СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № п 1739/ 2012г.
гр. София, 25.07.2012г.
ОТНОСНО: Искане с вх.№п1739/18.05.2012г. от г-жа В.К.–началник на Регионален инспекторат по образованието – София – град с молба за становищеот Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни в състав: Председател: Венета Шопова, и членове: Красимир Димитров, Валентин Енев и Мария Матева, на заседание, проведено на 25.07.2012г., разгледа искане№п 1739/18.05.2012г. от г-жа В.К. – началник на Регионален инспекторат по образованието – София – град /РИО – София – град/, в което е отправена молба за становище от Комисията за защита на личните данни на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни.
Искането за становище до Комисията е във връзка с предоставяне на проверявани лица на жалби и сигнали. В искането е посочено, че РИО – София – град, осъществява дейност като контролиращ орган спрямо директори на държавни и общински училища, детски градини и обслужващи звена. Посочва се също, че контролната дейност на РИО се осъществява чрез цялостни, тематични и текущи проверки, съгласно Правилника за устройство и дейността на регионалните инспекторати по образованието. Сочи се, че РИО София – град е териториален орган на Министерството на образованието, младежта и науката за управление и контрол на системата на народната просвета, като оказва методическа помощ и контролира училищата при изпълнение на държавните образователни изисквания. В искането за становище е поставен въпросът при извършване на проверките си в училищата, детски градини и обслужващи звена от комисия назначена със заповед на Началника на РИО по повод постъпили жалби или сигнали от граждани, може ли да се счита , че ако комисията предостави копие от жалбата или сигнала на проверяваното лице, ще наруши правата на жалбоподателя. Поставен е и друг въпрос в искането за становище, а именно в случай, че РИО – София – град предостави на проверяваното лице да се запознае със съдържанието на жалбата или сигнала, ще бъде ли в нарушение на Закона за защита на личните данни.
Съгласно чл.2 от Правилника за устройство и дейността на регионалните инспекторати по образованието Регионалният инспекторат по образованието е териториална администрация към министъра на образованието, младежта и науката за управление и контрол на системата на народната просвета. Регионалният инспекторат по образованието е юридическо лице със седалище – административният център на областта, на чиято територия осъществява дейността си. Регионалният инспекторат по образованието – София- град e администратор на лични данни по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД. При извършена служебна справка в Дирекция "Информационни фондове и системи" се установи, че Регионалният инспекторат по образованието – София – град e е подал заявление за вписване в регистъра на администраторите и водените от тях регистри с лични данни, поддържан от КЗЛД на основание чл.10, ал.1, т.2 от ЗЗЛД, с вх.№39694 и има издадено удостоверение с идентификационен номерУ- 22566.
В Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекторати по образованието е посочено, че те осъществяват контролна дейност чрез цялостни, тематични и текущи проверки, съгласно утвърден от министъра на образованието, младежта и науката годишен план. В ал.2 на чл.16 е разписано, че началникът на регионалния инспекторат по образованието определя със заповед служител или комисия за извършването на проверка на дейността на детски градини, училища и обслужващи звена и посочва вида наконтролната дейност, задачите и срока за тяхното изпълнение. В чл.17 на Правилника е посочено, за осъществения контрол се съставя констативен протокол в два екземпляра с приложения, удостоверяващи констатациите. Първият екземпляр се завежда в книга за регистриранена констативните протоколи в регионалния инспекторатпо образованието, а вторият се изпраща в съответната детска градина, училище или обслужващо звено и е неразделна част от книгата за контролната дейност. Съгласно чл.18 при нарушения, констатирани в резултат на извършена проверка, началникът на регионалният инспекторат по образованието със заповед дава задължителни предписания до директора на детската градина, училището или обслужващото звено /ал.1 на чл18/. Предписанията съдържат указания и срок за отстраняване на констатираните нарушения при проверката /ал.2/. Регионалният инспекторат по образованието има задължението да осъществява контрол за изпълнението на задължителните предписания в срок. В чл.19 е разписано, че при необходимост извън плана по чл.14 служителите в регионалния инспекторат по образованието извършват проверки в детските градини, училищата и обслужващитезвена на територията на областта по реда на чл.16,17,18. Предвид това, че разпоредбата на чл.14 не касае план за проверки, може да се направи обосновано предположение, че се касае загодишния план по чл.12, който се утвърждава от министъра на образованието, младежта и науката.
По смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическото лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци. Следователно, ако в сигналите или жалбите съществува информация чрез която могат да се идентифицират лицата подали сигнала или жалбата то тогава тази информация би попаднала в определението лични данни по смисъла на чл.2 от ЗЗЛД.
Самото предоставяне на копиеот страна на проверяващите на дадения сигнал или жалба би представлявало “Обработване на лични данни”, съгласно легалната дефиниция, посочена в параграф1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД. Това е всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършат по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване. Това обработване би се осъществило чрез употреба и разкриване чрез предаване и предоставяне.
По отношение на въпроса за предоставянето на копие или за запознаване със съдържаниетона сигнала или жалбата на предоставяното лице може да се приложи един от основните принципи на административният процес, а именно принципа на публичността. В чл.12 от АПК е разписаноче, органите са длъжни да осигуряват откритост, достоверност и пълнота на информацията в административното производство. Съгласно чл.4 от Закона за защита на личните данни, обработването на лични данни е допустимо само в случаите, когато е налице поне едно от алтернативно разписани условия. В случаякато основание за допустимо обработване може да се приложи т.7 на ал.1 от чл.4, а именно:обработването е необходимо за реализиране на законните интереси на администратора на лични данни или на трето лице, на което се разкриват данните, освен когато пред тези интереси преимущество имат интересите на физическото лице, за което се отнасят данните. Друг е въпроса далиследва да се предоставя жалбата или сигнала на проверяваното лице само за запознаване или да им се оставя копие от този сигнал или жалба. Предвид това, че съгласно чл.17, ал.1 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекторати е посочено, че за осъществения контрол се съставя констативен протокол в два екземпляра – единият от които се изпраща в съответната детска градина, училище или обслужващо звено и е неразделна част от книгата за контролната дейност може да се предположи, че в констативният протокол се съдържат данни за жалбоподателя или лицето подало сигнала и данни за тези лица се предоставят.
Във всички случаи преценката дали да предостави за запознаване сигнала или жалбатана проверяваното лице е на администратора на лични данни, а именно РИО – София – град. Едно такова обработване лични данни би било допустимо на основание чл.4, ал.1, т.7 от ЗЗЛД.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД, Комисията за защита на личните данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Предоставянето за запознаване със сигнал или жалба, съдържащи лични данни, на проверявани лица от упълномощени служители на РИО София – град, е допустимо при наличие на основание по чл.4, ал.1, т.7 от ЗЗЛД.
Във всички случаи преценката дали да предостави за запознаване сигнала или жалбата на проверяваното лице е на администратора на лични данни, а именно РИО – София – град. В случай, че в жалбата или сигнала има лични данни на трети лица, същите следва да бъдат анонимизирани.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |