СТАНОВИЩЕ
НА
КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ
рег. № М – 178/2014 г.
гр. София, 23.10.2014 г.
ОТНОСНО: Искане за становище от г-н Д.К.– управител на заложна къща „А.Д.2” ООД във връзка с приложението на Закона за защита на личните данни.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и членове: Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 01.10.2014 г. разгледа искане за становище с вх.№М- 178/16.07.2014 г. Д.К.- управител на заложна къща „А.Д.2” ООД. Искането за становище е подадено на основание чл.10, ал.1, т.4 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД). В искането е отправена молба за становище до Комисията имат ли право от заложната къща да отказват предоставяне на цялата налична информация за осъществени сделки в това число и цялата информация за клиенти на заложната къща с личните им данни и извършените с тях сделки на служители на Министерството на вътрешните работи. Поставен е и втори въпрос оправдано ли е да искат поне потвърждаване на тези искания на органите на Министерството на вътрешните работи от прокурор или съдия, за да гарантират защита от евентуална злоупотреба за недобросъвестно ползване на данните на техните клиенти от полицейски служители.
Сочи се, че повод за искането на становище са извършвани проверки от служители на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи- Б. (ОДМВР- Б.) в негови заложни къщи в гр. Б. Към искането са приложени две писма, адресирани до управителя на заложни къщи „А.Д.” от началниците на Първо и Второ районно управление при ОДМВР – Б. В искането си г-н Д.К. сочи, че полицейските служители искат предоставяне на информация за клиенти на заложните къщи с техните лични данни и изказва опасания, че тези данни могат да бъдат недобросъвестно използвани от полицейските органи.
Към искането за становище са приложени копия на две писма от ОДМВР- Б., както и заповед №6/31.03.2014 г, подписана от Д.Д.К.
Следва да се отбележи, че исканията, подписани от началниците на първо и второ районно управление на МВР- Б. се иска информация за определен период от време- в едното за периода от 01.06.2014 г. до 03.07.2014 г, а във второто от дата 30.06. 2014 г.
Във връзка с откриване на производство по разглеждане на искането пред КЗЛД и на основание чл.34, ал.3, чл.35 и чл.36 от Административно процесуалният кодекс е отправено искане до Министъра на вътрешните работи в седемдневен срок от получаване на писмото да предостави становище по изложеното в искането за становище на г н Д.К.
Получено е становище с рег.№С – 427/19.08.2014 г. от старши юрисконсулт А.У., в качеството си на пълномощник на министъра на вътрешните работи. Същата е упълномощена с надлежно пълномощно, приложено към становището.
В становището на МВР е изложена тезата, че искането на г-н Д.К. е неоснователно. Посочени са а аргументи в тази връзка.
Сочи се, че всеки отказ за предоставяне на информация, касаеща дейността на заложните къщи на органите на МВР е незаконосъобразен. Посочено е, че няма правно основание да бъде отказано предоставяне на информация и данни на органите, тъй като няма специален ред за заложните къщи, който да въвежда специална защита на личните данни, както е при банковата и данъчната тайна. Сочи се, че тъй като няма специален закон, който да допуска ограничения за предоставянето на информация, се прилага реда за събиране на информация по Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР) и Наказателно процесуалният кодекс (НПК) и не е необходимо разрешение на прокурор или съдия.
Посочена е и разпоредбата на чл.4 от ЗМВР, с която законодателят е въвел задължение за държавните органи, организациите, юридическите лица и гражданите да оказват съдействие и да спазват разпорежданията на органите на МВР, издадени при или по повод осъществяване на определените имсъс закон функции.
Също така е посочена и разпоредбата на чл.25 от ЗМВР, съгласно която за изпълнение на дейностите си органите на МВР могат да обработват лични данни, като обработването се осъществява при условията и по реда на Закона за Министерството на вътрешните работи и на Закона за защита на личните данни.
В становището на Министерството на вътрешните работи е посочена и разпоредбата на чл.29, т.1 от Наредбата за дейността на заложните къщи, съгласно която контролът по спазването на наредбата се осъществява от длъжностни лица, определени от министъра на вътрешните работи. Сочи се също, че правомощията на контролните органи са разписани изчерпателно в чл.30 от Наредбата, като в т.2 и т.3 на тази член е посочено, че те имат право да изискват необходимите документи във връзка с осъществявания от тях контрол и да изискват информация за дейността на заложната къща.
В становището е посочено, че следва да се има предвид, че една от основните задачи на Министерството на вътрешните работи е осъществяване на политика по превенция и противодействие на престъпността, като основните дейности са посоченив чл.6, ал.1 на ЗМВР.
Сочи се също, чесъгласно разпоредбата на чл.61, ал.1 от ЗМВР за осъществяване на общата превенция на правонарушенията полицейските органи разработват и осъществяват комплекс от мероприятия за установяване и отстраняване на причините и условията за тяхното извършване. Казва се, че в изпълнение на възложените им функции по ЗМВР, свързани с превенцията и противодействието на престъпността органите на МВР предприемат законоустановени действия, целящи подобряване на работата по разкриване идокументиране на престъпленията.
В становището на МВР се сочи също така, че именно във връзка с дейността на органите на МВР по ЗМВР и Наредбата за заложните къщи е издадено разпоредително писмо рег.№11938 р- 438/11.07.2014 г. на директора на Главна дирекция „Криминална полиция”, както и Окръжно рег.№20120/30.06.2014 г. на директора на ОДМВР – Б., което е цитирано в едно от представените с искането на г-н Д.К. писма.
В становището на МВР е отправена молба искането на г-н Д.К. да бъде прието за неоснователно и да бъде прекратено административно производство във връзка с него.
Към Становището на МВР са приложени следните документи:
1. Заверено копие напълномощно рег.№8121р- 15247/2014 г.;
2. Заверено копие на заповед №1з-1589/28.08.2009 г. на министъра на МВР за определяне на държавните служителиот МВР, които да извършват контролна и административно- наказателна дейност по спазването на Наредбата за дейността на заложните къщи;
3. Заверени копия на писмо с регистрационен номер 11938р- 438/2014 г. и Окръжно с регистрационен номер 20120/2014 г.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработването на личните им данни. Негова основна цел е гарантиране неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободно движение на данните.
В Наредбата за заложните къщи (Наредбата) е посочено, че заложните къщи следва да поддържат регистри, в които да фигурират следните данни, както за залогодателя така и за купувача – име, ЕГН/ЛНЧ, адресна регистрация. Тази информация е достатъчна за да се индивидуализира едно лице и в този смисъл същата попада в категорията лични данни по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД.
Следва да се отбележи, че заложните къщи следа да издават заложен билет на залогодателя и същия следва да подписва декларация по чл.14, ал.3 от Наредбата, в които фигурират следните лични данни за него- име (име, презиме, фамилия), ЕГН/ЛНЧ, л.к. №, издадена на коя дата, като се посочи областната дирекция наМВР, както и постоянен и настоящ адрес на лицето.
В чл.3, ал.1 от ЗЗЛД е предвидено, че администратор на лични данни е физическо или юридическо лице, както и орган на държавната власт или на местното самоуправление, който сам или съвместно с друго лице определя целите и средствата за обработване на лични данни, както и който обработва лични данни, видът на които, целите и средствата за обработване се определят със закон. Заложна къща „А.Д.2“ ООД е администратор на лични данни по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД. Дружеството е подало заявление с вх.№1302326 за вписване в поддържания от КЗЛД регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри на лични данни и е вписано с уникален идентификационен номер 298719.
Предоставянето на лични данни на клиенти на заложната на служителите на МВР представлява обработване на лични данни по смисъла на параграф 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД.
Съгласно чл.29, ал.1 от ЗМВР администратор на лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данние министърът на вътрешните работи, които може да възлагаобработването на лични данни на определени от него длъжностни лица. В ал.2 на чл.29 е разписано, че редът за обработване на лични данни се определя с инструкция на министъра на вътрешните работи. Както е посочено и в становището на МВР държавните органи, организациите, юридическите лица и гражданите са длъжни да оказват съдействие и да спазват разпорежданията на органите на МВР, издадени при или по повод осъществяване на определените им със закон функции. Една от основните дейности, които се извършват за осъществяване на политиките по превенция, противодействие на престъпността и опазване на обществения ред, е оперативно- издирвателната дейност. Една от основните цели на тази дейност еиздирване на вещи, които са предмет или средство за извършване напрестъпление или могат да послужат за доказателство (чл. 8, ал.1, т.4 от ЗМВР). Както е посочено и в становището на МВР за изпълнение на дейностите си органите на МВР могат да обработват лични данни. Като обработването на лични данни следва да се осъществявапри условията и реда на ЗМВР и ЗЗЛД (чл. 25, ал.1 и ал.3 от ЗМВР). В чл.61, ал.3 от ЗМВР е посочено също, че за пресичане на престъпления полицейските органи осъществяват мероприятия запреустановяване на изпълнителното деяние, предотвратяване настъпването на престъпните му последици и ограничаване на техните размери.
Дейността на заложните къщи е регламентирана в Наредба за дейността на заложните къщи, приета с ПМС №40 от 18.02.2009 г. В чл.29 на Наредбата е посочено, че контролът по нейното спазването се осъществява както от длъжностни лица, определени от министъра на вътрешните работи, така и от длъжностни лица, определени от председателя на Комисията за защита на потребителите. В чл.30 е посочено, че контролните органи имат право на свободен достъп в търговските помещения на заложната къща, да изискват необходимите документи във връзка с осъществявания от тях контрол, а също така и да изискват информация за дейността на заложните къщи. Към становището на МВР е приложено и заверено копие на заповед рег.№Iз- 1589/ 28.08.2009 г. на министъра на вътрешните работи за определяне на държавни служители от МВР, които да извършват контролна и административно- наказателна дейност по спазването на Наредба за дейността на заложните къщи. Заповедта е издадена на основание чл.29, т.1, чл.37, ал.1 и ал.2 от Наредбата за дейността на заложните къщи, във връзка с чл.47, ал.2 от Закона за административните нарушения и наказания и чл.21, т.11 от Закона за министерството на вътрешните работи.
Следва да се има предвид и разпоредбата на чл.34 от Наредбата, съгласно която проверяваните лица са длъжни да предоставят при поискване от контролните органи по чл.29 необходимата информация и документи. В същата разпоредба е посочено, че за целта оправомощените лица могат да извършват проверки на място.
В становището на МВР е посочено, че именно във връзка с дейността на органите на МВР по ЗМВР и Наредбата за заложните къщи е издадено разпоредително писмо рег.№11938р- 438/11.07.2014 г. на директора на Главна дирекция „Криминална полиция“. Сочи се, че от текста на същата се установява, че след извършен анализ на постъпващата информация във връзка с престъпления против собствеността, извършвани на територията на ОДМВР- Б. е констатирано, че при голяма част от тези престъпления вещите се пласират в заложните къщи. Казва се още, че е установено, че служителите, работещи в заложните къщи извършват сделки, като приемат в залог или извършват продажба на вещи (бижута и накити от благородни метали, битова техника и електроника, мобилни устройства, вещи от МПС) без тези вещи да са описани по определения за това ред в съответните регистри. Сочи се, че именно в тази връзка е издадено Окръжно рег.№20120/30.06.2014 г. на директора на ОДМВР- Б. Заверени копия на двата документа са приложени към становището на МВР.
В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД алтернативно са посочени условията, при които е допустимо обработването на лични данни на физически лица. Обработването на лични данни се допуска само при наличието напоне едно от изрично посочени условия. Видно от горното в изложения казус намират приложение разпоредбите на чл.4, ал.1, т.1- обработването е необходимо за изпълнение на нормативно установено задължение на администратора на лични данни, т.6- обработването е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните, т.7- обработването е необходимо за реализиране на законните интереси на администратора на лични данни или на трето лице, на което се разкриват данните, както и т.5- обработването е необходимо за изпълнението на задача, която се осъществява в обществен интерес.
Както в Закона за Министерството на вътрешните работи, така и в Наказателно процесуалния кодекс, а също и в Наредбата за дейността на заложните къщи има изрични разпоредби, съгласно които гражданите и юридическите лица дължат съдействие на органите на МВР. Искането от органите на МВР, в качеството им на длъжностни лица по смисъла на чл.29 от Наредбата за дейността на заложните къщи, за справка относно извършвани сделки, извършени от дадена заложна къща на хартиен или електронен носител трудно би могло да се определи като изземване на компютърни данни, предвид това, че съгласно т.22 на чл.93 от НК „компютърни данни“ е всяко представяне на факти, информация или понятия във форма, поддаваща се на автоматична обработка, включително компютърни програми. В този смисъл, следва да се има предвид, че съгласно чл.159 от НПК , който е цитиран и в приложената заповед №6, подписана от Д.Д.К.- по искане на съда или на органите на досъдебното производство всички учреждения, юридически лица, длъжностни лица и граждани са длъжни да запазят и предадат намиращите се у тях предмети, книжа, компютърни информационни данни, включително за трафика, които могат да имат значение за делото. Следва да се има предвид също и ал.2 на чл.161 от НПК , съгласно която в неотложни случаи, когато това е единствена възможност за събиране и запазване на доказателствата, органите на досъдебното производство могат да извършат претърсване и изземване и без разрешението по ал.1 (на съдия), като протоколът за извършеното действие по разследването се представя от наблюдаващия прокурор за одобряване от съдията незабавно, но не по- късно от 24 часа. Предвид това, че в НПК които се явява специален закон относно претърсването и изземването на вещи, включително и такива в които има лични данни, не би било законосъобразно едно становище, че при извършване на проверкии изземванена вещи следва във всички случай да бъде налично предварително разрешение на съдия, след като в ал.2 на чл.161 от НПК се разписан ред за действие в случай на неотложност.
С оглед на гореизложеното и на основание чл.10, ал.1, т 4 от ЗЗЛД Комисията за защита на лични данни изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Представянето от заложна къща „А.Д. 2“ ООД на лични данни на клиенти- залогодатели и купувачи, при наличие на писмено искане с посочено основание и цел, на контролните органи на МВР, представлява допустимо обработване на лични данни по смисъла на чл.4, ал.1, т.1, т.5, т.6 и т.7 от Закона за защита на личните данни.
Не е необходимо да има потвърждаване на тази искания от прокурор или съдия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цветелин Софрониев /п/ |