РЕШЕНИЕ
№ 1881/2011 г.
София,21.06.2011г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Красимир Димитров, Валентин Енев и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 01.06.2011 г., на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по искане с рег. № 1881/20.04.2011г., подадена от Г.Б.С.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни.
Г.Б.С. сезира Комисия за защита на личните данни с искане, в която се твърди, че на 08.04.2011г. на името на майката й е получено писмо от Гаранционен фонд София. С писмото се уведомява, че липсват данни за сключена гражданска отговорност на автомобил, който според фонда е собственост на майката на жалбоподателката.
Жалбоподателката сочи, че майка й е инвалид първа група, но никой от семейството не е купувал лек автомобил на името на майка и с цел данъчни облекчения, нито са предоставяли възможност на трето лице да закупи автомобил по този ред.
След направена справка от страна на жалбоподателката се установило, че първата регистрация на автомобила е направена през 1989г. и съгласно пълномощно от 26.07.1999г., нотариално заверено от нотариус И.И., майка й е упълномощила В.М.С. В.М.С. от своя страна е преупълномощил други лица с права върху автомобила.
Към искането е приложено:копие от свидетелство за регистрация на моторно превозно средство, 2 броя пълномощни и разпечатка от интернет.
В чл.30 от ПДКЗЛДНА са посочени реквизитите, които трябва да съдържа искането оправено до Комисията за защита на личните данни. Формата на искането за откриване на административно производство е определена и в чл.29, ал.2 от Административно-процесуалния кодекс. Писменото искане трябва да съдържа пълното име и адреса на лицето, от което изхожда, естеството на искането дата и подпис.
Искането е подадено от Г.Б.С., а от него се установява, че има твърдяното нарушение е извършено спрямо майка й. Към искането не е приложено пълномощно, от което да се установи представителната власт на жалбоподателката.
В тази връзка и с оглед изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая, с писмо изх.№1881/11.05.2011г. на Председателя на КЗЛД на жалбоподателката е указано, че в 3-дневен срок следва или да представи пълномощно към искането си, или майка й да подаде жалбата от свое име.
В писмото е указано също така, че при неизпълнение на дадените указания образуваното административно производство ще бъде прекратено.
Писмото е изпратено на 11.05.2011г. на посочения в жалбата адрес. Видно от известие за доставка /обратна разписка/ е получено на 16.05.2011г. Срокът за изпълнение на дадените указания е изтекъл на 19.05.2011г.
Комисия за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защитата на лицата при обработването на лични данни, както и контрола по спазването на ЗЗЛД, чиято цел е да гарантира неприкосновеността на личността и личния живот на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни.
Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 38, ал. 1 от Закона за защита на личните данни, при сезирането й Комисията разглежда актове и действия на администратори на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица, както и жалби на трети лица във връзка с правата им по този закон. Закона за защита на личните данни намира приложение относно обработване на лични данни на физическите лица. Съгласно дефиницията на §1, т. 1 от ДР на ЗЗЛД обработване на лични данни е всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършват по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване. От своя страна като лични данни може да се определи всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци – признаци, свързани с физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна, социална или друга идентичност на лицето.
Съгласно чл.27, ал.2 от АПК административния орган е длъжен да провери при постъпване на искането предпоставките за допустимостта на жалбата, относно производството по издаване на индивидуалния административен акт.
Със Закона за защита на личните данни се урежда защитата на физическите лица при обработване на личните им данни, от администраторите на лични данни, дефинирани в чл.3. Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата.
В разглежданият случай не е посочен, а и не може Комисията да определи администратора на лични данни. Наведените твърдения в жалбата са, че има съставени документи – свидетелство за регистрация на моторно превозно средство серия ******* на С. М. и пълномощно от 26.07.1999г от същото лице, което от своя страна осъществява състава на документно престъпление.
Установяването на автентичността и достоверността на посочените документи не е от компетентността на Комисията. КЗЛД не е разследващ орган и тези действия не са включени в правомощията й, а са от компетентността на прокуратурата.
От изложените в жалбата твърдения, Комисията прави обосновано предположение, че в случая се касае за твърдения относно извършено престъпление, което може да бъде квалифицирано като такова по смисъла на чл. 308, чл.309 и сл. от НК.
В качеството си на административен орган и на основание чл.205 от Наказателно-процесуалния кодекс, Комисия за защита на личните данни,
РЕШИ :
Изпраща административна преписка с № 1881/20.04.2011г., подадена от Г.Б.С., ведно с приложените към нея доказателства на Районна прокуратура гр. Перник.
Решението да се съобщи на заинтересованите лица по реда на АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |