 и т. 3 – 7 от ЗЗЛД единственото възможно основание за допустимост на обработването на данните е наличието на съгласие на съответното физическо лице.
Преценката за наличие или липса на законово основание за разпространяване на лични данни, е предоставена изцяло на администратора на лични данни, разпространяващ данните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |