СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № п 3904/ 2012г.
гр. София, 24.10.2012г.
Относно: Искане с вх.№n3904/2012г. от доц. Х.Г. – директор на Национален център по обществено здраве и анализи за становище от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) по въпроси, касаещи приложението на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД)
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Венета Шопова, Красимир Димитров, Валентин Еневи Веселин Целков на заседание, проведено на 24.10.2012г. разгледаискане с вх.№n3904/2012г. от доц. Х.Г. – директор на Нацинален център по обществено здраве и анализи(НЦОЗА) с молба за становище от Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД). Искането за становище е по повод постъпили в Центъраидентични молбиот физическо лице, с депозирано исканеда му бъде представен документ, представляващслужебна бележка, издадена от Национален център по фитотерапия и народна медицина, за чийто правоприемник е посочен НЦОЗА. Посочено също, че служебната бележка, като официален документ, удостоверява правото на друго физическо лице – да използва, посочени в съдържанието на служебната бележка, методиза лечение, която е издаденапо неговамолба през 1998 година. Указано е, че като част от съдържанието на документа са вписани лични и фамилни имена на членове на лекарски екип и на лицето, в полза на което е издадена служебната бележка. Изложено е становището на НЦОЗА, че исканата информацияпредставлява "лични данни"по смисъла начл.2 от Закона за защита на личните данни и на основание липсата на съгласие на ползващото се лице, не е налицеправно основание за предоставянена служебната бележка, с който довод отказвапредоставяне на копие. Посочва се, че впоследствие е получено възражение, че документът следва да се квалифицира като "служебен" по смисълана чл.11 от Закона за достъп до обществена информация(ЗДОИ) и НЦОЗА е задълженда предостави същия.
Отправена е молба в границите на компетентността на Комисията за становище по същество следва ли НЦОЗА да предоставиисканатаслужебна бележкана трето лице, което няма статут на наследник, правоприемник или пълномощник на лицето, в полза на което е издаден документа, без негово изрично съгласие, както и следва литози документ да се квалифицира като "служебен" съгласно чл.11 от Закона за достъп до обществена информация.
Към искането за становище не са приложени цитираните в него идентични молби и служебна бележка. С писмо изх.№п4591/19.09.2012г., подписано отпредседателя на КЗЛД, на основаниечл.35 и чл.36, ал.2 от АПК, както и чл.30, ал.2 от ПДКЗЛДНА, е поисканов тридневен срок от получаването му да бъдат изпратени заверени копия от цитираните в исканетоидентични молби и служебна бележка, издадена от Национален Център по фитотерапия инародна медицина. Видно от върналото се известие за доставяне писмото е получено на 21.09.2012г. В указаният срок с писмо вх.№п4764/24.09.2012г.от доц. Х.Г. са представени заверени копия на следните документи:
– молба с входящ №2153/13.06.2012г. на Национален център по общественоздраве и анализи (НЦОЗА) за предоставянена документи, в това числои на посоченатаслужебна бележка, издадена от Национален център по фитотерапия и народна медицина, за който е посочено, че НЦОЗА му правоприемник.
– молба с входящ №2328/27.06.2012г.на НЦОЗАза предоставяне надокумент с изходящ №4/30.01.1998г. – "служебна бележка", издадена отНационаленцентърпо фитотерапияи народна медицина
-възражение с вх.№2654/01.08.2012г. относно "неправомерен отказ от страна на НЦОЗА, по молба с вх.№2328/ 27.06.2012г., за достъпдо обществена информация , без да е разгледана по същество".
– приложения към Възражение с входящ №2654/01.08.2012г. :
1.заповед №РД-09-337/ 04.08.1994г. на министъра на здравеопазването
2. заявление
В писмото е посочено, че това са всички относими и налични документи.
По смисъла на чл.3 от Закона за защита на личните данни администратор на лични данни е физическо или юридическо лице, както и орган на държавната власт или на местното самоуправление, който сам или съвместно с друго лице определя целите и средствата за обработване на данните, както и който обработва лични данни, видът на които, целите и средствата за обработване се определят със закон. Директорът на Национален център по обществено здраве и анализиеадминистратор на лични данни по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД.Съгласно чл.1, ал.2 от Правилника за устройството и дейността на НЦОЗА центърът е здравно заведение, юридическо лице на бюджетна издръжка – второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на здравеопазването. В чл.3, ал.3 от Правилника е посочено, че директорът организира, ръководи и контролира цялостната дейност на центъра, както и връзките му с други организации; представлява центъра пред трети лица; осъществява и други дейности по управление на центъра.
Национален център по обществено здраве и анализие подал заявление вписване в регистъра на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри, поддържан от КЗЛД, на основание чл.10, ал.1, т.2 от ЗЗЛД, с рег.№1326655и е вписан в регистъра с идентификационен номер У – 326148.
Първият приложен документ е молба с входящ №2153/13.06.2012г. от проф.д-рВ.О., председател на съюза на алтернативните лечители в Българияотносно "предоставяне по законаза достъп доинформация, на документисвързани с лечителката З.Ш.". Един от поисканите документи е "регистрация №4/30.01.2012г., подписана отдиректора на НЦФНМ д-р В.Б.".
Вторият приложен документ е молба с вх.№2328/ 27.06.2012г. от инж. С.К. относно "предоставяне по закона за достъп до обществена информация, на посочената служебна бележка, издадена от Национален център по фитотерапия и народна медицина".В тази молба се иска документ №4/от 30.01.1998г., подписан от д-р В.Б..
Приложено е и възражение с вх.№2654/01.08.2012г. от г-н С.К. относно "неправомерен отказ"от страна на НЦОЗА, понегова молба с вх.№2328/ 27.06.2012г., за достъпдо обществена информация, "без да е разгледана по същество". Във възражението на г-н С.К. се цитира писмо изх.№905/06.07.2012г., за което е посочено, че е неправомерен отказза достъп до исканата от него служебна информация. Такъв документ не е приложен къмизпратените документи до КЗЛД. Във възражението документ №4 от 30.01.1998г. е квалифициран като служебен документ по смисъла на чл.11 от ЗДОИ. Във възражението е посочено, че има надделяващ обществен интересда се установи истинатаза способността на лечителкатаЗ.Ш.да лекува безнадеждно (терминално) болни. Сочи се също, че "служебният документ" с изх.№4/30.01.1998г. е необходим, за да се установи и информира обществеността за законосъобразността и достоверността на съдържанието на този документ, което съгласно чл.4, ал.5 на ЗЗЛДе достатъчно основание, за да получа този документ.". Може да се направи предположение,че цитираната разпоредба е чл.4, ал.1, т.5 от ЗЗЛД.
Националният център по обществено здраве и анализи е приложил и визираната служебна бележкас изх.№4/30.01.2012г. Същата е издадена на бланка наНационален центърпо фитотерапия и народна медицина, подписана от д-р В.В.Б. – директор на центъра. В служебната бележка е посочено, че в отговор на молба от г -жа З. З.Ш. и на базата на проведено интервю с неяи лекарският екип с които работи – д-р Х.Т. (завеждащ вътрешно отделение при /не се чете/ поликлиника; доц. И. /не се чете/ завеждащ отделение при /не се чете/ при Университетска болница; доц. Е.А. – (хирург в НОЦ); доц. Х.Д. – (уролог в НОЦ) е установено, че госпожа З.Ш.използваследните методи: билколечение,диетолечение, психотерапия.В служебната бележка, е отразено още, че г- жа З.Ш. е запозната със законите регламентиращи проблемите относно нейната молба. Видно от съдържанието на представеното по преписката заверено копие на служебна бележка в нея фигурират лично и фамилно име на г-жа З.Ш., за която с е установява с документа, че използва следните методи за лечение: билколечение, диетолечение, психотерапия.В служебната бележкафигурират и имена – лични и фамилни, степени на професионална квалификация на четирима лекари и тяхната месторабота. Може да се приеме, че същият документ представлява Служебна обществена информация по смисъла на чл.11 от Закона за достъп до обществена информация, която е създадена и по повод дейността на Националния център пофитотерапия и народна медицина.В чл.13 от ЗДОИ е посочено, че достъпът до служебна информация е свободен. Разписано е също, че достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава при наличие на надделяващ обществен интерес /чл.13, ал.4 от ЗДОИ/.
Действително в служебната бележка фигурира информация, от която могат да се индивидуализират конкретни физически лица и която попада в категорията лични данни по смисъла на чл.2 от ЗЗЛД. В случая обаче следва да се намери баланса чрез принципа на пропорционалността между правото на достъп до информацияот държавни органи и защитата на лични данни. Както е посоченои в решение №4 от 26 март 2012г. по к.д. №14/2011г. на Конституционния съд тези две основни права не са абсолютни и могат да бъдат ограничавани при спазване на принципа на пропорционалността. Правото на информация е изключително важно, за да могат те да осъществяват информиран избор. Видно от съдържанието на служебната бележка, тя е издадена на лице, което практикува методи на лечение, описани в нея, посочене и екип от лекари, за които е отразено, че лицето работи поради същата попада в категорията служебна обществена информация по смисъла на чл.11 от ЗДОИ. Правото на информация, което е конституционна закрепено в чл.41, ал.1 от Конституцията на Република България дава възможност на лицата да осъществят информиран избор, в конкретният случай да речем дали да се доверят на методите на лечение на г -жа З.Ш. или не. В изложеният казус е налице надделяващ обществен интерес по смисъла на чл.13, ал.4 от ЗДОИ от предоставяне на достъп до въпросния документ, а именнослужебна бележкас изх.№4/ 30.01.1998г., издадена от Национален център по фитотерапия и народна медицина, за който е посочено, че Национален център по обществено здраве и анализи му е правоприемник. Дори да се приеме, че документа не е служебна обществена информация по смисъла на чл.11 от ЗДОИ той може да бъде предоставен на основание чл.4, ал.1, т.5 от ЗЗЛД, а именно: предоставянето на документа ще е допустимо, тъй като ще е в изпълнение на задача, която се осъществява в обществен интерес.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЗЛД Комисията за защита на личните данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Служебна бележка, издадена на 30.01.1998г. от Национален център по фитотерапия и народна медицина, в която са посочени методите на лечение, използвани от г – жа З.Ш., представлява служебна обществена информация по смисъла на чл.11 от Закона за достъп до обществена информация, за чието предоставяне има надделяващ обществен интерес съгласно чл.13, ал.4 отсъщият закон.
Допустимо условие за предоставянето на тази служебна бележка е разпоредбата на чл.4, ал.1, т.5 от Закона за защита на личните данни, тъй като ще е в изпълнение на задача, която се осъществява в обществен интерес.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Енев /п/ |